Nieuws:

Nu in MSM 247 TEST: Lineas 186 295 van ROCO | Minitrix 186 252 Lineas | PIKO NS 1138 | De CFL 'Wegmann'-rijtuigen van Pullman/ESU | Vergelijkende test silowagens Uacns van NME en PIKO

Hoofdmenu

Verzamelde werken

Gestart door Huugooke, 16 juni 2014, 18:46:38 PM

ceuleer

Ik ben vandaag begonnen met MSM nr 0 in te scannen en heb er een pdf van gemaakt.
Als de administrators het oké vinden wil ik de scans in pdf formaat met jullie delen.
Met nr 1 ben ik ondertussen ook begonnen. Ik ben van plan de hele reeks in te scannen, dat gaat wel even duren, maar ik heb tijd.  :)

grz,
Gunter

marc goovaerts

Dat wordt een stevig werkje. En eigenlijk overbodig als de uitgever wil meewerken. Vanaf het tijdstip dat MSM/TMM op computer ontworpen werd (al altijd ?), moeten die files al digitaal beschikbaar zijn... Zonder verknippen, plooien...

Met wat moeite kunnen ze er zelfs de compleet publiciteitspagina's (die toch verouderd zijn) er ineens uit laten.

doomslu

Citaat van: ceuleer op 27 juni 2014, 20:44:06 PM
Ik ben vandaag begonnen met MSM nr 0 in te scannen en heb er een pdf van gemaakt.
Als de administrators het oké vinden wil ik de scans in pdf formaat met jullie delen.
Met nr 1 ben ik ondertussen ook begonnen. Ik ben van plan de hele reeks in te scannen, dat gaat wel even duren, maar ik heb tijd.  :)

grz,
Gunter
Ik vrees dat dit niet in goede aarde aarde gaat vallen bij de uitgever en sommige auteurs.
Auteursrechten, weet je.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

ceuleer

Citaat van: doomslu op 27 juni 2014, 21:50:19 PM
Citaat van: ceuleer op 27 juni 2014, 20:44:06 PM
Ik ben vandaag begonnen met MSM nr 0 in te scannen en heb er een pdf van gemaakt.
Als de administrators het oké vinden wil ik de scans in pdf formaat met jullie delen.
Met nr 1 ben ik ondertussen ook begonnen. Ik ben van plan de hele reeks in te scannen, dat gaat wel even duren, maar ik heb tijd.  :)

grz,
Gunter
Ik vrees dat dit niet in goede aarde aarde gaat vallen bij de uitgever en sommige auteurs.
Auteursrechten, weet je.  ;)

Daarom dat ik het eerst even vroeg aan de mensen die MSM uitbrengen.
Geen probleem Luc, dan zijn ze alleen voor persoonlijk gebruik.
Ik heb het juist bekeken, nr 0 is van juni-juli 1999. 8)
Eigenlijk is het geweldig, juist 15 jaar geleden is het introductienummer uitgekomen, 2 maand later nr 1.
Hadden jullie toen gedacht dat het zo een succes zou worden ?

doomslu

Ja, het is 15 jaar geleden begonnen.
Zelf was ik er niet bij, maar zij die er wel bij waren toen de uitgever, Dirk, zijn plannen ontvouwde bij enkele modelspoorders (die nog steeds bij de redactie horen), waren er zeker grote vraagtekens. Een goed Belgisch blad was er niet en was de markt niet wat klein?
Maar Dirk was een ervaren bladenmaker (en modeltreinliefhebber), en zie: het is geworden wat we nu kennen.

Voor de historie: ik kocht nummer 11 als los nummer en nam een abonnement tijdens de eerste Grote Expo (in Wetteren). Als ik goed kan rekenen was dat in 2002.


Ik spreek nu niet uit naam van de redactie - die ik hierover nog niet gesproken heb - maar uit eigen naam: ik zie wel een mogelijkheid dat binnen afzienbare tijd oude nummers op één of andere wijze digitaal zullen verkrijgbaar zijn.
Volgens mij is alles nog steeds digitaal ter beschikking.

Uit ervaring weet ik overigens wel dat sommige fotografen erg huiverig staan tegenover het verspreiden van hun foto's op het net. Daar knijpt volgens mij nog een schoentje.

En veel geld stoppen in iets wat commercieel niet interessant is, lijkt me ook niet verstandig, als ik me in de huid van de uitgever plaats.


Tussen haakjes, vandaag het eerste artikel gezien van Spoorwegjournaal nummer 200! Ook een serieuze mijlpaal, binnenkort.  :o
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Herwig

@ Luc D.,

Antieke nummers van MSM:  ik dacht dat toen (en nu ?) ingestuurde teksten en/of foto's meteen eigendom werden van Dirk-zaliger, dwz Meta Media.
Dus Meta Media zou er nu alles (of niks) mee kunnen/mogen doen ?

Voor publicatie in, bijvoorbeeld, Nederlandse of Britse tijdschriften werden door de MSM-medewerkers àndere foto's en/of teksten gemaakt.

doomslu

Herwig, dat is juist wat je zegt.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Geert

Persoonlijk ben ik niet zo geïnteresseerd in 'volledige oude nummers' van MSM (ben deze pas beginnen aanschaffen vanaf nr. 95 of zo iets...) De reclame van toen is niet meer relevant. Waar ik wel wat geld voor over heb is een verzamelde PDF file van bepaalde gegroepeerde artikels. Als je de index van de artikels er op naslaat, dan ben ik best wel geïnteresseerd in een verzamelde PDF file over artikels i.v.m. 'Gebouwen en kunstwerken' en 'aankleding van de Modelbaan' maar ook 'Technieken, Materialen, Gereedschappen, Tips' enz...  :P

Het is maar een idee.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

conducteur

Als alle artikels afzonderlijk aangeboden worden, dan kunnen inderdaad interessante "groeperingen" gemaakt kunnen worden, per nummer, per thema per...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Huugooke

Ik heb hier ook nog de volledige uitgave van "National Geographic", ttz tot een paar jaar geleden, op DVD.
Met een handig zoekprogramma op artikels en foto's.
Alle magazines zijn volledig weergegeven, met reclames en al. Dat is op zich al een interessant gegeven om te lezen.
Na de aankoop van die set DVD's heb ik mijn papieren collectie NG (wel met een beetje pijn in het hart) bij het oud papier gezet; niemand wou ze. Zelfs de bekende Nederlandse boekhandel wou ze niet,  ook niet gratis: "we hebben ze net zelf op de vuilbak gegooid!"

De reclame in MSM is ook een bron om te dateren en de beschikbaarheid van sommige items op te zoeken.

Nu bestaat NG al een ietske langer dan MSM natuurlijk.  ;D



mdvholland

Citaat van: Peter op 27 juni 2014, 15:28:45 PM
Nog even terugkomen op bovenstaand onderwerp.

Waarom geen boekje uitgeven zoals op de onderstaande foto.

Het lijkt me sowieso een goed idee om weer eens zo'n overzicht mee te sturen. Ik heb MSM als abo sinds #21, maar met het verschijnen van dat boekje wist ik wat ik miste in de eerste twintig en heb er sindsdien nog een 8-tal uit de eerste twintig bij gekocht her en der.
Wat ik maar zeggen wil: een goed overzicht bieden van wat in voorgaande nummers is gepresenteerd, leidt mogelijk alsnog tot verkoop (in print of digitaal).

doomslu

Op onze website kan je een index downloaden.
Dank zij de inzet van onze Jean is die helemaal up-to-date (al sinds enkele dagen!  ;)).
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Michael

Citaat van: doomslu op 28 juni 2014, 21:15:21 PM
Op onze website kan je een index downloaden.
Dank zij de inzet van onze Jean is die helemaal up-to-date (al sinds enkele dagen!  ;)).

Zelf heb ik pas een jaar of 2 een abo, maar wel fanatiek gezorgd dat ik via via al de resterende nrs kon kopen, was een leuke zoektocht slechts enkele heb ik via de uitgever na besteld.
Als ik wat zoek in MSM dan gebruik ik heel vaak de index op de website. Erg handig maar gezien alle reacties nog lang niet voldoende voor een ieder.
Jean toch bedankt voor het bijhouden van de index.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Steam.N

Graag gedaan  ;)
Ik plan nog steeds de uitbreiding van de zoekfunctie, maar het minibaantje gaat even voor  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michael

Bij het zoeken via google kwam ik volgende webstie tegen, waarschijnlijk bij velen bekend maar deze pagina kende ik nog niet.
http://www.tassignon.be/trains/TMM_Index/TMM_index.php?zoeknum=138
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154