Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

C'era un treno in Cervia ...

Gestart door Steam.N, 24 juli 2015, 23:09:55 PM

Peter

Citeergéén roestende wapening, noch betonrot ?

Drogere omgeving ? ;)
Met vriendelijke groeten
Peter

C.B.

Ik ben wel benieuwd naar het eindresultaat.
Na Zwitserland heeft Italië voor mij ook een voorkeur met wat betreft modelbouw.

Trouwens hoe begin je aan zoiets?
Wat voor gereedschap en materialen gebruik je Jean?
En hoe weet je de afmetingen en verhoudingen van dit gebouw bijvoorbeeld?
Ik zou graag zelf mijn perron aankleden met het voorziene wachtzaaltje dat enkel als zelfbouw gerealiseerd kan worden.
In ieder geval , ik weet niet hoe ik aan zoiets moet  beginnen. :-[

Groetjes.
Claudio.

Steam.N

Citaat van: Herwig op 27 juli 2015, 19:47:10 PM
betonnen hek:  nog alle spijlen heel, niet gebarsten of doorgebroken ( géén roestende wapening, noch betonrot ? )

Ik vermoed dat de lijn de laatste 10 jaren wel een opfrissing gehad heeft.
Droogte betwijfel ik, want winters zijn even guur en koud als in België.
Daar de zeelucht er bovenop ...


Citaat van: C.B. op 27 juli 2015, 19:58:32 PM
Trouwens hoe begin je aan zoiets?
Wat voor gereedschap en materialen gebruik je Jean?
En hoe weet je de afmetingen en verhoudingen van dit gebouw bijvoorbeeld? ...

Claudio, als je een foto hebt van de gevel, kun je alle verhoudingen/afmetingen bepalen.
Ik heb in dit geval de gevel afgestapt: 11 stappen aan ca 80cm per stap.
Mogelijks ben ik enkele cm fout, maar dat is verwaarloosbaar voor het eindresultaat.

Ik heb de foto op mijn scherm staan, en meet alles af, van rand tot een reeks van meetpunten.
In een excel wordt alles mooi uitgerekend: van punt tot punt en cumulatief van rand tot punt (cumulatief helpt om de meetfouten te beperken).
Twijfel je aan de eindresultaten, check dan tov de realiteit: een persoon van 1m75 is 10mm hoog, dus als de deur een stukje hoger is (12mm), dan zit je goed.

De bouw doe ik met Slater- en styreenplaten.
Snijden met een Excel mes langs een metalen latje op een snijmat.
Lijmen met Tamiya Extra Fine Cement
En natuurlijk een loupelamp om alles scherp te zien ;-)

Dus niets speciaals !

Hoe beginnen?  Grondvlak (gevel), daar ramen en deuren uitsnijden.  Daarna details toevoegen  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

De 12 boogjes zijn gelijmd.
Blij dat dat achter de rug is, want het is altijd wat prutsen.  (putty zou hier nu handig zijn, want er zijn wat storende voegjes  ::) )
De voorgevel heb ik ook wat extra relief gegeven.



Dus tijd om te schilderen:
Eerst wat experimenteren met de verf: want Tamiya werkt toch heel anders dan Vallejo (meer bezinksel in de potjes, en de verf droogt gruwelijk snel op) ...
Dus om de haverklap moet ik de basiskleuren opnieuw mixen ...
Gelukkig gaat het om een gebouw waar een hele variatie aan tinten zit.

Ik ga morgenvroeg eens zien of het resultaat (links op de foto) me nog aanstaat.  Zo ja, dan krijgen de vier muren hun kleurtje.
Pas daarna begin ik aan het raamwerk.

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

sdz1976

Knap werk Jean!!

Je kan i.p.v. putty ook altijd instand vulmiddel in een tube in een zelfbouwmarkt gaan kopen.
Zo van dat spul dat ze gebruiken om scheurtjes in muren te dichten, dat werkt ook prima voor jouw muren.

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

C.B.

Bedankt voor de uitleg Jean , maar om te snijden vermoed ik dat je meer nodig moet hebben dan een scherp mesje , niet?  :-[
Misschien kan ik beter een nieuwe topic openen over hoe het ontwerpen en maken van gebouwtjes....
Groetjes.
Claudio.

dani

fijntjes , heel leuk !  ik volg
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

OlivierV

- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Steam.N

Citaat van: C.B. op 28 juli 2015, 09:57:34 AM
... maar om te snijden vermoed ik dat je meer nodig moet hebben dan een scherp mesje , niet?  ...

Ik zou niet weten wat  ;)
Snijpat, stalen latje, excel mesje, potlood, vergrootglas.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

GVL

Jean, de kwaliteit van jouw werk verdient een betere baksteen.  Ik zou eens proberen die Slaters platen lichtjes te schuren vooraleer ze te verwerken.  Op die manier verbetert de verhouding tussen baksteen en voegen (bakstenen worden groter, de voegen kleiner).  Bovendien worden de koppen van de bakstenen dan iets meer rechthoekig van vorm en zien ze er niet meer uit als kasseien.  Zelfs in h0 is dit een nuttige voorbereidende bewerking. 
Het is niet 100% duidelijk op de foto's maar zou het kunnen dat het voorbeeldgebouw in halfsteensverband gemetst is?
Jammer dat de bovenleiding verdwijnt.  Die oude Italiaanse e-loc's zien er heerlijk uit in hun isabella livrei ...
Gino

Steam.N

#40
Thanks, Gino.
Met Vallejo verf bekom ik betere resultaten (zie NEEB), en de voeg krijg ik daar goed fijn ...
Verband klopt inderdaad niet.  Enig mij bekend alternatief zijn bakstenen van Goovers, maar die zijn stukken te groot.
Dus wordt het nog wat experimenteren met de Tamiyo verf ...

Dit Ravenna-Rimini baantje was volgens mij tot recent niet geëlectrificeerd.
Die paken palen zijn trouwens erg filigraan ...



[Edit: typo]
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

marc goovaerts

Citaat van: Steam.N op 28 juli 2015, 13:34:23 PM
Enig mij bekend alternatief zijn bakstenen van Goovers, maar die zijn stukken te groot.
David: hint, hint !  ;)

Metpetergaathetbeter


liefhebber

hoi,

mooi werk Jean, maar heb een vraagje.
Hoe krijg je de boogjes zo mooi gebogen, bij lukt dat niet.
Ik volg dit draadje met veel plezier.
 

MARKLINRIJDER

Citaat van: Steam.N op 28 juli 2015, 13:34:23 PM
Enig mij bekend alternatief zijn bakstenen van Goovers, maar die zijn stukken te groot.

Hoe groot had je de steentjes gewenst?

Grtjs,

David