Nieuws:

Nu in MSM 247 BAAN: Niek's laatste baan

Hoofdmenu

AM Jocadis

Gestart door Roderik, 29 augustus 2006, 18:45:56 PM

Fretbol

citaat:
Geplaatst door dgrr57

De lamp waarvan hier sprake is is geen traktielamp (tot zover ik weet is er maar een treinbestuurder, zelfs als er meerdere stellen aangekoppeld zijn), maar een controle lamp, om te controleren of de bestuurder attent was. Hoe dit juist werkte weet ik niet, maar zo kon het personeel van de baan en de stations onmiddellijk zijn of er niets mis was met de bestuurder van de trein die door reed. Dit is ook de reden dat die lampen aan de zijkant stonden.
Ik hoop dat mijn uitleg duidelijk is.

Tractie lampen zijn te zien op volgende foto (van mij, voor een keer [;)])






Volgens mij worden de lampen op de zijkant gebruikt om snel een defect motorstel op te sporen in een samenstelling. Als een trein bestaat uit meerdere motorstelletjes en op ??n van de stellen is er geen tractie, dan blijft een rode tractielamp branden in de stuurpost. Op die manier kan de treinbestuurder weten in welk motorstel de problemen zich voordoen. Waarschijnlijk is deze lamp op de oude stellen ook langs de buitenkant aanwezig. Op die manier kan een treinbestuurder die langs de trein loopt, of eventueel het stationspersoneel - snel te weten komen waar het probleem nu juist zit.

Hoe de lampen gebruikt zouden worden om een bestuurder in nood aan te duiden is mij echter niet duidelijk???

Fretbol [;)]

tonycabus

Die lampjes op de zijkant, net achter de stuurposten, stonden op alle elektrisch en dieselmaterieel en ze waren verbonden met de automatische waakinrichting. Als alles normaal was brandden de achterste lampen aan weerszijden op lokomotieven. Op de stellen kan ik het me niet herinneren, ik geloof dat op de tweede generatie MS (1939) deze lampjes geplaatst waren, maar weet niet meer of er op de eerste vierdelige zoiets stond. Meer weet ik er ook niet van.
Alle info dienaangaande is dus welkom!
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Peter

Komt er bij Jocadis ook een "CityRail" versie van het tweetje.
Niet dat ik dat mooi vind (integendeel) gewoon een vraagje.
Met vriendelijke groeten
Peter

B-Modelbouw

Ja ... die wordt ook door Jocadis uitgebracht (2009 ???)

Kijk maar eens op hun site

Fretbol

citaat:
Geplaatst door tonycabus

Die lampjes op de zijkant, net achter de stuurposten, stonden op alle elektrisch en dieselmaterieel en ze waren verbonden met de automatische waakinrichting. Als alles normaal was brandden de achterste lampen aan weerszijden op lokomotieven. Op de stellen kan ik het me niet herinneren, ik geloof dat op de tweede generatie MS (1939) deze lampjes geplaatst waren, maar weet niet meer of er op de eerste vierdelige zoiets stond. Meer weet ik er ook niet van.
Alle info dienaangaande is dus welkom!


Inderdaad, ik ben nu al enkele jaren treinbestuurder en ik zou echt niet weten hoe het nu precies zit met deze lampen???

We kunnen dus iets bijleren [:D]

Fretbol [;)]

Jurgen

citaat:
Geplaatst door Fretbol

Inderdaad, ik ben nu al enkele jaren treinbestuurder en ik zou echt niet weten hoe het nu precies zit met deze lampen???

We kunnen dus iets bijleren [:D]

Fretbol [;)]



Amai, een treinbestuurder die nog geeneens weet waarvoor alles dient op zijn trein. Ik voel me al een stuk veiliger. [:D][;)]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

B-Modelbouw

H? Jurgen ... Weet jij waarvoor ieder lampje op je dashbord in de wagen staat ??? En ben je daarom een slechtere bestuurder... [:o)]

Ach, een lamp zonder betekenis waardoor 't uiteindelijk verdwenen is.

Anarchy

citaat:
Geplaatst door Jurgen

citaat:
Geplaatst door Fretbol

Inderdaad, ik ben nu al enkele jaren treinbestuurder en ik zou echt niet weten hoe het nu precies zit met deze lampen???

We kunnen dus iets bijleren [:D]

Fretbol [;)]



Amai, een treinbestuurder die nog geeneens weet waarvoor alles dient op zijn trein. Ik voel me al een stuk veiliger. [:D][;)]



Die lampen die je ziet op de foto in de cirkel worden nu ook niet echt meer gebruikt h?. Dat was vroeger wanneer men in dubbeltractie reed (= 1 bestuurder in elke HL).

Fretbol

citaat:
Geplaatst door Jurgen

citaat:
Geplaatst door Fretbol

Inderdaad, ik ben nu al enkele jaren treinbestuurder en ik zou echt niet weten hoe het nu precies zit met deze lampen???

We kunnen dus iets bijleren [:D]

Fretbol [;)]



Amai, een treinbestuurder die nog geeneens weet waarvoor alles dient op zijn trein. Ik voel me al een stuk veiliger. [:D][;)]



Onlangs heb ik wat sterke verhalen gehoord van enkele piloten, als je die mannen hoort zou je ook geen enkel vliegtuig meer durven nemen [:D]

Wat de treinen betreft, op ons oud materieel staan inderdaad veel zaken die niet (meer) gebruikt worden, of die ook voor ons niet interessant zijn. Sommige zaken zijn bvb alleen van belang voor het onderhoudspersoneel. Die lampen aan de zijkant van de klassieke stelletjes hebben voor ons als bestuurder bij mijn weten (tegenwoordig) geen enkel belang. Hoewel ik geen opleiding heb gekregen van het type 23 weet ik wel wat de functie is van die lampen boven de kopruiten. Zoals eerder vermeld worden ze gebruikt om bepaalde signalen door te geven aan de bestuurder van de 2e loc in een dubbeltractie (tractioneren, remmen enz ...)
Het nut van de lampen op de zijkant van de klassieke stelletjes is mij echter volledig onbekend[?]

Jurgen, als het een geruststelling kan zijn - en ik denk dat ik niet alleen voor mezelf maar ook voor al mijn collega's kan spreken - het spoorwegnetwerk hier in Belgi? behoort tot de veiligste ter wereld en als bestuurder letten we echt wel op onze veiligheid. Ik denk dat je meer risico loopt als je met de wagen naar het station rijdt dan als je de trein neemt [:D][:)]

Fretbol [;)]


Anarchy

citaat:
Geplaatst door maxim

citaat:
Geplaatst door Anarchy
Die lampen die je ziet op de foto in de cirkel worden nu ook niet echt meer gebruikt h?. Dat was vroeger wanneer men in dubbeltractie reed (= 1 bestuurder in elke HL).



Die worden normaal nog gebruikt, maar ik denk dat het momenteel enkel nog in uitzonderlijke gevallen zal worden gebruikt.
Een 3-tal jaar geleden was er wel een vaste dienst waarbij een 27 en een 20 een zware trein moesten verzekeren. En dat is in dubbeltractie m?t de lampjes.




Wel ja, dat bedoel ik he. De keren dat zoiets nog gebeurt is op ??n hand te tellen.

Jurgen

@ Fretbol en B-Modelbouw: 't was ook maar om te lachen h?. [;)] De examens om treinbestuurder te worden zijn niet min en stellen mij al meer dan gerust. Daarbovenop komt dan nog eens de automatische beveiliging tegenwoordig, dus ik heb er het volle vertrouwen in.

@ Fretbol: op een vliegtuig krijg je mij met geen stokken op. [:I] Steek mij in de wildste en de hoogste rollercoaster, maar niet in een vliegtuig. Ik denk dat het een vorm van hoogtevrees is, ik weet het niet.
Misschien ooit een keer, er zijn al veel dingen die ik overwonnen heb. Gewoon verstand op 0 en gaan, alleen is dat bij een vliegtuig nog nooit gebeurd. [:D]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Fretbol

citaat:
Geplaatst door Jurgen

@ Fretbol en B-Modelbouw: 't was ook maar om te lachen h?. [;)]


Natuurlijk Jurgen, dat weet ik wel, mijn reactie was ook niet zo serieus bedoeld [:D][:D][:D]

Wat vliegtuigen betreft: het zal inderdaad een kwestie zijn van verstand op nul als je het toch eens wilt proberen. Statistisch gezien is de kans dat er met een vliegtuig iets misgaat heel miniem. Bovendien is de controle op deze toestellen nog vele malen groter dan op treinen en andere voertuigen en is het personeel nog veel hoger opgeleid.

Maar ik snap het h??l goed hoor, iets  theoretisch bekijken en iets ook werkelijk echt gaan doen is totaal iets anders!

Frebol [;)]

B-Modelbouw

Lachen is gezond, en 't moet er niet steeds zo ernstig aan toe gaan [:D][:D][:D]

Verstand op Nul ... dan heb je wel een probleem als je Half Nul rijdt [:o)], ach soms moet je je lot ondergaan.

Peter

Heb vanmiddag van mijn echtgenote ook een tweetje, nr. 749 NewLook van Jocadis gekregen. We waren bij Tufken in ST.Niklaas voor iets heel anders, toen ze dat stelletje zag staan.Ik weet, ik rij hoofdzakelijk Duits, maar heb toch ook nog een aantal Belgische modellen, die vanuit een apart schaduwstation op mijn baan kunnen ingezet worden.
T'is toch een mooi stuk zo'n stelletje, met uitstekende rij-eigenschappen (heb er een K?hn decoder in gestoken)IN DE 749 H?!!!!![:D][:D][:D]
Met vriendelijke groeten
Peter

B-Modelbouw

@Peter; Waar wou je die anders insteken ??? [:0]

'k Had anders het programmaatje al klaar voor de decoder te programeren...
F1 - Geluid  aan/uit
F2 - Koken
F3 - Wassen
F4 - ...

[:I][:I][:I]
Ach, zo'n schat van een vrouw ... ze verdient het niet [B)],

Een verdwaald tweetje in Duitsland, ... 't Is er in ieder geval ene zonder reclame-stickers [;)]