Nieuws:

Nu in MSM 262 PRAKTIJK: Aanvullingen bij de Belgische perronoverkapping van Markenburg | Een functionele schroefkoppeling in H0 | Een Belgische Remms-wagen uit China | Wagens verplaatsen met kaapstanders

Hoofdmenu

Modelbaan Moustiers (Schaal N)

Gestart door Dirkh, 29 november 2013, 22:32:48 PM

TBCédric

Zeer knap! Wordt een zeer mooie ruine.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Gerolf

8) Erg mooie ruïne in opbouw (of is het afbraak)  ;D

Toch een suggestie: voor je "vloer" in je toren zou ik eerder voor hout gaan  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirkh

Hoi Gerolf,

Daar heb je misschien wel gelijk in. Maar of hout nog blijft hangen na enkele honderden jaren?
Persoonlijk vindt ik de vloer al te dik en wilde hem vervangen door een dunner exemplaar maar misschien is hout een betere oplossing. Zal deze namiddag eens een houten vloertje maken. Nog een paar stukjes muur te maken en een stukje toren en dan is de ruïne klaar.
Volgende werkje zal dan rails leggen op deze module worden anders kan ik niet verder met het landschap.

Steam.N

Een houten (vervallen) vloer kun je ook erg mooi verweren, met een deel op de grond neergestort ... !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirky

Inderdaad een mooie ruïne.
Wat de vloer betreft zou je beter geen houten vloer inbouwen want dat lijkt me totaal ongeloofwaardig. Vroeger was het bezoeken van kasteel-ruïnes zowat een nevenhobby en ik kan me niet herinneren ooit een restant hout gezien te hebben in een open ruïne...
Als je dan toch voor steen gaat moet de vloer een "gewelf"-type zijn... Andere stenen vloeren waren er niet bij mijn weten...

Dirkh

Dirk,

Dat was ook mijn eerste gedacht, een stukje stenen vloer. Nu heb ik net een houten vloertje gemaakt maar ga dan toch maar voor een stukje stenen vloer. Maar wat bedoel je met een gewelf? Een ondersteuning met een boog of zo? Ik zal eens moeten zoeken naar foto's.

Gerolf

Ofwel werden er plavuizen gelegd op een houten gebinte, ofwel een houten vloer ("kasteelparket")
Een volledig stenen ondersteuning kan, maar dan inderdaad als gewelf, dus geen vlakke onderzijde zoals op je foto.
Dat laatste zou in je ruïne zeker al lang ingestort zijn.

... en het hout zou waarschijnlijk al gerecupereerd zijn als timmer- of brandhout  :-[
... dus gewoon gaten waar de balken hebben gezeten (en geen vloer) is ook al geloofwaardig
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirky

Beton zoals wij dat kennen bestond nog helemaal niet. Men maakte gebruik van mengsels met klei om "bindingen" te maken.
Ze waren wel al duizenden jaren ervoor slim genoeg om gewelven te bouwen. Door stenen in een boog te plaatsen en dan van boven uit te belasten met een vloer, kon men zeer sterke constructies maken. Zo ook de oorsprong van bogen boven ramen de deuren en tunnels en.... Hoe meer druk je uitoefent op de bovenkant van een boog, hoe sterker de stenen op elkaar drukken...

Nu, wat je bouwwerk betreft; Het is en blijft het jouwe dus laat je echt niet beïnvloeden door wat wij je allemaal wijsmaken  :) als je een houten vloer wilt, doe het dan... Ik zal het in alle geval niet minder mooi vinden!

Dirkh

Voila 2 versies,

1 met dunne vloer en een boog ter ondersteuning en 1 met houten vloer.

De boog is wel niet goed zichtbaar trouwens de houten vloer ook niet op de positie waar het staat op de baan.
Een ding nog, ik heb nog meer respect gekregen voor de dingen die Jean maakt, verdorie was dat een gepruts om die houten vloer te maken. Dat belooft voor als ik aan het deel met het standje kom.

Steam.N

Je houten vloer ziet er (voor zover de foto toont) goed uit.
Of je boog het in realiteit zou houden, als die het maar voor de helft heeft uitgehouden, is erg twijfelachtig,
maar in het geheel van je ruine mag dat wel.  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Met zo één stenen boog kom je er niet, je hebt een soort van tunnelgewelf nodig, denk ik  ;)

Als je gebouw nog niet lang een ruïne is, kan hout nog.
Je kan ook een ploeg bouwvakkers aan een renovatie doen beginnen  ;)

Anders zou ik alleen gaten (waar de steunbalken ooit waren) indrukken

SuSke

Ik treed Gerolf bij. Als de boog niet compleet is valt hij gewoon in en blijft er alleen de aanzet op de kop van de kolom staan.  ;)
Ik zou gaan voor een simpel gewelfboog die is blijven staan en de openingen voor de steunbalken in de muren. En geen hout gebruiken.
Verder goed bezig.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be- 50 jaar MTD -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 2026  - Hangar 27, Edegem op 24 & 25 Oktober 2026
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Dirkh

Uiteindelijk als ik de plaatsing van de toren bekijk ben ik weer detais aan het maken die je nooit kan zien tenzij je boven de baan gaat hangen. Maar ik ga er dan toch maar een  paar gaatjes indrukken waar de steunbakken hebben gezeten en die vloer vergeten.

Dirkh

De laatste werken van het jaar

De kast voor het dinamo systeem verder afgewerkt

Aan iedereen de beste wensen voor 2014 en nog veel treinen plezier

Dirkh

Vandaag een mijlpaal bereikt, de eerste treinen hebben gereden. Alles werkt zoals verwacht, bezetmelding met reedcontacten , wissel aansturing met servo en relais via de OC32.

Ik heb er een kleine video van gemaakt, de kwaliteit is slecht maar bij gebrek aan beter video materiaal is dit voorlopig het beste wat ik kan filmen.
Om de kleine radius van de module te testen heb ik als laatste de big-boy van arnold laten rijden met rijtuigen van ls models, die gaven vroeger de meeste problemen met ontsporingen en dergelijke bij te kleine radius of slecht gelegde rails. Als die erdoorheen komen dan kan ik gerust zijn.

link naar het filmpje http://youtu.be/ZC9j6RBi68E