Station " Asche aan zee"

Gestart door raf, 03 januari 2014, 13:00:38 PM

raf

#555
het ingieten van de lak draad is een oude manier die ik reeds een paar jaar gebruik bij het bouwen van mijn schepen en dus een bekende techniek
nooit was de afstand zo lang maar dat mag bij getrokken lak draad geen probleem geven
je moet wel de draad een beetje uitrekken zodat hij stijf komt te staan anders kun je hem niet mooi weg werken en komen er kronkels in.
er komen natuurlijk ook palen waar er langs buiten een kabel op komt lopen die naar de woningen gaat om die van stroom te voorzien .maar dat zijn dan gewoon dummy draden
daar ik met een dubbele mal ga werken word eerst de mal ingesmeerd met giethars (tanden stoker)zodat er overal hars zit en dan als die begint op te stijven word de lakdraad er ingelegd.
en dan effe laten uitharden .nadien opvullen met hars en dan de mal dicht drukken en langzaam mee schudden en draaien tot je denkt dat de hars overal zit.door het inborstelen voorheen zijn wel al de zichtbare kanten in de hars gezet en kunnen er alleen maar binnen in luchtbelletjes zitten die je aan de buiten kant toch niet gaat zien.
maar zondag de paal op halen en dan een malletje maken en proberen hoe het lukt
het resultaat krijgen jullie hier wel te zien

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

vandaag reeds 2 deurtjes gemaakt voor het kleine kotje dat ik wil maken
nu eens kijken of ik nog afval styreen heb om de muren te gaan maken
nu geraakt dat plaatsje toch nog opgevuld op de baan

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf



toch vandaag maar een bakje gemaakt en de paal ingegraven in de klei
als nu het lossings product opgedroogd is dan kan ik straks nog silicone gieten en is de mal overmorgen voor een kant klaar
dan kant twee en kan ik paaltjes gaan gieten

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Sattrickske

Ik kan me vergissen, maar ik heb de indruk dat 2 of 3 gaten aan de rechtkant van je paal niet volledig afgeschermd zijn door de klei.  Kijk toch maar effe na, voor je siliconen eronder gaan lopen...

raf

hoi patrick

al de gaatjes zitten wel dicht hoor maar ik denk dat hot door de flits van de camera komt en het nog blinken van het lossings product dat ik er heb in gesmeerd

het eerste wat ik gedaan heb is die gaatjes dicht gedaan voor ik met de rest van de klei werken ben begonnen
morgen nog eens met het vergrootglas na kijken of ze wel allemaal dicht zijn want ik zeg nooit nooit dat het verkeerd kan lopen hé
en met zulk een mooi paaltje het verkeerd laten lopen das zonde

nog een 399 te gaan na deze

gr raf 
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

ja patrick je had gelijk er waren een paar gaatjes maar ze liepen niet onder door
ik heb ze gevuld en nu zit de paal in de silicone te drogen tot overmorgen
normaal is 24 uur genoeg maar ik neem geen risico want ik heb maar 1 kans met deze paal
nu is het dus wachten en dan als het goed is hebben we zondag de mogelijkheid om palen te gaan gieten

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Sattrickske

Ai, 'k had 't dus toch goed gezien...
Da's een truucje dat ik dikwijls gebruik: in geval twijfel een foto maken met het macro objectief en dan op de computer nog eens uitvergroten.  Wat mijn blote oog niet meer goed ziet ('k word ook al een dagje ouder), ziet m'n fototoestel met macro eens te beter.  Een stukje van 1/10mm wordt op m'n scherm uitvergroot tot 10cm...

Met die siliconen neem ik ook nooit risico, altijd minstens het dubbele van de normale uithardingstijd.  Zeker de 'hardere' soorten (Shore A > 30) laat je best dubbel zo lang uitharden.

raf

het licht uit te harden
als extra in de bovenkant nog een venster en een signaal plaatje mee gedrukt
als deze lukken is het mee genomen anders is het ook niet weg
er komt morgen een polyester plaat mee gegoten zodat ik de blokjes altijd mooi in elkaar kan leggen en dan elastiekjes der rond en gieten die handel
eerst smeer ik toch een laagje in de mal zodat de zicht bare kanten volledig bedekt zijn
als er dan binnen in een luchtbelletje zit is dat niet zo erg
als ik de andere kant giet doe ik weer twee deeltjes mee ingieten want de blok is toch dik genoeg berekend om stevig genoeg te zijn

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

nu opzoek geweest naar die energie wagon die bij de inox TEE wagons behoort en nu blijkt dat de nmbs nooit die wagon heeft gehad
kan iemand daar meer uitleg bij geven

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

is dit een mogelijkheid om dit op een belgische baan te laten rijden


klvm loco met een oude donderbus van de ns er achter
ik wil dit vol steken met flitsende toeristen of trein spotters dus sleper onder de wagon en dan een picprocessor die wat met flitsjes zit te spelen
ook een accu er in zodat als de trein stilstaat er toch nog foto's worden genomen

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

#565
verder gedaan aan de baan

eerst uitleg
de twee sporen die tegen de wand lopen die komen van station "asche aan zee"en lopen onder station" noord "onderdoor
die zijn nu 2 cm per meter aan het dalen om zo op 0 niveau te komen
dan gaan ze over in een dalende spiraal die het schaduw station gaat vormen
dan zie je de nieuwe delen en dat zijn de sporen die komen van station "noord"en die gaan dan onder noord door ook in een spiraal onder niveau 0
deze sporen zijn ook aan het dalen met 2 cm per meter  .
deze daling gaat over heel de spiraal zo door en de spiraal eindigt in een lus waarna de treinstellen terug gaan stijgen op hun respectievelijke spiralen om dan terug in station noord aan te komen na dat er reeds een 25 treinstellen zijn voor gegaan
de spiralen werken dus als FIFO maar ik ga zien of ik de twee spiralen kan koppelen op de een of andere manier zodat ik een beetje kan spelen met de treinstellen
hier de foto's


die wissel rechts gaat er nog uit want dit is het spoor dat naar station "noord" loopt en vanaf de noordkant van station "asche aan zee"vertrekt
en zo station "noord"van de noord kant binnen loopt


de lengte van de spiralen is 2.10 meter en de breedte is 1.17 meter
de hoogte is 80 cm die ik kan dalen
ik bouw de spiralen van boven naar omlaag omdat ik dan de keerlus kan blijven gebruiken en zo te kunnen blijven proef rijden
elke turn is een trein stel dat er kan staan maar elke turn is onderverdeelt in blokken van 50 cm zodat ook korte treinstellen niet heel de plaats in nemen van een lang treinstel
moeilijke uit leg maar ik zie het voor mijn ogen en dat was reeds 36 jaar geleden bedacht

onder de andere tafel zou ik ook nog een spiraal kwijt kunnen wat de stockage op een 75 à 100 trein stellen brengt.
met de mogelijkheid om ook deze spiraal te koppelen met een enkel spoor aan de spiraal onder de andere tafel

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

zo weer twee meter van de spiraal geplaatst en we zitten de tweede bocht om
als ik elke dag zo een deel kan doen mag ik lachen
kurk aan het kleven op het ogenblik en dat moet dus verzwaard worden en tot morgen drogen
morgen patex halen da werkt sneller

gr raf en straks foto's
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

#567
foto's zoals beloofd

er is nu begonnen met kurk op de bedding te plakken maar dat gaat langzaam met hout lijm dus morgen een pot pattex halen







van die berekening van die spiraal klopt geen meter
hier zie je een van de alu L profielen die de baan gaat dragen .deze word vast gelijmd met tec7 aan de onderkant van de baan delen
dat dempt ook nog een beetje het lawaai



hier past mooi de spoor 1 bocht onder (2241 rails)
zo kan ik dus mooi terug omhoog rijden langs de buitenkant en heb ik dus de mogelijkheid om de twee spiralen te koppelen en dit juist langs de kant waar ik er nog goed bij kan als het moest verkeerd lopen
morgen verder en proberen die spiraal goed te krijgen
de opstekende stukken van de pylonen worden later gebruikt om het station boven op te bouwen zo hoef ik dus geen extra steunen aan te brengen en worden de pylonen eigenlijk 2 keer gebruikt
hopelijk kunnen ze het gewicht aan want anders moet ik er nog een lat tegen lijmen zodat ik een T vorm krijg
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

#568
nu de plak werken eventjes voorbij zijn wat aan de rest verder bouwen





nu weet ik ook waarom er storing op de sporen staat want der is een kabel over en hopelijk hebben ze die snel hersteld
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

#569
alles moet weer drogen dus ik kan niet verder met de baan
dan maar aan de veestapel begonnen te schilderen
ik ga voor deze koeien

ik heb er een deel witte liggen maar ik vind er natuurlijk maar weer een paar
ergens liggen der een stuk of 20 maar waar zijn ze gebleven
juist bij de schapen waar ik er ook maar een stuk of 5 van vind en ik heb echt een grote kudde van die beesten
de geiten die ik niet moet hebben die vind ik natuurlijk dus wel
honden ,kippen, varkens maar geen koeien de ju toch
de koeien eerst bruin verven en dan oplichten met dribrush wit en wat heeeeeeel waterig zwart
de foto's komen morgen

gr raf en nu nog een wei gaan zoeken om ze op te zetten
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.