Nieuws:

Nu in MSM 247 PRAKTIJK: Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 2 | Terminus: de baan, deel 3 | Werken met MIFO SHAPE | Blaas uw Lima loc nieuw leven in met een ombouwset van Micromotor.eu | Verroest

Hoofdmenu

Ontsporing van een goederen trein bij Schellebelle

Gestart door Michael, 04 mei 2013, 09:23:01 AM

Michael

Vannacht is er nabij Schellebelle een goederentrein ontspoort, na de ontsporing zouden 3 wagons geëxplodeerd zijn en is er brand uit gebroken, mensen geëvacueerd. Wie weet hier meer over te vertellen? Gelukkig zijn er geen gewonden las ik op teletekst.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

PietB

Ja dat schijnt een enrstig ongeluk te zijn.
Op nu.nl staat een artikel.
http://www.nu.nl/buitenland/3414275/wagons-goederentrein-met-giftige-stof-belgie-ontploft.html

Ook de Morgen heeft een bericht:
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnenland/article/detail/1626693/2013/05/04/Eerste-metingen-in-Wetteren-geen-gevaar-voor-bevolking.dhtml

Twee wagons zijn daarbij gekanteld en drie in brand gevlogen. Die bevatten acrylnitryl, een kleurloze maar zeer licht ontvlambare en extreem giftige stof.

grt Piet.

OlivierV

#2
'k Had het al in spoorwegen in de media gepost. ;)

Dat is zo'n 7-8km van mij, als ik op de foto's het goed zie moet het nabij het station van Schellebelle zijn, dat is de enige plaats waar ik direct wissels weet liggen (splitsing naar Aalst en Bxl, anderszijds richting Dendermonde en Mechelen).

http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,17340.0.html

Dat is daar waar ik deze week nog ben gaan spotten. In de verte zag ik inderdaad gele infrabel mannetjes werken aan het spoor ter hoogte van de wissels.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Michael

#3
Weer een trein ramp, want van een ramp kan je wel spreken denk ik als je de beelden ziet. Het ziet er angst aanjagend uit. Ik wens de bewoners veel sterkte toe.

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio/oostvlaanderen/130504_Schellebelle

edit : link aangepast
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

bellejt

is voor de wissels gebeurd in volle baan.De splitsing ligt in Schellebelle maar hier is het echt in Wettren.Zou zijn aan de onderdoorgang naast het kerkhof van Wetteren.Woon in omgeving wichelen station en moet daar straks passeren naar ouders.Zal maar rondrijden langs Serskampdorp.Heb er eigenlijk niets van gehoord.

Mattias

Is trein 44601 van Kijfhoek naar Gent Zeehaven (en door naar Terneuzen, wss) die ontspoord is.
Is trein van B Logisniks die wordt gereden door DB-Schenker NL, met 2 T64 op kop...
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

loebaske

Weer een hollandse loc, is nog maar een paar weken geleden dat er een ongeluk was in Evergem, was wel de trein bestuurder zijn schuld niet...en stond een opligger nog op de sporen terwijl de slagbomen naar beneden gingen...
Vind wel dat die treinen sneller rijden dan die van de NMBS, heb zo eens een Class66 gevolgd op de R4 en die reed meer dan 100km per uur terwijl die van de NMBS  met een reeks 77 op die lijn maar 70km  per uur rijden?????

OMC

Citaat van: loebaske op 04 mei 2013, 11:52:24 AM
Weer een hollandse loc, is nog maar een paar weken geleden dat er een ongeluk was in Evergem, was wel de trein bestuurder zijn schuld niet...en stond een opligger nog op de sporen terwijl de slagbomen naar beneden gingen...
Vind wel dat die treinen sneller rijden dan die van de NMBS, heb zo eens een Class66 gevolgd op de R4 en die reed meer dan 100km per uur terwijl die van de NMBS  met een reeks 77 op die lijn maar 70km  per uur rijden?????

Meer dan 100km/u lijkt me sterk want goederentreinen hebben in België een maximumsnelheid van 100km/u. Die Vmax hangt ook af van verschillende factoren zoals aard vd lading enz.
Mvg, John

Info, foto's en video's nog steeds op www.railmedia.be

loebaske

Juist kan ik niet opgeven, want op de R4 mag je maar 90km per uur en heb een tandje bij gestoken tot 100km en die ging toch net iets sneller, maar swat, is maar als je dan moet remmen dat die afstand veel groter is, net zoals in het weg verkeer.

chef garde

Exact 34 jaar geleden is op dezelfde plaats ook een ongeval gebeurd.

Toen is een citernewagon ontploft terwijl ernaast in het station een klassiek stelletje stond.  Ik dacht dat er toen 3 doden waren.  Mijn pa stond toen op een zijspoor te wachten met een 59, zag alles gebeuren en heeft nog een aankomende trein tegen gehouden met de rode vlag. 

Mattias

Citaat van: OMC op 04 mei 2013, 12:06:15 PM
Citaat van: loebaske op 04 mei 2013, 11:52:24 AM
Weer een hollandse loc, is nog maar een paar weken geleden dat er een ongeluk was in Evergem, was wel de trein bestuurder zijn schuld niet...en stond een opligger nog op de sporen terwijl de slagbomen naar beneden gingen...
Vind wel dat die treinen sneller rijden dan die van de NMBS, heb zo eens een Class66 gevolgd op de R4 en die reed meer dan 100km per uur terwijl die van de NMBS  met een reeks 77 op die lijn maar 70km  per uur rijden?????

Meer dan 100km/u lijkt me sterk want goederentreinen hebben in België een maximumsnelheid van 100km/u. Die Vmax hangt ook af van verschillende factoren zoals aard vd lading enz.

De maximumsnelheid voor goederentreinen in ons land is 120km/h!
Weliswaar enkel op bepaalde baanvakken, denk maar aan de Athus-Meuselijn en een stuk tussen Mechelen en Leuven, op L53..
Maar de maximumsnelheid van goederentreinen op andere lijnen is 100km/h, idd...

Vmax hangt af van de samenstelling van de trein en de karakteristieken van de loc.

Een 77 kan waarschijnlijk niet sneller dan 70km/h...  ;D ::)
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

bollen neus

De dag dat dit eens zal gebeuren in een tunnel die komt wel.................."ooit".
En dan? Dan zal dit ongeval "niets" vergeleken zijn. Misschien komen dan de grote "heren" echt eens in actie met nuttige info over het vervoer van gevaarlijke stoffen zowel op onze wegen, waterwegen als spoorwegen? Maar zoals steeds "te laat" dan.

OlivierV

Op dit moment mocht je er maar 40km/h, op het nieuws speculaties dat de bestuurder gas gaf tot 80km/h ...
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

bollen neus

Citaat van: OlivierV op 04 mei 2013, 14:05:54 PM
Op dit moment mocht je er maar 40km/h, op het nieuws speculaties dat de bestuurder gas gaf tot 80km/h ...

"speculeren" das een job apart Olivier met soms alle gevolgen vandien hé?

OlivierV

Citaat van: bollen neus op 04 mei 2013, 14:12:40 PM
Citaat van: OlivierV op 04 mei 2013, 14:05:54 PM
Op dit moment mocht je er maar 40km/h, op het nieuws speculaties dat de bestuurder gas gaf tot 80km/h ...

"speculeren" das een job apart Olivier met soms alle gevolgen vandien hé?
De 40km/h klopt alvast hoor, Frederic Petit meldde dit wel. Over die 80km/h ga ik mij niet uitspreken.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan