Nieuws:

Nu in MSM 251 BAAN: Lisette * Useldange

Hoofdmenu

Prijsverschil

Gestart door janieburton, 12 december 2015, 13:26:05 PM

B_Modelbouw

Een standaard en weekend-biljet worden bepaald aan de hand van de afstand tussen beide stations,
een shopping ticket is een vast bedrag voor gelijk welke bestemming in België.

't Dan weer de geslepen truck van NMBS om je 't duurste aan te prijzen als je niet goed oplet ...
Stel ik pak de trein en zeg gewoon tegen de conducteur ik ga een dagje shoppen in 't Stad,
rekent die mij €11,00 (2de Kl.) / €16,00 (1ste Kl.) aan, terwijl de rit heen en weer me slechts
€4,00  (2de Kl.) / €6,00 (1ste Kl.).

Dan kan ik beter blijven zitten op de trein en gaan shoppen in Brussel ...
Standaard ticket €17,00 (2de Kl.) / €26,20 (1ste Kl.), in 't Weekend €9,40 (2de Kl.) en 14,60 (1ste Kl.)

Wil je comfortabel shoppen dan rijden we door tot Luik om te gaan shoppen ...
Standaard ticket €36,40 (2de Kl.) / €56,00 (1ste Kl.), in 't Weekend €19,20 (2de Kl.) en 29,40 (1ste Kl.)

Besluit:
Shoppen achter de hoek doe je 't best met een standaard ticket
Ga je naar Brussel pak je gewoon een Weekend ticket, en ga je
naar Luik dan pas pak je een Shopping Ticket.

Nu snap ik waarom de parking van Wijnegem Shopping altijd vol staat ... Er rijdt geen trein tot aan de deur  ;D ;D ;D
     
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


SuSke

maar wel een tram vanaf het Centraal station tot daar  ;) ;) 8) (oeps, andere gangsterfirma ??)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 50 jaar MTD - Hangar 27, Edegem op 18 & 19 Oktober 2025
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

rgp

Beste,

Van het prijsverschil in tickets heb je de uitleg gekregen.

Als je een shoppingticket vraagt, dan krijg je één.  Commercieel zou het beter zijn, dat hier op gereageerd wordt door de NMBS door te zeggen "u kunt beter een standaardticket" nemen.

Wat de vergelijkingen met de auto betreft: men vergelijkt een éénmalig gebruik van de trein, met een auto waar men enkel de variabele, en dan nog, kosten van neemt, dat zijn dus appelen met peren.

Een auto kost - gemiddeld - 0,25 euro per gereden kilometer.  Als je dus van A naar B rijdt en de afstand is 50km dan kost de autorit 25 euro (0,25 x 2 x 50km), tel hierbij dan nog je parkingskosten en je hebt het totale plaatje.

Jurgen, als ik met de auto naar Schaarbeek rijdt (in de week) dan ben ik van Begijnendijk een uur onderweg.  Dus die treinrit is niet zo lang.  Van bij mij naar Brussel Zuid  doe ik per auto+trein 70 minuten, met de auto NOOIT minder dan 110 minuten.

Roland

rgp

Om even te vervolledigen:

25 euro autokosten en 8 euro parking, voor dat bedrag kunnen vier personen in 1°klas rijden.

Roland

Havoc

Citaat van: rgp op 13 december 2015, 14:56:02 PM
Om even te vervolledigen:

25 euro autokosten en 8 euro parking, voor dat bedrag kunnen vier personen in 1°klas rijden.

Roland

Rare telling. Neem nu Zellik naar Gent Sint Pieter, dat is toch ongeveer 50km enkel met de wagen (bijna 60 maar soit). Met een standaardticket is dan een ENKELE reis 16.20 euro. Als ik dat maal 4 doe dan kom ik op 64.80 euro enkele reis. En dan moet ik nog openbaar vervoer van Gent St Pieter naar het centrum rekenen (voor 4 personen is dat ongeveer evenveel als de parking). Daarvoor kan ik ruimschoots de wagen nemen met die 0.25 euro/km.

Waar het op neerkomt is dat voor iemand die een wagen heeft, het openbaar vervoer (bijna) nooit een alternatief is. Ik neem daarbij aan dat die telling van 0.25 euro/km all-in rekent (afschrijving, belasting, onderhoud, verzekering en brandstof).
Met vakantie voor onbepaalde duur.

rgp

Johan,

Ik had, toen ik nog getrouwd was, twee auto's.  De tweede auto kon weg want al zijn ritten konden gedaan worden met het openbaar vervoer.  De grootste opslag ooit van het gezinsbudget.

0,25 euro is idd all in.

Roland

Havoc

Toch, als ik je eigen rekening volg blijft het openbaar vervoer geen alternatief. Ik kan me vergist hebben in de prijs van een ticket, maar ik heb gewoon op de website van de NMBS de prijs voor een standaardticket laten berekenen. Geeft toe dat ik geen idee heb of dat voor 1ste klas, 2de klas of heen-terug is.

Voor schoolabonnementen en woon-werk abonnement ligt de zaak misschien anders. Net zoals voor 60+ etc. Dat ga ik niet tegenspreken. In dat geval kan het zijn dat het voor je tweede wagen zo uitkomt.

Maar dan moet je toch ook wel met alles rekening houden. Neem nu dat ik met het openbaar vervoer naar het werk zou gaan. Laat ons eens alle alternatieven bekijken:

- tram MIVB:
-- eerste mogelijkheid is dat ik te voet tot aan de tram ga (25-30 minuten stevig stappen) en die zet me dan voor de deur van het werk af.
Kost: 499 euro abonnement
Reistijd enkel: 1h35'
-- kan een MTB abonnement voor de hele zone Brussel nemen, dan kan ik De Lijn nemen aan de hoek van de straat en tot de tram rijden.
Kost: 583 euro
Reistijd enkel: 1h20' als er geen controle op die bus is want dan moet je 30' extra tellen en er is toch wel minstens 1x per week zo'n controle
- NMBS
-- Zellik naar Ukkel-Stalle en dan 20 minuten te voet
trajectabonnement 591 euro
reistijd: 1h05' maar dan ben ik 30 minuten te vroeg of 30 minuten te laat op het werk. Als ik op een redelijk uur wil aankomen moet ik eerste de trein nemen, dan de tram en dan de bus. Reistijd dan is 1h11 volgens de NMBS, met nog wat extra op de bus moet ik niet zoveel te voet doen als van het station, dus neem 1h20' totaal. En nog een ander abonnement want het MTB abonnement is niet geldig tot Zellik.

Met de wagen: 11km enkel. Dus zoals hierboven aan 0.25 euro/km en 225x per jaar: 0.25 x 11 x 2 x 225 = 1237.5 euro/jaar. Inderdaad duurder, zeker als je rekening houdt met de werknemersbijdrage aan abonnementen en fiscale aftrek.

Maar kijken we nu eens naar de reistijd, daar wringt het serieus. Met de wagen ongeveer 30 minuten enkel met 2x in de week een uitschuiver naar 1 uur voor het traject. Dat is dus 8x 30' + 2x 1h = 5h onderweg per week. Als ik het snelste hierboven neem dan is het 10x 1h20' = 13h20' Dat is 8h per week meer onderweg.

En dan veronderstellen we dat er nooit andere verplaatsingen nodig zijn want als je zoals hierboven dan eens een dagje naar Gent wil of stukken voor de modelbouw moet gaan halen in Gent of Utrecht dan is het verschil direct weggewerkt.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Havoc

Oh ja, een andere bedenking die ik nog vergeten was. Komt niet van mijn maar van een buurman die (noodgedwongen) al zijn verplaatsingen met het openbaar vervoer doet. Als je ergens naartoe wil (concert, feest, optreden) en het wordt laat dan moet je ook overnachting bij je verplaatsing tellen. Je geraakt simpelweg niet meer thuis als het laat wordt. Eigenlijk moet je dat dan ook bij je verplaatsing rekenen.

Toegegeven, misschien is dat voor verplaatsingen met de wagen soms ook geen slecht idee. Maar het is geen verplichting.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Jurgen

Citaat van: rgp op 13 december 2015, 14:54:14 PM
Jurgen, als ik met de auto naar Schaarbeek rijdt (in de week) dan ben ik van Begijnendijk een uur onderweg.  Dus die treinrit is niet zo lang.  Van bij mij naar Brussel Zuid  doe ik per auto+trein 70 minuten, met de auto NOOIT minder dan 110 minuten.

Roland

Klopt, maar dan zijn we over verschillende dagen bezig. Ik ben tijdens een weekend geweest. Theoretische tijd vanaf mijn huis is 34 minuten. In het slechtste geval zal je dus 3 kwartier onderweg zijn in het weekend.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

marc goovaerts

Weekend ?

Vermits er iemand mijn 21-jaar oude Micrake gepikt heeft, ben ik vorig weekend mijn moeder in haar rusthuis in Heusden Zolder gaan bezoeken (vanuit Antwerpen) met ons openbaar vervoer. Daarbij de website van De Lijn gevolgd... Vertrek: 12u00. Terug thuis: 20u00. Ter plaatse: 2 uur.

Van Antwerpen naar Zolder. 40 minuten op de busaansluiting wachten. Station toe, geen bushokje.
Terug via Diest. 30 minuten op treinaansluiting wachten. Loketzaal station Diest en hun toiletten potdicht.

Pol

De trein is nu eenmaal niet goedkoop en zeker niet voor "korte afstanden". Maar als men het openbaar vervoer in z'n geheel bekijkt, dan zijn er toch mogelijkheden.

Als ik met mijn auto naar Antwerpen rijd, ben ik in de spits makkelijk een uur onderweg. Bovendien moet ik in Antwerpen mijn auto nog kunnen parkeren en ben ik voor een dagje parkeren toch al snel 15 euro of meer kwijt.

Neem ik daarentegen mijn auto tot aan de eerste P+R-parking en stap ik daar over op de snelbus, dan parkeer ik mijn auto gratis en voor iets minder dan 4 euro (met de GSM betaald) rijdt ik naar Antwerpen en 's avonds ook nog eens terug. Bovendien gaat die bus over de pechstrook en steek ik aldus in mijn Mercedes met chauffeur zomaar al die auto's voorbij!

Als ik bovendien ook nog eens de verplaatsing maak omwille van werk, betaalde in mijn geval de werkgever de volledige prijs van een abonnement terug! (En dan denken dat ik collega's had van hier in de buurt die elke dag met de auto bleven komen!)

Die keer dat ik overigens met de trein naar Schaarbeek ging voor 17 euro, met de inkom van het museum (10 euro) inbegrepen, ga je mij ook niet vertellen dat ik dat veel goedkoper had kunnen doen.

Het jammere is echter inderdaad wel dat de prijzen moeilijk te vergelijken zijn en dat er zoveel tarieven bestaan dat je door het bos de bomen niet meer ziet.

En het feit zal altijd nog blijven dat vanaf het moment dat je met meerdere personen op stap gaat (in mijn geval een gezin van 5), de auto nog steeds goedkoper en makkelijker zal zijn ... helaas! Al moet ik zeggen dat we vanuit milieuoverwegingen toch af en toe ons uiterste best doen om het openbaar vervoer optimaal te benutten. (Gisteren nog met de tram van bij vrienden in Mortsel naar de kerstmarkt in Antwerpen geweest; misschien iets duurder dan met de auto, maar geen stress omwille van verkeer en parkeren! En we hebben een paar jenevers kunnen drinken; wat wil je nog meer!)

Groeten,

Pol
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

Dirky

Van die prijsverschillen heb ik helemaal geen last. :D :D :D Ik heb gewoon in geen 30 jaar nog gebruik gemaakt van het openbaar vervoer...

oebr

Het grootste probleem met ov is dat de gebruikers niet van tel zijn.

Voor mij is de trip h/t naar het werk enorm makkelijk: 3 haltekes met de trein.
En toch ga ik met de auto want:

- na 20u is er geen trein terug
- 's ochtends is de kans groter dat een trein niet komt dan wel
- als die trein dan toch eens komt zit die nokvol
- waarbij je geconfronteerd wordt met heel wat onverzorgde en/of onbeleefde medepassagiers.
(als ik al eens zin heb in een griepje volstaat het om wel de trein te nemen)

Nu valt de netheid van de treinen nog relatief mee.
De tram is nog wat erger.

Onlangs in Gent eens zo'n hermelijntram genomen van De Pintelaan naar de Korenmarkt. Gezwind 5 euro kwijt en je zit
op al versleten stoeltjes tussen de verzamelde derde wereld en tegen dat je ter plaatse gebracht wordt ben je zo dooreengeschud dat je nog een uur moet bekomen in een of ander koffiehuis of café (dus eigenlijk moet je nog eens 2 a drie euro bijtellen ;-) )

Nu er zijn ook voorbeelden van hoe het wel op een toffe manier kan:

in Mechelen rijden er elke zaterdag mini-busjes tussen gratis randparkings naar het centrum van de stad, super comfortabel en om de 5' komt er eentje langs. En ze zijn dan nog gratis ook.
Door zo'n service voelt een mens zich gewaardeerd, door politici die het openbaar vervoer promoten voel ik me alleen maar uitgelachen.
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

krispy

Men zoon kwam daarstraks met volgend af , Week aan 12 euro , wie weet daar meer van ?
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

Peter

Voor dat iedereen direkt op mijn nek springt: Zo slecht is het heir nog niet als je de prijzen vergelijk met het buitenland (europa)
Met vriendelijke groeten
Peter