Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

Kan dit waar zijn ???????????????????????

Gestart door FREMO e.V. - afd België, 23 mei 2013, 09:53:16 AM

Koen

CiteerBy the way, ik zou wel eens willen weten hoeveel City Rails die vooraf besteld werden nog niet afgehaald werden (nog een hoop dood kapitaal).

Ik vermoed nog geen. Ik heb mij laten opschrijven op een reservelijst om zo'n set te bemachtigen. Op dit ogenblik is er nog geen enkel set vrij gekomen.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Jurgen

Citaat van: Koen op 28 mei 2013, 12:09:57 PM
CiteerBy the way, ik zou wel eens willen weten hoeveel City Rails die vooraf besteld werden nog niet afgehaald werden (nog een hoop dood kapitaal).

Ik vermoed nog geen. Ik heb mij laten opschrijven op een reservelijst om zo'n set te bemachtigen. Op dit ogenblik is er nog geen enkel set vrij gekomen.

Mvg
Koen

Meestal krijg je een maand of 2 om je model op te halen, daarna wordt het pas doorverkocht. Het zou dus gerust kunnen dat er nog enkele stelletjes liggen te wachten op hun eigenaar. 't Zou dom zijn om ze te laten liggen want volgens mij moest je ze wel voorbestellen en meteen een voorschot betalen.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Michiel

#77
Ik denk dat we allemaal wel eens negatieve ervaringen hebben gehad bij een of andere aankoop. Maar we kunnen de heer Witmeur en familie niet beschuldigen van slechte service. In het tegendeel, ze stonden steeds met de glimlach en helpende hand klaar. Ze gaven je hun vertrouwen met betalingen via overschrijving, en dat was zeldzaam deze tijd. Jocadis had een enorme stock met allerhande groot en klein modelbouwspul: de hemel voor elke modelbouwer.

En toch, met al deze inspanningen haalt de zaak het financieel niet meer. De tijden zijn veranderd. De modelbouwer koopt anders, en ook hier heeft de "instant-maatschappij" toegeslagen: klik, gekocht! Instant satisfaction.

Modelbouwwinkels zullen zich moeten aanpassen aan de nieuwe vorm van handelen. Je kan de tijd niet terugdraaien. Je drijft mee met de stroom, of je verzuipt. Ik vind het persoonlijk ook erg jammer dat de oude manier van winkelen aan het verdwijnen is: je uitleven in de catalogus, plannen kwijlen wikken en wegen wat je volgen aankoop wordt, naar de winkel rijden als uitstap en een uur in de winkel rondsnuisterend naar alles wat er rondslingerd, om uiteindelijk met een heel ander model huiswaards te rijden, dat je thuis koetsert als je eigen kind.... Die tijd is voorbij.

Om maar te zeggen dat we allemaal, zowel winkelier als klant, aan het zoeken zijn naar een nieuwe formule van kopen. Als kopers hebben we de verantwoordlijkheid om de Belgische markt niet kapot te kopen (via schier-dumping aanbiedingen op buitenlandse internetsites), en de winkeliers zullen hun verkoops en dienstenformule moeten aanpassen om mee te kunnen met de moderne tendens van de instant satisfation maatschappij: "klik" gekocht!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Havoc

CiteerJohan,

We hebben het over Jocadis en ik kan me niet voorstellen dat je 50% voorschot hebt moeten betalen.
....(knip)....
En idd als je in de VS iets besteld is het ondanks de BTW en de invoerrechten een stuk goedkoper, maar als je dat konsekwent doet, wees dan ook konsekwent in de voordelen die het duurdere systeem biedt, te weigeren. (sociale zekerheid).

Toch wel, heb zelf gevraagd of ze een voorschot wouden en dat dan ook zonder probleem betaald en jaren later terug gekregen toen bleek dat het bij de fabrikant niet meer leverbaar was. Ik heb geen enkel probleem met voorschotten. Dat is normaal volgens mij, een teken dat je geeft aan de winkelier dat je het meent en dat je die bestelling dan ook wel zal komen afhalen en de rest betalen. Ik ga er van uit dat je tenslotte toch de volle rekening krijgt.

Dat tweede punt van de US is gelul en dat weet je ook. Sociale zekerheid heeft niets te maken met BTW op handelsgoederen. Ik heb die kerel zijn winst ginder betaald, ik heb btw en invoerrechten betaald op zowel zijn winst als op de transportkosten en nog 10 euro voor het dossier (lees: een factuur en postzegel). Als je konsekwent bent zou het eigenlijk ginder duurder moeten zijn. Want als die zijn kosten van ziekteverzekering meetelt in de prijs van wat hij verkoopt dan zou dat een groter aandeel moeten zijn dan hier.

Sorry, maar België loopt vele jaren achter. Men kijkt hier nog altijd niet verder dan zijn dorp. In het buitenland heeft men de mogelijkheden van snelle en verre communicatie al lang beseft en tracht men er gebruik van te maken. Maar hier? En dat is niet enkel modelbouw hoor.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

JC2180

#79
Citaat van: Michiel op 28 mei 2013, 12:31:37 PM
de winkeliers zullen hun verkoops en dienstenformule moeten aanpassen om mee te kunnen met de moderne tendens van de instant satisfation maatschappij: "klik" gekocht!

Moet je weten dat ik een aantal jaren terug speciaal 2 uur op weg was richting een winkel in Vlaanderen, duidelijk met de intentie om met meerdere aankopen locomotieven naar te huis te keren, enkel en alleen omdat info op de website naar mijn mening onvoldoende en zelfs ondermaats is.
Sta me vervolgens te vergapen aan de vitrine, een heel deel artikels vreemd genoeg niet geprijsd, bij navraag binnen kan daar ook niets zinnig op worden geantwoord en moet men ervoor moeten bellen... dat gebeurt dan ook wel maar zeer onduidelijk en winkelier vraagt of ik er niet een ander keertje voor kan komen wegens weinig tijd...

Ik wist echt niet wat ik hoorde.
Als ik reken hoeveel (....)duizenden euro's ik ondertussen met plezier gespendeerd heb aan deze hobby, deze Belgische winkelier heeft alvast zeer veel aan zijn neus zien voorbijgaan!

Ik spreek me zeker niet uit over alle veronderstellingen die kunnen / zouden maken dat de sector het (hier) soms moeilijker heeft, ik heb trouwens ook zeer goede ervaringen bij andere handelaren, ook Jocadis met zijn prima service.

Ik wil wel met stip bijtreden : er is echt wel potentiëel dat zomaar zonder besef verloren gaat.
Spijtig dan maar.

EDIT : leve het internet
Joeri
NMBS tijdperk II-VI
1:160 / 1:220

argilla

Blijkbaar volgens de webstek is Verschooten aan het downsizen want de winkel is enkel nog op woensdag open !

Openingstijden: woensdag 10:00–13:00, 14:00–18:00 

Ik weet dat in Geel waar een modelbouw winkel was  in de stationstraat  Ceulemans   .....was.  De crisis slaat dus hard toe onder de kleinhandelaars.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

kasteel

toch eerst even goed kijken voor je zoiets schrijft - op de google pagina met de openingstijden als je aanklikt  'alles weergeven'  krijg je alle openingstijden te zien
groeten
Jan

guyedgard

Beste all,
Tegen beter weten in ga ik toch reageren.
Ondertussen 6 bladzijden vol b...s... over alles behalve de essentie van deze lijn "Belgische modellen" en een uit de hand gelopen topic, welke naar mijn aanvoelen al lang had moeten gesloten of verplaatst (liefst naar een nieuwe lijn " de negatieve kankeraar-topics")worden door de admin's .
Een familiale tragedie met kort daarop ook een zakelijke tegenslag, waar weinigen en op dit forum duidelijk  niemand de juiste volledige toedracht weet, wordt aangegrepen om allerlei frustraties met "de handelaren – winkels – verkopers"  te ventileren - uit te spuwen.
Meerdere gefrustreerde forumleden betuigden enkele tijd terug nog hun medeleven in een andere lijntje en  hier ge- ( mis ) - bruiken  ze dezelfde familie -en bedrijfsnaam omdat ze denken het allemaal beter te weten.
Zelf ben ik al jaren zelfstandige(geen modelbouw !) en laat me duidelijk wezen, van al diegenen die hier opmerkingen – commentaar – kritiek hebben over winstmarges, btw tarieven, stock, inkoopbeheer, zwartwerk  en denken het zelf beter te kunnen, geen enkele van hen zou ik als vennoot opnemen in mijn  bedrijf. Hun negatieve ingesteldheid  is van te voren al nefast.
Modelbouw en het lezen van dit forum beschouw ik als een ontspanning. Smalend wordt wel eens gezegd dat modelbouw een hobby is voor grote "kleine " kinderen en dat moet ik hier in dit topic helaas wel bij treden.
Als iemand een negatieve ervaring heeft dan kan je die wel op een volwassen (korte)manier brengen zodat je anderen kan behoeden voor soortgelijke zaken.   Het over pagina's uitsmeren brengt geen enkele oplossing, enkel het stimuleren van een ziekelijke neerwaartse spiraal
De betrokken familie en handelszaak heeft totaal géén behoefte aan dergelijke negatieve uitwassen in deze 6 bladzijden.
Waarschijnlijk zal mijn "bijdrage" terug enkele korte lontjes triggeren maar op sommige tijdstippen is de sfeer op palliatieve kinderzorg veel positiever dan op dit forum .

mvg

Guy
 

bollen neus

Citaat van: bollen neus op 27 mei 2013, 15:25:22 PM
Wat dit allemaal nog te maken heeft met eventuele sluiting van een modelspoorwinkel zal me even weer ontgaan zijn , amai zo lullen jongens, tis te zien dat het iets warmer is vandaag zeker? ;)

Voorwat denk je dat ik dit al geplaatst had een pagina hiervoor? ;)

janieburton

Citaat van: janieburton op 24 mei 2013, 17:21:40 PM
Ik ken Jocadis niet zo goed, heb er veel goeds van gehoord.

Zoals ik al schreef, ik heb altijd veel goeds van Jocadis zijn winkel gehoord.

Blijkbaar was Jocadis de "droomwinkel"  voor de trein liefhebber en kom ik tot de conclusie dat ik altijd in de verkeerde winkels ben geweest waar het dan fout liep :(

@ guyedgard, ik denk toch dat iedereen steeds  positief en lovend is over Jocadis en dat de negatieve ervaringen gaan over andere winkels in het land.

Misschien zit er ook wel een deel frustratie in de postings maar ik denk toch dat we kritisch mogen zijn voor bepaalde problemen waaronder bijvoorbeeld de bestellingen, bij de eene winkelier duurt het 6 maanden  of langer voor men een bestelling heeft of de bestelling komt nooit binnen en bij een andere winkelier duurt het iets meer dan 1 maand en men mag het bestelde artikel al gaan afhalen.
Of wel heeft de invoerder zijn vriendjes onder de winkeliers ofwel er is een parallel invoer die blijkbaar sneller is dan de officiële invoerder hier in ons land

 

Jurgen

Janie, eigenlijk bevestig je met je reactie nogmaals het betoog van guy. Veel gelul en gezever dat niets met Jocadis te maken heeft.


Ik denk dat dit draadje zelfs zijn antwoord al lang gekregen heeft.
"Kan dit waar zijn???" Ja het is waar, Jocadis sluit zijn deuren, meerbepaald op 1 juni 2013. Voila, sluiten dit draadje!
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

janieburton

@Jurgen

Misschien de kritische vragen "herstarten" in een nieuwe posting?
 

argilla

Citaat van: kasteel op 29 mei 2013, 10:01:19 AM
toch eerst even goed kijken voor je zoiets schrijft - op de google pagina met de openingstijden als je aanklikt  'alles weergeven'  krijg je alle openingstijden te zien
groeten
Jan


blijkbaar op een vooroorlogse webstek gezeten  :(
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

argilla

iedereen mag van mij zijn zegje doen over de sluiting van een winkel of de winkel.

Diegene die zeggen dat het gezever is ......zeveren zelf zelf....dixit Urbanus van Anus.    En hij heeft nog gelijk ook. ;)
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Herwig

Middag, 29 mei 2013,

.....taal-balorigheden.....

....."...sfeer van palliatieve kinderzorg..."...(dixit)...dit heet dan wellicht een neutronenbom-vergelijking, misschien, amaai,.........

.....en m'n middagkoffie was nochtans reeds op.....

Sfeervolle groeten,     Herwig..