Nieuws:

Nu in MSM 251 TEST: PIKO NS serie 1000 in H0 * PB Models ICRmh

Hoofdmenu

Nieuwe dienstregeling 14 december 2014

Gestart door Michiel, 12 december 2014, 09:45:22 AM

Michiel

Hij komt, hij komt! De nieuwe dienstregeling.

Vanaf maandag (of eigenlijk dinsdag, want ze gaan weer staken), heb ik in plaats van 1 trein per uur (wat nog net leefbaar was), welgeteld één trein per dag! Dank u, NMBS!  >:(

En die ene trein is een P-trein die ze er om de haverklap uit halen (zonder voorafgaand bericht), want deze dient eigenlijk als reserve voor de reguliere treindienst. Heeft men een loc of bestuurder nodig wegens welke rede dan ook, hup! Weg mijn P-trein.

Tof dat veel mensen tussen Brussel en Gent kunnen blijven rijden, maar mijn fun met de trein is op! Het rampenplan is in aantocht...

... ik moet het even kwijt!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Bolje

Tja, Michiel
Slecht voor u natuurlijk.
Er is hier natuurlijk al een draadje over, maar volgens mij gaan ze besparen tot er op het einde geen treinen meer rijden.
De vicieuze cirkel...
Wij nemen nooit of uiterst zeldzaam de trein, zelfs geen bus.
Als wij voor ons gezin (toch maar met 3) beginnen te rekenen dan is de wagen altijd goedkoper.
Het dichste station (met treinen) is ongeveer 20 min rijden en dan heb je de wagen nog niet geparkeerd.
Dus voor is openbaar vervoer een mooi gegeven, maar niet bruikbaar...
Vele groeten,
Ronald

Gerolf

In de bijna 30 jaar dat ik de trein voor het werk gebruik,
is deze aanpassing voor de allereerste keer een verbetering voor mij.
In het weekend is de dienstverlening 's ochtends en 's avonds uitgebreid, en zo kan ik terug "normaal" werken
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PietB

Citaat van: Bolje op 12 december 2014, 10:03:31 AM
Het dichste station (met treinen) is ongeveer 20 min rijden en dan heb je de wagen nog niet geparkeerd.
Dus voor is openbaar vervoer een mooi gegeven, maar niet bruikbaar...
Ik denk dat het in Nederland precies zo is.
Een paar van de kenmerkende eigenschappen van Openbaar Vervoer is:
- Het is te duur.
- Je kunt opstappen waar je niet woont.
- Je moet uitstappen waar je niet moet zijn.
- De frequentie is te laag.
Voor internationaal reizen neem ik wel vaak de trein, onlangs nog naar Leuven (ModelExpo) geweest.
Lekker comfortabal naar Mechelen en met een bijkans lege varkensneus naar Leuven, alleen dat is al een mooie ervaring.
En niet in de laatste plaats omdat mijn vervoerbewijs zowel heen als terug werd geknipt door een fraaie dame met naar mijn smaak de mooiste ogen van België.

grt Piet.

Michiel

Vanaf maandag mag ik dus 2 x 3km extra stappen naar een station op een andere lijn, waar nog wel een uurlijkse trein blijkt te rijden (hoe lang nog?). Een uur nodeloos tijdverlies.

Het voorstel van de NMBS: reis over Halle! Maar met extra de beperking dat ik van de NMBS geen abonnement kan hebben om VIA Halle te reizen! Ik weet het, het klinkt verwarrend, en dat is ook zo. Plus, het is 2 uur per dag extra reistijd, voor ocharme 22km! De dienst verantwoordelijk voor de dienstregeling staat kennelijk los van de dienst abonnementen, waardoor onmogelijk verbindingen worden aangeboden.  :o

Doe zo voort, NMBS, goe bezig!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

PietB


Michiel

Ja, maar een fiets hier aan het station 's nachts en in 't weekend laten staan is geen geweldig vooruitzicht. Het is een open fietsenrek zonder toezicht. Erg hangen nog een paar lege kaders en losse wielen vastgeketend aan het rek als getuigenis van wat met een fiets kan gebeuren als je het er achterlaat. Dan toch liever tevoet.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

stefanic

Volgende vragen en opmerkingen:
1) Michiel over welke halte heb jij het (waar neem jij de trein)? Want jou abonnementenverhaal wil ik wel eens in detail bekijken.
2) 'ZE gaan weer staken': Het hele land staakt, en dus ook NMBS. En neem van mij aan dat 90% van die ZE verlof neemt omdat ZE niet KUNNEN gaan werken.
3) 'ZE gaan besparen tot er niets meer overschiet': Als ZE geen geld krijgen om iets te doen van de overheid, moeten ZE wel besparen
4) En dat fietsenprobleem is op te lossen door de lokale overheid. Da's nu eens niet de schuld van 'ZE'.

Het openbaar vervoer tracht met de beschikbare middelen zoveel mogelijk klanten te bedienen. En dat gebeurd ook! Maar uiteraard, als je midden in het groen van waar dan ook gaat wonen, moet je niet klagen dat er geen bus voor je deur stopt.
En Michiel ik vermoed dat het aanbod dat je aanhaalt niet het volledige aanbod in die halte is, maar het aanbod dat jou rechtstreeks op jou bestemming brengt?
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

Michiel

Hallo Stefan,

Ik ga neem normaal 's morgens de trein van Eigenbrakel naar Sint-Job (Ukkel), en 's avonds weer terug. Maar de GEN-trein Aalst-Eigenbrakel is opgedoekt. Dat reed uurlijks, handig van lijn 26 naar lijn 124, maar is dus niet meer.

Wat blijft over op lijn 26? De trein Mechelen - Halle, en de oude P-trein Charleroi-Luxemburg. Wanneer je de reisweg opvraagt via vb Railtime, wordt je via Halle en Brussel-Zuid gestuurd. Ik mag met m'n abonnement niet via Halle (L26) het Brussel gewest verlaten om dan weer naar Bussel (L96) te reizen om dan weer Brussel te verlaten richting Eigenbrakel (L124). Dus dat valt ook af (en duurt ook veel te lang). Blijft over, de oude P-trein.

Ik kan dus mogelijk beter via Ukkel Kalevoet (L124) reizen, met de uurlijkse stoptrein Antwerpen-Charleroi. Of zie ik iets over het hoofd? Ik hoop het!  ;)

En, ik snap heel goed dat men moet besparen, en dat men de meerderheid bediend. Maar mag de minderheid die in de kou, staat toch eventjes ontevreden zijn?  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

Citaat van: Michiel op 12 december 2014, 12:17:58 PM
Ja, maar een fiets hier aan het station 's nachts en in 't weekend laten staan is geen geweldig vooruitzicht.
Al eens aan een vouwfiets gedacht? Die mag je gratis meenemen in de trein.

Michiel

Zolang het niet moet, liever niet. Ik vind het nogal een gesleur. Maar zeg nooit nooit. Ik zie het me uiteindelijk nog doen ook! Maar ik wacht de eerste weken af. We zien wel...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

stefanic

Citaat van: Michiel op 12 december 2014, 13:07:36 PM
Hallo Stefan,

Ik ga neem normaal 's morgens de trein van Eigenbrakel naar Sint-Job (Ukkel), en 's avonds weer terug. Maar de GEN-trein Aalst-Eigenbrakel is opgedoekt. Dat reed uurlijks, handig van lijn 26 naar lijn 124, maar is dus niet meer.

Wat blijft over op lijn 26? De trein Mechelen - Halle, en de oude P-trein Charleroi-Luxemburg. Wanneer je de reisweg opvraagt via vb Railtime, wordt je via Halle en Brussel-Zuid gestuurd. Ik mag met m'n abonnement niet via Halle (L26) het Brussel gewest verlaten om dan weer naar Bussel (L96) te reizen om dan weer Brussel te verlaten richting Eigenbrakel (L124). Dus dat valt ook af (en duurt ook veel te lang). Blijft over, de oude P-trein.

Ik kan dus mogelijk beter via Ukkel Kalevoet (L124) reizen, met de uurlijkse stoptrein Antwerpen-Charleroi. Of zie ik iets over het hoofd? Ik hoop het!  ;)

En, ik snap heel goed dat men moet besparen, en dat men de meerderheid bediend. Maar mag de minderheid die in de kou, staat toch eventjes ontevreden zijn?  ;)
Tussen Eigenbrakel en Sint-Job rijdt de IC(!)27 Charleroi-Brussel-Luxemburg (en binnen een jaartje normaal door naar de luchthaven), elk uur vertrek om u17 in Eigenbrakel, Sint-Job u34 aankomst. In de spits ook nog 2x om 6u54 en 7u54. Lijkt me dus toch dat je iets over het hoofd gezien hebt, want ik krijg die opties gewoon te zien in railtime  ;)
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

Michiel

#12
Ah!? De P-trein werd werkelijk geüpgraded tot een IC? Niet alleen een naamsverandering voor hetzelfde, zoals CR naar IR vorig jaar?

... wacht even, eventjes nakijken...

Stefan, je hebt gelijk! De P-trein Charleroi-Luxemburg rijdt nu ook buiten de spitsuren! Hmmm, ik denk dat het voor mij dan toch nog heel redelijk blijkt te zijn. Sorry voor de commotie, maar ik had niet begrepen dat de P werkelijk een volwaardige IC (die welliswaar haast overal stopt) werd. Mijn fout!  :-[

Stafan, bedankt voor het uitzoeken en de verduidelijking!  :D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Fastfly

Impact Lijn 12 lijkt mee te vallen.  Alleen (voor zover ik ingelicht ben) blijven die oude varkensneuzen hier voorbij rammelen, zal het 'nieuwere' M6 materiaal en de Desiro's wegvallen en komen er 'oudere' M5-en op onze lijn. Ik denk dat ik die hier nog nooit heb zien rijden en hoop dat het tenminste de 'make-over' versies zullen zijn en even stil zijn als de M6-en.

stefanic

Citaat van: Fastfly op 12 december 2014, 15:11:11 PM
Impact Lijn 12 lijkt mee te vallen.  Alleen (voor zover ik ingelicht ben) blijven die oude varkensneuzen hier voorbij rammelen, zal het 'nieuwere' M6 materiaal en de Desiro's wegvallen en komen er 'oudere' M5-en op onze lijn. Ik denk dat ik die hier nog nooit heb zien rijden en hoop dat het tenminste de 'make-over' versies zullen zijn en even stil zijn als de M6-en.
De varkensneuzen voor de L-trein, da's van 'moeten' ivm homologatie voor Roosendaal
Op de IC komen inderdaad M5 (maar ook Desiro, varkensneus en tweetjes) de M5 zijn de gemoderniseerde, simpelweg omdat er geen 'niet-gemoderniseerde' meer zijn.
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be