Nieuws:

Nu in MSM 249 REPORTAGE: Alles wat u moet weten over de 10de Grote Modelspoor Expo * Spur Z weekend in Altenbeken * RAMMA 2024

Hoofdmenu

C'era un treno in Cervia ...

Gestart door Steam.N, 24 juli 2015, 23:09:55 PM

Steam.N

Citaat van: MARKLINRIJDER op 29 juli 2015, 01:36:06 AM
Hoe groot had je de steentjes gewenst?

David, de steentjes die ik nu gebruik zijn van Slater, 2mm English Bond.
Als ik die stenen meet, zijn ze (voeg inbegrepen) 1.53x0.62mm (10-tal steentjes naasteen gemeten, om meetfout te verkleinen).
Maak je ze kleiner, zie je de structuur waarschijnlijk niet meer, en wordt de (realistischere) voeg moeilijk schilderbaar.

Dus als je deze afmetingen kunt aanhouden, maar met een gezondere verhouding baksteen/voeg, en je verschillende verbanden kunt aanleveren, dan ben ik zeker kandidaat om ze te testen !!!

Geen idee wat andere N-ers hiervan denken ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Citaat van: liefhebber op 28 juli 2015, 15:46:17 PM
... Hoe krijg je de boogjes zo mooi gebogen, bij lukt dat niet. ...

Het stripje stenen buig ik eerst in een overdreven korte boog (tussen mijn vingers)
Dan snij ik het af waar het boogje begint (want stukje tussen de vingers vervormt natuurlijk niet), pas het af in het raam, en snij het íets groter af.
Dan is het passen ...
Eens het boogje in de raamopening geklemd, strijk ik het langs de achterkant met Tamiya lijm in, leg het muurtje op de snijmat, en druk de boog met de tanden van een pincet goed tegen de uitgesneden boog, tot de lijm voldoende gedroogd is.

Ik voeg later nog wat foto's, om het boeltje duidelijk te maken.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

marc goovaerts

Citaat van: Steam.N op 29 juli 2015, 12:42:54 PM
Als ik die stenen meet, zijn ze (voeg inbegrepen) 1.53x0.62mm (10-tal steentjes naasteen gemeten, om meetfout te verkleinen).
Dat geeft in realiteit dan zo'n 24,5 x 10 cm. Zeker verdedigbaar. Alleen, ik vond altijd dat de steentjes van Slater nogal als 'bolletjes' overkwamen, veroorzaakt door het productieproces.
Laszlo Osy (KitNord) is al een tijdje aan het experimenteren met N-steentjes (op basis van geëtste orginelen), en bekomt hiermee mooie resultaten.
Maar hij heeft te veel HO-werk om er verder mee te gaan.

Steam.N

Citaat van: marc goovaerts op 29 juli 2015, 13:13:25 PM
... ik vond altijd dat de steentjes van Slater nogal als 'bolletjes' overkwamen, veroorzaakt door het productieproces...

Klopt.  Alhoewel het bij NEEB uiteindelijk redelijk goed meeviel ...



Enfin, met het resultaat was IK toch tevreden  ;)
Voeg niet té dik, korte kantjes niet ál te bolletjes ..
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Ik ben ook afnemer van baksteen profielplaten met vlakkere baksteen en strakkere voeg dan Slater. Slater was niet perfect, maar kwa baksteenafmetingen en metselverband een van de enige overtuigende in schaal N.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

MARKLINRIJDER

Hallo,

Hebben ooit steentjes gehad van 0.6*1.8mm.  Deze waren tevens in kunststof zoals onze andere muurplaten.
Echter door weinig interesse in het product werd deze uit het gamma genomen.

Ik kijk of er een herproductie kan van plaats vinden.

Grtjs,

David

marc goovaerts

Misschien een marketingprobleem ? Niet genoeg (internationaal zelfs) lawaai over gemaakt in tijdschriften en fora ?
Veel alternatieven voor N zijn er niet op de markt. Internationaal gezien wel veel N-ers (Duitsland, US, Japan,...).

Peter

Deze waren, volgens mij, voor mijn station Boom.
Heb er zelfs nog van liggen, maar dat moet ik eens nakijken en nameten.
Met vriendelijke groeten
Peter

SuSke

Het formaat van de bakstenen op de centers van de clubbaan (Vaerwegh Dok) is zelfs maar 2,3x0,7mm voor H0 (het gaat hem hier wel over modul 60-handvorm steen).

Zelfs voor H0 zijn de gebruikelijk beschikbare formaten véééél te grof - zijn eigenlijk meer "snelbouw-stenen dan degelijk gevelmetselwerk.
Een normaal "boerke" zou eigenlijk maar 2,3x1,2mm mogen zijn (voeg-voeg).
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Steam.N

Citaat van: MARKLINRIJDER op 29 juli 2015, 14:07:00 PM
... Hebben ooit steentjes gehad van 0.6*1.8mm.  Deze waren tevens in kunststof zoals onze andere muurplaten.
Echter door weinig interesse in het product werd deze uit het gamma genomen.
Ik kijk of er een herproductie kan van plaats vinden. ...

In welk verband had je die ?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

MARKLINRIJDER

Citaat van: Peter op 29 juli 2015, 14:41:31 PM
Deze waren, volgens mij, voor mijn station Boom.
Heb er zelfs nog van liggen, maar dat moet ik eens nakijken en nameten.

Dat waren steentjes 0.8x2mm

Grtjs,

David

Steam.N

Citaat van: MARKLINRIJDER op 29 juli 2015, 16:03:33 PM
Citaat van: Peter op 29 juli 2015, 14:41:31 PM
Deze waren, volgens mij, voor mijn station Boom.
Heb er zelfs nog van liggen, maar dat moet ik eens nakijken en nameten.
Dat waren steentjes 0.8x2mm ...

Maak ze voor N kleiner, David  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

MARKLINRIJDER


Peter

CiteerDat waren steentjes 0.8x2mm

Inderdaad, juist nagemeten.
En dat zijn inderdaad "vlakke" bakstenen
Met vriendelijke groeten
Peter

Steam.N

Citaat van: MARKLINRIJDER op 29 juli 2015, 16:09:07 PM
Jean, 0.6x1.8mm, halfsteens

Kun je ze 0.6x1.5 (voeg inbegrepen) maken?
En als ik dan tóch aan het vragen ben: kun je zorgen voor zowel halfsteens- als kruisverband ?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }