Nieuws:

Nu in MSM 247 CLUB: Op bezoek bij de AMRA

Hoofdmenu

C'era un treno in Cervia ...

Gestart door Steam.N, 24 juli 2015, 23:09:55 PM

SuSke

Welk kruisverband wil je dan nog hebben Jean? Een staand of een vallend kruisverband (English bond of Flemish Bond).
Verschil is per strekkenlaag de strekken boven elkaar of een halve strek verspringend.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Steam.N

Ik dacht aan verspringend.
Is dat Vlaams of Engels?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Engels en Vlaams verband zie ik heel dikwijls opduiken bij oudere gebouwen van begin vorige eeuw en eerder hier rond Brussel. Deze lijken voor mij dus ook prima.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

SuSke

Verspringend kruisverband is het Vlaams verband.
Het staand kruis verband is het Engels verband

voorbeeld van Vlaams verband
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Steam.N

Thanks, Frans.
Mijn voorkeur is dus Vlaams kruisverband plus het halfsteens.
Maar als andere N-ers het liever anders zien ...

Op je foto lijken de vertikale voegen wat breed, Frans ... (of ben ik moeilijk ?  ::) )
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

SuSke

is een gevolg van het laseren. De verticale lijnen worden iets breder gelaserd dan de horizontale. Zal misschien iets te maken hebben met de instellingen van de laser. Was daarvan verwittigd voor het laseren. is dus een beetje "de bluts met de buil".

Zoals meestal valt het in realiteit echt wel mee.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Steam.N

Ondertussen heb ik nog wat zitten schilderen (letterlijk  ;) ): testjes om de muren van het wachtershuis een juist kleurtje te geven.
Valt tegen.  Het ligt aan mij: ik heb meer voeling met de Vallejo verf.

Dus ga ik de muurtjes afwerken met baksteenstroken, maar het raamwerk e.a. zal wachten op mijn terugkeer thuis.

Dan maar beginnen met de eerste gevel van een ander gebouw dat ik tijdens mijn veelvuldige fietstochten hier ontdekt heb.



Lekker wat verwering  :P
Het krijgt een mooi plaatsje langs het spoor  ::)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

marc goovaerts

Met dat 'tempelkarakter' lijkt het wel een omgebouwde kerk of klooster ?

Metpetergaathetbeter

sommigen gaan naar Italie om naar het schoon vrouwenvolk te gaan kijken en sommigen gaan voor te schilderen  ;D Hoop alvast dat je je amuseert !  ;D ;)
Groeten Peter ;)

Steam.N

Citaat van: marc goovaerts op 30 juli 2015, 00:01:07 AM
Met dat 'tempelkarakter' lijkt het wel een omgebouwde kerk of klooster ?

Geen idee.  Ik geraak er niet binnen. (wil ook niet, wegens bouwvalligheid).
De rechterbouw ziet er redelijk klassiek uit, linkerkant ziet er inderdaad wat kerkachtig uit ...
Ik zal me nog wat informeren.


Citaat van: Metpetergaathetbeter op 30 juli 2015, 00:03:30 AM
... Hoop alvast dat je je amuseert ! ...

Bedankt voor de bezorgdheid.
Ik kan mijn hartje volop ophalen aan het knutselen. dank je  ;D ;D ;D


Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Metpetergaathetbeter


Steam.N

#71
Citaat van: C.B. op 27 juli 2015, 19:58:32 PM
...Trouwens hoe begin je aan zoiets?
En hoe weet je de afmetingen en verhoudingen van dit gebouw bijvoorbeeld? ...

Claudio, niet dat ik hier een handleiding wil/ga starten, maar toch even tonen hoe eenvoudig het is ...
Ik begin met een foto rechtvoor de gevel die ik wil bouwen, en zoek één referentie-afmeting:



Als referentie-afmeting neem ik de hoogte van het zijdeurtje (niet in realiteit gemeten, maar geschat op 1.8m.  Op het scherm is de deur 32mm hoog)
Daarna gebruik ik mijn standaard excelleke, en vul alle gewenste afmetingen (afgemeten op de foto vanaf het scherm):



De excel vermeldt dat mijn deurtje in N-schaal 11.3mm hoog is, wat realistisch is voor Italianen 50..100 jaren geleden.
Had ik de deur op 1900 ingeschat, was het in N-schaal een half mm hoger geweest.  Irrelevant verschil.

Je ziet ook dat de gevel wat taps loopt.
Daarom zijn de afmetingen op halve hoogte van de gevel gemeten.
Resultaat: kolom Derived-Model:  breedte 47.5mm, hoogte (nok) 53.1mm.
Die afmetingen zijn de afmetingen van je styrenen grondvlak.
Daarna de ramen/deuren afmeten op je grondvlak, via afmetingen in kolom Derived-Model opgegeven.
Kinderspel.

Dit doe je gevel per gevel, naarmate je constructie vooruitgaat.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 30 juli 2015, 00:26:24 AM
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 30 juli 2015, 00:03:30 AMnaar het schoon vrouwenvolk te gaan kijken
je zonnebril niet me ? 8) ;)

Heb ik het ene uitgesloten door het andere toe te geven ?   ;D ;D ;D
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Metpetergaathetbeter

Jean,met de slechte verbinding een e blijven hangen, ziet er daar wel fraai uit, wanneer ik naar Italie ga zou ik ook voor de architectuur gaan  :-\ 8), 't ziet er daar trouwens fraai uit met die gebouwen ! Vergeet geen foto's te nemen van een pizza-oven als kers op de taart ! Groeten Peter ;)

sdz1976


Dit gebouw smeekt gewoon om na te bouwen :)

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1