Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

Liefkenshoekspoortunnel

Gestart door Bolje, 09 december 2014, 19:21:50 PM


centauri167

Hopelijk gaat dit project een echte economische meerwaarde hebben en op termijn rendabel worden, al vrees ik voor dat laatste, zeker als je kijkt naar welke formule ze weer hebben uitgevonden om het te financieren.

Michael

Evan voor jou ook ne proficiat hé, de werken zijn eindelijk klaar.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Geert

Gelezen in de link 'rijpaden', ik kan me wel inbeelden wat ze er mee bedoelen. Maar toch een rare term...


Geert
Schaal H0 - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

centauri167

Citaat van: Geert op 09 december 2014, 20:45:45 PM
Gelezen in de link 'rijpaden', ik kan me wel inbeelden wat ze er mee bedoelen. Maar toch een rare term...


Geert

Hoe zou jij het dan noemen ?

evan

Bedankt Michael ;)

1,5 jaar op die werf  :)  Ondertussen zit ik al bijna een jaar in Mechelen en dat gaat daar nog wel even duren :o

De Liefkenshoek of Antigoontunnel was wel een ferm project om aan mee te werken!  8 km tunnel en 15km nieuwe lijn.  Het is de verlenging van Lijn 10 in de Waaslandhaven (FNWH) die via de tunnel aansluit op Lijn 11 aan Antwerpen Noord (FNND).  Speciaal is dat te Kallo de Lijn een lus maakt en dus over zichzelf heen loopt. Apart! Ik weet niet of er in Belgie nog zo een situatie is.

Groetjes ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

stefanic

Citaat van: Geert op 09 december 2014, 20:45:45 PM
Gelezen in de link 'rijpaden', ik kan me wel inbeelden wat ze er mee bedoelen. Maar toch een rare term...

Geert
Een rijpad bij de spoorwegen is zoals een slot op de luchthaven voor vliegtuigen, eigenlijk gewoon een gereserveerd tijdstip om met je trein over een bepaalde spoorverbinding te rijden. ToegangNet, zowat de commerciële dienst van Infrabel, verkoopt die rijpaden aan de diverse spoorwegondernemingen die met treinen willen rijden. De spooroperator vraaget een bepaald tijdstip van vertrek en de richting, en ToegangNet past al die vragen in in de beschikbare tijd zodat alles ongestoord kan rijden zonder elkaar te hinderen. Ten allen tijde mogen die rijpaden niet dichter dan 3minuten bij elkaar komen (op bepaalde uitzonderingen na, waar de infra het toelaat) op een bepaald punt van de infrastructuur, bv. een wissel.
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

Michael

Citaat van: stefanic op 10 december 2014, 05:04:47 AM
Citaat van: Geert op 09 december 2014, 20:45:45 PM
Gelezen in de link 'rijpaden', ik kan me wel inbeelden wat ze er mee bedoelen. Maar toch een rare term...

Geert
Een rijpad bij de spoorwegen is zoals een slot op de luchthaven voor vliegtuigen, eigenlijk gewoon een gereserveerd tijdstip om met je trein over een bepaalde spoorverbinding te rijden. ToegangNet, zowat de commerciële dienst van Infrabel, verkoopt die rijpaden aan de diverse spoorwegondernemingen die met treinen willen rijden. De spooroperator vraaget een bepaald tijdstip van vertrek en de richting, en ToegangNet past al die vragen in in de beschikbare tijd zodat alles ongestoord kan rijden zonder elkaar te hinderen. Ten allen tijde mogen die rijpaden niet dichter dan 3minuten bij elkaar komen (op bepaalde uitzonderingen na, waar de infra het toelaat) op een bepaald punt van de infrastructuur, bv. een wissel.

Stefan bedankt voor de uitleg, dat maakt het wel veilig op het spoorwegen net maar een verschrikking om dat allemaal in goede banen te leiden op zo'n druk spoorwegen net, weer iets duidelijker wat een chaos het wordt als er vertragingen komen.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

stefan

Vandaag als eerste commerciële rit door de Antigoon tunnel mogen rijden.
Geeft wel een tof gevoel :p



evan

Kan ik me perfect voorstellen.   Proficiat :)
Ik heb destijds ook geluk gehad: de eerste rit aan 90 per uur door de tunnel meegereden met een reeks 18.  Die zullen ze daar niet snel terug zien.
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Gerolf

Citaat van: evan op 16 december 2014, 18:24:36 PMde eerste rit aan 90 per uur door de tunnel meegereden met een reeks 18.  Die zullen ze daar niet snel terug zien.

Liep er iets fout, dan ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

stefanic

Citaat van: Gerolf op 17 december 2014, 12:08:21 PM
Citaat van: evan op 16 december 2014, 18:24:36 PMde eerste rit aan 90 per uur door de tunnel meegereden met een reeks 18.  Die zullen ze daar niet snel terug zien.

Liep er iets fout, dan ?
Dat heeft eerder te maken met het feit dat reeks 18 exclusief voor de reizigersdienst gekocht is, en dat de Antigoontunnel een goederentreintunnel is.
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

Gerolf

Ah OK - geen onvoorziene zaken dus  :)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

jakke

'k hoop dat tijdens een of andere "open havendag " een ritje met een pasagierstrein georganiseerd wordt .
Hoop doet leven ...
Wisselstromer via computer ,met belangstelling voor Belgische modellen