Kan dit waar zijn ???????????????????????

Gestart door FREMO e.V. - afd België, 23 mei 2013, 09:53:16 AM

janieburton

#60
Citaat van: erik de noorman op 27 mei 2013, 12:16:35 PM
Jocadis was nu net nog de enige winkel waar je na ontvangst van de goederen het verschuldigd bedrag mocht storten. Nooit op voorhand betaald.

Erik.

Er bestaat ook zoiets als "tegen terugbetaling" ttz bij ontvangst van het pakje moet je het verschuldigde bedrag aan de post betalen.

Ik bestel bij een winkel, betaal en wacht tot mijn bestelling +/-400€ is en laat het dan verzenden met postpac secur

Wat mij ook opvalt is dat sommige winkeliers geen bestellingen meer willen of kunnen opnemen omdat het  een model of item is van vorig jaar maar dat men bij een andere winkelier het zelfde model of item nog wel kan bestellen.

Misschien gaan we terug moeten gaan naar winkels  zoals eind jaren 60, de papeterie winkel of boekenwinkels waar men ook treinen verkocht( meestal was dat Marklin en Fleischmann)
 

janieburton

Citaat van: rgp op 27 mei 2013, 13:19:08 PM

En in het buitenland altijd beter ?  Ik heb al 25 (juist ja VIJFENTWINTIG JAAR) een bestelling bij Hunerbein en nog steeds geen nieuws ! (ook niet dat het niet meer zal komen)

Roland

Is het item nog steeds in produktie bij de fabrikant?
 

rgp

Mark,

Het doet me plezier dat je het al 20 jaar volhoud.

Maar is het vandaag uberhaupt nog mogelijk om ongeveer 4 villa's in stock te steken, want dat is het bedrag (zelf gezien) ?

Als er dan nog bestellingen bijkomen, dan gaat het niet meer, want de winkelier moet voorafbetalen.

Ik heb de bestelling van klanten gezien, enkel en alleen voor LS-modellen.  Dat voorschieten is niet altijd mogelijk en dan wordt er afgehaakt en begint de neerwaartse spiraal !

Roland

mark7758

I know.
Ik wacht al 8 jaar op dieselloc's van LSM. Ik wacht rusig verder.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

loebaske


bollen neus

Wat dit allemaal nog te maken heeft met eventuele sluiting van een modelspoorwinkel zal me even weer ontgaan zijn , amai zo lullen jongens, tis te zien dat het iets warmer is vandaag zeker? ;)

mark7758

De sluiting van Jocadis is triest. Ze hadden helemooie producten die andere niet hadden. Dus een gemis in de modelbouw wereld.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Michael

Citaat van: mark7758 op 27 mei 2013, 16:46:51 PM
De sluiting van Jocadis is triest. Ze hadden helemooie producten die andere niet hadden. Dus een gemis in de modelbouw wereld.

Daar sluit ik mij volmondig bij aan.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

dieselfreak

Citaat van: bollen neus op 27 mei 2013, 15:25:22 PM
Wat dit allemaal nog te maken heeft met eventuele sluiting van een modelspoorwinkel zal me even weer ontgaan zijn , amai zo lullen jongens, tis te zien dat het iets warmer is vandaag zeker? ;)

Gelukkig koelt het morgen alweer af Eric, dus wij mogen veronderstellen dat het lullen dan vanzelf zal verminderen (of niet natuurlijk).
MC

Havoc

CiteerWat dit allemaal nog te maken heeft met eventuele sluiting van een modelspoorwinkel zal me even weer ontgaan zijn ,

Wat dat ermee te maken heeft? Wel volgens sommigen is het allemaal de fout van diegenen die op internet bestellen. Dat zijn diegenen die al die klantonvriendelijke winkels doen failliet gaan. Als je dan zegt dat je bij de winkel in kwestie bestelt, 50% voorschot betaalt en 3 jaar later nog niets hebt dan wordt dat als normaal beschouwd en wordt je een onozelaar genoemd die niets van handeldrijven kent.

Wel als handelaren zoveel geld in stock steken die niet weggeraakt omdat niemand het wil en niet in staat zijn om bestellingen te plaatsen die klanten persoonlijk in de winkel komen doen en een voorschot voor betalen dan vraag ik me af wie er niets van handeldrijven kent.

Hier in België willen de handelaren je enkel verkopen wat er in hun rekken ligt. De klant helpen aan wat die vraagt staat niet op hun programma. Spijtig genoeg is dat een algemeen verschijnsel hier, niet enkel voor modelbouw. Volledig akkoord dat klanten soms te gekke dingen vragen en dat er een lijn zal moeten getrokken worden wat niet kan. Maar een hoop standaard items die al 10 jaar in de catalogus van een grote fabrikant staan lijkt me geen te gekke vraag.

En dan heb ik het nog niet over prijzen gehad. Bij modeltreinen is het verschil nog beperkt tot redelijk. Vaak is het de moeite niet om in het buitenland te bestellen (behalve voor de service en beschikbaarheid). Maar als je -zoals ik net gedaan heb- iets op het net bestelt, 40 euro transport betaalt, 25% btw, 2% invoerrechten en 10 euro dossierkosten erbovenop en het is dan nog maar 1/4-de van wat ze hier vragen voor identiek hetzelfde apparaat dan schort er toch echt wel een en ander.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

janieburton

#70
 :(
 

janieburton

Citaat van: Havoc op 27 mei 2013, 20:34:08 PM
CiteerWat dit allemaal nog te maken heeft met eventuele sluiting van een modelspoorwinkel zal me even weer ontgaan zijn ,

Wat dat ermee te maken heeft? Wel volgens sommigen is het allemaal de fout van diegenen die op internet bestellen. Dat zijn diegenen die al die klantonvriendelijke winkels doen failliet gaan. Als je dan zegt dat je bij de winkel in kwestie bestelt, 50% voorschot betaalt en 3 jaar later nog niets hebt dan wordt dat als normaal beschouwd en wordt je een onozelaar genoemd die niets van handeldrijven kent.

Wel als handelaren zoveel geld in stock steken die niet weggeraakt omdat niemand het wil en niet in staat zijn om bestellingen te plaatsen die klanten persoonlijk in de winkel komen doen en een voorschot voor betalen dan vraag ik me af wie er niets van handeldrijven kent.

Hier in België willen de handelaren je enkel verkopen wat er in hun rekken ligt. De klant helpen aan wat die vraagt staat niet op hun programma. Spijtig genoeg is dat een algemeen verschijnsel hier, niet enkel voor modelbouw. Volledig akkoord dat klanten soms te gekke dingen vragen en dat er een lijn zal moeten getrokken worden wat niet kan. Maar een hoop standaard items die al 10 jaar in de catalogus van een grote fabrikant staan lijkt me geen te gekke vraag.

En dan heb ik het nog niet over prijzen gehad. Bij modeltreinen is het verschil nog beperkt tot redelijk. Vaak is het de moeite niet om in het buitenland te bestellen (behalve voor de service en beschikbaarheid). Maar als je -zoals ik net gedaan heb- iets op het net bestelt, 40 euro transport betaalt, 25% btw, 2% invoerrechten en 10 euro dossierkosten erbovenop en het is dan nog maar 1/4-de van wat ze hier vragen voor identiek hetzelfde apparaat dan schort er toch echt wel een en ander.


Ooit bij een winkelier in het Antwerpse een bestelling geplaats van Fleischmann, 3 x 50stuks koppelingen na 2 maanden nog niets gehoord, eventjes langs geweest en het antwoord van de winkelier was: ik heb geef alleen maar mijn bestelling door als ik voor 2000€ kan bestellen, nu ik heb nog een aantal maanden gewacht maar nog steeds niets gehoord ben dan maar naar een andere winkelier geweest en die had de koppelingen WEL in stock.

Ondertussen is de eerste winkelier failliet(misschien had het ook iets te maken met de verhuis naar een vèèèl groter pand, want vanaf dan is het berg af gegaan) , de tweede heeft nog steeds zijn winkel.   


 

rgp

Johan,

We hebben het over Jocadis en ik kan me niet voorstellen dat je 50% voorschot hebt moeten betalen.

Wat die stock betreft, zijn producenten zo sluw dat ze eisen dat winkeliers "packs" moeten kopen.  Het was bij een bekend merk de gewoonte als je de Belgische versie wou, je ook een Deense en Noorse versie moest nemen die je niet aan de straatstenen kwijtraakt.

En idd als je in de VS iets besteld is het ondanks de BTW en de invoerrechten een stuk goedkoper, maar als je dat konsekwent doet, wees dan ook konsekwent in de voordelen die het duurdere systeem biedt, te weigeren. (sociale zekerheid).

By the way, ik zou wel eens willen weten hoeveel City Rails die vooraf besteld werden nog niet afgehaald werden (nog een hoop dood kapitaal).

Roland

boke

Wel, wel, wel... er wordt hier geschreven over het mogelijk sluiten van een winkel (wat altijd jammer is  :() en het draadje wijdt uit over mogelijke oorzaken waarom onze Belgische winkeliers het tegenwoordig moeilijk hebben. En dadelijk krijg je het etiket opgeplakt dat we aan 't "lullen" zijn als er op onze Belgische winkeliers kritiek hebben. Ik had gedacht niet meer te reageren hier op dit forum maar aangezien ik toch nog negatieve ervaringen lees, wil ik nog eens een poging doen om duidelijk te maken hoe erg het gesteld is met (sommige: ik scheer ze niet allemaal over dezelfde kam ;)) winkeliers:
Maanden geleden reed ik nog eens naar men winkelier waar ik vroeger regelmatiger over de vloer kwam. Terwijl ik in de winkel aan 't rond snuisteren was, hoorde ik hem zeggen dat de zaken moeilijk gingen en dat hij dacht dat ze in de toekomst ook andere artikelen (buiten de spoormodelbouw) zullen moeten verkopen om te kunnen overleven. "Zo'n jonge gasten gelijk als hij daar, zie je bijna niet meer over de vloer komen", zei hij bijna letterlijk! Moet je weten dat ik er ondertussen toch ook al 48 ben.  ;D

Bij het kijken in de winkel zag ik wisseldecoders staan waarvan ik dacht dat het de geschikte zouden zijn voor mijn behoefte. 95% zeker was ik dat het de juiste waren, de andere 5% wilde ik horen uit de mond van de winkelier. Ik heb nog nooit een wisseldecoder gekocht, dus een beetje uitleg zou toch op zijn plaats geweest zijn. Het antwoord van de winkelier als ik vroeg naar die wisseldecoder: die zijn momenteel niet binnen. Ik ben vertrokken zonder wisseldecoder... en heb er momenteel nog geen.

Wat ik wel meenam waren twee wisselaandrijvingen van Roco. Deze lagen achter slot en werden me aan de kassa overhandigd. Groot was mijn verbazing toen ik thuis merkte dat er geen elektrische wisselaandrijvingen in de verpakking zaten maar de mechanische wisselaandrijving die je moet verwijderen als je er een elektrische wisselaandrijving plaatst. Zoiets is zeker niet bij de producent gebeurd. Waarschijnlijk heeft een klant elektrische wisselaandrijvingen gekocht, thuis deze verwisseld en dan met een smoesje terug gaan ruilen en zo (een deel?) gratis  aandrijvingen bekomen. De klant nadien (ik dus  ::) was de klos! De winkelier heeft uiteraard de juiste naar me opgestuurd toen ik dit achteraf meldde. Ik had geen zin om me nog eens 100 km te verplaatsen voor twee aandrijvingen. Toen ik hem belde zag hij dat er verschil zat tussen de aandrijvingen die in zijn winkel lagen: een deel met elektrisch spoel en enkele zonder. Wat heeft die winkelier die dag aan mij verdiend? Niet veel denk ik. Ik ben eens benieuwd waar deze winkelier over 10 jaar zal staan. Ik vrees het ergste. Als ze al zelf niets meer kennen van wat men verkoopt... Willen we over 10 jaar nog eens "lullen"?  en de toestand bekijken van onze Belgische winkeliers ? 8)

boke

Citaat van: rgp op 28 mei 2013, 11:20:16 AM

By the way, ik zou wel eens willen weten hoeveel City Rails die vooraf besteld werden nog niet afgehaald werden (nog een hoop dood kapitaal).


Dood kapitaal? Dood manneke zeker... Als er mij bij mijn winkelier nog iets geleverd wordt nadat ikzelf al onder de grond lig, schat ik de kans inderdaad zeer klein in dat mijn vrouw dat nog gaat afhalen om op mijn zerk te zetten...  ;D