Nieuws:

Nu in MSM 246 PRAKTIJK: Terminus: de baan, deel 2 * Het beladen van ouderwetse goederenwagens, aflevering 3 * Het ombouwen van goedkope open goederenwagens * Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 1 * Laseren voor dummies: een hooikar * Het modelleren van jonge bomen

Hoofdmenu

TERDOCX Constructies N.V. - Industrieel gebouw in de helft

Gestart door SuSke, 15 juli 2014, 12:41:21 PM

SuSke

[overgenomen en aangepast uit het draadje "Denkpistes"]

aanvulling

Het idee om tegen de achtergrond van de clubbaan een aantal gebouwen in half-reliëf te plaatsen was er reeds lang. Omdat een deel van die gebouwen zich achter de dijk bevinden zijn deze vrij hoog, en om een beetje contrast te krijgen met deze gebouwen werd geopteert om er enkele "lagere" gebouwen bij te plaatsen ter hoogte van de betonnen brug.
De keuze werd snel gemaakt, het wordt de "achterzijde" van een industriële hall om tussen het rijtje te zetten. Zo werd de "skyline" toch een beetje gebroken.
De mock-up staat al in het desbetreffende draadje "VAERWEGH DOK" - post #153.
Maar omdat een gewone achtergevel toch maar weer een "gewone achtergevel" is, werd hier een bijkomende uitdaging aangegaan.
Er zou een lichtband in de gevel komen. En misschien kan daardoor ook een beetje binneninrichting noodzakelijk worden, of toch minstens de illusie van een binneninrichting.
Geen deuren of poorten, maar er moeten toch nooddeuren zijn om in geval van te kunnen ontsnappen en waar moet die "rokende" arbeider anders naartoe om zijn safje te gaan roken?


post op 14/07/2014

Deze zondag middag me aan de keukentafel gezet met mijn papieren en de nodige platen architectenkarton en karton om aan een halletje te beginnen voor op de clubbaan.



Bedoeling is een basisframe uit te bouwen in achitectenkarton en dat te bekleden met gevelplaten van Evergreen.
De basis moet er dan zo uit zien



En na wat snij en plakwerk komt er inderdaad iets soortgelijks uit :)





Gelijk ook maar een aanvang gemaakt van de betonnen plint en de druiplijst onder de gevelplaten.
Een boel gepruts maar als Jean het kan, moet ik het ook kunnen op H0








Nu eerst nog enkele details verder uitwerken en de nodige platen en profielen inslaan en dan...
Wordt vervolgd ;)

Post op 15/07/2014

En we doen verder aan de industriële hal voor de clubbaan.
De details voor de beglaazde band in de gevel zijn uitgewerkt. Straks het materiaal halen en dan er aan beginnen, lekker prutsen.
Eerst alles schilderen. En dan 65 stukjes van 17mm uit een strip van 0.5x1.0mm snijden zonder "chopper". Jean (Steam-N) achterna :)





Ondertussen de gevels al verder afgewerkt en het dak dichtgelegd.
Met wat 35-jarige restjes dunne plasticard toch ook al gelukt om de deuromlijstingen te maken.











EDIT 2014-07-24: Titel aangepast zodat die de lading beter dekt
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

B_Modelbouw

Nu nog wat zonnepanelen op het dak en een logootje tegen de gevel van de fernand ... Ziet er inderdaad zeer goed uit
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


SuSke

Zal hem een foto sturen als het klaar is en dan om sponsoring vragen :)

Moet dan wel de boel in de "juiste" kleuren schilderen ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

B_Modelbouw

Clubbaan sponsoring ... 't Is maar een idee, zet er dan  ook maar al een bende ontevreden arbeiders bij  :o

Bouw maar rustig verder, ik zie al mogelijkheden om later mijn havendeel aardig aan te kleden via deze methode.
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

SuSke

De profieltjesboer was gesloten gisteren  :(
Dus geen gepruts aan profieltjes om de raampartij te maken.

Dan maar een "roofing-fabriekje" opgezet om het dak waterdicht te krijgen. Hoe ver ben je al gek als je zelfs de banen op schaal gaat maken?



En begonnen aan het leggen van de waterdichting. Een beetje in het klein nadoen wat ze in het echt ook doen  ;)  8)
De donkerblauwe lijntjes zijn de overlappingen van de verschillende banen en houden rekening met de richting van de afwatering.
Misschien een beetje te gek detail als je weet dat dit gebouw op 80cm van de baanrand staat  :o







Maar ook niet genoeg profieltjes meer in huis om de dakranden en andere lijsten te maken.
Een dakhelft heeft zijn lijst al gekregen en het heeft wel iets.







Vandaag dan maar langs de profieltjesboer lopen en hopen dat we vanavond ook nog tijd vinden om iets te doen want ook voor het sporenplan van de clubbaan moet nog een en ander verder uitgezocht worden  :)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

B_Modelbouw

Frans  ???

Beter opletten bij de dakbedekker ... In de goot worden amper naden gelegd en wordt meestal één band over heel de gootlengte gelegd
i.p.v. al de kleine lapjes die jij daar ligt te branden (plakken). Minder naden is nu eenmaal minder kans op lekken en een betere afloop
naar 't putteke. Trouwens blauwe schilderstape is die waterbestendig  :D
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


SuSke

 :-[ Je hebt gelijk Bert. Even vergeten en straks nog trachten aan te passen. In de midden goot geen probleem maar in die kleine zijgoten  :-\
En die "blauwe" tape is vrij goed waterbestendig, ik moet hem zelfs schilderen met een enamel-verf, want de acryl-verven blijven niet plakken  >:(

Maar niet getreurt, de profielenboer was gisteren dus wel open en ik heb mijn assortiment dan maar gelijk een beetje uitgebreid met de ontbrekende profieltjes, platen en een handig stukje gereedschap  8)

"The one and only - NWSL Chopper II" - een handig tooltje dat ik nog veel zal gebruiken en dat gisteren dan ook zeer van pas kwam.

Door dat de keukentafel pas vrij laat ter beschikking kwam (zoon moest nog eten  ::) ) vrij laat begonnen maar toch een vruchtbare avond gehad.

Eerst verder dakdekker gespeeld om het dak volledig klaar te krijgen - en waar we nu toch nog enkele dingen aan gaan wijzigen  ;)
De dakranden zijn allemaal geplaatst.
Dus verder met de gevels.
De afwerkstukken op de hoeken worden geplooid uit een strip gesneden uit een plaat van 0.13mm dik.



De druiplijsten en dorpelprofielen worden geplaatst, mooi in verstek gezet op de hoeken dankzij de nieuwe tool  :D







En dan is het de beurt aan de kolommen in de gevel. De profielafmetingen benaderen de normale profielmaten op schaal zoveel als mogelijk is met de maatvoering van de styreen profielen.
De profielen tegen de voorgevel (die eigenlijk een achtergevel is 8) ) worden maar voor een stukje gemaakt omdat je ze toch niet kan zien door die grote blinde muur  :o







En dan besef je plots dat het al weer de volgende dag is en je eigenlijk wel in je bed zou moeten liggen  ???

Maar best tevreden met het resultaat van mijn werk dat vrij vlot loopt dank zij de degelijke voorbereiding en het vooraf een beetje nadenken op papier  :-X





Vanavond gebeurt er waarschijnlij kzeer weinig want dan gaan we ons bezig houden op de club met deandere dingen die ook nog moeten gedaan geraken ;D
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

gledina

Hopelijk kunnen we het kunstwerk vanavond van dichtbij bewonderen.
Met het nodige vocht erbij  ........

Dieter
HO 2R DCC , 9mm DCC (N), een beetje Z & lid van MTD
Tuut, Tuut zei den trein en 't station vertrok.

ERVIN

Knap Frans , maar van jou had ik eigenlijk niets anders verwacht. ;)
Draadje om in de gaten te blijven houden , kan hier ook nog goed van pas komen.

SuSke

#13
Citaat van: gledina op 17 juli 2014, 16:47:19 PM
Hopelijk kunnen we het kunstwerk vanavond van dichtbij bewonderen.
Met het nodige vocht erbij  ........

Dieter
Ik breng het mee Dieter, want ik wil er eigenlijk ook de straat gelijk aanhangen :)
en van dichtbij ?? zoals met dat andere kleinnood vorige week zeker ;)
van op 80cm mag er naar gekeken worden !!


Citaat van: Steam.N op 17 juli 2014, 11:48:17 AM
Ziet er alweer prima uit ! Knap  ;)
Citaat van: ERVIN op 17 juli 2014, 17:09:37 PM
Knap Frans , maar van jou had ik eigenlijk niets anders verwacht. ;)
Draadje om in de gaten te blijven houden , kan hier ook nog goed van pas komen.

Bedankt, maar jullie werk mag er ook zijn.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

modelbaanHO

Citaat van: gledina op 17 juli 2014, 16:47:19 PM
Hopelijk kunnen we het kunstwerk vanavond van dichtbij bewonderen.
Met het nodige vocht erbij  ........

Dieter

+1
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be