Nieuws:

Nu in MSM 262 TREINSAMENSTELLING: Containershuttle Zeebrugge-Antwerpen anno 2025

Hoofdmenu

Modelbaan Moustiers (Schaal N)

Gestart door Dirkh, 29 november 2013, 22:32:48 PM

Gerolf

Citaat van: Dirkh op 17 december 2013, 18:48:26 PMVind deze versie beter dan de vorige

Helemaal mee eens ! Véél beter  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirkh

Het krassen van de zijwanden is gedaan, nu nog het dak maken, de binnenwand en de eigenlijke tunnel ingang. Maar dat zal iets voor morgen of donderdag worden.
De twee delen even los op zijn plaats gezet en hier is het resultaat :

Ben er best tevreden over. Voor een eerste maal werken met pluimkarton is me dat best bevallen.

Als ik nu nog een goede manier vindt om het geheel te schilderen, daar blijf ik problemen mee hebben. Ondertussen al een stuk of 5 probeersels gemaakt maar geen die voldoet aan mijn wensen. Dat zal voor de volgende dagen worden, tussen het snijden en krassen telkens een laagje verf zetten op proefstukjes tot we een goed resultaat bekomen.

Stieven76

Ziet er goed uit Dirk!
Hoe lijm je het best pluimkarton delen aan elkaar? En hoe vullen jullie spleten op tussen de verschillende delen?

Dirkh

Hoi Stieven,

Ik gebruik bizon express lijm om de delen aan elkaar te lijmen. Ik had eerst houtlijm gebruikt maar die is te hard na uitdrogen.
Spleten heb ik niet aangezien ik de delen die moeten aanpassen een halve mm groter laat en na het drogen van de lijm gewoon op maat vijl en schuur, zo kruig je een egaal vlak.
Enkel bij het in krassen moet je dan wel een beetje oppassen aangezien de lijmnaad harder is dan het pluimkarton.

Bv de schuine steunen op de foto bestaan uit 2 stukken tegen elkaar gelijmt bij gebrek aan pluimkarton van 10mm. 2 stukken van 5 mm geven zo de nodig dikte en na het bij vijlen en op schuren is de naad verdwenen.

Stieven76

Bedankt voor de uitleg Dirk  :)
Ik had ergens op het Amerikaanse forum gezien van iemand die spleten of openingen opvult met 'spackle' al heb ik geen idee wat dat is. Is een roze lopende substantie die mooi wit opdroogt.
Waarschijnlijk kan je dat ook wel met iets zoals jointfiller of zo..

Dirky

"spackle" is nagenoeg hetzelfde als de plamuur in tubes van bijvoorbeeld polyfilla. Vroeger hadden we hier in onze streek ook een roze (naar wit) variant maar ik ben de naam van het product vergeten.

Jan Beveren

Dag Dirk,

Ik heb enkele dagen niet kunnen volgen maar als ik nu uw 2e versie zie dan is mijn reflex: Dit ziet er beter uit!!
Ikzelf heb (nog) geen ervaring met dergelijke karwei, dus geen kommentaar op uw werk! Ik hoop dat ik dat ook zal kunnen!

groeten,

Jan Beveren

Dirkh

Jan,

Gewoon beginnen en zien waar je uitkomt, is het niet helemaal zoals je wilt terug beginnen anders krijg je er later spijt van. Pluimkarton kost bijna niets dus veel is er niet verloren als het niet lukt van de eerste keer.
Voor mij is het ook leren met vallen en opstaan. De eerste keer dat ik iets volledig zelf bouw en het bevalt me wel.
Nu de kleuren nog goed krijgen en dan kunnen we verder aan de baan bouwen.

De bouw ligt nu even stil met de feestdagen, moet een dineetje voor 12 man voorbereiden en ik ben de kok van dienst. Dus even niet met pluimkarton werken maar met groentjes enz... Vooral de wijn voor proeven is dan natuurlijk de plesantste bezigheid.

Dirkh

Nog even tijd gevonden om wat testen te doen met het schilderen van de tunnel galerij. Waar die vorige versie al niet goed voor is.

Bijna goed, ik moet de grondkleur nog iets lichter houden dan kan ik de verschillende accenten met buin, oker, enz.. beter laten doorkomen nu moest ik te veel dry bruschen met titanium buff om het geheel terug lichter te maken, maar het resultaat begin erop te trekken.

Volgend project als de galerij is geschilderd is de ruïne boven de tunnel galerij.
Ik ben al een beetje inspiratie aan het zoeken geweest en deze lijkt me wel leuk om te gebruiken als voorbeeld

Dirkh

Kleine update, tussendoor even tijd gehad om een beetje te schilderen, dus nog maar een testje gedaan

Rechts het resultaat van de vorige test , links de nieuwe test

na een extra wash met sienna

en dan nog eens met titanium buff

Ziet er volgens mij beter uit dan de vorige proef.

Ik weet nog niet welke versie het beste is 1,2 of 3, ik zal moeten kiezen tussen de 3 versies vooraleer ik definitief de tunnel gallerij schilder. Wat is jullie idee ?

marimon

Als de 3de test de onderste foto is, dan vind ik deze meer dan geslaagd. Zeer mooi.
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

Dirkh

Vandaag nog maar wat verder aan het landschap gewerkt, de eerste stukken van de ruïne beginnen vorm te krijgen.

Alles is ook al snel in een grondlaagje gezet en even een oud torentje uit de doos gehaald om het effect van die hoogte te bekijken.

Steam.N

Het begint inderdaad vorm te krijgen.
Gaat die toren er zo staan?  Zo perfect opgebouwd?  Of ga je die ook ruineren ?   ;D

Je galerij is uiteindelijk wel heel goed gekomen !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirkh

Jean,

die toren verdwijnt naar de rommel bak, ik ben van plan van een volledig nieuwe iets bredere toren met bijbehorende stukken muur te maken uit pluimkarton.  Die dan in dezelfde staat als de andere stukken gaat zijn, dus grote brokken eraf enz..
Deze had ik er maar even gezet om te kijken welk effect de toren daar gaat geven.

Dirkh

De toren erbij gemaakt, nu moet alles drogen en dan kan er morgen een wash overgezet worden.