Nieuws:

Nu in MSM 253 DIVERSE: Recensies * Beurstip * Verkiezing van model van het jaar * Inhoudsopgave 2024

Hoofdmenu

Ontsporing van een goederen trein bij Schellebelle

Gestart door Michael, 04 mei 2013, 09:23:01 AM

Mattias

Citaat van: janieburton op 05 mei 2013, 01:07:49 AM
Citaat van: Mattias op 04 mei 2013, 11:36:41 AM
Is trein 44601 van Kijfhoek naar Gent Zeehaven (en door naar Terneuzen, wss) die ontspoord is.
Is trein van B Logisniks die wordt gereden door DB-Schenker NL, met 2 T64 op kop...

Weeral een prive bedrijf! Prive en spoorwegen zijn volgens mij geen goede combinatie.

+1
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

ToThePoint

Citaat van: janieburton op 05 mei 2013, 02:00:13 AM
Waarom kort door de bocht?

Het enige land waar prive en staatsspoorwegen perfect en feiloos samen werken is in Zwitserland

De uitzondering bevestigd dat veralgemening steeds weerlegbaar is.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

janieburton

#32
Citaat van: C.B. op 05 mei 2013, 09:31:06 AM
Als wij een fout maken , kunnen de gevolgen jammer genoeg wel eens ernstiger zijn ,zoals het voorval gisteren. (Zonder een uitspraak te doen wie of wat er gisteren nu fout is gelopen ... Wel te verstaan.)

Het onderzoek zal uitwijzen wat de oorzaak was van het ongeval en wie of wat verantwoordelijk zal zijn of verantwoordelijk is.

Mijn exuses als er sommige mensen zich geviseerd voelen dat was zeker niet mijn bedoeling maar persoonlijk vindt ik dat C.B. het ongeval wel minimaliseerd met zijn volgende uitspraak:
"Als wij een fout maken , kunnen de gevolgen jammer genoeg wel eens ernstiger zijn ".

Als ik dat zo lees moet ik begrijpen dat jij het normaal vindt dat er een fout wordt gemaakt met een trein.

Ik mag toch denken dat als je met een trein rijdt dat je GEEN fout mag maken!

Of heb ik het mis; of wil je bedoelen dat een treinbestuurder af en toe een fout mag maken en als hij een fout maakt dat het onder "collateral damage" valt.   :-[

En ja de gevolgen zijn zééér ernstig!

Een aantal scholen blijven gesloten, bewoners mogen geen putwater gebruiken, geen groenten en fruit uit eigen tuin meer eten, mensen die tijdelijk niet meer in hun huis kunnen, een deel van het giftige bluswater in de Schelde lozen(   :( ), één persoon overleden  >:( , mensen met vergiftigingsverschijnselen in het ziekenhuis waarvan 2 op de intensieve.

En als bediende die achter een bureau zit van zijn stoel valt dan zijn de gevolgen beperkt, enkel de bediende zal "schade" oplopen maar verder zal zijn omgeving geen collateral damage ondervinden  ;) en als diezelfde bediende een fout maakt dan zullen de gevolgen wel VééééééééL minder   ernstig zijn
 

doomslu

Menselijk falen kan je niet uitsluiten, hoogstens proberen te vermijden met alle mogelijke middelen.
Hier is het nog niet eens duidelijk wat de oorzaak was, dus laat ons het onderzoek afwachten.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

C.B.

Pfff .... Ik minimaliseer niks , en denk ook dat je mijn zin niet goed begrijpt.
Ik maakte gewoon een vergelijking en , Ik schreef wel "ALS" we een fout maken ,niet dat we er willen maken ... Nu geeft u de indruk dat ik mijn beroep niet ernstig neem , en dat kan zeker niet de bedoeling zijn ...

Ik rij nu al 15 jaar ongeval vrij met een (goederen) trein , en dat ik wil ik zo lang mogelijk zo houden , trouwens .... Dat geldt voor alle treinbestuurders van NMBS Technics (waar ik bijhoor) , bestuurders B LOG en de bestuurders van andere operatoren.

Groetjes.
Claudio.

PietB

Ik las net in de krant dat het onderzoek zich in eerste instantie zal concentreren op het wissel waar vorige week nog aan gewerkt is, waar Olivier het in #3 ook over had neem ik aan.
Ook stond er nog bij dat er een Nederlandse machinist de Duitse loc die er voor stond bediende.

grt Piet.

mark7758

Als Spoorman (NL) denk ik dat men zal alles onderzoeken zoals:
- Rijtijden van de machinist
- Papieren van de machinist
- Gezondheid/alcohol testen bij de machinist
- Controle van de blackbox van de loc. (Snelheden, remmen, gas etc)
- Controle van de papieren van de loc. (Mag hij rijden en wanneer is hij voor het laatst gecontrolleerd.)
- Controle papieren van de trein. (Van het afgifte in NL tot de fabriek zal alles gecontroleerd worden, wie zijn handtekening heeft gezet en waarom.)
- Controle van de wagons. (Remmen, toelatingen etc.)
- Controle van de staat van het spoor.
- Toestand wissels, seinen etc.
- Waren er werkzaamheden en waren ze goed aangegeven aan de machinist en goed zichtbaar bij het spoor?
- Hoe was de toestand van de beveiliging? Seinhuiswachter in goede gezondheid, etc
- Was de beveilging juist? Werkte alles zoals het zou moeten werken?
- En ik denk dat ik er nu al een paar vergeet.

Pas als men al die vragen heeft gecheckt en onderzocht weten we pas echt wat er is gebeurt.
Tot die tijd wacht ik wel even af. (Vermoedens zijn er altijd.)
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

rgp

Hallo,

Janie, sta mij vrij, uw capaciteiten in twijfele te trekken !
Een treinbestuurder of wie dan ook heeft niet het recht om een fout te maken, maar wel dat hij een fout kan maken.  Dit subtiele verschil is wel van belang, want een mens is maar een mens en is zoals techniek niet feilloos.  Hij kan een fout maken om duizend en één redenen, meestal onbewust.
Dat de gevolgen van een fout van iemand achter een bureau minder erg zijn: de gevolgen kunnen even desastreus zijn, neem een ingenieur die een verkeerde berekening maakt, een lader die een verkeerd gewicht opgeeft (remember een vliegtuigcrash in Canada, waar men  kg en ponds had verwisseld bij de mee te nemen brandstofberekening.)
Dit ongeval kun je het best classeren bij onze levensstijl: we willen alles, onmiddellijk en overal.  En als dat niet zo is, dan gedragen we ons als de grootste hypocriete slachtoffers van de wereld.
Voorbeeld: Bangladesh: voor een paar centen minder lopen we naar een andere kledingwinkel, we zijn niet bereid om de kleiding duurder te betalen door ze te laten fabriceren in landen in een veilige werkomgeving, maar gaan wel schande spreken als een gebouw instort.

Roland

jakke

Citaat van: rgp op 06 mei 2013, 15:45:28 PM
Hallo,

Janie, sta mij vrij, uw capaciteiten in twijfele te trekken !
Een treinbestuurder of wie dan ook heeft niet het recht om een fout te maken, maar wel dat hij een fout kan maken.  Dit subtiele verschil is wel van belang, want een mens is maar een mens en is zoals techniek niet feilloos.  Hij kan een fout maken om duizend en één redenen, meestal onbewust.
Dat de gevolgen van een fout van iemand achter een bureau minder erg zijn: de gevolgen kunnen even desastreus zijn, neem een ingenieur die een verkeerde berekening maakt, een lader die een verkeerd gewicht opgeeft (remember een vliegtuigcrash in Canada, waar men  kg en ponds had verwisseld bij de mee te nemen brandstofberekening.)
Dit ongeval kun je het best classeren bij onze levensstijl: we willen alles, onmiddellijk en overal.  En als dat niet zo is, dan gedragen we ons als de grootste hypocriete slachtoffers van de wereld.
Voorbeeld: Bangladesh: voor een paar centen minder lopen we naar een andere kledingwinkel, we zijn niet bereid om de kleiding duurder te betalen door ze te laten fabriceren in landen in een veilige werkomgeving, maar gaan wel schande spreken als een gebouw instort.

Roland

+1
Wisselstromer via computer ,met belangstelling voor Belgische modellen

Kris

Roland,
U bespaart mij de moeite om te reageren , +1
Kris

argilla

Citaat van: doomslu op 06 mei 2013, 08:39:14 AM
Menselijk falen kan je niet uitsluiten, hoogstens proberen te vermijden met alle mogelijke middelen.
Hier is het nog niet eens duidelijk wat de oorzaak was, dus laat ons het onderzoek afwachten.


zo denk ik er ook over. Niet voor de beurt spreken, onderzoeken afwachten en dan pas kan men verder praten.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

janieburton

Zoals ik al schreef:
Het onderzoek zal uitwijzen wat de oorzaak was van het ongeval en wie of wat verantwoordelijk zal zijn of verantwoordelijk is.

Ik weet ook dat een treinbestuurder of iemand anders niet moedwillig een fout maakt en dat de aanleiding van fouten duizend en één redenen kan hebben, en eventueel buiten de wil van betrokken persoon of personen

Maar bij mij kwam het eerste deel van de zin Als wij een fout maken,...... ; zeer dubbelzinnig over.

Hierbij bied ik mijn exuses aan aan C.B.; maar ik had de zin anders geformuleerd zodat de zin niet verkeerd zou kunnen begrepen worden (zoals ik het verkeerd heb begrepen).

Misschien moet dit in de Babbelhoek maar omdat RGP het heeft aangehaald.

Dat van Bangladesh kennen wij in de modeltreinwereld ook, bij ons is het China waarom worden 90% van onze modeltreinen in China gemaakt? Ze zijn daar niet gemaakt voor onze mooie ogen maar omdat het (ik kan misschien verkeerd zijn) goedkoper is voor de producent van onze treintjes om ze daar te laten maken, dat is 50% van het verhaal de andere 50% verhaal is dat de gemiddelde modeltrein liefhebbers veel te veel details willen(op en neer gaande pantografen aangestuurd door een motortje, deuren die men kan openen met een functie decoder in een rijtuig, enz..., enz....) voor een zo'n laag mogelijke prijs.

Mbt tot "we willen alles, onmiddellijk en overal" , ja Roland 70 à 80%(en misschien meer) van de mensen willen dat, van mij mag Iedereen doen wat hij wilt maar ik doe daar niet aan mee.

Ik weet het dit laatste is helemaal off topic maar moest even reageren op "we willen alles,.....".

 


janieburton

#43
Citaat van: dieselfreak op 07 mei 2013, 12:41:51 PM
Misschien is dit wel de echte reden voor de ontsporing:


http://www.knack.be/nieuws/belgie/bestuurder-ramptrein-wetteren-had-geen-belgische-licentie-video/article-4000296071942.htm

:(  aan iedereen mijn exuses als ik te vroeg een conclusie trok mbt tot een prive maatschappij :o  ::)

Volgens verschillende bronnen bij dichtbij het onderzoek beschikte de bestuurder niet over de licentie om over de Belgsiche spoorwegen te mogen rijden
 

Pat

Volgens de verschillende nieuwsberichten op tv , zou de treinbestuurder dus toch een zware fout gemaakt hebben.
Hij zou een sein gemist hebben en de wissel veel te snel genomen hebben. Vreemd om zo een zware fout te maken
als je met extreem giftige en ontvlambare producten op weg bent.