Nieuws:

Nu in MSM 254 SAMENSTELLING: Containershuttle Zeebrugge-Antwerpen Main Hub

Hoofdmenu

Prijsverschil

Gestart door janieburton, 12 december 2015, 13:26:05 PM

SuSke

Wat de prijs betreft zeker niet, wat de rest betreft kunnen we nog een aardig puntje zuigen aan de rest van "de wereld".
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 50 jaar MTD - Hangar 27, Edegem op 18 & 19 Oktober 2025
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Pol

En verder hangt het er gewoon een beetje vanaf hoe je naar de dingen kijkt hé! In Antwerpen rijden er op bepaalde (nochtans drukke lijnen) nog altijd trams uit de jaren '60 van de vorige eeuw. Je zou kunnen zeggen dat dat schandalig is en dat de deuren van sommige van die trams onverantwoord smal zijn met die paal in het midden en dat dikkere mensen of mensen met bagage amper in of uit de tram geraken. Maar anderzijds zeuren liefhebbers maar al te vaak over het verdwijnen van oud materiaal; hier wordt het dus nog dagelijks ingezet en de prijs van een ticket is nog altijd minder dan die voor een openluchtmuseum!  ;) ;D ;D ;D
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

janieburton

Citaat van: rgp op 13 december 2015, 14:56:02 PM
Om even te vervolledigen:

25 euro autokosten en 8 euro parking, voor dat bedrag kunnen vier personen in 1°klas rijden.

Roland

Roland je zegt dat voor 25€ en 8€ parkingkosten met 4 personen in eerste klas kan rijden en dit voor een rit van 50km en Havoc(Johan) heeft een andere berekening:
Citaat van: Havoc op 13 december 2015, 15:38:50 PM
Rare telling. Neem nu Zellik naar Gent Sint Pieter, dat is toch ongeveer 50km enkel met de wagen (bijna 60 maar soit). Met een standaardticket is dan een ENKELE reis 16.20 euro. Als ik dat maal 4 doe dan kom ik op 64.80 euro enkele reis. En dan moet ik nog openbaar vervoer van Gent St Pieter naar het centrum rekenen (voor 4 personen is dat ongeveer evenveel als de parking). Daarvoor kan ik ruimschoots de wagen nemen met die 0.25 euro/km.

Citaat van: rgp op 13 december 2015, 16:27:31 PM
Johan,

Ik had, toen ik nog getrouwd was, twee auto's.  De tweede auto kon weg want al zijn ritten konden gedaan worden met het openbaar vervoer.  De grootste opslag ooit van het gezinsbudget.

0,25 euro is idd all in.

Roland

Is dat niet zo dat een auto "theoretisch" goedkoper wordt indien men een veel rijder is en" theoretisch" duurder is als men minder gebruik van die wagen?

En dat die 0,25€ ook zeer variabel is naargelang het merk van wagen die men heeft aangekocht en dat die 0,25€ zou zijn voor de goedkoopste wagen van Dacia en dat die 0,25€ serieus stijgt als men een Audi of Mercedes heeft aangekocht.
Is de berekening van 0,25€ voor een wagen die men 4 jaar in bezit heeft of voor langere termijn want ik veronderstel als men een auto 10 jaar heeft dat de kosten voor onderhoud en reparaties ook een rol gaan spelen.
 

dieselfreak

Citaat van: Pol op 16 december 2015, 10:22:45 AM
En verder hangt het er gewoon een beetje vanaf hoe je naar de dingen kijkt hé! In Antwerpen rijden er op bepaalde (nochtans drukke lijnen) nog altijd trams uit de jaren '60 van de vorige eeuw. Je zou kunnen zeggen dat dat schandalig is en dat de deuren van sommige van die trams onverantwoord smal zijn met die paal in het midden en dat dikkere mensen of mensen met bagage amper in of uit de tram geraken. Maar anderzijds zeuren liefhebbers maar al te vaak over het verdwijnen van oud materiaal; hier wordt het dus nog dagelijks ingezet en de prijs van een ticket is nog altijd minder dan die voor een openluchtmuseum!  ;) ;D ;D ;D

Het feit dat de trams uit de jaren 1960 nog steeds dagelijks worden ingezet zonder al te veel technische mankementen zegt veel over de degelijkheid van het rollend materieel wat toen werd gebouwd. Ik denk niet dat we de huidige generatie trams over 50 jaar nog op de sporen zullen zien met al hun overgevoelige elektronica, in het beste geval zien we ze dan in een trammuseum al heb ik zelfs daar mijn twijfels over.
MC

janieburton

Citaat van: SuSke op 15 december 2015, 21:21:51 PM
Wat de prijs betreft zeker niet, wat de rest betreft kunnen we nog een aardig puntje zuigen aan de rest van "de wereld".

Openbaar vervoer in Zwitserland is duurder maar rijdt ook stipter, is het properder in de treinen, stations zijn proper, op sommige lijnen kan men iets nuttigen in de dubbeldeks rijtuigen(beneden "bar" en boven bistro).
 

rgp

Janie,

Die 0,25 euro ALL-IN is effectief voor een Ford Focus 1.8TDCI Ghia uitvoering met 190.000 km op de teller in de periode 2007-2014.

en is ook de prijs voor een Ford C-Max Titanium 2.0TDCI 136 pk vanaf 2014 tot nu en budgettering tot in 2021.

mvg

Roland
Ergens tussen Vlaams Brabant, Ardèche en Zuid Frankrijk
NMBS en SNCF Sud Est
H0 en 0

Peter

CiteerOpenbaar vervoer in Zwitserland is duurder maar rijdt ook stipter, is het properder in de treinen, stations zijn proper,
Dat is niet direkt het probleem van de spoorwegen, doch door de reizenden die alles vuilmaken.
Datzelfde zie tegenwoordig hier op op tram en bus.  Kwartiertje geleden hier vlakbij door een paar jongeren de ruiten van het glazen bushokje vernield. En dan maar klagen dat ze nat worden van de regen.
Met vriendelijke groeten
Peter

janieburton

Citaat van: Peter op 16 december 2015, 14:17:22 PM
CiteerOpenbaar vervoer in Zwitserland is duurder maar rijdt ook stipter, is het properder in de treinen, stations zijn proper,
Dat is niet direkt het probleem van de spoorwegen, doch door de reizenden die alles vuilmaken.
Datzelfde zie tegenwoordig hier op op tram en bus.  Kwartiertje geleden hier vlakbij door een paar jongeren de ruiten van het glazen bushokje vernield. En dan maar klagen dat ze nat worden van de regen.

Daar heb je ook gelijk in maar "het kuisen van de rijtuigen" hier laat toch te wensen over.
 

chef garde


Havoc

Citaat van: janieburton op 16 december 2015, 11:04:53 AM
En dat die 0,25€ ook zeer variabel is naargelang het merk van wagen die men heeft aangekocht en dat die 0,25€ zou zijn voor de goedkoopste wagen van Dacia en dat die 0,25€ serieus stijgt als men een Audi of Mercedes heeft aangekocht.
Is de berekening van 0,25€ voor een wagen die men 4 jaar in bezit heeft of voor langere termijn want ik veronderstel als men een auto 10 jaar heeft dat de kosten voor onderhoud en reparaties ook een rol gaan spelen.

Toen ik mijn berekening nalas dacht ik ook dat Roland die 0.25 euro/km veel te laag ingeschat had. Ik heb mijn kosten waarschijnlijk niet zo bijgehouden als rgp maar even een vlugge berekening (natte vinger op bord) voor mijn Meriva met 140000km in 6 jaar komt op 0.27 euro/km.

Toegegeven, dat is met de grove borstel en echte kosten zijn er nog niet geweest. Maar zoveel verschil is dat niet (verschiet er zelf van). Maar de wagens en kilometers liggen ook niet zo ver uit elkaar.

Kan aannemen dat als je inderdaad een dure wagen met zware motor rijdt dat het oploopt. Alle belastingen en verzekeringen gaan ook stevig mee omhoog. Als je dan een dure dealer garage hebt en nog lekker met gierende laagprofiel banden vertrekt aan elk stoplicht...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

factageklerk

Citaat van: janieburton op 16 december 2015, 14:26:25 PM
Citaat van: Peter op 16 december 2015, 14:17:22 PM
Citeer,


Daar heb je ook gelijk in maar "het kuisen van de "rijtuigen" hier laat toch te wensen over.

Dat is nu eens een opmerking waarvan dat ik moet kotsen,  weet jij wel waarover je spreekt >:(
 

B_Modelbouw

Citaat van: chef garde op 16 december 2015, 22:08:18 PM
ouwe wijven ...

Inderdaad ... Belgen zijn een volk van zagers en klagers geworden,
die vaak vastgeroest zitten in hun oude gewoontes, over alles een
mening hebben maar niets willen of kunnen veranderen. En steeds
wel een verwijt of excuus hebben. Wijzen naar een ander is altijd
gemakkelijker dan er zelf voor te gaan, we lopen weg in plaats van
de confrontatie werkelijk aan te gaan. Arme kuddebeesten  :o/

Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


janieburton

Citaat van: B_Modelbouw op 16 december 2015, 22:49:56 PM
Citaat van: chef garde op 16 december 2015, 22:08:18 PM
ouwe wijven ...

Inderdaad ... Belgen zijn een volk van zagers en klagers geworden,
die vaak vastgeroest zitten in hun oude gewoontes, over alles een
mening hebben maar niets willen of kunnen veranderen. En steeds
wel een verwijt of excuus hebben. Wijzen naar een ander is altijd
gemakkelijker dan er zelf voor te gaan, we lopen weg in plaats van
de confrontatie werkelijk aan te gaan. Arme kuddebeesten  :o/

Als er een vuilbak is dan zal ik steeds mijn papiertjes, enz... in de vuilbak gooien, heb over laats op een trein iemand gewoonweg zijn kauwgom tegen het raamkozijn zien plakken!
Dit ligt aan de opvoeding.

Maar heb toch in Zwitserland properder treinen gezien.

Welke confrontatie moet ik aangaan? Oude gewoontes? Wij werden nog "gewoontes" aangeleerd! Zoals respect voor andermans "gerief" zoals ze dat noemden vroeger.
 

Stieven76

De originele post was een terechte vraag maar ondertussen is dit weer zo'n topic geworden waar je tot in de eeuwigheid kan over blijven doorbomen over vanalles en nog wat..
Bouwt er hier nog iemand eigenlijk.  ;D

factageklerk

Daar heb je gelijk in Stieven er zijn hier kampioenen in het opstarten van onbenullige draadjes. Bij momenten lijkt het mij meer een discussieforum stijl à la "De Zevende Dag" dan dat het nog wat met de hobby zou te maken hebben.