Kan dit waar zijn ???????????????????????

Gestart door FREMO e.V. - afd België, 23 mei 2013, 09:53:16 AM

stefanic

Ik hoorde net van een collega dat 'Jocadis' wel zou ophouden, maar dat 'de firma' zou heropstarten, maar zonder fysische winkel, en met enkel nog de eigen produkten (tweetjes etc). Enfin, dat is natuurlijk gerucht zoveel van horen zeggen. Da's misschien wat Anarchy hier net komt te zeggen, die samenwerking met Eosyra...
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

OlivierV

Ik snap wel niet het nut van effectief sluiten. Voor je sluit valt er toch een soort van uitverkoop te doen?
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

rgp

Beste,

Marc, idd we bouwen zelf en verkopen zelf en werken dus in 't zwart (daar zijn we idd zeer sterk in).  gevolg nog meer winkels dat sluiten.  Men zou beter het tegenovergestelde doen: die zwartverkopers aanpakken (ebay zit er vol van )

Argilla, idd een cooperatieve, maar om het overzichtelijk en werkbaar te houden, participaties van 5.000 euro, dus 100 deelnemers, sorry nog 98, ik stap in voor 10.000 euro.

Olivier, cursus bedrijfsmanagement (kan in avondschool) volgen en dan zie je direct de kost van een winkel.

Roland

OlivierV

Roland,

Ik heb mijn attest bedrijfsbeheer in mijn laatste 2 jaar van het middelbaar in informaticabeheer gehaald. ;)
Zo weet ik toch wel min of meer wat voor kosten een winkel heeft en welke niet. ;)

- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

janieburton

Citaat van: rgp op 24 mei 2013, 12:16:16 PM
Beste,

Argilla, idd een cooperatieve, maar om het overzichtelijk en werkbaar te houden, participaties van 5.000 euro, dus 100 deelnemers, sorry nog 98, ik stap in voor 10.000 euro.

Roland

Er zijn wel hier een aantal kapitaal krachtige mensen op dit forum.

Ik zou ook wel een aandeel kopen maar dan voor 500 of 1000€

Ik hoor het wel hier op het forum
 

Jurgen

Als ik het zo lees dan zijn ze eigenlijk zo goed als failliet.

Dan stel ik mij de vraag of het, ook al was het al een levenslange droom, wel een goed idee was om met de winkel naar het station van Edingen te verhuizen.

In ieder geval, het is altijd jammer als een modeltreinwinkel ermee ophoudt. Ik ben er slechts 1 keer geweest toen ze nog in hun oude winkel zaten om mijn tweetje toen te gaan ophalen. Ik kan alleen maar zeggen dat men daar enorm vriendelijk was en hoewel ik mijn beste Frans boven haalde om alles uit te leggen begon men gewoon spontaan in het Nederlands. Het stelletje werd zonder vragen meteen getest waar ik bij stond met de nodige uitleg. Er zijn er waar je het met minder moet doen.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

marc goovaerts

Citaat van: rgp op 24 mei 2013, 12:16:16 PM
Beste,

Marc, idd we bouwen zelf en verkopen zelf en werken dus in 't zwart (daar zijn we idd zeer sterk in).  gevolg nog meer winkels dat sluiten.  Men zou beter het tegenovergestelde doen: die zwartverkopers aanpakken (ebay zit er vol van )
Roland,
Ik wil echt geen lans breken voor zwartwerkers die reguliere winkels de duivel zouden aandoen.
Maar kleinseriefabrikanten duiken meer en meer op. En meestal (officieel aangegeven) in bijberoep. Voor een aantal kleinere niches in het modelspoorgebeuren valt er niet genoeg aan te verdienen om er een echte winkel, firma of voltijdse baan mee te kunnen opstarten. Zoals voor bv Belgische banen (denk bv eens aan Belgische N). De meeste openen dan ook een online-'winkel'. Waar we gelukkig heel wat producten kunnen vinden die de 'groten' niet kunnen of willen aanbieden, wegens gegarandeerd onrendabel.

vanmiegroet

Ik ben nog maar net terug van Parijs nu ik dit lees.
Een zeer spijtige zaak, maar je moet het ook anders bekijken.

Jocadis mag misschien verdwijnen, toch is er een erfenis.
André heeft met Jocadis iets in gang gestoken namelijk de belgische modelbouw.
Laten we even het slechte nieuws eventjes minimaliseren en denken aan de positieve erfenis van belgiche modelbouwfabrikanten.
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

janieburton

Ik ken Jocadis niet zo goed, heb er veel goeds van gehoord
 

prulleman

eerlijk,wat is de doodsoorzaak van een TREINWINKEL? de kosten van het handelspand; de winstmarge is vrij klein, de omzet ook niet torenhoog en er zijn echt dode periodes dus als je huur of lening moet afbetalen ben je failliet voor je begonnen bent. we zullen evolueren naar de "hobbywinkelier in zijn kelder", beursmannen en internet. Zijn we daar slechter mee ? ik denk het niet, als er maar veel van zijn. al ging ik zeer graag eens naar Jocadis

argilla

Citaat van: marc goovaerts op 24 mei 2013, 14:57:49 PM
Citaat van: rgp op 24 mei 2013, 12:16:16 PM
Beste,

Marc, idd we bouwen zelf en verkopen zelf en werken dus in 't zwart (daar zijn we idd zeer sterk in).  gevolg nog meer winkels dat sluiten.  Men zou beter het tegenovergestelde doen: die zwartverkopers aanpakken (ebay zit er vol van )
Roland,
Ik wil echt geen lans breken voor zwartwerkers die reguliere winkels de duivel zouden aandoen.
Maar kleinseriefabrikanten duiken meer en meer op. En meestal (officieel aangegeven) in bijberoep. Voor een aantal kleinere niches in het modelspoorgebeuren valt er niet genoeg aan te verdienen om er een echte winkel, firma of voltijdse baan mee te kunnen opstarten. Zoals voor bv Belgische banen (denk bv eens aan Belgische N). De meeste openen dan ook een online-'winkel'. Waar we gelukkig heel wat producten kunnen vinden die de 'groten' niet kunnen of willen aanbieden, wegens gegarandeerd onrendabel.


200% akkoord met deze argumentatie . ;) . Het woord van iemand die er midden in staat.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Koen

Ik denk dat het niet eenvoudig is om als winkel te overleven in een maatschappij waar alles via internet verkrijgbaar is. Als je als firma een "dozenschuiver" bent, zonder enige meerwaarde, dan ben je, naar mijn mening, op termijn ten dode opgeschreven.
En daar gaat het nu als winkelier om: zich onderscheiden van een internetwinkel. Dit kan men bijvoorbeeld door een goede service te bieden of door eigen producties op te starten. Het niet voor niets dat bekende winkels hun eigen producties opstarten. Zij luisteren naar de markt, zien wat realiseerbaar is (technisch en financieel) en durven risico's te nemen.
Enkel dan kan je succes boeken en overleven (en dan nog).
Jocadis was ook een firma die op deze basis werkte (voor zover ik kan oordelen) maar helaas heeft het niet mogen zijn.
Desondanks ben ik niet pessimistisch naar de toekomst. Dank zij de aanzet van André en zijn zoon zijn er verschillende bedrijven die de handschoen hebben opgenomen en durven investeren in onze hobby.
Ik kan dit alleen maar aanmoedigen!
We moeten durven positief denken en deze initiatieven toejuichen en ik ben er van overtuigd dat we op dan op de goede weg zijn.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Jurgen

Ach, als het echt zo slecht ging met onze hobby en de treinwinkels zou men de moeite niet doen om van een kelder naar een groot pand, van een gehuurd pand naar een eigen nieuwbouw of van een ordinaire winkel naar een stationsgebouw te verhuizen.

Ik denk dat er ook een factor "geluk" zal meespelen in de wereld van de zelfstandigen. De ene kledingwinkel doet het ook beter dan de andere hé, terwijl ze soms net naast elkaar liggen en even goed zijn.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

erik50

Toch een spijtige zaak wat er met Jocadis gebeurt. :o
Op termijn denk ik dat er in heel België misschien maar 5 winkels zullen overblijven, de markt is gewoon te klein in ons landje.
En verbeteren zie ik de situatie niet onmiddellijk doen.
Logica brengt je van A naar B. Fantasie brengt je overal.
Groeten Erik.

Michiel

Het is inderdaad heel erg jammer dat een van de grote, gereputeerde modeltreinzaken het niet kan bolwerken.

Maar langs de andere kant, lijkt me de beslissing van de familie om door te starten met louter de eigen Belgische huisproducties heel goed bekeken. Dáár halen ze de winst, en het middel om te overleven. Het zijn erg moeilijke tijden voor een modelbouwzaak om te concureren in een internationale internetmarkt waar met minimale winsten en maximale omzet wordt gewerkt. Zelfs "service" als toegevoegde waarde wordt heel moeilijk handhaafbaar.

Met het concentreren van het gamma tot wat uniek is, zoals bij Jocadis de eigen producties als tweetjes en hopelijk in de toekomst weer metaalkits van echt Belgisch materieel (ik droom even luidop), lijkt me een perfecte analyse en strategie.

Ik hoop dat op deze manier Jocadis nog heel lang mag meedraaien en zich een plaats verovert tussen de professionele artisanten die van hun specialiteit een vak maken.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)