Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

Station " Asche aan zee"

Gestart door raf, 03 januari 2014, 13:00:38 PM

Sattrickske

Ik vrees dat de bovenkant van de palen een beetje te dun zijn voor de gebruikte printer.
Werden de palen rechtstaand afgedrukt?  Dat gaat niet lukken, zorg ervoor dat ze plat liggen, meer kans op slagen.

raf

patrick de palen lagen neer en er werd met ondersteuning geprint
het kan zijn dat de gaatjes bovenin de paal de oorzaak zijn dat het daar fout liep
hij kan maar een minimum opening aan en die zal net te klein geweest zijn en dan loopt het in het honderd

maar we zien wat het fablab er van kan maken die hebben een speciale printer die werkt zoals een inkjet printer
en dus een veel hogere resolutie aan kan (0.02 micorn dacht ik)
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Sattrickske

Dan gaat je ondersteuning het probleem zijn...  Dit is een raster dat je printbed prepareert door wat materiaal op het bed te deponeren; je stuk wordt dan bovenop die ondersteuning afgedrukt.  Maar die ondersteuning is niet meer dan een rooster, dus fijne onderdelen en dunne lagen gaan hierdoor in de problemen komen. Ofwel omdat het printfilament ertussen probeert te glippen; ofwel omdat het ondersteunend rooster te hard aan je stuk gaat kleven.

Jouw stuk moet vlak, direct op het printbed aangebracht worden.  Ik vermoed dat het om ABS gaat, dus moet er een heated printbed gebruikt worden.  Zodra de print klaar is, het bed laten afkoelen tot kamer temperatuur; het geprinte stuk komt dan vanzelf los.  Langere stukken hebben de neiging om krom te trekken aan de uiteinden (warping); daartoe worden allerlei middeltjes gebruikt om de print tegen de plaat te laten kleven.  Ik heb de beste resultaten op een verwarmd printbed van ovenglas (pyrex) dat ik insmeer met een heel dunlopend mengsel van ABS en aceton.

Ik vermoed dat je 20 micron of 0.02mm bedoelt? De meeste courante printers halen 100 micron (0.1mm).  De 100 micron printers leggen laagjes van telkens 0.1mm (Z-as), maar de andere assen zijn minimum 0.4mm.  Hou daar rekening mee tijdens je ontwerp.  Ik denk wel (op de foto voortgaande) dat een Makerbot met 100 micron en een heated bed dit kan afdrukken in ABS; zonder heated bed moet het lukken met PLA.

raf

dit is de printer die ze in het fablab hebben,
Build Resolution X-axis: 600 dpi Y-axis: 600 dpi Z-axis: 900 dpi Accuracy (glossy) @ Operating Environment 0.1 mm (0.0039 inch) typical Accuracy may vary depending on part geometry, size, orientation, material and post processing method

alaris 30U

wat de andere printer aan gaat
de meche word niet onder het object gespoten maar er langs
het raster bestaat uit een oplosbare toestand die ook als ondersteuning gebruikt word
de printer heeft een verwarmd bed en ook de printer zelf is verwarmd zodat krom trekken niet gebeurt
als de lucht boven het bed te koud is dan wil het wel zijn dat dunnen prints kromtrekken

ik had op de tekening gaten voorzien boven in de mast en het kan zijn dat de printer daar in de fout is gegaan
maar als ik in het lab ben zullen ze wel zien wat het kan worden

de alaris is een printer die anders werkt dan die we gebruikt hebben
juist gekeken ik kan maar eerst donderdag of vrijdag gaan


gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Sattrickske

Inderdaad zoals ik dacht 28µm resolutie.  Concept van de Alaris 30U is ook totaal anders, dit is een foto-polymeer printer en werkt inderdaad gelijkaardig als een inkjet.  Ziet er wel een leuk printerke uit, maar duur :o
Succes met de build.  Stuur anders je .stl file eens door, dan controleer ik 'm wel effe op fouten als je wil.

raf

piko loc omgebouwd met de uhlebrock 55500 en nu schakelt hij mooi voor en achteruit
het blijft een shit loc om mee te rijden maar nu rijd hij tenminste wel
ik kan nu de draai schijf op en af rijden en zo lang ik niet teveel over wissels achteruit moet rijden lukt alles een beetje
en blijft het beestje op de sporen
nu nog de andere en als deze ook lukt dan nog eentje en dan zijn alle loco's omgebouwd naar 3 rail
nummer 3 gaat moeilijk zijn daar er niet veel plaats is russen het frame en de rails

gr raf 
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

niet stil gezeten hoor maar alles wel op een laag pitje



de twee poorten gemaakt voor de loods.
nu moet ik in de muur nog een lager zetten om de stang die de poort laat open gaan te lageren
de onderkant komt vast in de servo te zitten dus die heeft daar een lager

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Bolje

Mooie poorten Raf.
Eén bemerking, de verstevigingen staan verkeerd.
Deze staan langs de scharnierkant, onderaan en gaan dan schuin naar boven in het midden (of zijkant van de deur)
Ik hoop dat mijn uitleg duidelijk genoeg is? ;)
Vele groeten,
Ronald

raf

#548
nee de verstevigingen staan juist want deze opmerking heb ik reeds meerder malen gekregen .(chrisrail)
het zijn de zelfde poorten als die ik aan de boederij heb gebouwd en deze staan ook in deze richting.
het zijn geen houten verstevigingen maar metalen strippen en metaal staat op trek en niet op duw

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

een paal is als probeersel gemaakt en ik vind hem mooi gelukt



nu kijken wat ze moeten kosten en ze kunnen ook ineens in beton kleur gemaakt worden
dit is wel met een heeeeeeeeeeeel duur machientje gemaakt maar wet resultaat is dus wel navenant

laat maar horen wat jullie der van vinden
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Steam.N

Ziet er goed uit.
Daar nu een siliconenmal van maken, en je bent gestart  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

raf

ja de palen zijn ook zo te koop
mag reclame maken hier ?????
ze zijn dus in HO en kunnen dus ook meteen in beton kleur gemaakt worden
in het echt staan ze een 30 meter van elkaar dus voor een dorpje heb je der al snel een deel nodig.
nu hebben ze der eentje gemaakt maar als er voldoende besteld worden dan worden ze ineens in een bak gemaakt dat komt goedkoper uit

ik ga dus bij hun wel palen kopen maar een malletje moet ik toch maken omdat met het 3D printen geen draden voor de verlichting mee in gemaakt kunnen worden
om de paal heb je der eentje met een lampje en zeker op elke hoek van de straat.
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Sattrickske

Deze is inderdaad goed gelukt en het is er aan te zien dat deze 3D printer geen goedkoop spulletje is.  Mijn Makerbot zal dit niet kunnen klaar spelen denk ik, zal het misschien eens moeten proberen als ik tijd heb.

Ik zou, zoals Jean al zei, er een mal van maken (een 2-delige) en tijdens het inrubberen van het prototype trachten een kanaal te voorzien voor bedrading.  Want ik vrees dat 3D geprinte palen heel duur gaan uitkomen met zulk een printer :o

raf

Hallo Patrick

het zou nog kunnen mee vallen met dat printen
het gaat er om dat als ze der ineens een hele boel kunnen printen deze per stuk goed koper uit komen
dacht dat ze er een 60 stuks ineens kunnen doen op een soort frame maar dat moet ik nog vragen
tja ze hebben het zeer druk maar als er tijd over is dan is het om machine tijd niet te verkwisten (stilstaan) kunnen ze deze dus printen onder tussen
maar dan moet er natuurlijk wel vraag naar zijn hé
ikzelf ga wel de palen zonder de stroom draden door hun laten maken
een kanaal ga ik niet in de paal maken maar meteen de draden mee ingieten tijdens het vormen
een kanaal gaat de filegrane mast alleen maar verzwakken en das niet de bedoeling.
als ik het voor een boot doe dan steek ik er een glasvezel draad mee in wat meer flexibiliteit geeft en niet zo snel afbreekt tijdens transport.
maar bij deze 4.8 mm op 2 mm  is dit haast ondoenbaar .
in deze paal moeten nog wel gaatjes geboord worden voor de isolatoren en de bevestiging van de licht paal maar als deze uit de mal komen zitten die er wel degelijk in hoor.

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

SuSke

Kan je voor de draadjes van je lampjes niet met lakdraad werken, die je dan in elkaar torst, zwart schildert en tegen de zijkant van je paal monteert.
Heb je gelijk de voedingskabel voor je lamp gemaakt, en moet niets afgieten met draadjes erin.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.