Nieuws:

Nu in MSM 251 BAAN: Lisette * Useldange

Hoofdmenu

Nieuwe dienstregeling 14 december 2014

Gestart door Michiel, 12 december 2014, 09:45:22 AM

vyncky

Citaat van: Fastfly op 12 december 2014, 15:11:11 PM
Impact Lijn 12 lijkt mee te vallen.  Alleen (voor zover ik ingelicht ben) blijven die oude varkensneuzen hier voorbij rammelen, zal het 'nieuwere' M6 materiaal en de Desiro's wegvallen en komen er 'oudere' M5-en op onze lijn. Ik denk dat ik die hier nog nooit heb zien rijden en hoop dat het tenminste de 'make-over' versies zullen zijn en even stil zijn als de M6-en.

Da's inderdaad nieuw materieel op de lijn :)

Citaat van: stefanic op 12 december 2014, 15:47:51 PM
De varkensneuzen voor de L-trein, da's van 'moeten' ivm homologatie voor Roosendaal
Op de IC komen inderdaad M5 (maar ook Desiro, varkensneus en tweetjes) de M5 zijn de gemoderniseerde, simpelweg omdat er geen 'niet-gemoderniseerde' meer zijn.
Enig idee wanneer het nieuwe materieel eens gehomologeerd wordt tot Roosendaal? (Louter ter interesse, geen kritiek ;) )
Want als die varkensneuzen gemoderniseerd zijn, zijn ze toch ook hun homologatie kwijt?

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

rgp

Stefan,

Je reacties zijn voorbeeldig.  Het valt weer op dat men er niet in slaagt om op de verantwoordelijke te schieten, maar gewoon op de zichtbare.
Dus: ofwel wordt er MEER geld in OV gestoken en kunnen er meer treinkilometers aangeboden worden, ofwel wordt er bespaard en MOETEN er minder treinkilometers aangeboden worden.  Gelieve u dus tot de bevoegde minister te richten.

Bolje,

Je berekening gaat niet op omdat je appelen met peren vergelijkt.
Je berekent de kostprijs van je verplaatsing met OV voor eenmalige reis.  Doe nu eens dezelfde berekening met je auto: ttz je koopt een auto, betaal alle mogelijke taksen, doe je verplaatsing en verkoop terug je auto.
Of bereken je kilometerkost van je auto (bij mij +/- 0,25 euro/km).

Roland

Jurgen

Voor mij wordt het aanbod toch beter hoor. Ik heb een ruimere overstaptijd in Leuven en 's avonds moet ik niet holderdebolder van mijn bureau wegzoefen om mijn trein te halen.

De laatste maanden was ik meer met de auto aan het rijden dan met de trein, gewoon omdat het sneller was en minder gehaast.

Ik ben alvast tevreden met het nieuwe aanbod en ga vanaf volgende week weer meer met de trein naar het werk reizen. Helaas is het net nu dat de brandstofprijzen weer serieus aan het dalen zijn.  ;D
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Michiel

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Bolje

Citaat van: rgp op 12 december 2014, 19:24:39 PM
Bolje,

Je berekening gaat niet op omdat je appelen met peren vergelijkt.
Je berekent de kostprijs van je verplaatsing met OV voor eenmalige reis.  Doe nu eens dezelfde berekening met je auto: ttz je koopt een auto, betaal alle mogelijke taksen, doe je verplaatsing en verkoop terug je auto.
Of bereken je kilometerkost van je auto (bij mij +/- 0,25 euro/km).

Roland
Beste Roland,

Ik begrijp uw reactie, en wil zeker geen discussie uitlokken.
Ik kan hier wel niet mee akkoord gaan, want ik heb reeds mijn wagen, de taksen en verzekering zijn betaald.
Ik moet enkel de extra slijtage en brandstof gaan aanrekenen. De redenatie die u toepast gaat voor niemand op.
Als ik een trip met de wagen maak met 3 personen is dit goedkoper dan dezelfde reis met het openbaar vervoer, dus is voor mij de berekening snel gemaakt.
Vele groeten,
Ronald

Havoc

Citaat van: rgp op 12 december 2014, 19:24:39 PMJe berekening gaat niet op omdat je appelen met peren vergelijkt.
Je berekent de kostprijs van je verplaatsing met OV voor eenmalige reis.  Doe nu eens dezelfde berekening met je auto: ttz je koopt een auto, betaal alle mogelijke taksen, doe je verplaatsing en verkoop terug je auto.
Of bereken je kilometerkost van je auto (bij mij +/- 0,25 euro/km).

Roland

Probleem is dat men buiten het openbaar vervoer toch altijd nog een wagen nodig heeft. Al was het maar om 1x per week boodschappen te doen, de dingen die meer zijn dan een brood en pakje sigaretten. Behalve voor die enkelen die het absoluut willen bewijzen dat het wel kan werkt dit niet voor de rest van de bevolking. Eenmaal zover gaat dezelfde redenering op als enkele rit vs abonnement.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

stefanic

Citaat van: vyncky op 12 december 2014, 19:15:50 PM
Citaat van: stefanic op 12 december 2014, 15:47:51 PM
De varkensneuzen voor de L-trein, da's van 'moeten' ivm homologatie voor Roosendaal
Op de IC komen inderdaad M5 (maar ook Desiro, varkensneus en tweetjes) de M5 zijn de gemoderniseerde, simpelweg omdat er geen 'niet-gemoderniseerde' meer zijn.
Enig idee wanneer het nieuwe materieel eens gehomologeerd wordt tot Roosendaal? (Louter ter interesse, geen kritiek ;) )
Want als die varkensneuzen gemoderniseerd zijn, zijn ze toch ook hun homologatie kwijt?
Yannick
Tja: de Desiro's kunnen blijkbaar niet gehomologeerd worden, want echt ongeschikt voor rijden onder 1800V. Bij mijn weten mogen enkel de varkensneuzen, de tweetjes en de sprinters (duikbrillen) naar Roosendaal rijden (en duikbril dan nog enkel alleen, geen 2 gekoppelde bv.). Breaks mogen dacht ik wel naar Maastricht, maar niet naar Roosendaal
M6 tot Roosendaal (de natte droom van Nederland) zal een droom blijven, tenzij we Roosendaal annexeren bij Belgie, en de infra aanpassen en 3000V tot daar leggen, of als Nederland die infra-aanpassing doet, en de M6 andere omvormers krijgen, waardoor ze op 1800V kunnen overleven. Er komt echt wel veel bij kijken om die M6 die laatste Km te laten doen... en bovendien... zal de IC naar Essen vanaf nu maandag niet meer met M6 rijden, maar met M5, Varkensneuzen en Desiro's...

Maar je ongerustheid deel ik: wat als de varkensneuzen gewoon al een voor een aan de kant gezet worden gaan (wegens geen -verplicht- groot onderhoud meer want ze zullen toch 'weldra' gemoderniseerd worden)... Dan is er eigenlijk GEEN geschikt materiaal meer om naar Nederland te rijden.
Als men nu bij het bestellen van de M7 rekening houdt met de behoefte om naar NL te kunnen rijden... 't Is nog niet te laat denk ik...
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

vyncky

Citaat van: stefanic op 12 december 2014, 21:27:15 PM
Maar je ongerustheid deel ik: wat als de varkensneuzen gewoon al een voor een aan de kant gezet worden gaan (wegens geen -verplicht- groot onderhoud meer want ze zullen toch 'weldra' gemoderniseerd worden)... Dan is er eigenlijk GEEN geschikt materiaal meer om naar Nederland te rijden.
Als men nu bij het bestellen van de M7 rekening houdt met de behoefte om naar NL te kunnen rijden... 't Is nog niet te laat denk ik...

Ze hebben het al eens meegemaakt met de invoering van de TBL1+ . Een handvol stelletjes speciaal voor Roosendaal.  ...

Hopen dat de bazen van den NMBS daar ook aan denken.

Ze mogen van mij part ook het historisch diesel/stoommaterieel gerust de diensten hier laten verzorgen  ;D
Van sommige locs kwijlen die Nederlanders ook ze  :P

Yannick

Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

SuSke

Ben even niet mee wat rijtuigen te maken hebben met de rijspanning  :o

De loc die aan de rijtuigen, al dan niet met stuurstand, is toch diegene die aan de rijspanning moet gekoppeld kunnen worden. En die zal de boel wel transformeren naar de spanningen die nodig zijn in de rijtuigen, of ben ik nu compleet de bal aan het misslaan.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 50 jaar MTD - Hangar 27, Edegem op 18 & 19 Oktober 2025
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

stefanic

Citaat van: SuSke op 13 december 2014, 12:07:53 PM
Ben even niet mee wat rijtuigen te maken hebben met de rijspanning  :o

De loc die aan de rijtuigen, al dan niet met stuurstand, is toch diegene die aan de rijspanning moet gekoppeld kunnen worden. En die zal de boel wel transformeren naar de spanningen die nodig zijn in de rijtuigen, of ben ik nu compleet de bal aan het misslaan.
In M6 zit in elk rijtuig een omvormer om de nodige spanning te maken, maar die omvormers werken niet met een voedingsspanning van minder dan 2000V. Hoe het technisch allemaal zit weet ik ook niet precies, want mij lijkt het ook logischer dat de voeding die de rijtuigen nodig hebben, door de loc zelf worden aangeleverd, en dus niet dat er een kabel '3000V' onder heel de trein doorloopt.
In M5 zit zelfs maar één omvormer per treinstel (enkel in het stuurstandrijtuig)
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

SuSke

Weer een echte Belgische oplossing dus: waarom gemakkelijk als het moeilijk ook kan en zeker niet wat onze buren gebruiken  :( :-[ :-[
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 50 jaar MTD - Hangar 27, Edegem op 18 & 19 Oktober 2025
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

just4fun

Citaat van: PietB op 12 december 2014, 12:03:07 PM
Hee Michiel is een fiets niets voor je?  :P

Citaat van: Michiel op 12 december 2014, 12:17:58 PM
Ja, maar een fiets hier aan het station 's nachts en in 't weekend laten staan is geen geweldig vooruitzicht. Het is een open fietsenrek zonder toezicht. Erg hangen nog een paar lege kaders en losse wielen vastgeketend aan het rek als getuigenis van wat met een fiets kan gebeuren als je het er achterlaat. Dan toch liever tevoet.

Michiel, ik denk dat Piet doelde op de volle 22km af te leggen met de fiets en niet allen de huis-station-verplaatsing.
Sinds een dikke 10 jaar doe ik dat en m'n lijf en leden appreciëren dit enorm.
Nat, koud? Daar zijn dingen voor om u te beschermen. Wind daarentegen, da's soms vechten.

Paul

Houdini

Citaat van: rgp op 12 december 2014, 19:24:39 PM

Of bereken je kilometerkost van je auto (bij mij +/- 0,25 euro/km).

Roland

Dan heb je volgens mij nog niet eens een grote wagen. Vergeet niet dat er ook onderhoud, eventuele schades en/of problemen, boetes, ..... enzoverder moeten gerekend worden!

Michiel

Citaat van: just4fun op 15 december 2014, 12:59:34 PM
...Michiel, ik denk dat Piet doelde op de volle 22km af te leggen met de fiets en niet allen de huis-station-verplaatsing...
Ik heb vele jaren met m'n fiets geleefd; overal naartoe, niets was te ver. Maar tijden veranderen: gezin, kinderen... De weekavonden zijn te kort. 's Avonds thuis komen is meteen koken, afwassen, opruimen, boodschappen, kinderen (4 schoolgaand) helpen met huiswerk, bed-rijp maken van de kids met verhaaltjes, kleren klaar leggen e.d... Jullie kennen het verhaal wel. Kortom tijd tekort, en daarom eigenlijk ook geen tijd om 2 uur per dag te verliezen aan fietsen. Mocht ik baas zijn van m'n eigen tijd (over 10 jaar misschien), dan is de fiets zeker een alternatief, zoals ook tevoet naar station stappen (5km)... Enkel om te zeggen dat ik weer excuses zoek voor iets waarvoor ik me niet voor hoef te verantwoorden. Maar de fiets ZOU een alternatief kunnen zijn.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Stieven76

Citaat van: Michiel op 15 december 2014, 13:32:16 PM
Citaat van: just4fun op 15 december 2014, 12:59:34 PM
...Michiel, ik denk dat Piet doelde op de volle 22km af te leggen met de fiets en niet allen de huis-station-verplaatsing...
Ik heb vele jaren met m'n fiets geleefd; overal naartoe, niets was te ver. Maar tijden veranderen: gezin, kinderen... De weekavonden zijn te kort. 's Avonds thuis komen is meteen koken, afwassen, opruimen, boodschappen, kinderen (4 schoolgaand) helpen met huiswerk, bed-rijp maken van de kids met verhaaltjes, kleren klaar leggen e.d... Jullie kennen het verhaal wel. Kortom tijd tekort, en daarom eigenlijk ook geen tijd om 2 uur per dag te verliezen aan fietsen. Mocht ik baas zijn van m'n eigen tijd (over 10 jaar misschien), dan is de fiets zeker een alternatief, zoals ook tevoet naar station stappen (5km)... Enkel om te zeggen dat ik weer excuses zoek voor iets waarvoor ik me niet voor hoef te verantwoorden. Maar de fiets ZOU een alternatief kunnen zijn.  ;)

Kan ik volledig volgen, dat is hier net hetzelfde Michiel. Stoppen met werken, de kids van school en onthaalmoeder gaan halen, de oudste haar huiswerk nakijken of helpen, de kleinste moet dan eten. Dan eten maken, opruimen, bed en bad tijd.. Tegen dat ik op mijn gemak in de zetel geraak is het zeker 21u, en dan moet de kleinste al slapen. Dikwijls is die nog vrolijk wakker  ;) Tegen dan is de knutsel of sport goesting weer weggeëbd..  Te weinig uren in één dag.  ;)