Kan dit waar zijn ???????????????????????

Gestart door FREMO e.V. - afd België, 23 mei 2013, 09:53:16 AM

JC2180

Citaat van: Michiel op 25 mei 2013, 16:10:20 PM
Het is inderdaad heel erg jammer dat een van de grote, gereputeerde modeltreinzaken het niet kan bolwerken.

Maar langs de andere kant, lijkt me de beslissing van de familie om door te starten met louter de eigen Belgische huisproducties heel goed bekeken. Dáár halen ze de winst, en het middel om te overleven. Het zijn erg moeilijke tijden voor een modelbouwzaak om te concureren in een internationale internetmarkt waar met minimale winsten en maximale omzet wordt gewerkt. Zelfs "service" als toegevoegde waarde wordt heel moeilijk handhaafbaar.

Met het concentreren van het gamma tot wat uniek is, zoals bij Jocadis de eigen producties als tweetjes en hopelijk in de toekomst weer metaalkits van echt Belgisch materieel (ik droom even luidop), lijkt me een perfecte analyse en strategie.

Ik hoop dat op deze manier Jocadis nog heel lang mag meedraaien en zich een plaats verovert tussen de professionele artisanten die van hun specialiteit een vak maken.

100% mee eens!
Er zijn in dit draadje natuurlijk al meer goede overwegingen gepost maar dit is in mijn ogen een sluitende, bondige analyse.
Zou het niet niet beter kunnen neerschrijven.
Joeri
NMBS tijdperk II-VI
1:160 / 1:220

dieselfreak

En zo komt uiteindelijk alles nog (een beetje) goed.
MC

rgp

Beste,

Ik kan alleen maar beamen aangaande de analyse, maar ik vrees dat dit niet haalbaar is.  Als de investeringen nodig voor een nieuw project enkel maar zullen moeten voorkomen uit de winst van het vorige project(en), dan vrees ik voor het ergste.
De winst op een project is ook niet zo groot, daarentegen de investering.
De winst op de grote merken helpen juist om investeringen in eigen projecten mogelijk te maken, maar daar knelt het schoentje; die winst is te klein om alle kosten te dekken die men van een winkelier verwacht.
Hoeveel "modelbouwers" zijn er niet naar een winkel gegaan voor de uitleg en hebben dan het model via internet gekocht ?
Hoeveel "modelbouwers" hebben geen model gekocht via internet, maar gaan voor een probleem met dat model naar de winkel ?  Want hij verwacht dan nog dat alle onderdelen (die zijn internetleverancier niet heeft) in stock zijn (enorm dood kapitaal) of onmiddellijk leverbaar (kan de producent niet).  De winkelier is sowieso de pineut, niet de fabrikant, niet de modelbouwer.
Moesten de "modelbouwers" voor 5 euro winst niet hun broek afdoen, en eerder trouw zijn aan een winkelier, zou er veel minder mis gaan.
Dus nu op zoek naar een nieuwe handelaar die voldoet aan mijn verwachtingen.

Roland

Michiel

Over het algemeen heb je gelijk, maar in dit specifieke geval van Jocadis lijkt de familie toch brood te zien in de Belgische huisproducties. De markt van tweetje lijkt nog helemaal niet verzadigd, en ze kunnen zonder al te hoge kosten en risiko een partij groentjes, bordeautjes en new-looks uitbrengen. Hierdoor bouwen ze een financiele brug voldoende voor de ontwikkeling van de volgende hit. (En nu maar gissen in welk model ze best hun eiëren (be)leggen). En, waarom dan niet met deze know-how de grens over, lonken naar een grotere afzetmarkt zoals Frankrijk? Ik gis en speculeer, maar ik voel dat Jocadis voldoende in zijn mars heeft om het te kunnen maken. En dat "voelen" is puur persoonlijk, natuurlijk.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

OlivierV

Klassieke stelletjes heeft lang nog niet iedereen, mijzelf incluis, ooit komt er wel zo eentje ...

- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

LocoRob

Of twee ... een bordeau en een new-look staan op mijn verlanglijstje.

En voor een volgend project zou ik de MS75 stellen voorstellen,  die staan volgens mij ook bij velen op het verlanglijstje.  :P

Hopen op een doorstart.
Greetz,
Robby

janieburton

#51
Hoop doet leven!

Ik heb toch een vraagje:

Hoe komt het dat bij eene winkelier na 6 maanden nog niet het bestelde model(model staat op de website van de fabrikant als leverbaar en is een courant model) binnen is en dat een andere winkelier(die het ook heeft moeten bestellen het wel na  2 maand binnen heeft.

Blijkbaar is er dan een parallel import circuit?

Of heeft de invoerder zijn "vriendjes" waar hij vlug aan wil leveren en andere winkeliers die moeten wachten
 

Havoc

CiteerHoeveel "modelbouwers" zijn er niet naar een winkel gegaan voor de uitleg en hebben dan het model via internet gekocht ?

Hoeveel modelbouwers hebben hun model niet besteld in een winkel om dan 3 jaar later te moeten horen dat het er nog altijd niet is en ondertussen niet meer leverbaar is bij de fabrikant? En hebben het dan maar op internet besteld en 1 week later in hun bus gehad?

Jep, bij de winkel in kwestie...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

dr3

Citaat van: Havoc op 26 mei 2013, 15:04:17 PMHoeveel modelbouwers hebben hun model niet besteld in een winkel om dan 3 jaar later te moeten horen dat het er nog altijd niet is en ondertussen niet meer leverbaar is bij de fabrikant? En hebben het dan maar op internet besteld en 1 week later in hun bus gehad?

Jep, bij de winkel in kwestie...

Inderdaad, heb ik ook meegemaakt met railmateriaal van Tillig (toch niet echt exotisch, dacht ik): ik wacht al twee jaar op wat een week ging duren en heb ze ondertussen al lang ergens anders gevonden...
 

boke

Ik denk inderdaad dat (de meeste) winkeliers hier in België nog veel kunnen leren van winkels in het buitenland. Ooit eens iets besteld bij een winkelier hier in België en nog steeds heb ik geen bericht ontvangen dat het toegekomen is...
Verder moet er bij onze Belgische winkeliers steeds boter bij de vis zijn: het geld moet op hun rekening staan vooraleer ze je pakketje opsturen. Bij een buitenlandse winkelier betaal je gewoon met de creditkaart en alles wordt netjes afgehandeld! En dan hoor je in de media dat internetverkopen stijgen. En onze winkeliers blijven blind en geraken stilaan hopeloos achter... Als ze redeneren dat stilstaan geen probleem is voor hun omzet, vrees ik inderdaad het ergste. Elk artikel dat via internet in het buitenland is aangekocht, is iets waar onze Belgische winkelier naast gepakt heeft.  :( En dit geldt niet alleen voor de modelbouwwinkels! Moeten we ons dan als klant zelf schuldig voelen?  8) Ik dacht dat de klant koning is...  ;D

Groeten,
Boke

Hervé

Citaat van: boke op 26 mei 2013, 22:26:54 PM
Ik denk inderdaad dat (de meeste) winkeliers hier in België nog veel kunnen leren van winkels in het buitenland. Ooit eens iets besteld bij een winkelier hier in België en nog steeds heb ik geen bericht ontvangen dat het toegekomen is...
Verder moet er bij onze Belgische winkeliers steeds boter bij de vis zijn: het geld moet op hun rekening staan vooraleer ze je pakketje opsturen. Bij een buitenlandse winkelier betaal je gewoon met de creditkaart en alles wordt netjes afgehandeld! En dan hoor je in de media dat internetverkopen stijgen. En onze winkeliers blijven blind en geraken stilaan hopeloos achter... Als ze redeneren dat stilstaan geen probleem is voor hun omzet, vrees ik inderdaad het ergste. Elk artikel dat via internet in het buitenland is aangekocht, is iets waar onze Belgische winkelier naast gepakt heeft.  :( En dit geldt niet alleen voor de modelbouwwinkels! Moeten we ons dan als klant zelf schuldig voelen?  8) Ik dacht dat de klant koning is...  ;D

Groeten,
Boke

Dus als ik het goed begrijp, dan stuur jij al gerief op nog voordat je het geld ontvangen hebt?  Ik twijfel niet aan jouw eerlijke bedoelingen, maar ik hoop toch ook dat je niet zó naief bent dat er geen mensen bestaan die zich helemaal niet meer laten horen eens ze het artikel ontvangen hebben?  En dan begint het spelletje he..

GroeteN,
Hervé

Michael

Citaat van: boke op 26 mei 2013, 22:26:54 PM
Ik denk inderdaad dat (de meeste) winkeliers hier in België nog veel kunnen leren van winkels in het buitenland. Ooit eens iets besteld bij een winkelier hier in België en nog steeds heb ik geen bericht ontvangen dat het toegekomen is...
Verder moet er bij onze Belgische winkeliers steeds boter bij de vis zijn: het geld moet op hun rekening staan vooraleer ze je pakketje opsturen. Bij een buitenlandse winkelier betaal je gewoon met de creditkaart en alles wordt netjes afgehandeld! En dan hoor je in de media dat internetverkopen stijgen. En onze winkeliers blijven blind en geraken stilaan hopeloos achter... Als ze redeneren dat stilstaan geen probleem is voor hun omzet, vrees ik inderdaad het ergste. Elk artikel dat via internet in het buitenland is aangekocht, is iets waar onze Belgische winkelier naast gepakt heeft.  :( En dit geldt niet alleen voor de modelbouwwinkels! Moeten we ons dan als klant zelf schuldig voelen?  8) Ik dacht dat de klant koning is...  ;D

Groeten,
Boke

Tot mijn spijt moet ik zeggen dat ik het hiermee niet eens ben boter bij de vis, dat is toch net zo als je met je credit card betaald, dan is je geld ook al weg voordat je ook maar iets in handen hebt.
Ik bestel af en toe wat via internet bij Belgische winkels en daar heb ik uitstekende ervaringen mee, bij een winkelier die zijn zaak naam eer aan doet, het lijkt wel een paradijs, kreeg ik op woensdag de rekening en internationale betalingen zijn gemiddeld toch iets langer onderweg, maar diezelfde week op vrijdag had ik mijn spullen al binnen.
Ik vind het maar normaal dat je betaald voordat de winkelier verzend, de winkelier moet aan allerlei voorwaarden voldoen, waar wij als klant niet aan moeten voldoen, mag je winkelier ook enige zekerheid?
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

erik de noorman

Jocadis was nu net nog de enige winkel waar je na ontvangst van de goederen het verschuldigd bedrag mocht storten. Nooit op voorhand betaald.

Erik.

rgp

Beste,

Bij Jocadis nooit op voorhand moeten betalen.

En dat van lang duren.  Ja dat komt doordat de cash te krap werd en zij (in tegenstelling tot wij hun klanten) wel op voorhand moesten betalen.

En in het buitenland altijd beter ?  Ik heb al 25 (juist ja VIJFENTWINTIG JAAR) een bestelling bij Hunerbein en nog steeds geen nieuws ! (ook niet dat het niet meer zal komen)

Als ik de reacties hier lees, vrees ik dat er velen niet veel boter hebben gegeten van de huidige zakenwereld.

Roland

mark7758

Jawel. Als ruim 20 jaar ervaring.
Spreken is Zilver. Zwijgen is goud.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.