Ontsporing van een goederen trein bij Schellebelle

Gestart door Michael, 04 mei 2013, 09:23:01 AM

Mattias

Het enige wat ik (met de info die men hier op het forum heeft vermeld, ik heb zelf geen feiten of info erover) is dat hij mogelijks wegens werken van tegenspoor afkwam uit Dendermonde.
In Schellebelle dient men op het tegenspoor de snelheid van 80km/h te respecteren aan het station. De verandering van regime tegenspoor naar normaalspoor gebeurt aan de kant van Wetteren en de wissels zijn er te berijden aan max 40km/h.

Er zijn dus meerdere opties mogelijk.. (nogmaals, dit is niet met zekerheid, nog met correcte bronnen, gewoon gissen met de info die ik hier op het forum vind)

-> TB heeft niet vertraagd tot 40km/h bij het nemen van de wissel wegens menselijke fout, verstrooidheid, vermoeidheid,.. (was midden in de nacht en trein kwam al van het Rotterdamse)
-> De signalisatie heeft gefaald, waarbij het sein geen aanduiding van snelheidsvermindering/regimeverandering geeft, terwijl de reisweg weldegelijk zo wordt aangegeven
-> Alles werkte correct, de TB vertraagde tot 40km/h, maar door technisch defect (wissel of wagons of...) ontspoorde de wagons. (zoals in Hever, tijdje terug)


Ik wil maar zeggen, er zijn zoveel dingen die mogelijk zijn.. We wachten best gewoon het onderzoek af..  ;)
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

evan

Heb ook al vaak geweten dat een trein door een wisselzone moet (vb een vertakking) en de loco aan 40 passeert maar eens door de wissels trekt ie op en de sleep moet dan nog volgen.
Als je op die moment naast de wissel staat is dat wel bangelijk om te ervaren hoe de wagons er door sleuren. :o

Jammer dat zulke ongevallen gebeuren.  Dat geeft een slecht imago aan de spoorwegen :(

Momenteel is de liefkenshoektunnel in aanbouw en deze tunnel is voorzien van een speciaal brandblussysteem.  De sectie van de trein die in problemen verkeert is binnen de 3 minuten met schuim gevuld tot tegen het plafond.  Ik heb als tests gezien, maar dan zonder brandende trein natuurlijk :)

In alle geval zal dit beter zijn dan dat zulk een trein dit voor heeft in bv Berchem station of de singel rond A'pen.

Succes aan de hulpverleners en de mensen die de boel mogen opruimen en alles terug in dienst moeten krijgen.
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Kees-Jan

Wel een rare manier van "Wetteren" die ze er bij de NMBS er op nahouden  :).

stefan

Citaat van: evan op 04 mei 2013, 18:05:32 PM
Heb ook al vaak geweten dat een trein door een wisselzone moet (vb een vertakking) en de loco aan 40 passeert maar eens door de wissels trekt ie op en de sleep moet dan nog volgen.
Als je op die moment naast de wissel staat is dat wel bangelijk om te ervaren hoe de wagons er door sleuren. :o

Jammer dat zulke ongevallen gebeuren.  Dat geeft een slecht imago aan de spoorwegen :(

Momenteel is de liefkenshoektunnel in aanbouw en deze tunnel is voorzien van een speciaal brandblussysteem.  De sectie van de trein die in problemen verkeert is binnen de 3 minuten met schuim gevuld tot tegen het plafond.  Ik heb als tests gezien, maar dan zonder brandende trein natuurlijk :)

In alle geval zal dit beter zijn dan dat zulk een trein dit voor heeft in bv Berchem station of de singel rond A'pen.

Succes aan de hulpverleners en de mensen die de boel mogen opruimen en alles terug in dienst moeten krijgen.

even uit nieuwsgierigheid daar ik binnenkort nogal veel door deze tunnel zal moeten rijden, als het stuk waar we met onze trein instaan tot het plafond gevuld gaat worden met schuim bestaat er dan niet de kans dat ook wij zullen stikken ?

Jurgen

@ Stefan: Breekt bij zo'n ongeval de koppeling niet automatisch af door de krachten die erop zitten waardoor de locomotief gewoon de tunnel kan uitrijden? Of komt de loc echt altijd (bijna) meteen tot stilstand?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

evan

Ik heb me die vraag ook al gesteld, maar er zijn voor de Machinistenen personeel behoorlijk wat Cross Passages tussen de beide kokers en verschillende brandvrije evacuatieschachten (13 evacuatie schachten).



Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Mattias

Een koppeling kan wel wat kracht aan ze.. ;-)

En als de schroefkoppeling breekt, span je de remslangen ook aan, waardoor ze zullen knakken.
Als de LAR (de 5 bar) knakt en leegloopt, dan komt de rem in werking.
Dus wegrijden met een onderweg ontkoppelde loc of koppelingsbreuk is niet mogelijk..
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

stefan

@ Jurgen Nee de locomotief blijft aan de trein hangen en moest de koppeling toch breken, verliest de locomotief ook al zijn lucht waardoor de remmen aansluiten dus je kan nooit weg rijden.

@ evan ik weet dat er heel wat Cross Passages zijn maar binnen de drie minuten van je locomotief raken en dan nog naar zo een punt lopen :p Ze zullen iedereen toch best een sport abonnement geven dan vrees ik :p Ik ben bang dat ze met ons niet veel inzitten   :D

Jurgen

Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Gert1

De redactie van MSM is toch gevestigd in Schellebelle?
Alles goed met de redactieleden? Het valt immers niet uit te sluiten dat enkelen van hen ook in Schellebelle woonachtig zijn?

mvg,
Gert

janieburton

Citaat van: Mattias op 04 mei 2013, 11:36:41 AM
Is trein 44601 van Kijfhoek naar Gent Zeehaven (en door naar Terneuzen, wss) die ontspoord is.
Is trein van B Logisniks die wordt gereden door DB-Schenker NL, met 2 T64 op kop...

Weeral een prive bedrijf! Prive en spoorwegen zijn volgens mij geen goede combinatie.
 

OMC

Citaat van: janieburton op 05 mei 2013, 01:07:49 AM

Weeral een prive bedrijf! Prive en spoorwegen zijn volgens mij geen goede combinatie.

Dat vind ik nu wel erg kort door de bocht ...
Mvg, John

Info, foto's en video's nog steeds op www.railmedia.be

janieburton

Waarom kort door de bocht?

Het enige land waar prive en staatsspoorwegen perfect en feiloos samen werken is in Zwitserland
 

OMC

Omdat het makkelijk is om de schuld op privé operatoren te schuiven, en dan nog zonder enige voorkennis. Anders had je je mening met argumenten gestaafd? Kan je nog steeds doen uiteraard  :)
Mvg, John

Info, foto's en video's nog steeds op www.railmedia.be

C.B.

#29
Inderdaad OMC.

iedereen  die rijdt op het Infrabel spoornet , moet hiervoor een vergunning hebben. Dit krijg je niet zo maar! (geldt voor ons , maar ook voor de privé operatoren) En wat is nog een traditionele goederenvervoerder want in feite is B Log nu ook een privé operator.
Trouwens , het was een trein in samenwerking van B LOG met DB SCHENKER NL , zoals wij ook nog enkele treinen doen tussen Antwerpen en Kijfhoek Rotterdam.

Iemand die achter een bureau zit kan in het ergste geval maar van zijn stoel vallen , de gevolgen zijn beperkt bij wijze van spreken  .... Als wij een fout maken , kunnen de gevolgen jammer genoeg wel eens ernstiger zijn ,zoals het voorval gisteren. (Zonder een uitspraak te doen wie of wat er gisteren nu fout is gelopen ... Wel te verstaan.)
Groetjes.
Claudio.