Ontsporing van een goederen trein bij Schellebelle

Gestart door Michael, 04 mei 2013, 09:23:01 AM

2012

Citaat van: Pat op 07 mei 2013, 13:17:31 PM
Volgens de verschillende nieuwsberichten op tv , zou de treinbestuurder dus toch een zware fout gemaakt hebben.
Hij zou een sein gemist hebben en de wissel veel te snel genomen hebben. Vreemd om zo een zware fout te maken
als je met extreem giftige en ontvlambare producten op weg bent.

das de fameuze "human factor" he ... hoeveel vliegtuigen zijn al niet neergestort door een fout van de piloot ..., hoeveel vrachtwagens hebben door menselijke fout al ravages aangericht.... dus ja, ook bij treinen kan dat. T'is dan te onderzoeken hoe het komt dat die bestuurder die fout gemaakt heeft he, daar zijn tal van oorzaken mogelijk. Als je nu met strobalen zou rondrijden, reizigers of dergelijke producten, het blijft dezelde persoon die de trein bediend en er kan altijd wel es iets gebeuren waardoor een mens een fout gaat maken. In de toekomst zal er ETCS komen en in dat systeem ga je zo een incidenten gaan vermijden omdat een het systeem strakke controle gaat doen op de snelheid. ETCS is al in voege als proefbaanvak tussen Schaarbeek en Leuven. Als je daar te snel rijd met een ECTS uitgeruste trein dan gaan de remmen automatisch in werking treden. Tot dit overal zo is, is het aan de mens om waakzaam en geconcentreerd te blijven.

janieburton

Ik dacht dat de DB al eind jaren '70 op hun S-Bahn een systeem hadden voor snelheidsbeinvloeding.

 

C.B.

Citaat van: janieburton op 07 mei 2013, 04:03:18 AM

Hierbij bied ik mijn exuses aan aan C.B.; maar ik had de zin anders geformuleerd zodat de zin niet verkeerd zou kunnen begrepen worden (zoals ik het verkeerd heb begrepen).




Ik ben niet boos of zo , ik kan wel tegen een stootje hoor  ;) , ik was alleen teleurgesteld , dat is alles.
Ik had het eerlijk gezegd gewoon als algemene stelling geschreven , niet bedoeld op het ongeval zelf.
Groetjes.
Claudio.

chef garde

Citaat van: dieselfreak op 07 mei 2013, 12:41:51 PM
Misschien is dit wel de echte reden voor de ontsporing:


http://www.knack.be/nieuws/belgie/bestuurder-ramptrein-wetteren-had-geen-belgische-licentie-video/article-4000296071942.htm
Beetje zwaar door de bocht van Knack, niet???

Laat ons allemaal het onderzoek afwachten, maar dat een bestuurder zonder licentie bolt lijkt mij extreem ver gezocht.  Je vindt dit soort praktijken heel af en toe op de openbare weg, op het spoor lijkt mij dat onmogelijk.

Klaas Zondervan

Zelfs het ontbreken van een licentie hoeft geen ongeluk te veroorzaken. Er zijn zat automobilisten die zonder rijbewijs jarenlang schadevrij rijden.

janieburton

Citaat van: chef garde op 07 mei 2013, 14:46:40 PM
Citaat van: dieselfreak op 07 mei 2013, 12:41:51 PM
Misschien is dit wel de echte reden voor de ontsporing:


http://www.knack.be/nieuws/belgie/bestuurder-ramptrein-wetteren-had-geen-belgische-licentie-video/article-4000296071942.htm
Beetje zwaar door de bocht van Knack, niet???

Laat ons allemaal het onderzoek afwachten, maar dat een bestuurder zonder licentie bolt lijkt mij extreem ver gezocht.  Je vindt dit soort praktijken heel af en toe op de openbare weg, op het spoor lijkt mij dat onmogelijk.

Zoals je zegt laat ons het onderzoek afwachten.
@Chef Garde, vraagje: werk je in de prive of voor de NMBS?
 

Eres

Ja gewoon afwachten wat er uit het onderzoek komt is de beste oplossing. We kunnen te snel reageren en misschien daardoor meer schade aanrichten. Laten we hopen dat het onderzoek snel met resultaten zal komen. Een ieder is daarbij gebaat.

Intussen moeten we ons bekommeren voor de mensen die wederom hun huis uit moesten en de voor de mensen die misschien nog in het ziekenhuis liggen en aan de nabestaanden denken van de overleden persoon.

Je zou haast kunnen spreken dat Wetteren een gifbom is geworden als je de media moet volgen.

Wim

rgp

Aan Janieburton,

Ik kan je alleem maar zeggen dat ik er ook niet aan meedoe !  Als ik 's nachts van iets droom (hela geen slechte gedachten, he ;)) dan aanvaard ik dat het er 's morgens nog niet is.  Ik rijd ook geen 100km omdat daar iets goedkoper is, ik haal het wel in de buurt, enz ....

Roland

ysbeer

Citaat van: janieburton op 07 mei 2013, 14:55:36 PM
Citaat van: chef garde op 07 mei 2013, 14:46:40 PM
Citaat van: dieselfreak op 07 mei 2013, 12:41:51 PM
Misschien is dit wel de echte reden voor de ontsporing:

In nederland heet een treinbestuurder machinist of wagen voerder of zo iets
Heet in belgie zo een man conducteur ????
Zo ja ,in nederland knip die de kaartjes,maar goed dat zegt niks.
Zo nee dan is de deskundigheid van schrijver en artikel ook niet 100% lijkt mij

wim

Eres

Wim

In Belgie heet een treinmachinst dus Treinbestuurder en een conducteur dus Treinbegeleider.

Wim

Jurgen

Knack heeft blijkbaar een gerucht verspreid want de bestuurder beschikte wel degelijk over de nodige papieren. Dit was daarstraks in het nieuws, minister Wathelet (of hoe schrijf je het?) heeft dit gezegd.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

2012

Citaat van: chef garde op 07 mei 2013, 14:46:40 PM
Citaat van: dieselfreak op 07 mei 2013, 12:41:51 PM
Misschien is dit wel de echte reden voor de ontsporing:


http://www.knack.be/nieuws/belgie/bestuurder-ramptrein-wetteren-had-geen-belgische-licentie-video/article-4000296071942.htm
Beetje zwaar door de bocht van Knack, niet???

Laat ons allemaal het onderzoek afwachten, maar dat een bestuurder zonder licentie bolt lijkt mij extreem ver gezocht.  Je vindt dit soort praktijken heel af en toe op de openbare weg, op het spoor lijkt mij dat onmogelijk.

Ondertussen staan er al berichten dat dit niet klopt ... mss es de licentie van diene schrijver afnemen en hem een maand of 2 ander werk laten doen tot hij slaagt in proeven om opnieuw zijn job te doen....
Bij ons is dat ook zo he, want vele schrijverkes in kranten en andere boekskes maken meer fouten dan treinbestuurders.

janieburton

Die schrijverkes hebben het voordeel dat ze geen "licentie" moeten hebben en dat ze naar hartelust "fouten" mogen maken.  :o

 

chef garde

Citaat van: janieburton op 07 mei 2013, 14:55:36 PM
Citaat van: chef garde op 07 mei 2013, 14:46:40 PM
Citaat van: dieselfreak op 07 mei 2013, 12:41:51 PM
Misschien is dit wel de echte reden voor de ontsporing:


http://www.knack.be/nieuws/belgie/bestuurder-ramptrein-wetteren-had-geen-belgische-licentie-video/article-4000296071942.htm
Beetje zwaar door de bocht van Knack, niet???

Laat ons allemaal het onderzoek afwachten, maar dat een bestuurder zonder licentie bolt lijkt mij extreem ver gezocht.  Je vindt dit soort praktijken heel af en toe op de openbare weg, op het spoor lijkt mij dat onmogelijk.

Zoals je zegt laat ons het onderzoek afwachten.
@Chef Garde, vraagje: werk je in de prive of voor de NMBS?
NMBS!

Steven123

Citaat van: Eres op 07 mei 2013, 16:36:14 PM
In Belgie heet een treinmachinst dus Treinbestuurder en een conducteur dus Treinbegeleider.

Klopt, verder ontstaat er vaak verwarring omdat in het Frans een treinbestuurder 'un conducteur' is ipv de treinbegeleider ('le chef garde')
Groeten
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook