Nieuws:

Nu in MSM 247 CLUB: Op bezoek bij de AMRA

Hoofdmenu

Nieuwe dienstregeling 14 december 2014

Gestart door Michiel, 12 december 2014, 09:45:22 AM

centauri167

#30
De trein is leuk in het klein, maar in het groot is het voor mij enkel leuk om er naar te kijken, maar zeker niet om te gebruiken.
* De eerste reden is al de prijs, een rit met de trein kost me al een pak meer dan met de auto. ( ik rijd in een kleinere wagen met LPG en als ik met de huidige brandstofprijzen reken, kost het me nog geen 3 euro/ 100KM ) Ok, ik heb dan wel een auto/ verzekering/ verbuik/ onderhouden, maar wie niet in een stad woont waar alles vlakbij is, wie kan er in een gezin nog zonder tenminste 1 auto, dus dat is een vaste kost, enkel het verbuik en een deel van de onderhouden kan je dus uitsparen. En met die rekensom verliest de trein al altijd als ik alleen rijd en gigantisch als ik me met meerdere personen verplaats. ( bv. naar de zee )
* De tweede reden, zeker niet onbelangrijk is de bereikbaarheid van een station, daar moet ik al 20 km ver voor wat ik alvast niet zonder de auto kan doen daar ik zelf geen fiets heb.
* Derde reden is de tijdsduur. Met de trein ben ik voor men werk, minstens 3X zo lang onderweg als met de auto en zelf voor lange verplaatsingen ( zoals de zee ) ben ik met de auto er nog vlugger als met de trein.
* Vierde reden is gebruiksgemak. Ik kan meenemen wat en hoeveel ik wil, stap droog in de auto en zet me waar ik moet zijn. Met de trein is dat al nooit het geval.

Persoonlijk gebruik ik de trein enkel eens om naar Antwerpen centraal te sporen als we gaan shoppen, zo raken men ecocheques ook weer eens op, maar zelf dan knaagt de prijs aan me.

In dat opzicht ben ik blij dat de huidige regeringen eindelijk eens wat gaan doen aan de veel te lage kosten-dekkingsgraad van het openbaar vervoer in ons land en gewesten.

rgp

Jelle,

Mijn focus 1.8TDCI heeft mij op 6 jaar en 179.000 km all in 0,22 eurocent per km gekost.

Nu rijdt ik met een C-Max 2.0TDCi en de prognoses (nog met hoge brandstofprijzen) geven op 7 jaar en 225.000km een kost van 0,25 eurocent per km.

Centauri,

Ik heb nooit beweerd dat je zonder auto kon, ik zeg alleen dat men toch eens moet kijken, zeker daar waar twee auto's voor de deur staan.
Bereikbaarheid van het station: ja men wil in het gat van pluto gaan wonen, dan is het ook het gat van pluto, he
Tijdsduur: zelfs in de nieuwe tijdsregeling ben ik veel sneller met de trein dan met de auto (1 uur met de trein, 1u30 met de auto)
Gebruiksgemak: dat klopt maar heeft zijn prijs.  Plannen en organiseren kan soms wonderen doen.
Kostendekkingsgraad verhogen kan alleen maar door ofwel ticketprijzen verhogen, ofwel de dienstverlening inkrimpen (minder treinen)

Roland

centauri167

@ Roland, mijn mening was zeker geen aanval op jou hoor, alles behalve.
( alleen dat van dat wonen in het gat van Pluto vind ik er persoonlijk wel wat over )

Is gewoon mijn mening over het openbaar vervoer.

rgp

Paul,

Het gat van Pluto is uiteraard niet letterlijk te nemen, he.

Ik weet dat toen ik ging bouwen de mensen raar opkeken toen ik de nabijheid van openbaar vervoer als een in acht te nemen punt vond (en toen was ik nog in het leger)

Roland

centauri167

Dat was dan heel doordacht van jou, maar het punt blijft dat voor de meeste mensen, het openbaar vervoer gewoon geen goed alternatief is en dat men bijna altijd blijft zitten met de vaste kosten van een auto waardoor het openbaar vervoer nog minder aantrekkelijk wordt.

Daarom vind ik persoonlijk dat men zowel bij bus als trein de zeer onrendabele lijnen waar er amper reizigers zijn zwaar moet afbouwen of gewoon schrappen zodat men op de drukke lijnen, zowel de kwantiteit als de kwaliteit aanzienlijk kan verbeteren zodat in de nabijheid wonen van doordacht openbaar vervoer een serieuze meerwaarde kan zijn in iemand zijn mobiliteisvraagstuk.
( dat afbouwen is natuurlijk niet leuk voor diegene die getroffen worden, maar in tijden dat men eindelijk doorheeft dat het geld niet gewoon op is maar men de schuldenputten eindelijk heeft gevonden, moet men nu eenmaal keuzes maken )

Michiel

#35
Het is nu een maand na de invoering van de nieuwe uurregeling. En ik ben gelukkig dat ik nog met de trein KAN gaan werken.

De trein doet er nu 2 keer zo lang over als vroeger voor hetzelfde traject. De trein stopt nu in 5 stations ipv 3. Maar het meest ergelijke is dat de trein in elk station 2 minuten doelloos stilstaat. Wachten wachten wachten... voor niets. Ja, voor de statistieken van de NMBS, maar voor de reiziger is het echt ergelijk. Bijna steeds hoor je bij elke halte en reiziger zich afvragen: "Waarom vertrekt de trein niet? Wat is er aan de hand?"... Het duurt dus een tijdje vooraleer men op bestemming is. Geduld is een schone deugd.

De trein is 2 keer niet komen opdagen deze maand, alhoewel ze door Railtime aangekondigd stond. Was het door de kerstvakantie? Spoorhinder? Mogelijk. Maar dat gebeurde ook tijdens de oude regeling. Dus niets nieuws op dat vlak.

Al bij al ben ik dus blij dat ik nog 1 trein per uur heb; het absolute minimum. Vervelend is dat de rit 2 keer zo lang duurt dan voorheen. Jammer. Weer een gemiste kans om iets beter te maken.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Anarchy

Men kan toch nogal een stukje zagen om het zacht uit te drukken. Vergeet niet dat tot kort voor het invoege treden van de nieuwe beurtregeling het grootste deel van de treinen tussen Turnhout en Binche voorzien was met vierledige en klassieke motorstellen. Slechts enkele spitstreinen met M4. In extremis werd een wijziging doorgevoerd zodoende dat er nu een pak meer M4 alsook enkele M6 treinen op de verbinding zitten ten koste van andere verbindingen. En toch is het nooit goed ...

Michiel

Jeroen, als de dienstverlening verslechterd, mag dat gezegd worden, niet? Dat je het als "zagen" veroordeeld, lijkt het me een teken dat je niet in de hoek zit waar de klappen vielen. Fijn voor jouw, natuurlijk.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Jurgen

Ik leef met je mee Michiel, al ben ik 1 van de gelukkigen die erop vooruit gegaan is.
Gedaan met lopen voor mij om de trein te halen, ik heb nu ruim de tijd voor een overstap.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Havoc

Collega is toch ook niet echt tevreden. Moet een half uur vroeger vertrekken en komt dan toe op een uur dat het kantoor nog niet open is. Komt 's avonds even laat terug thuis.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Anarchy

Op zo'n grote schaal kan men nooit voor iedereen goed doen. Natuurlijk hoor je dan veelal de negatieve reacties, maar dat is overal zo. Mensen die tevreden zijn zullen niet gauw geneigd zijn om hun mening te uiten. En dat weerspiegelt zich dan ook in de media. Alles wordt als slecht bestempeld. De NMBS zal nooit goed kunnen doen. En dat wordt door de media uitvergroot. Eigenlijk triestig om te zien hoe bekrompen de maatschappij geworden is.

chef garde

Mja, ze is er nu, we moeten er ons naar schikken.

Helaas voor velen is de nieuwe dienstregeling niet "ik-gericht".  Ik ben langer onder weg, ik ben later thuis, ik dit, ik dat, terwijl het om "openbaar" vervoer gaat. 

Wat er bij mij dan weer moeilijk in gaat is dat de grootste klagers dagelijks 2 à 3 provincies verder gaan werken en inderdaad lang onderweg zijn ...

conducteur

Hier ook geen vooruitgang... Is gebleven op één trein per uur naar Genk/Luik. De trein staat nu nog langer stil in Brugge om aan te koppelen met het deel naar Knokke. Stopt elke keer in Aalter en de verbinding naar Antwerpen is er ook niet op vooruit gegaan.


http://www.zee-online.be/content/stad-blankenberge-wil-beter-treinaanbod
(De leesbaarheid van het gebruikte font wordt eerstdaags aangepakt op onze nieuwssite van de kust, voor zij die het ook te klein vinden om te lezen)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Peter

Ook hier geen verbetering (lijn 52 Antwerpen-Centraal -- Boom/Puurs)
trein in beide richtingen per uur met nog altijd de soms kwalijk ruikende varkenssnuitjes. Bij de halte in Boom met je nog altijd een dodesduik maken om af te stappen (te lage perrons, met regelmatig iemand die valt) en nog steeds geen trein op zaterdag en zon en feestdagen.
Enige troost: de uurregeling is op 3 minuten verschuiving na, hetzelfde gebleven.
Met vriendelijke groeten
Peter

OlivierV

Trekt eigenlijk op niks, vooral in de latere uren.

Ik dacht, alle vandaag gaan we eens met ne maat naar het lichtfestival, met de trein uiteraard, dan mag ik een pintje of 2-3 drinken. Daar geraken, geen probleem, Wichelen om 19u15 naar GSP, weerkeren dacht ik zo rond 23u te doen, oei, ik kan al wachten tot morgenvroeg 5u40 eer ik een trein zie. Zelfs na 22u13 geen treinen meer naar Wetteren wat een grotere gemeente is en waar je vroeger vanuit Gent tot +-23u45 een trein naartoe kon nemen.

Naar Merelbeke geraak ik wel nog met een trein om 23u05, maar ja, dan sta ik daar in Merelbeke te Schilderen.

Betere bediening, mijn gat.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan