Modelbaan Moustiers (Schaal N)

Gestart door Dirkh, 29 november 2013, 22:32:48 PM

Dirkh

Na enkele dagen geen tijd voor de modelbaan vandaag nog eens aan de slag gegaan.
Er moeten nog 3 modulles voorzien worden van zijwanden enz, dus maar even plaats gemaakt en module 2 en 3 klaargezet om aan elkaar te passen.

Bij het bekijken en plannen van het landschap van de derde module zag ik dat het geplande landschap op module 2 totaal niet klopt.

Er is ook nog een foutje in de hoogte van de bruggen , die staan een 2 mm te hoog, dus van de bruggen moet ook nog een stukje afgezaagd worden of de rivier 2 mm laten zakken.

ik ben van plan op de rode lijnen de platen bij te zagen zodat de hellingen minder stijl worden. Was ik ook nog vergeten om het riviertje dat door het stadje loopt in de achterwand te voorzien (blauwe lijnen) dus daar moet ook nog bijgewerkt worden.

Dan heb ik nog een fout ontdekt aan aansluiting met de derde module. Ik heb daar vergeten de dikte van de plaat te verrekenen waardoor de reeds gezaagde tussenwand voor module 3 niet juist is .

dus die tussenwand moet ook nog bijgewerkt worden, normaal zaag ik telkens 2 tussenwanden gelijktijdig om deze exact te laten overeenkomen, dus een deel terug afbreken. Het blauwe stuk zal ik ook nog moeten aanpassen maar daarvoor ga ik eerst het stadje in detail uittekenen zodat ik de juiste hoogtes kan bereken.

Dirkh

Plannen, plannen en nog een plannen ,
Het blijkt niet zo eenvoudig te zijn om het geplande dorpje op de beschikbare plaats te krijgen zodat het ook nog een beetje realistisch blijft.
Ik lijk wel een ambtenaar van de stedelijke dienst, grondplannen maken, uitzetten op de modules, terug naar de tekentafel, volgend plan enz..   :-\
Ik zal er nog wel enkele dagen mee bezig zijn. Ondertussen liggen de werken wel stil tot de goedkeuring van de gemeente er is. ;)
Zolang de layout van het dorpje niet klaar is kan ik de tussenschotten van module 2 en 3 niet maken en kunnen er voorlopig geen extra rails worden gelegd. Ik dacht van module 3 te koppelen en daar tijdelijk een lus op te leggen zodat er eens wat verkeer kon rijden, ook om mijn geplande overweg te kunnen testen.
Dus meer snel terug naar de tekentafel.

Gerolf

Citaat van: Dirkh op 06 februari 2014, 15:50:24 PMIk lijk wel een ambtenaar van de stedelijke dienst, grondplannen maken, uitzetten op de modules, terug naar de tekentafel, volgend plan enz..   :-\

... en de schepen voor ruimtelijke ordening is misschien van een andere partij ?  ;D  ;D

Toch een goeie zaak om alles eerst deftig uit te tekenen. Vooral toegangswegen durven in model wel eens te krap te zijn, en huizenblokken zijn op vele baantjes héél klein.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirkh

De gemeenteraad is ondertussen tot een overeenkomst gekomen.

ik heb geprobeerd de hoogtes aan te geven en enkele verklaringen bij te voegen.
Vooraan loopt de rivier, door het dorpje loopt ook een klein riviertje, aan de pijl zicht 1
Naast de rivier loopt de hoofdbaan,aan de rechterkant van het riviertje zijn er ook parkeerplaatsen met een naastgelegen wandelpadje aan de boord van de rivier en afgeboord met een rij bomen.
Helemaal rechts komt een kleine parking met met een pleintje en enkele terrasjes. Het stadje zelf is verkeersvrij, enkel laden en lossen toegestaan., de meeste steegjes zijn dan ook maar een 3 meter breed, de hoofdbaan vooraan is 6 meter.

Ik heb er enkele probeersels opgezet om een idee te krijgen.

een paar schetsen

zicht 1, bekeken vanuit de pijl

zicht 2

de sfeer die het zou moeten uitstralen

Nog meer te vinden op volgende linken ;
http://trekeric01.skynetblogs.be/archives/category/moustiers-sainte-marie/index-0.html
http://location-sainte-croix-du-verdon.fr/moustiers-sainte-marie-un-des-plus-beau-village-de-france/

HYA

Hey Dirk,

Dit vind ik een megaproject, aangezien die huisjes in, onder, over, achter en tussen elkaar hangen. Als je die sfeer kan creeren ... Chapeau.
In elk geval, voor mij is het riviertje dat zich uit de hoogte naar beneden stort tussen de bebouwing de oogvanger in het geheel.

Kautenbach

he Dirk,

mooi weergegeven, ik zou nog f wachten met de zaag zetten in je modules, misschien moet je een modelletje maken van je modelbaan om alles es goed uit te passen? Hoogtes vallen vaak anders uit dan je op t eerste gezicht zou zeggen, ik kijk wel met enige bewondering/nieuwsgierigheid mee hoe je t doen en trek er in elk geval mijn lering uit, thema is nogal.... uitdagend ;D

Dirky

hier een tijdje niet meer gekeken en toch wat gemist.... Goe bezig naamgenoot!  ;)

PS de snikhete zomer van 2012 nog in die straat op de foto rondgewandeld...

Dirkh

@wim ik ga eerst het landschap met styrodur platen proberen vorm te geven en dan met karton mockups maken om te kijken of alles een beetje goed overkomt, dan pas de zaag in de modules.

@dirk, het bouwen van de huisjes komt dichterbij, tijd om die redutex platen eens van dichterbij te bekijken, ik ga redelijk wat daken moeten maken.

Steam.N

Dirk, pracht van een project !
Zeer belovend.  Ook een enorme uitdaging !!!
Dit ga ik zéker volgen.  Succes !!!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC->DCC - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirkh

Zou eigenlijk eens een styrodur snijder moeten aanschaffen, nu ligt de hele kamer vol met stukjes styrodur.  Gelukkig is het geen isomo zou nog erger zijn. :)
Deze namiddag nog een deel mockups maken en dan kunnen we het resultaat bekijken.

Kautenbach

broodmes gaat ook prima ;D of figuurzaag/ schrobzaag

Dirkh

Wim, Ik gebruik nu gewoon een breekmes maar dan heb je nog steeds kleine stukjes afval maar ja dat nemen we er dan maar bij.

Een eerste indruk : wat huisjes snel gemaakt van printerpapier en met plakband ineen gestoken, daardoor staan ze wel een beetje scheef op sommige plaatsen maar het is alleen maar om een zicht op het dorpje te krijgen dus niet zo erg.
Dat kerkje moet ook nog vervangen worden maar van grondoppervlakte is het de juiste afmeting dus even gebruikt.
De achterste huisjes worden ook nog vervangen, gewoon ter illustratie.

het begint vorm te krijgen, achtereen het riviertje moet de achtergrond wat bijgewerkt worden, rechts moet de module overgang ook nog wat aangepast worden maar al bij al valt het nog mee.
Nu verder nog wat huisje maken om het overzicht te krijgen.
Ik heb al wel gemerkt dat er verschillende delen bijna niet zichtbaar gaan zijn eenmaal de achtergrond is gemonteerd of je moet echt achter de modelbaan gaan staan.

PeterVG

Knap Dirk

Een tip, laat het riviertje en de straatjes een beetje schuin naar de toeschouwer toe lopen. Dat oogt naar mijn mening mooier.

vyncky

Hey Dirk,

Het vakantiegevoel komt al in me op  :D. Heerlijk die zuiderse sfeer!

Zoals Peter al aangaf, kan je inderdaad best wegen en die rivier iets meer laten verdwijnen  Desnoods met wat kronkelingen. Zo doe je de modelbaan "dieper" lijken, en je maakt het jezelf veel gemakkelijker om de overgang van de achtergrond te maken .

Ik blijf volgen!

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Dirkh

Hoi allemaal,
Het dorpje ligt in een hoek van de baan de foto is genomen vanuit een positie waar je normaal niet kan staan, tov de normale staan plaats ligt de rivier onder een hoek van ongeveer 30 gr.

Net op het nieuws , trein ongeluk op de lijn nice dinge. Is dat nu net de lijn waar het station puget-theniers dat ik als voorbeeld gebruik op ligt.

http://www.francetvinfo.fr/faits-divers/accident/direct-deux-morts-dans-le-deraillement-d-un-train-touristique-dans-les-alpes-de-haute-provence_525115.html

Het verongelukt treinstel is een van de nieuwe die nog maar enkele jaren in dienst zijn genomen.