Wel, velen onder jullie zullen zich wel afvragen, wat doet die tegenwoordig nog? Ik doe geen expo's meer, en aan Margaaz gaat het ook niet meer echt voorruit. Nu,ik ben reeds een kleine 2 jaar bezig om samen met Theo (van Budingen in Miniatuur) een vaste thuisbaan te bouwen. Deze baan moest aan volgende voorwaarden voldoen; 1 paradebaanvak in volle natuur, 2 mogelijkheid tot automatisch treinbedrijf, 3 rangeer en speelmogelijkheden, 4 gesitueerd in het stoomtijdperk, 5 min zeven verschillende treinen in automaat, 6 eenvoudige bediening, 7 naar bestaand voorbeeld. Na wat surfen op internet en google earth bij Houyet uitgekomen, eens ter plaatse gaan zien,nog eens gaan zien, een weekendje in de streek enz. Daarna een baanplaan gemaakt, dat op de vloer met tape uitgelegd om te zien of alles klopte, onderstel gebouwd en we waren vertrokken. De baan is bij Theo thuis in de kelder opgesteld in een ruimte van 5,5 bij 4,5 meter, via een gat in de muur gaan de treinen naar een tweede kelder waar een schaduwstation ligt.
Het treinbedrijf gaat van punt naar punt, met keerlussen in de schaduwstations. Elke plaats is goed bereikbaar, dat heeft het verleden ons wel geleerd. Wat betreft de werkverdeling, Theo doet feitelijk alle gebouwen en scenery, ik zorg voor sporen en techniek. Deze baan is nog lang niet klaar, maar we kunnen al een aardig stukje rijden, op seinen en OW na is alles klaar, met de scenery zijn we pas aangevangen. De baan staat open voor publiek, wel op afspraak en max twee personen tegelijk ivm de beperkte plaats in de loopruimte. Daar kan je met 4 zitten, maar anders word het te krap.
een beetje sukkelen met photobucket :o
wah, erg intressant thema, ben benieuwd naar schetsen ect van de plannen en de bouwvorderingen, ik krijg geen foto's te zien vanuit je linkje
(http://i268.photobucket.com/albums/jj18/prulleman/IMG_8003_zps9196b39e.jpg) (http://s268.photobucket.com/user/prulleman/media/IMG_8003_zps9196b39e.jpg.html)
Theo aan het werk bij het spuiten de brug over de Lesse
(http://i268.photobucket.com/albums/jj18/prulleman/IMG_8020_zps4db8f57e.jpg) (http://s268.photobucket.com/user/prulleman/media/IMG_8020_zps4db8f57e.jpg.html)
Dit tunnelportaal van de Tunnel d'Ardenne is door de Theo met de hand gegraveerd op basis van metingen en fotos van het grote voorbeeld. We waren wel vergeten dat onze metingen tot gelijk met de bovenkant van de railstaaf kwamen, dus dit portaal staat te laag :o, is ondertussen al rechtgezet. das het voordeel van op styrodur te werken
Geweldige portaal zeg...
Neem aan dat daar wel vele uren werk in zitten als je dat allemaal met de hand moet inkrassen 8)
Mvg Danny
Super thema! De combinatie van Theo en Jan de smosser gaat goede resultaten opleveren :D ;)
Dag,
Leuk idee lijn 166 en lijn 150 in stoomtijdperk. In II of III ?
Houyet was verbonden met DINANT aan de ene zijde en BERTRIX aan de andere zijde, met een éénsporige aftakking naar JEMELLE.
Welk deel ga je werkelijk uitbeelden?
Mvg,
Volgens mij zal der ook heel wat fantasie aan gekoppeld worden @hierboven.
Verder, TPIII stoom en dieselgeweld + ardennen + een begin dat er goed uitziet, dat smaakt naar meer.
(Hopelijk komt het ook nog een beetje in orde met Margaaz, dat had wel iets).
Echt een thema naar mijn hart wat ik met veel plezier ga volgen.
Het tunnelportaal van Houyet wordt uiteraard gekruid met een prachtige waterval dewelke in model niet mag ontbreken.
(http://farm5.staticflickr.com/4129/4833918672_19f7121414.jpg)
Leuk thema!
Een nonkel van m'n moeder woonde in het stationsgebouw van Houyet.
Als klein Ukje nog een week in het stationsgebouw geslapen! Geen wekker,maar wel het heerlijke geronk van de vertrekkende dieselstelletjes in de vroege ochtend. Wanneer de stationchef op de ruit klopte was het lopen naar het spoor/dorp om een goederentrein (HLD 52, 53,..) te gaan fotograferen. :P
De tunnelingang ziet er prachtig uit!
Ik ben benieuwd naar de verdere uitwerking (hopelijk met veel foto's).
Véél succes met jullie project!
Yannick
Dit ziet er een leuk project uit, en de aanzet is zeker al niet mis!
wij gaan het station van Houyet bouwen zo als het in de 50 jaren was, met een paar toegevingen, maar die vallen niet op, verder de anderde kant van de Tunnel d'Ardenne met de koninklijke Halte, dit is het portaal dat nu al klaar is, de twee bruggen weerzijden van de tunnel zijn erbij, alleen de brug kant Houyet is noodgedwongen een ietsiepietsie verkort. Verder hebben we ook nog een stuk van de zijlijn naar Jemelle (nu fietspad) tot achter de stalen voetgangersbrug. ik heb ondertussen een plan gemaakt, niet op schaal, maar alles staat er wel op en wissels zijnn correct ingetekend. Natuurlijk moet je altijd wel wat toegevingen doen, wij beschikken niet over een vliegtuighangar met klimatisatie.
(http://i268.photobucket.com/albums/jj18/prulleman/IMG_8007_zps4cc1cb72.jpg) (http://s268.photobucket.com/user/prulleman/media/IMG_8007_zps4cc1cb72.jpg.html)
de brug over de Lesse, je kijkt richting koninklijke halte, Houyet ligt aan het andere einde van de tunnel.
(http://i268.photobucket.com/albums/jj18/prulleman/IMG_8014_zpsdf790564.jpg) (http://s268.photobucket.com/user/prulleman/media/IMG_8014_zpsdf790564.jpg.html)
(http://i268.photobucket.com/albums/jj18/prulleman/IMG_8017_zps89680d9c.jpg) (http://s268.photobucket.com/user/prulleman/media/IMG_8017_zps89680d9c.jpg.html)
een paar detailfoto's, we hebben voor tp III gekozen omwille van ....de bolle neuzen
Dat ziet er allemaal veelbelovend uit 8) :P
GOED BEZIG ;)
(http://i268.photobucket.com/albums/jj18/prulleman/Houyet001_zps95182d81.jpg) (http://s268.photobucket.com/user/prulleman/media/Houyet001_zps95182d81.jpg.html)
tis me eindelijk gelukt om die tekening in te scannen, ik ben hier absoluut niet goed in, maar ik hoop dat het een beetje duidelijk is.
de schaal klopt niet, maar het moest op een A4 passen want anders kan ik niet scannen
Ziet er in ieder geval al zeer knap uit!
Blijf ik van nabij volgen! 8)
Prima:)
Ik houd al van deze thema... :D
Succes
Arnaud
Inderdaad heel overtuigend allemaal... die baan mag ook zeker naar beurzen !
ps : als ik voor iets kan helpen met ... 'hint' ... jeweetwel
Citaat van: Paulogic op 02 juli 2013, 08:42:07 AM
die baan mag ook zeker naar beurzen !
Dat zal lastig worden: 't Is een vaste opstelling in die man zijn kelder ...
Maar zeker geschikt voor de nieuwe rubriek van MSM ;)
och, iedereen is welkom voor een gezellige rijavond, je mag zelfs eigen treinen meebrengen, zolang er maar een magneetje onder zit, verder rijden we gewoon DC analoog. Goederentreinen mogen tot 3 meter lengte. De klimspiraal fungeert ook als schaduwstation
(http://i268.photobucket.com/albums/jj18/prulleman/IMG_8023_zpsf3405e19.jpg) (http://s268.photobucket.com/user/prulleman/media/IMG_8023_zpsf3405e19.jpg.html)
(http://i268.photobucket.com/albums/jj18/prulleman/IMG_8022_zpsacc7a56a.jpg) (http://s268.photobucket.com/user/prulleman/media/IMG_8022_zpsacc7a56a.jpg.html)
hier zijn plexiglasdeuren gesloten, er is wel niet veel ruimte om zo een bakbeest van een spiraal in de zoeker te krijgen
Erg leuk thema met een knappe aanzet .
De spiraal dient tevens ook als vitrine zie ik. :D
(http://i1346.photobucket.com/albums/p687/Jan-Theo/P5055258_zps79b0cac5.jpg) (http://s1346.photobucket.com/user/Jan-Theo/media/P5055258_zps79b0cac5.jpg.html)
(http://i1346.photobucket.com/albums/p687/Jan-Theo/P5055255_zps5e0a1f5f.jpg) (http://s1346.photobucket.com/user/Jan-Theo/media/P5055255_zps5e0a1f5f.jpg.html)
(http://i1346.photobucket.com/albums/p687/Jan-Theo/P5055256_zps6a87d9d5.jpg) (http://s1346.photobucket.com/user/Jan-Theo/media/P5055256_zps6a87d9d5.jpg.html)
aan het solderen aan de bedieningspult, stiekem gefotografeerd
Brandvrije jeans? :D
Zo moet dat hé, in alle rust, 100% aandacht en een glaasje rode wijn.
Citaat van: Michael op 03 juli 2013, 19:41:02 PM
... en een glaasje rode wijn.
Ik dacht al, cola in een wijnglas. ::) ;D
Gisteren avond de derde brug geplaatst. :)
Knap Werk Theo! En welkom op het forum ;)
Groetjes,
Evan
ik loop wat achter met de fotos , maar hier zijn ze dan
(http://i268.photobucket.com/albums/jj18/prulleman/IMG_8172_zpsd95d5030.jpg) (http://s268.photobucket.com/user/prulleman/media/IMG_8172_zpsd95d5030.jpg.html)
de situatie voor de inbouw van de brug, er zat een voorlopig los stuk styrodur op de waar de brug moest komen, zo konden we alles al rijvaardig maken en testen op voorhand
(http://i268.photobucket.com/albums/jj18/prulleman/IMG_8174_zps1300a6a1.jpg) (http://s268.photobucket.com/user/prulleman/media/IMG_8174_zps1300a6a1.jpg.html)
nu zit de brug erin, het tunnelportaal moet nog geplaatst worden, eerst de lijm laten uitharden want als je ertegen komt.... kun je herbeginnen. de brugdelen zelf zijn oersterk, maar het plaatsen luistert erg nauw omdat de oplegging ook op schaal is, dus erg weinig "bewegingsruimte". maar eenmaal geplaatst is deze constructie oersterk (en schaalgetrouw)
Mooi, komt dik in orde.
Heel mooie constructie, Jan!
hoi Jan,
erg mooi, vraagje leg je je rails rechtstreeks op het styrodur?
groetjes en voor al veel blijven postenhe ;)
Citaat van: Kautenbach op 07 juli 2013, 14:22:05 PM
hoi Jan,
erg mooi, vraagje leg je je rails rechtstreeks op het styrodur?
groetjes en voor al veel blijven postenhe ;)
Er ligt precies nog iets tussen, zo'n zwart matje precies.
tussen de rails en de styrodur zit woodland scenic trackbed van 4mm. het moet me van het hart dat het werken op styrodur vele voordelen heeft, onder andere een ongelooflijke flexibiliteit in de opbouw, niet zoals bij multiplex, waar alles van in het begin nauwkeurig gepland moet zijn, maar voor een volgende keer, kies ik weer voor multiplex, al is dat moeilijker werken. maar het is steviger en de geluidsisolatie is iets beter (al valt het bij styrodur ook goed mee). akls je bovenleiding wil plaatsen (hier niet het geval) kies dan zeker voor hout.
(http://i268.photobucket.com/albums/jj18/prulleman/IMG_8177_zps54877f89.jpg) (http://s268.photobucket.com/user/prulleman/media/IMG_8177_zps54877f89.jpg.html)
hier een foto van ons bedieningspaneel. daar hoort een beetje uitleg bij. met het onderste deel schakel je de rijstroom. als die-hard analogisten hebben daarom wel wat schakelaars nodig. we gebruiken een z-schakeling, gehaald uit Gerard Tombroek's praktijkboek modelspoorwegen. zo kun je met 2 man door elkaar spelen. maar het spel is nog wat uitgebreid, er zit nl. ook een automaat tussen op de hoofdlijn, en die kan beperkt worden tot 1 spoor als je dat wil. na een kwartier gewenning speel je ermee alsof het niets is.
Het bovenste deel schakelt wissels en seinen. ook met dubbelpolige kipschakelaars. de tortoise motoren zijn in serie met leds geschakelt zodoende zie je de reisweg op het tableau verschijnen. lekker simpel en kan niet kapot, en bovendien heb je terugmelding over de stand van de motor.
We hebben het paneel in twee delen uitgevoerd om overzichtelijk te blijven, anders heb je teveel schakelaars door elkaar zoals bij Margaaz, dat went ook wel, maar simpel is anders, daarom nu in twee delen
Jan, dit ziet er mooi overzichtelijk uit ?
Knap gedaan !!!
goed gevonden Prulleman !
we zijn weer ietsje verder
(http://i268.photobucket.com/albums/jj18/prulleman/IMG_8213_zpsc80e7a45.jpg) (http://s268.photobucket.com/user/prulleman/media/IMG_8213_zpsc80e7a45.jpg.html)
(http://i268.photobucket.com/albums/jj18/prulleman/IMG_8215_zps0b286625.jpg) (http://s268.photobucket.com/user/prulleman/media/IMG_8215_zps0b286625.jpg.html)
het portaal van de Tunnel d'Ardenne,kant Houyet staat er nu ook op
en een trappeke voor de wandelaars en spoorwegpersoneel
(http://i268.photobucket.com/albums/jj18/prulleman/IMG_8217_zps2b1e65d9.jpg) (http://s268.photobucket.com/user/prulleman/media/IMG_8217_zps2b1e65d9.jpg.html)
Zeer mooi brugje! :P
sluit ik me graag bij aan: magnifiek !
Ook de ver-alging nabij het water is aan gedacht,...
knap !
Chique !
Amai, ik zie dit draadje nu pas. Toen dit draadje gestart werd zat ik in Oostenrijk en na een weekje had ik zo veel ongelezen berichten dat een draadje missen wel heel makkelijk was.
Ik ben blij dat ik het nu gevonden heb en zal dit ook blijven volgen, het ziet er veelbelovend uit.
hier nog een fotoke van de klimspiraal in aanbouw
(http://i1346.photobucket.com/albums/p687/Jan-Theo/_85_zpsf28e16a9.jpg) (http://s1346.photobucket.com/user/Jan-Theo/media/_85_zpsf28e16a9.jpg.html)
Mooi trappetje :)
De klimspiraal ziet er ook al mooi uit
Mvg Danny
stilaan de werken weer verder gezet
(http://i268.photobucket.com/albums/jj18/prulleman/IMG_8239_zps000fbe34.jpg) (http://s268.photobucket.com/user/prulleman/media/IMG_8239_zps000fbe34.jpg.html)
een beetje gips en wat rotsen
de rotsen worden in mal gegoten, en dan voor het uitharden tegen het landschap gedrukt. deze techniek staat uitgebreid beschreven in het draadje Margaaz.
(http://i268.photobucket.com/albums/jj18/prulleman/IMG_8243_zpsadb38187.jpg) (http://s268.photobucket.com/user/prulleman/media/IMG_8243_zpsadb38187.jpg.html)
het eindpunt van de Lijn 150, hier gaat ze naar haar schaduwstation, dit stukje is een beetje gefantaseerd
Citaat van: prulleman op 25 augustus 2013, 17:27:33 PM
..., dit stukje is een beetje gefantaseerd
Maar wel leuk :)
en nu met dit beginnen
(http://i268.photobucket.com/albums/jj18/prulleman/IMG_7526_zps79881734.jpg) (http://s268.photobucket.com/user/prulleman/media/IMG_7526_zps79881734.jpg.html)
na wat getwijfel heeft Theo toch besloten om alles in gips te maken. Geen schuimplaten of plastic. Gips laat zich beter bewerken en kleuren. Maar wat met die gebogen muren?
(http://i268.photobucket.com/albums/jj18/prulleman/IMG_8230_zpsa77388c4.jpg) (http://s268.photobucket.com/user/prulleman/media/IMG_8230_zpsa77388c4.jpg.html)
(http://i268.photobucket.com/albums/jj18/prulleman/IMG_8235_zps3257033c.jpg) (http://s268.photobucket.com/user/prulleman/media/IMG_8235_zps3257033c.jpg.html)
de mal wordt vlak gelegd, een dunne laag vloeibare gips erin gieten, even wachten en dan dikkere gips, nog net vloeibaar er boven op zodat de mal gevuld raakt. even wachten en zodra alles stijf genoeg is, alles in het "wiegje" leggen.
De afmetingen van de wieg komen overeen met het grote voorbeeld.
lekker bezig, is het een standaard gipsmal?
niet bepaald, tis een eigen graveerwerk en nogal groot. deze mal weegt ongeveer 5 kilo en meet 30 bij 40cm
Citaat van: prulleman op 02 september 2013, 18:16:45 PM
niet bepaald, tis een eigen graveerwerk en nogal groot. deze mal weegt ongeveer 5 kilo en meet 30 bij 40cm
Ha Jan, met deze mal doe je je nick name weer eer aan. Lekker prutsen met straks een super resultaat.
Hoe zwaar wordt de gipsen gebogen muurtje wel niet? Die bouwvakker preisers zullen wel boterhammen met spek eten daar bij jou. ;D ;D ;D
de dikte van de muren is ongeveer 1,5 cm. dus perfect om verder te bewerken. zo een dun gipsplaatje als uit een sporle mal, daar moet je heel voorzichtig mee zijn of krak. met deze platen, daar kun je pas wat mee aanvangen
(http://i268.photobucket.com/albums/jj18/prulleman/IMG_8226_zpsac800b18.jpg) (http://s268.photobucket.com/user/prulleman/media/IMG_8226_zpsac800b18.jpg.html)
even ruw tegen elkaar
net zoals in het groot loopt de bovenste rij stenen spiraalsgewijs naar boven. dit is eigenlijk de borstwering.
nu is mijn plaat een beetje dik uitgevallen als borstwering, dus dunner maken
(http://i268.photobucket.com/albums/jj18/prulleman/IMG_8224_zps4d3dc7e3.jpg) (http://s268.photobucket.com/user/prulleman/media/IMG_8224_zps4d3dc7e3.jpg.html)
(http://i268.photobucket.com/albums/jj18/prulleman/IMG_8221_zpsd5c23dfa.jpg) (http://s268.photobucket.com/user/prulleman/media/IMG_8221_zpsd5c23dfa.jpg.html)
Theo gebruikt hiervoor een zwaardslijper van Proxxon. das een fantastisch machientje
de binnenkant word naderhand ingekrast met de hand, dat valt trouwens helemaal niet op
het betere hak- en breekwerk, lekker bezig. hoe heb je de steenmotieven eigenlijk in die mal gekregen? en nog overwogen om klei in een Sporle mal te doen ipv gips?
Mooi ;)
Knap werk! Heb deze techniek ooit eens op Youtube gezien. Ik heb het zelf eens geprobeerd met 2-comp PU, maar 't is grandioos mislukt. Dit werkt alleen met een traag hardend product, PU blijft effe vloeibaar en wordt dan plots op zeer korte tijd steenhard.
Goede keuze dat gips, maar 't blijft toch opletten met de timing.
eigenlijk is het een fluitje van een cent. eerst een laagje dun vloeibare gips, even laten stollen tot ie een papje wordt, dan verder opvullen met slagroomachtige gips, nog even wachten en hopla. de mal moet natuurlijk werkbaar zijn. dat wil zeggen soepel en diep genoeg zodat je een massa kan opbouwen
met een flinterdun sporle malleke dat ook nog stijf is werkt het niet
en hier zo een afgewerkte muur, met preisertje ernaast
(http://i268.photobucket.com/albums/jj18/prulleman/IMG_8229_zpsa15bb907.jpg) (http://s268.photobucket.com/user/prulleman/media/IMG_8229_zpsa15bb907.jpg.html)
(http://i268.photobucket.com/albums/jj18/prulleman/IMG_8227_zps7e66748b.jpg) (http://s268.photobucket.com/user/prulleman/media/IMG_8227_zps7e66748b.jpg.html)
(http://i268.photobucket.com/albums/jj18/prulleman/IMG_8237_zpsbc123187.jpg) (http://s268.photobucket.com/user/prulleman/media/IMG_8237_zpsbc123187.jpg.html)
even passen in het landschap
(http://i268.photobucket.com/albums/jj18/prulleman/IMG_8238_zpsf288ce1f.jpg) (http://s268.photobucket.com/user/prulleman/media/IMG_8238_zpsf288ce1f.jpg.html)
Citaat van: prulleman op 07 september 2013, 22:42:01 PM
...en hier zo een afgewerkte muur, met preisertje ernaast...
Lijkt me een enorme constructie maar wel knap gedaan!
indrukwekkend!
Halte, brug, tunnel -- dit wordt een knap hoekje van de baan.
Citaat van: GVL op 08 september 2013, 08:48:01 AM
Halte, brug, tunnel -- dit wordt een knap hoekje van de baan.
Denk ik ook. Interessante werwijzen
Mooi zeg, herkenbare plaats!
ondertussen werkt Theo rustig verder
(http://i268.photobucket.com/albums/jj18/prulleman/IMG_8280_zps0fdfe233.jpg) (http://s268.photobucket.com/user/prulleman/media/IMG_8280_zps0fdfe233.jpg.html)
(http://i268.photobucket.com/albums/jj18/prulleman/IMG_8281_zps8b167bd1.jpg) (http://s268.photobucket.com/user/prulleman/media/IMG_8281_zps8b167bd1.jpg.html)
met de druppeltechniek kun je de gipsplaten echt aaneen laten groeien
(http://i268.photobucket.com/albums/jj18/prulleman/IMG_8283_zpsb912bfd8.jpg) (http://s268.photobucket.com/user/prulleman/media/IMG_8283_zpsb912bfd8.jpg.html)
tof project, druppeltechniek, we want to know more about it :D ;)
de halte krijgt stilaan vorm
(http://i268.photobucket.com/albums/jj18/prulleman/IMG_8287_zps659ceb4b.jpg) (http://s268.photobucket.com/user/prulleman/media/IMG_8287_zps659ceb4b.jpg.html)
(http://i268.photobucket.com/albums/jj18/prulleman/IMG_8288_zpsf46f1c5b.jpg) (http://s268.photobucket.com/user/prulleman/media/IMG_8288_zpsf46f1c5b.jpg.html)
(http://i268.photobucket.com/albums/jj18/prulleman/IMG_8291_zpsde20a0cd.jpg) (http://s268.photobucket.com/user/prulleman/media/IMG_8291_zpsde20a0cd.jpg.html)
1 woord WOW
Mooi werk, en de achtergrond is ook uitstekend. ;)
Lekker zwaargewicht maar het resultaat mag er zijn.
Ziet er indrukwekkend mooi uit !
ondertussen even in het landschap geplaatst
(http://i268.photobucket.com/albums/jj18/prulleman/IMG_8304_zpsd660cbc8.jpg) (http://s268.photobucket.com/user/prulleman/media/IMG_8304_zpsd660cbc8.jpg.html)
(http://i268.photobucket.com/albums/jj18/prulleman/IMG_8299_zpsd9b5f238.jpg) (http://s268.photobucket.com/user/prulleman/media/IMG_8299_zpsd9b5f238.jpg.html)
(http://i268.photobucket.com/albums/jj18/prulleman/IMG_8300_zpsfe9fd820.jpg) (http://s268.photobucket.com/user/prulleman/media/IMG_8300_zpsfe9fd820.jpg.html)
vanavond gaan we weer wat verder werken
Beestig !!
Keigraaf!
Ik snap enkel niet op wat voor manier het een halte moet worden maar goed we zien wel waar het op uitdraait!
Prachtig stukje modelbouw. Een artikel waard? :P ;)
welja, ik Theo eens wat pushen dat ie nog eens iets schrijft. Geschiedenis van het grote voorbeeld, opmeten en plannen, de speciale steunen voor de gipsplaten, de druppeltechniek,... zal een betere fotograaf moeten zijn dan ik, om met macro alles vast te leggen
.
Ziet er al prachtig uit.
Ferm gedaan 8)
Citaat van: Kautenbach op 14 september 2013, 09:32:26 AM
tof project, druppeltechniek, we want to know more about it :D ;)
me too! hoe gaat dat in z'n werk? ik kan er niks over terugvinden ???
al lang niks meer gepost, maar dat wil niet zeggen dat het werk stilligt, alleen loop ik nogal fameus achter met de fotografie
(http://i268.photobucket.com/albums/jj18/prulleman/IMG_8471_zpsaa9d7e7c.jpg) (http://s268.photobucket.com/user/prulleman/media/IMG_8471_zpsaa9d7e7c.jpg.html)
(http://i268.photobucket.com/albums/jj18/prulleman/IMG_8472_zpse835b7e0.jpg) (http://s268.photobucket.com/user/prulleman/media/IMG_8472_zpse835b7e0.jpg.html)
(http://i268.photobucket.com/albums/jj18/prulleman/IMG_8469_zpsee78fc11.jpg) (http://s268.photobucket.com/user/prulleman/media/IMG_8469_zpsee78fc11.jpg.html)
(http://i268.photobucket.com/albums/jj18/prulleman/IMG_8468_zpsc43824f8.jpg) (http://s268.photobucket.com/user/prulleman/media/IMG_8468_zpsc43824f8.jpg.html)
de koninklijke halte is klaar en ingebouwd in het landschap
(http://i268.photobucket.com/albums/jj18/prulleman/IMG_8467_zps9daa1244.jpg) (http://s268.photobucket.com/user/prulleman/media/IMG_8467_zps9daa1244.jpg.html)
(http://i268.photobucket.com/albums/jj18/prulleman/IMG_8466_zps90c94904.jpg) (http://s268.photobucket.com/user/prulleman/media/IMG_8466_zps90c94904.jpg.html)
(http://i268.photobucket.com/albums/jj18/prulleman/IMG_8462_zps27c62fec.jpg) (http://s268.photobucket.com/user/prulleman/media/IMG_8462_zps27c62fec.jpg.html)
de eerste rotspartijen zijn er intussen ook al
Dat is knap! (was te verwachten ;) )
lekker ruig, ziet er stoer uit ;)
Knap Jan! Feliciteer Theo ook voor zijn knappe bouwkunst ;)
Die halte ziet er geweldig uit :P
Prachtig !
Erg mooie fotos, trouwens ;)
(http://i268.photobucket.com/albums/jj18/prulleman/IMG_8555_zpsfb4fbaec.jpg) (http://s268.photobucket.com/user/prulleman/media/IMG_8555_zpsfb4fbaec.jpg.html)
ondertussen begint er stilaan leven in de baan te komen
(http://i268.photobucket.com/albums/jj18/prulleman/IMG_8556_zpsf57af505.jpg) (http://s268.photobucket.com/user/prulleman/media/IMG_8556_zpsf57af505.jpg.html)
(http://i268.photobucket.com/albums/jj18/prulleman/IMG_8557_zps14b1adca.jpg) (http://s268.photobucket.com/user/prulleman/media/IMG_8557_zps14b1adca.jpg.html)
wat een verschil zo een beetje vegetatie al niet uitmaakt hé, na twee jaar styrodur en gips is dit een echte verademing. eerlijk, er zijn weinig dingen zo lelijk als een onafgewerkte baan, al is dit nog maar het eerste hoekje dat stilaan goed komt
Ziet er goed uit Jan !!
Schitterend werk Jan, mooi project!
succes met de verdere afwerking ;)
Steven
Knap!
Ook prachtige bomen die je hebt! Zelfbouw?
Yannick
Vakwerk.
Erik.
idd vakwerk chapeau, ziet er geweldig uit
Wow, Jan. Prachtig, die natuur !!!
Dat belooft voor de rest van je baan ...
laat ons niet vergeten dat Theo eigenlijk de hoofdbouwer is. mijn rol beperkt zich hoofdzakelijk tot spoorlegger-kabelsleper.
(http://i268.photobucket.com/albums/jj18/prulleman/IMG_8561_zps8b650746.jpg) (http://s268.photobucket.com/user/prulleman/media/IMG_8561_zps8b650746.jpg.html)
hier een detail van zijn trappeke
Een mooi kleurenpallet dat jullie gebruiken!
Knap trappeke! ;)
Amai Kleur doet Leven!!!
Theo en Jan, jullie zijn echt goe bezig he ;)
Prachtig! Van zo'n foto's kan ik weer heel wat zien, leren en pikken.
Hoe heb je die mooie struiken juist gemaakt?
Prachtig gemaakt,
welke kleuren en methode gebruiken jullie voor de steunmuur, ik ben namelijk zelf bezig met een tunnel galerij en krijg de kleuren niet goed op mijn proefstukjes.
mooi,
en inderdaad, de afwerk is het verschil tussen vallen en staan.
voor de vragen kijk even in het draadje Margaaz, de gebruikte technieken zijn dezelfde, alleen nog wat beter onder de knie
kijk op pagina 11, 15 en 17 en vele vragen zullen beantwoord zijn
(http://i268.photobucket.com/albums/jj18/prulleman/IMG_8562_zps80723787.jpg) (http://s268.photobucket.com/user/prulleman/media/IMG_8562_zps80723787.jpg.html)
Hier het antwoord op enkele vragen. Betreft de steunmuren: ik heb hiervoor gebruik gemaakt van de "Langmesser Modellwelt" siliconen gietvorm 'natuursteen'.
Gips - modelgips "cantillana' zakjes 1kg in de brico.
Gipsplaat bekomen uit deze gietvorm verder bewerken. Inkleuren zie Margaaz blz.11.
Betreft de bomen heb ik me laten inspireren door Jos Geurts. Ik heb zijn werkwijze volledig gevolgd. Een uitvoerige beschrijving kan teruggevonden worden in modespoormagazine nrs. 77/2009 , 80/2009 en 81/2009.
Bedankt voor de tips, ben net in het draadje margaaz gaan kijken.
Morgen eens een proefstuk je maken als ik de juiste kleuren ben gaan halen.
Dirk
er zijn ook "natuurtrappen" gemaakt, je weet wel, een stuk hout waarachter grond ligt, dan weer een stukje hout
(http://i268.photobucket.com/albums/jj18/prulleman/IMG_8564_zps7f9a711e.jpg) (http://s268.photobucket.com/user/prulleman/media/IMG_8564_zps7f9a711e.jpg.html)
(http://i268.photobucket.com/albums/jj18/prulleman/IMG_8565_zpsce839107.jpg) (http://s268.photobucket.com/user/prulleman/media/IMG_8565_zpsce839107.jpg.html)
de methode om die te maken vind je ook in het draadje "Margaaz" pagina 15
Zeer mooi werk Jan!
Die vegetatie komt ook erg realistisch over vind ik ;)
Succes!
Steven
Hier nog enige uitleg i.v.m. de struiken, deze zijn gemaakt met enkele mooie stukjes zeeschuim. Eerst zijn ze met een spuitbus in licht bruine kleur gespoten. Vervolgens met een lijmspray, en bestrooid met strooipoeder Woodland scenics blended turf: green bleud T1349. Even een gaatje prikken met een priem in het landschap en met behulp van een pincet het struikje plaatsen.
Jan en Theo,
Ik volg uw draadje, en ben er stil van geworden. ???
Zoiets moois als jullie doen ontstaan.
In een woord schitterend. :)
Ik blijf dit draadje volgen.
Groeten,
Willy
Bedankt voor de tips Theo!
Echt vakwerk!
Yannick
ben gaan wandelen....
(http://i268.photobucket.com/albums/jj18/prulleman/IMG_8569_zps3ef7da2e.jpg) (http://s268.photobucket.com/user/prulleman/media/IMG_8569_zps3ef7da2e.jpg.html)
(http://i268.photobucket.com/albums/jj18/prulleman/IMG_8568_zpse8dcfbdf.jpg) (http://s268.photobucket.com/user/prulleman/media/IMG_8568_zpse8dcfbdf.jpg.html)
van boven op het wandelpad wat fotokes gemaakt, kwam toevallig iets van TSP door ;D
Weeral eens knappe foto's! 8)
Ondertussen heeft Theo rustig doorgewerkt. De koninklijke halte is klaar en stilaan ingekleed
(http://i268.photobucket.com/albums/jj18/prulleman/IMG_8577_zps83316f58.jpg) (http://s268.photobucket.com/user/prulleman/media/IMG_8577_zps83316f58.jpg.html)
(http://i268.photobucket.com/albums/jj18/prulleman/IMG_8576_zps6323e580.jpg) (http://s268.photobucket.com/user/prulleman/media/IMG_8576_zps6323e580.jpg.html)
(http://i268.photobucket.com/albums/jj18/prulleman/IMG_8581_zpsbffddfba.jpg) (http://s268.photobucket.com/user/prulleman/media/IMG_8581_zpsbffddfba.jpg.html)
(http://i268.photobucket.com/albums/jj18/prulleman/IMG_8587_zps0d748c7c.jpg) (http://s268.photobucket.com/user/prulleman/media/IMG_8587_zps0d748c7c.jpg.html)
Écht een gezellige sfeer!
Knap werk. ;)
Goe bezig Theo!!!
fantastische sfeer! Doe zo verder :D !
toch 'n paar vraagjes waar ik interesse in heb :)
- voor de scenery, wat heb je gebruikt van materialen, turf van woodland en zeeschuim?
-met het bekijken van je foto's uit december vindt ik die slingering in het spoor wel geslaagd. Welke radius heb je hiervoor gebruikt ? Of een richtlijn van de afstand, als het geen radius heeft :p.
Ik kijk volg ongeduld uit naar het volgende gedeelte van je baan!
yannick
Zeeeeer mooi !
Zowel de halte, de brug, de natuur: het past erg goed bij mekaar !
Sfeer volop !
Absoluut zeer mooi gedaan!
Net als Yannick vraag ik me wel af welke groensel materialen je gebruikt. Daar loop ik op de moment bij mij een beetje mee vast. Ervaring noemen ze dat ;D Weten wanneer en vooral welke materialen je moet gebruiken...
Hele mooie foto's van een heel mooi gebouwd stuk baan :P :P 8)
Op de vragen over scenery zal Theo wel reageren. Wat betreft de boogstraal van de sporen. Ik ga NOOIT onder de 60cm (normaalspoor). Onze klimspiraal heeft een straal van 7Ocm. in de slingering zal dat ietsje meer zijn.
(http://i268.photobucket.com/albums/jj18/prulleman/IMG_8591_zps73d11e83.jpg) (http://s268.photobucket.com/user/prulleman/media/IMG_8591_zps73d11e83.jpg.html)
hier zie de slingering van het spoor goed
Jan,
Bedankt voor de info. Het was ongeveer de groote orde dat ik vermoedde. Mijn dubbelsporige klimspiraal heeft ook een minimum radius van 60cm (binnenste spoor) Alleen heeft er nog geen trein door gereden :P .
Trouwens een leuke sleep Fd'tjes!
Yannick
hierbij nog een woordje uitleg in verband met het maken van struikjes.
neem een mooi vertakt stukje zeeschuim en hou dit onderste boven vast. Spuit vervolgens met een spuitbus
bruine kleur de stam van het struikje alsmede enkele zijtakjes.
Hou het daarna weer rechtop en overspuit het struikje met bison lijmspray.(Ik gebruik steeds bison lijmspray, omdat
deze goed vernevelt).
vervolgens: -met woodland scenics green blend bestrooi je het struikje, niet al te overdadig strooien.
-het struikje rechtop houden en weer met de lijmspray overspuiten.
-met woodland scenics fijn turf burnt grass weer lichtjes bestrooien.
Hou nu het struikje onderste boven en klop met een lichte tik tegen je hand waarmede je het struikje vasthoudt,
zodoende dat het niet gehechte strooisel afvalt. Zo bekom je een struikje met een mooie licht- en donkergroene kleurschakering. De stam is op deze manier ook niet al te veel bestrooid geworden, waardoor de bruine kleur ervan
nog goed zichtbaar is gebleven. Hiermee is het klaar voor een plekje in het landschap.
Ik gebruik voor sommige struikjes ook andere kleuren strooiblends en fijne turfs, kwestie om niet
te veel eentonig groen te krijgen, zeker wanneer allen kort bij elkaar of in bosjes worden geplant.
Ondertussen is Theo ook al aan de perrons begonnen
(http://i268.photobucket.com/albums/jj18/prulleman/IMG_8611_zps67884b02.jpg) (http://s268.photobucket.com/user/prulleman/media/IMG_8611_zps67884b02.jpg.html)
(http://i268.photobucket.com/albums/jj18/prulleman/IMG_8613_zps0d7a4c02.jpg) (http://s268.photobucket.com/user/prulleman/media/IMG_8613_zps0d7a4c02.jpg.html)
voor 1 keer heeft ie geen gips gebruikt
fraai, heel fraai,
geen gips? dat roept automatisch de vraag op, hoe is het perron gemaakt?
Hallo Jan en Theo,
Lees en - vooral!!- kijk van het begin af aan al mee ..
Moet nu toch wel even mijn bewondering schriftelijk uiten over deze baan in wording.
fantastische sfeer straalt de baan nu al uit!
Ook de "gipswerken"van Theo zijn weer fantastisch!
bewonderende groeten ,
Jos
Een woordje uitleg in verband met het maken van het perron:
Ik heb eerst de vorm van het perron uitgesneden in dik karton. Heb dit kartonnen model op een stuk multiplex plaat overgetekend en uitgezaagd. Bij "Lucas creativ" heb ik een paar platen architecten karton 3 mm dik, aangekocht, hierbij moet men echter uitkijken dat de papierlaag kan afgepeld worden. Het architecten karton heb ik dan op mijn multiplex geplakt, en in zijn juiste vorm uitgesneden. De nodige tijd laten zodat dit stevig aan elkaar kan hechten.
De papierlaag voorzichtig lostrekken over het ganse oppervlak.
Met behulp van een oude penseel waarvan de haartjes verwijderd zijn, frezen we het metalen penseelhuis lichtjes uit. In dit gaatje steken we een rechthoekige staafje van 2mm op 1mm en kloppen aan met een hamertje. Men bekomt hierbij een rechthoekige vorm.
Dit is de vorm die we nodig hebben om de kasseitjes in het oppervlak te ponsen. De breedte richting van het perron wordt hierbij in acht genomen. Met behulp van een latje dat onder de te ponsen kasseitjes wordt gelegd, kan een mooie rechte lijn worden aangehouden. Lichtjes indrukken is voldoende om een mooi kasseitje te maken.
Best vooraf even eerst uitproberen op een apart stukje om het resultaat ervan te zien, is aangewezen.
Veel succes.
Opvolging verzekerd!
(http://i1346.photobucket.com/albums/p687/Jan-Theo/IMG_8595_zps807752db.jpg) (http://s1346.photobucket.com/user/Jan-Theo/media/IMG_8595_zps807752db.jpg.html)
Citaat van: Jan-Theo op 13 maart 2014, 21:33:43 PM
Opvolging verzekerd!
Hihi, leuk! Heb hier ook zo eentje rondlopen, m'n neefje... die is alleen super ongeduldig, m'n baan moest allang klaar, maar heb momenteel geen of te weinig tijd.
een tip om een laag papier te verwijderen van architecten karton
even met een strijkijzer er over heen gaan,
het papier komt zo los.
Hallo Jan en Theo,
Een tijdje dit draad niet meer gevolgd :-[ en nu viel ik bijna om van verbazing. Fantastische vordering aan de baan. Ik blijf dit zeker en vast volgen. :)
Wim
eens wat foto's uploaden
(http://i1346.photobucket.com/albums/p687/Jan-Theo/P4178905_zpse228ce77.jpg) (http://s1346.photobucket.com/user/Jan-Theo/media/P4178905_zpse228ce77.jpg.html)
(http://i1346.photobucket.com/albums/p687/Jan-Theo/P4178911_zps7b1cbe89.jpg) (http://s1346.photobucket.com/user/Jan-Theo/media/P4178911_zps7b1cbe89.jpg.html)
(http://i1346.photobucket.com/albums/p687/Jan-Theo/P4178934_zps275b3ea9.jpg) (http://s1346.photobucket.com/user/Jan-Theo/media/P4178934_zps275b3ea9.jpg.html)
(http://i1346.photobucket.com/albums/p687/Jan-Theo/P4178936_zpsa6ec30df.jpg) (http://s1346.photobucket.com/user/Jan-Theo/media/P4178936_zpsa6ec30df.jpg.html)
(http://i1346.photobucket.com/albums/p687/Jan-Theo/P4238963_zpsb767a4ea.jpg) (http://s1346.photobucket.com/user/Jan-Theo/media/P4238963_zpsb767a4ea.jpg.html)
(http://i1346.photobucket.com/albums/p687/Jan-Theo/P4238964_zps7a436b4e.jpg) (http://s1346.photobucket.com/user/Jan-Theo/media/P4238964_zps7a436b4e.jpg.html)
ronde torens op een heel speciale manier gemaakt, van gips natuurlijk
Prachtig bouwsel, zowel naar vorm en uitvoering, als naar kleuring !!!
Waar en wanneer is dit in het echt te zien ? ? ? ?
Alweer meesterlijk.
Fantastisch Theo.
niks aan toe te voegen, dit is af. :o
marc
Fantastisch geheel. Maar als ik echt eerlijk mag zijn, dan vind ik de onregelmatige stenen van de muren mooier dan de regelmatige van de torens.
Misschien zijn ze er later aangebouwd...
Heb je die onregelmatige zelf gemaakt ?
Super bouwsel! :P
Prachtig gebouw, echt genieten
Theo mijn complimenten, zet de laatste foto, tussen een reeks vakantie foto's, geen referentie erbij om de grootte van het bouwwerk te bepalen en een knappe kop die dan zegt, hé die foto hoort hier niet thuis, dat is modelbouw.
Dit is modelbouw!! Bedankt.
(http://i1346.photobucket.com/albums/p687/Jan-Theo/P4238972_zps46c2d102.jpg) (http://s1346.photobucket.com/user/Jan-Theo/media/P4238972_zps46c2d102.jpg.html)
Dag moeder!!!!
Wat een prachtig bouwsel is dit! Dit is modelbouw van de bovenste plank...
Hier wordt een mens toch stil van , héél stil.... :o
Een diepe buiging is zeker op zijn plaats met het zien van dit meesterlijke bouwsel.
Prachtig 8)
I LIKE IT !
Ik heb hier precies wat gemist :o Prachtig gebouwd complex 8) :P
Een woordje uitleg i.v.m. de torens.
De ronde torens zijn destijds zo gebouwd dat ze zeer soliede moesten zijn, ter verdediging van de burcht. Ze werden gemaakt met de beste stenen. Het is daarom dat de torens apart gegoten en bewerkt zijn. Eens klaar zijn ze eerst geplaatst op de grondplaat waarrond de muren van onregelmatige natuursteen zijn aangebracht. De muren zijn gemaakt uit gegoten gips in een mal natuursteen.
voor het maken van de torens ben ik als volgt tewerk gegaan. Het was Jan zijn idee om een draaibank voor gips te maken. Hij heeft zich toegelegd op de constructie en het werkt fantastisch. Hij heeft een houten frame gemaakt met erin een afgedankte batterij schroevendraaier gemonteerd. Aan de kopkant een gaatje met kogellager (8 mm) doormeter.
(http://i1346.photobucket.com/albums/p687/Jan-Theo/P5039000_zps4d9a2ecc.jpg) (http://s1346.photobucket.com/user/Jan-Theo/media/P5039000_zps4d9a2ecc.jpg.html)
Zo ziet Jan zijn gemaakte draaibank eruit!
(http://i1346.photobucket.com/albums/p687/Jan-Theo/P5039003_zps026371c9.jpg) (http://s1346.photobucket.com/user/Jan-Theo/media/P5039003_zps026371c9.jpg.html)
Vervolgens heb ik een frisdrankflesje voorzien van een draadstang (8mm) recht opgezet in een bakje met zand. En vervolgens volgegoten met gips. Eenmaal uitgehard het flesje weggesneden en de toren is klaar om afgedraaid te worden. Voor verdere bewerking heb ik gewacht het torentje volledig gedroogd is.
(http://i1346.photobucket.com/albums/p687/Jan-Theo/P5038998_zps70028b10.jpg) (http://s1346.photobucket.com/user/Jan-Theo/media/P5038998_zps70028b10.jpg.html)
Het afdraaien, glad maken heb ik gedaan bij middel van een oude houtbeitel voorzichtig tegen het oppervlak aan te drukken, over de ganse lengte terwijl het geheel ronddraaide.
(http://i1346.photobucket.com/albums/p687/Jan-Theo/P5039006_zpsd7ac5c7b.jpg) (http://s1346.photobucket.com/user/Jan-Theo/media/P5039006_zpsd7ac5c7b.jpg.html)
Nu nog de stenen zichtbaar maken.
Daar heeft Jan eveneens voor gezorgd en hij toonde mij het gereedschap. Een stukje multiplex met daarin drie snijmesjes gemonteerd. De mesjes zijn met 3mm tussenruimte in het latje multiplex geplakt met secondelijm.
Eenvoudig en zeer solide.
(http://i1346.photobucket.com/albums/p687/Jan-Theo/P5039010_zps98ce17be.jpg) (http://s1346.photobucket.com/user/Jan-Theo/media/P5039010_zps98ce17be.jpg.html)
Torentje terug in de draaibank geplaatst en laten draaien. Ik heb de mesjes voorzichtig tegen het afgedraaide torentje gedrukt en bekwam zo groeven in het gips. De stenen in hun langs richting waren zodoende klaar.
(http://i1346.photobucket.com/albums/p687/Jan-Theo/P5039013_zps92967ede.jpg) (http://s1346.photobucket.com/user/Jan-Theo/media/P5039013_zps92967ede.jpg.html)
Nu nog zelf de kopgroefjes in de stenen aanbrengen en het torentje is klaar om geschilderd, verder afgewerkt en gemonteerd te worden.
Als ik het goed begrijp, heb je plaaster in een petfles laten uitharden, petfles araf en dan de plaaster cilinder in de draaibank? Vernuftig gevonden maar vermoedelijk een heel stofferige bedoening :o :o :o
Wel heel knap gemaakt!
Het afdraaien van het torentje gaf inderdaad wel wat stof, doch dit werd opgevangen met de stofzuiger.
(http://i1346.photobucket.com/albums/p687/Jan-Theo/P4238973_zps2fca5928.jpg) (http://s1346.photobucket.com/user/Jan-Theo/media/P4238973_zps2fca5928.jpg.html)
Volgens mij bedrieg je ons nu met een foto van een echte burcht. ;D
Echt knap gedaan! Ben een beetje jaloers. ;)
Bedankt Jan-Theo!
Bangelijk gedaan! Je moet er maar opkomen!!
Dit is een tip om te onthouden!!
En het geeft een prachtresultaat! :D
Yannick
ondertussen heeft het geregend en staat er al wat water in de Lesse
(http://i1346.photobucket.com/albums/p687/Jan-Theo/IMG_9014_zpsfef8e253.jpg) (http://s1346.photobucket.com/user/Jan-Theo/media/IMG_9014_zpsfef8e253.jpg.html)
(http://i1346.photobucket.com/albums/p687/Jan-Theo/IMG_9012_zpsba78ea2e.jpg) (http://s1346.photobucket.com/user/Jan-Theo/media/IMG_9012_zpsba78ea2e.jpg.html)
(http://i1346.photobucket.com/albums/p687/Jan-Theo/IMG_9011_zpsfb3baccb.jpg) (http://s1346.photobucket.com/user/Jan-Theo/media/IMG_9011_zpsfb3baccb.jpg.html)
Wauw, fantastisch mooi.
Proficiat.
IK kom vrij regelmatig in de buurt van Houyet (dit weekend zelfs twee keer) en ik moet zeggen dat sommige van deze punten mij herkenbaar voorkomen. De brug over het water, de koninklijke halte, de kayakkers, de onverharde weg die onder de brug doorloopt, .... precies echt. Ik had wel wat moeite om de mooi afgewerkte burcht te plaatsen (Celles of Walzin misschien), maar met een beetje fantasie lukt dat wel. Het is ten slotte de Athus-Meuze.
Ik blijf je volgen.
proficiat, geweldig gemaakt, ga je nog wat met de achtergrond doen?
Complimenten erg mooi gedaan.
Ziet er super uit, Theo !
Dit is weer klasse. :P
Geweldig mooi, en bijna levens-echt. De brug is fantastisch, de natuur heel.... "natuurlijk". En de sleep is machtig, met die twee HLV 26 locomotieven in dubbeltractie.
Eén klein puntje van kritiek: ijslands mos vind ik persoonlijk niet overtuigen, zelfs zo halfverscholen tussen de veel mooiere eigenbouwboompjes. ;)
Prachtig brug.
En het water effect is verbazend ;)
Aha de schaduw van de boompjes tegen de muur achteraan hebben je verraden, dit is modelbouw en niet echt de Lesse. Ongelofelijk knap gedaan! En enorm veel gevoel voor details... de stenen in het water, de plukes onkruid/gras her en der... weerom modelbouw van de bovenste plank
Geweldig realistisch, ook een knappe dubbeltractie met die HLV26 en 25! ;)
Klopt! Ik was verkeerd, ikke niet goed gekeken: 26 + 25! ;)
Prachtig gedaan, hier moet ik eens een cursus water maken gaan volgen. :)
Heb je ergens een beschrijving van hoe je dat water gemaakt hebt, op mijn volgende module moet ook zo een waterloopje maken en ik heb voor het moment nog geen flauw benul van hoe eraan te beginnen.
hallo Peter, een woordje betreft de burcht. Het is niet deze van Celles, noch van Walzin. Ik heb mijn inspiratie gezocht bij de
burchtruine van Bourscheid (Luxemburg). Mooie luchtfoto's hiervan gevonden op Google, waarvan ik dan een "gedeelte" heb gebruikt voor mijn maquette. Celles had ik in gedachte, maar gezien de omvang, te groot voor mijn inbouwruimte.
hallo Michel,
ik heb inderdaad wat ijslands mos gebruikt als bodem begroeiing tussen de bomen. Ikzelf ben ook geen voorstander voor het gebruik van ijslands mos en twijfelde ik, zou ik dit nu mee in het landschap verwerken of niet.Omdat ik hiervan nog iets in stock had, heb ik het dan maar gebruikt. Ondertussen is het mos terug weggehaald en vervangen door andere bestrooiing.
Hoeveel laagjes water zijn er nu eigenlijk gegoten?
de bodemplaat voor de Lesse is styrodur, opgevuld met allerhande overschotjes tot op zeker niveau. Dan gips gegoten en zodoende de contouren van de Lesse uitgewerkt. Op bepaalde plaatsen wat dikkere stenen ingeduwd, zowat half verzonken in de bodem. Laten uitharden, daarna kleiner strooimateriaal (steentjes, grint, stukjes boomtakjes ) aangebracht, alles met scenic cement vastgelegd. Licht en donker grijs acrylverf gebruikt op de bodem. Laten drogen en vervolgens een laagje realistic water gegoten. Dit verspreidt zich langzaam over de ganse bodem en zet zich mooi rond de steentjes.
Dirk, momenteel ben ik bezig met de aanleg van een tweede deel van de Lesse. Indien je wil, en Budingen is voor jou niet te ver, kan je gerust eens langskomen, dan kan je mijn manier van werken eens bekijken.
Prulleman, terechte opmerking, jij hebt me ten andere geleerd om de rivierbedding te maken. Een laagje Realistic water gieten. Volledig laten uitharden, waarna weer een laagje en dit verschillende malen herhalen tot de vereiste hoeveelheid water
is bekomen.
(http://i1346.photobucket.com/albums/p687/Jan-Theo/IMG_9016_zps5135f6d2.jpg) (http://s1346.photobucket.com/user/Jan-Theo/media/IMG_9016_zps5135f6d2.jpg.html)
(http://i1346.photobucket.com/albums/p687/Jan-Theo/IMG_9000_zpsaa24cd95.jpg) (http://s1346.photobucket.com/user/Jan-Theo/media/IMG_9000_zpsaa24cd95.jpg.html)
Met de Land Rover van Jan!
Fascinerend mooi kasteel om naar te kijken. Geweldig knap stukje modelbouw is dit. En ook de sfeer is overweldigend, met een boeiend spel van licht en schaduw. Ik ben onder de indruk.
Citaat van: Bolje op 10 juni 2014, 21:17:12 PM
Wauw, fantastisch mooi.
+1
Pfffff water , licht , schildering , alles is top !
Citaat van: Jan-Theo op 14 juni 2014, 11:32:07 AM
(http://i1346.photobucket.com/albums/p687/Jan-Theo/IMG_9016_zps5135f6d2.jpg) (http://s1346.photobucket.com/user/Jan-Theo/media/IMG_9016_zps5135f6d2.jpg.html)
Prachtig ;)
Ik houd'
Heel mooie foto's van schitterende modelbouw 8) :P
Citaat van: Jan-Theo op 14 juni 2014, 11:00:41 AM
Dirk, momenteel ben ik bezig met de aanleg van een tweede deel van de Lesse. Indien je wil, en Budingen is voor jou niet te ver, kan je gerust eens langskomen, dan kan je mijn manier van werken eens bekijken.
Bedankt voor het aanbod maar budingen is ongeveer een uurtje rijden van hier. In elk geval met de uitleg over de aanleg kom ik wel al verder.
het gaat een beetje kalmer aan, maar we hebben niet stilgezeten
(http://i268.photobucket.com/albums/jj18/prulleman/IMG_9130_zps670dbf60.jpg) (http://s268.photobucket.com/user/prulleman/media/IMG_9130_zps670dbf60.jpg.html)
weer een hele hoop gipswerk achter de rug
(http://i268.photobucket.com/albums/jj18/prulleman/IMG_9135_zpscc775ea2.jpg) (http://s268.photobucket.com/user/prulleman/media/IMG_9135_zpscc775ea2.jpg.html)
de voorgevel van Houyet in aanbouw
(http://i268.photobucket.com/albums/jj18/prulleman/IMG_9134_zps63327541.jpg) (http://s268.photobucket.com/user/prulleman/media/IMG_9134_zps63327541.jpg.html)
(http://i268.photobucket.com/albums/jj18/prulleman/IMG_9138_zps9ca79496.jpg) (http://s268.photobucket.com/user/prulleman/media/IMG_9138_zps9ca79496.jpg.html)
(http://i268.photobucket.com/albums/jj18/prulleman/IMG_9136_zps0327e575.jpg) (http://s268.photobucket.com/user/prulleman/media/IMG_9136_zps0327e575.jpg.html)
toch tameijk groot, zo een klein stationnetje, onze Theo kan zich uitleven
Jan, die gevel ziet er super uit !!!
De manier waarop die geschilderd is, vind ik goed geslaagd. 8)
Die derde foto spreekt me heel erg aan.
De rest ook, natuurlijk, maar die gevel is ... wow! :P
tis Theo zijn werk hoor, maar nu heeft ie ook een degelijk fototoestel dus nu kan ie zelf updates maken. das nodig want bij mij blijft dat dikwijls een paar weken liggen
Dit wordt ongetwijfeld een prachtig stationsgebouw.
(http://i1346.photobucket.com/albums/p687/Jan-Theo/IMG_9281_zps172fe3bb.jpg) (http://s1346.photobucket.com/user/Jan-Theo/media/IMG_9281_zps172fe3bb.jpg.html)
Brosselke, brosselke aan de wand....
(http://i1346.photobucket.com/albums/p687/Jan-Theo/IMG_9271_zpsf01ea569.jpg) (http://s1346.photobucket.com/user/Jan-Theo/media/IMG_9271_zpsf01ea569.jpg.html)
de binneninrichting van het station nog wat bijgewerkt en wat treinreizigers geplaatst.
(http://i1346.photobucket.com/albums/p687/Jan-Theo/IMG_9272_zpsa99e2569.jpg) (http://s1346.photobucket.com/user/Jan-Theo/media/IMG_9272_zpsa99e2569.jpg.html)
(http://i1346.photobucket.com/albums/p687/Jan-Theo/IMG_9273_zpsb59ac339.jpg) (http://s1346.photobucket.com/user/Jan-Theo/media/IMG_9273_zpsb59ac339.jpg.html)
(http://i1346.photobucket.com/albums/p687/Jan-Theo/IMG_9274_zpsb5534f62.jpg) (http://s1346.photobucket.com/user/Jan-Theo/media/IMG_9274_zpsb5534f62.jpg.html)
(http://i1346.photobucket.com/albums/p687/Jan-Theo/IMG_9275_zps81ac2e50.jpg) (http://s1346.photobucket.com/user/Jan-Theo/media/IMG_9275_zps81ac2e50.jpg.html)
Wow , heel prachtig :P
Wederom verre van verkeerd. ;)
schitterend !
Theo, ik vind geen woorden om dit prachtwerk te beschrijven, gewoonweg super !
Erg mooi gebouw-in-wording :P 8)
gaaf, ben heel benieuwd naar hoe dit er in t eggie uitziet ;D
Prachtig!
In de zolderkamer heb ik al geslapen, tijdens een vakantie bij familie( Nonkel Frans en Tante Annie)
Een zalige tijd toen de motorwagentjes me wekten :)
Yannick
hoi Theo,
Hoe heb je die wanden van het station opgebouwd, gips zo te zien? ;)
voorbeeld voor velen, natuurlijk heel nieuwsgierig naar je bouwwijze ;D ;D
Citaat van: Steam.N op 28 augustus 2014, 16:59:45 PM
Jan, die gevel ziet er super uit !!!
De manier waarop die geschilderd is, vind ik goed geslaagd. 8)
Is het mogelijk om de nummertjes en manier van schilderen van de baksteen gevel nog eens kort uiteen te zetten?
Deze kleurstelling is zeer geslaagd.
hiermede een antwoordje op de laatst gestelde vragen.
alle muren zijn gemaakt uit gips, gegoten in een zelf gemaakte mal van 40 op 13 cm en 6 mm dik. Zodoende kan ik dan de lengtes, breedtes en hoogten van de muren uit één stuk maken. ( 2 kleinere stukken tegen elkaar geplaatst vormen een naad, welke nadien
moeilijk is weg te werken, vandaar. De methode voor het bewerken van de muren (uitsnijden van ramen en deuren) heb ik
enkele jaren geleden eens uitgelegd, namelijk in modelspoormagazine nr 81 jaargang 2009. (Budingen in miniatuur)
Zo ook voor de beschildering van de bakstenen muren. Ik gebruik steeds acrylverf (Amsterdam) grijze kleur voor de voegen en na de nodige droogtijd, terracotta voor de stenen. Deze kleur eventueel vermengd met een heldere of donkere verf, naargelang de kleur van de echte steen.
Jan-Theo bedankt voor de uitleg, ik zal MSM 81 er eens bij pakken, toen die uitkwam heb ik die waarschijnlijk niet goed genoeg gelezen, heb inmiddels wel de complete encyclopedie van MSM. :) :)
Er zijn blijkbaar nogal wat vragen over de brossel
kijk eens hier:
http://youtu.be/s6nGgR8Y9g4
ik zal nog een gepaste uitleg geven hierover, maar de rijeigenschappen zijn NIET die van de bouwdoos
(http://i1346.photobucket.com/albums/p687/Jan-Theo/bf4e2d38-3fca-45f2-aac5-f09890127c67_zpsebo8scrk.jpg) (http://s1346.photobucket.com/user/Jan-Theo/media/bf4e2d38-3fca-45f2-aac5-f09890127c67_zpsebo8scrk.jpg.html)
(http://i1346.photobucket.com/albums/p687/Jan-Theo/miniatuur%20station%20houyet%20045_zpsvoapplpl.jpg) (http://s1346.photobucket.com/user/Jan-Theo/media/miniatuur%20station%20houyet%20045_zpsvoapplpl.jpg.html)
(http://i1346.photobucket.com/albums/p687/Jan-Theo/miniatuur%20station%20houyet%20046_zpsn9gvzaol.jpg) (http://s1346.photobucket.com/user/Jan-Theo/media/miniatuur%20station%20houyet%20046_zpsn9gvzaol.jpg.html)
Mooiiie!!!!
Proficiat...
WAW!!!
SUPER Sfeertje.
BANGELIJK SCHOON
Weinig over te zeggen. Enkel één woord!
PRACHTIG!!!.
Hélemaal herkenbaar.
De luifel is ook geslaagd. Hoe heb je die gemaakt ?
groetjes
Yannick
Prachtig !!!
Modelspoor met grote 'M'...
Dit soort plaatjes inspireert geeft je 'goesting' om verder te werken aan je eigen project.
Knap, Knapper, Athus-Meuse! 8)
Succes met de verdere bouw van de baan.
Groeten,
Tom
...
...
Grooooteeeee stilte.
Mooi mooi mooi.
Schitterend
Wou dat ik dit ook kon.
Acfi
Sjiek! Bravo. :P
top
Dat gebouwd is echt geslaagd!
Mooi station, ziet er machtig mooi uit.
.
prachtig gebouw, maar ook gans de omgeving is top (perrons, sfeer, achtergrond...)
Amaaai :P :P 8)
Dit is niet lelijk.
De sfeer van toen heel goed gevat! echt vakwerk!!
Grtz,
Samuel
dag Yannick,
graag een woordje uitleg in verband met de luifel.
Ik heb er vooreerst een tekening van gemaakt met de juiste afmetingen van de luifel.
Vervolgens: 3 profielen (Evergreen strips 1,5 mm x 1 mm) met een lengte van 31 cm.
32 profielen (Evergreen strips 1 mm x 1 mm) met een lengte van 7 cm.
Na de 3 lange profielen te hebben verdeeld, één bovenaan, één in het midden en één onderaan de te maken luifel, heb ik deze lichtjes gefixeerd om
verschuiving te voorkomen. Daarna de 32 dwarsprofieltjes met een juiste onderverdeling op de 3 lange profielen gelijmd. (tekening gevolgd)
Na de nodige drogingstijd, bekwam ik alzo het frame voor mijn luifel. Het ganse frame daarna donkerblauw geschilderd en weer laten drogen .
Dan: doorschijnend folie (Evergreen clear 0,5 mm) uitgesneden en op het frame gelijmd.
Opnieuw 32 strips op 7 cm afgekort en geschilderd. De strips dan op de folie gelijmd en mijn luifel was klaar.
De draagkonstruktie heb ikzelf niet gemaakt. Ik was eraan begonnen, doch ik heb er niet één gemaakt gekregen en had er in totaal 10 nodig.
Verschillende ringetjes, verschillende doormeter, niet te doen.
Ik heb er 10 laten maken, het zijn leaserprints geworden (mooi gemaakt), welke weer donkerblauw werden geschilderd.
Deze 10 draagprofielen heb ik dan tegen de gevel gelijmd, de luifel op de draagprofielen.
De dakgoot: een u profiel (1 mm x 1,5 mm x 1 mm) aangebracht alsmede een afvoerpijp (messing 1 mm doormeter).
Citaat van: Jan-Theo op 01 maart 2015, 16:47:55 PM
dag Yannick,
graag een woordje uitleg in verban met de luifel.
Ik heb er vooreerst een tekening van gemaakt met de juiste afmetingen van de luifel.
Vervolgens: 3 profielen (Evergreen strips 1,5 mm x 1 mm) met een lengte van 31 cm.
32 profielen (Evergreen strips 1 mm x 1 mm) met een lengte van 7 cm.
Na de 3 lange profielen te hebben verdeeld, één bovenaan, één in het midden en één onderaan de te maken luifel, heb ik deze lichtjes gefixeerd om
verschuiving te voorkomen. Daarna de 32 dwarsprofieltjes met een juiste onderverdeling op de 3 lange profielen gelijmd. (tekening gevolgd)
Na de nodige drogingstijd, bekwam ik alzo het frame voor mijn luifel. Het ganse frame daarna donkerblauw geschilderd en weer laten drogen .
Dan: doorschijnend folie (Evergreen clear 0,5 mm) uitgesneden en op het frame gelijmd.
Opnieuw 32 strips op 7 cm afgekort en geschilderd. De strips dan op de folie gelijmd en mijn luifel was klaar.
De draagkonstruktie heb ikzelf niet gemaakt. Ik was eraan begonnen, doch ik heb er niet één gemaakt gekregen en had er in totaal 10 nodig.
Verschillende ringetjes, verschillende doormeter, niet te doen.
Ik heb er 10 laten maken, het zijn leaserprints geworden (mooi gemaakt), welke weer donkerblauw werden geschilderd.
Deze 10 draagprofielen heb ik dan tegen de gevel gelijmd, de luifel op de draagprofielen.
De dakgoot: een u profiel (1 mm x 1,5 mm x 1 mm) aangebracht alsmede een afvoerpijp (messing 1 mm doormeter).
Theo,
Bedankt voor de verduidelijking!
Die werkwijze ga ik ook eens proberen.
Voor m'n station Heide, heb ik de profieltjes rechtstreeks gelijmd op de doorschijnende plaat. Ik weet niet meer met wat, ik heb toen verschillende zaken geprobeerd (met kunststoflijm, met cristal clear, vernis...), Maar helaas is deze mat geworden. wordt vervolgt in 'n ander draadje ;)
Ik heb net nog 'n foto gevonden van Houyet uit 1998. De rest van de foto's heb ik (nog) niet terug gevonden.
(http://i248.photobucket.com/albums/gg194/YannickDV/station-houyet_1998.jpg)
De kleine met de gele T-shirt links van de foto ben ik :D
Yannick
Ondertussen hebben we even een zijsprongetje gemaakt. We voelden behoefte om nog eens deel te nemen aan een expo. Onmogelijk met de vaste baan, dus opnieuw beginnen en zoeken. Wat willen we? Het moet bestaan (hebben), het moet te realiseren zijn op een maximale lengte van 3-4 meter. Opstellen en afbouwen met max 2 man. Te vervoeren met 1 auto (met aanhanger(tje).
Na wat snuffelen op google earth hebben we iets gevonden. Een beetje in de boeken gebladerd om te zien hoe het vroeger was, dan eens een uitstapje gedaan om het in het "echt" te zien.
Rarara, wat hebben we gekozen?
Tip: Ardennen
Tip: Nu vind je niets meer terug met uitzondering van het hoofdspoor.
We zullen een paar foto's van de bouw tonen, kenners van grootbedrijf zouden het misschien nu al kunnen herkennen
(http://i1346.photobucket.com/albums/p687/Jan-Theo/IMG_0082_zpsw1tjpzyt.jpg) (http://s1346.photobucket.com/user/Jan-Theo/media/IMG_0082_zpsw1tjpzyt.jpg.html)
(http://i1346.photobucket.com/albums/p687/Jan-Theo/IMG_0086_zpsgm4r37pm.jpg) (http://s1346.photobucket.com/user/Jan-Theo/media/IMG_0086_zpsgm4r37pm.jpg.html)
(http://i1346.photobucket.com/albums/p687/Jan-Theo/IMG_0074_zpsnxsdpyad.jpg) (http://s1346.photobucket.com/user/Jan-Theo/media/IMG_0074_zpsnxsdpyad.jpg.html)
Amai Theo, zeer knap, ook leuk dat de rails van de hoofdlijn mooi op realistische afstand van mekaar liggen, dat zie ik graag.
Ik heb wel een paar locs die zich helemaal thuis zouden voelen in dat landschap.
Maar jullie menen toch niet dat die mooie baan is afgebroken? (of zit ze even in de diepvries zeg maar).
Die is helemaal niet afgebroken. volop in dienst als thuisbaan. Dit project is voor expo's bedoeld. Alleen hebben we niet voldoende ruimte om dit in zijn geheel thuis op te stellen. Maar dat is normaal zeker ;D