Nieuws:

Nu in MSM 247 REPORTAGE: MOBEXPO 2024 | 2de Dutch US Convention

Hoofdmenu

Athus-Meuse, Houyet in TPIII

Gestart door prulleman, 01 juli 2013, 16:19:18 PM

Jan-Theo

hierbij nog een woordje uitleg in verband met het maken van struikjes.
neem een mooi vertakt stukje zeeschuim en hou dit onderste boven vast. Spuit vervolgens met een spuitbus
bruine kleur de stam van het struikje alsmede enkele zijtakjes.
Hou het daarna weer rechtop en overspuit het struikje met bison lijmspray.(Ik gebruik steeds bison lijmspray, omdat
deze goed vernevelt).
vervolgens: -met woodland scenics green blend bestrooi je het struikje, niet al te overdadig strooien.
                  -het struikje rechtop houden en weer met de lijmspray overspuiten.
                  -met woodland scenics fijn turf burnt grass weer lichtjes bestrooien.
Hou nu het struikje onderste boven en klop met een lichte tik tegen je hand waarmede je het struikje vasthoudt,
zodoende dat het niet gehechte strooisel afvalt. Zo bekom je een struikje met een mooie licht- en donkergroene kleurschakering. De stam is op deze manier ook niet al te veel bestrooid geworden, waardoor de bruine kleur ervan
nog goed zichtbaar is gebleven. Hiermee is het klaar voor een plekje in het landschap.
Ik gebruik voor sommige struikjes ook andere kleuren strooiblends en fijne turfs, kwestie om niet
te veel eentonig groen te krijgen, zeker wanneer allen kort bij elkaar of in bosjes worden geplant.   

prulleman

Ondertussen is Theo ook al aan de perrons begonnen





voor 1 keer heeft ie geen gips gebruikt

Kautenbach

fraai, heel fraai,

geen gips? dat roept automatisch de vraag op, hoe is het perron gemaakt?

grove den

Hallo Jan en Theo,

Lees  en - vooral!!- kijk van het begin af aan al mee ..
Moet nu toch wel even mijn bewondering schriftelijk uiten over deze baan in wording.
fantastische sfeer straalt de baan nu al uit!
Ook de "gipswerken"van Theo zijn weer fantastisch!

bewonderende groeten ,
Jos

Jan-Theo

#124
Een woordje uitleg in verband met het maken van het perron:
Ik heb eerst de vorm van het perron uitgesneden in dik karton. Heb dit kartonnen model op een stuk multiplex plaat overgetekend en uitgezaagd. Bij "Lucas creativ" heb ik een paar platen architecten karton 3 mm dik, aangekocht, hierbij moet men echter uitkijken dat de papierlaag kan afgepeld worden. Het architecten karton heb ik dan op mijn multiplex geplakt, en in zijn juiste vorm uitgesneden.  De nodige tijd laten zodat dit stevig aan elkaar kan hechten.
De papierlaag voorzichtig lostrekken over het ganse oppervlak.
Met behulp van een oude penseel waarvan de haartjes verwijderd zijn, frezen we het metalen penseelhuis lichtjes uit. In dit gaatje steken we een rechthoekige staafje van 2mm op 1mm en kloppen aan met een hamertje. Men bekomt hierbij een rechthoekige vorm.
Dit is de vorm die we nodig hebben om de kasseitjes in het oppervlak te ponsen. De breedte richting van het perron wordt hierbij in acht genomen. Met behulp van een latje dat onder de te ponsen kasseitjes wordt gelegd, kan een mooie rechte lijn worden aangehouden. Lichtjes indrukken is voldoende om een mooi kasseitje te maken.
Best vooraf even eerst uitproberen op een apart stukje om het resultaat ervan te zien, is aangewezen.
Veel succes.

Jan-Theo


Sattrickske

Citaat van: Jan-Theo op 13 maart 2014, 21:33:43 PM
Opvolging verzekerd!
Hihi, leuk!  Heb hier ook zo eentje rondlopen, m'n neefje...  die is alleen super ongeduldig, m'n baan moest allang klaar, maar heb momenteel geen of te weinig tijd.

philippe_007

een tip om een laag papier te verwijderen van architecten karton
even met een strijkijzer er over heen gaan,
het papier komt zo los.

stoomloc

Hallo Jan en Theo,

Een tijdje dit draad niet meer gevolgd  :-[ en nu viel ik bijna om van verbazing. Fantastische vordering aan de baan. Ik blijf dit zeker en vast volgen. :)

Wim

Jan-Theo

#129
eens wat foto's uploaden

Jan-Theo


Jan-Theo




ronde torens op een heel speciale manier gemaakt, van gips natuurlijk

Steam.N

Prachtig bouwsel, zowel naar vorm en uitvoering, als naar kleuring !!!
Waar en wanneer is dit in het echt te zien ? ? ? ?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

HYA

Alweer meesterlijk.
Fantastisch Theo.

railman56

niks aan toe te voegen, dit is af.  :o
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn