Nieuws:

Nu in MSM 272 PRAKTIJK: Een Franse tuin voor kasteel Linderhof (2) | Rascal Miniatures 3D-print gevels | Weatheren van Spaanse graanwagens | Schuim en baksteen

Hoofdmenu

Modelbaan Moustiers (Schaal N)

Gestart door Dirkh, 29 november 2013, 22:32:48 PM

Dirkh

Eindelijk zijn de bergen bijgewerkt en voorzien van een kleurtje, dus camera bovengehaald, pech batterijen leeg. Batterijen vervangen, verdorie zijn die ook leeg dus de lader zoeken batterijen erin en plotseling pats twee spots die er de brui aan geven. Gelukkig heb ik nog een spot op statief staan anders zou er niets van fotos in huis komen. Het nu maar een donkere bedoening op de hobbykamer.
Straks als de batterijen opgeladen zijn eens een paar fotos nemen en morgen langs de winkel voor een lading spotjes.
Zondag naar Hoeselt rijden in de hoop daar wat strooimateriaal en ander decoratie materiaal te vinden op de ruilbeurs.

Dirkh

Batterijen geladen , dus maar snel enkele fotos gemaakt:
Wel veel schaduwen aangezien ik met de halogeen werklamp licht moet maken voor het ogenblik.

Helemaal tevreden ben ik nog niet. Ik zal nog veel moeten oefenen met het maken van rotsen denk ik.
Hopelijk zal het verder aankleden met steengruis, losse rotsblokken en de nodige struiken, bomen en grassen wat verbetering brengen.

De eerste toeristen zijn ondertussen al in aantocht, die buschauffeur gaat wel werk hebben om boven te raken.

TBCédric

Dirk,
Maak je nu een grapje over die rotsen of ben je serieus? Die rotsen zijn echt knap én zoals je al aanhaalde zou een paar boompjes niet mistaan! Ik vind je vorderingen zeer geslaagd, vooral die weg naar de ruïne. Het ziet er ongeveer hetzelfde uit als de weg naar de ijsgrot in Oosterijk.
Alles komt mooi tot zijn geheel!

Doe zo verder Dirk! ;) ;D
Treinbestuurder bij BLS Cargo North

Dirkh

@cedric over die rotsen maakte ik geen grapje. Het is niet zo perfect zoals ik wilde bereiken maar ze gaan wel blijven.
Helemaal gelukkig ben ik er niet mee maar mits wat struiken, bomen en losse steentjes, gruis enz. kan ik een heel deel camoufleren en verbeteren hoop ik.
Vooraleer ik de volgende module aanpak ga ik eerst nog wat experimenteren met het maken van de rotsen. Ik had dat eigenlijk moeten doen vooraleer aan deze module te beginnen maar de drang om iets te bouwen na maanden plannen was te groot.

Gelukkig staat deze module een beetje verloren in een hoekje dus die gaat normaal niet zoveel opvallen. Hopelijk lukt het bij de volgende wel want die wordt voor een stuk een blikvanger door het dorpje dat rond de waterval gemaakt gaat worden.

Maar eerst deze module verder afwerken, nog genoeg werk, een paar tientallen boompjes maken, struiken en ander groen en dan de baan nog verder aankleden.

PeterVG

Je redenering volg ik Dirk. Al vind ik de rotspartij vlak voor de toeristenbus geslaagd. Wellicht dankzij het schaduwspel komt er leven in de rots. Iets meer van deze speelse elementen in je gesteente brengen maakt je baan geloofwaardiger. De rest is monotoom hetzelfde dat begrijp je zelf ook want je haalt aan dat begroening de zaak vooruit kan helpen.
Zelf heb ik goede resultaat bekomen in het rotsbouwen door met een beitel in te hakken op een volledig uitgeharde gipswand.
Heel goed bezig Dirk.

Dirkh

Juist even een experimentje gedaan om de zijkant van de weg af te werken

rechts naast het busje is een stukje gemaakt om de parking van de ruïne (donkere stuk) aan te leggen maar de kleur valt te donder uit. Hiervoor heb ik decoratiezand van de bloemschikzaak van onze zoon gebruikt.
Spijtig is de lichtere kleur (wit) van decoratiezand dan weer grover (korrel volgens de verpakking tussen 0.1 en 0.5 mm maar volgens mij is het eerder tussen 0.5 en 1 mm), dat is het stukje waar ik de grasjes in geplaatst heb. De witte kleur heb in donkerder gemaakt door bij de verdunde houtlijm ook een beetje zwart te mengen zodat ik een grijsachtige kleur krijg. Hier en daar nog een beetje aan getipt met oker om wat variatie te krijgen in de kleur.

Links vooraan heb ik gebruik gemaakt van woodland scenic rock debris fine maar dat is zeker te grof.

Hopelijk is er zondag in Hoeselt wat beter materiaal te vinden, ik ben daar nog nooit geweest dus ik weet niet wat te verwachten van de ruilbeurs.

Stieven76

Ik vind het 2de stuk linksboven wel goed. Misschien iets meer aarde kleur of een mengeling.

Heb je je straat mee pluimkarton gemaakt? Die vind ik ook wel mooi.

Dirkh

@Stieven, de straat is gemaakt van pluimkarton van 3 mm dat na het afpellen met mijn laatste nieuwe modelbouw gereedschap,nl een deeg rol , dunner gemaakt tot 1mm.

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirkh

De eerste stukjes aan het aankleden geweest. De lijm is nog niet droog dus de kleuren zullen nog wel wat wijzigen.

op de parking een laagje kiezels en een graspleintje aangemaakt waar later een paar banken onder de bomen gaan komen.

De losse stenen moeten nog een kleurtje krijgen en heb ik er maar even geplaatst om het effect te bekijken.

OlivierV

Precies ne hele tijd over ne mooi baantje heen gekeken ...
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

HYA

Super bezig Dirk.

Toen ik Moustiers en de foto's vooraan je draadje zag ging meteen een lichtje branden. We zijn er ooit geweest, toen men wederhelft zwanger was trouwens. Mocht je nog wat sfeerbeelden kunnen gebruiken laat maar weten, heb de verzameling foto's hier voor me op het scherm.
De streek kenmerk zich ook door de lavendelvelden op het plateau boven het Lac de Sainte-Croix. Dit plateau start op nauwelijks 2,5 km van Moustiers.

CU
Jan

Dirkh

Hoi Jan,

we zijn er zelf ook al enkele malen geweest, prachtige streek met ook nog eens de George de Verdon vlakbij, die hebben we eens opgevaren met de jongste zoon ooit, en nadien ook nog eens de toer met de auto gedaan.
Ik ben wel de foto's van het dorpje zelf verloren, dus als je er hebt van het restaurantje naast het watervalletje aan de brug (terras) en van enkele straatjes , het bruggetje in het midden van het dorp, die zouden handig zijn. Ik bouw wel een fantasie baan maar voorbeelden zijn altijd handig. Het station Puget Theniers ligt in het echt wel ongeveer 100 km verder maar het is en blijft een fantasie modelbaan.
Ik moet het dorpje nog ontwerpen in detail. Op internet heb ik niet zoveel foto's van het dorpje zelf kunnen vinden, wel van het kerkje bovenaan de rots (was dat een klim om er te komen) en enkel andere foto's maar eigenlijk niet genoeg materiaal om te starten met de bouw.

De lavendelvelden komen er misschien ook in kleine vorm, ik ben nog aan het twijfelen tussen wijngaard of lavendel voor een stukje op de huidige module .

HYA

Wijngaarden iets minder daar, olijven van de andere kant wel op de flanken van de hellingen.

Als je zelf voldoende kiekjes hebt van de natuur ...

Dit is de foto die ik heb van een winkeltje:

En dit is ook typerend:

Ben je al eens naar de foto's gaan kijken dewelke plakken in Google Earth. Het zijn er enkele honderden.

Succes

Dirkh

Jan, bedankt voor de tip van Google Earth daar had ik nog niet gekeken, wel al eens op Google maps en in Google afbeeldingen maar blijkbaar zitten er nog andere in Go,ogle Earth.
Betreft die wijngaart heb je wel gelijk in die streek is het meer olijfbomen en lavendel.