Dani's World - Een nieuwe adem...

Gestart door dani, 03 mei 2013, 10:40:18 AM

dani

vandaag was het klusjes dag ten huize D.
De veranda eens deftig opgeruimd want die begon op een magazijn te lijken.

Tussendoor even wat liggen knoeien met een  Lighter-Cam.   Zo één van die goedkope Chinese cameraatjes in de vorm van een aansteker.

Die dingen hebben een USB interface, een micro-SD slot, en 2 drukknopjes. 
Die drukknopjes  werden van extra draadjes voorzien  (parallel)  terwijl de 4 draadjes van de USB ook parallel naar buiten gebracht werden.

De bedoeling is om met een ATtiny85  de camera aan en uit te kunnen zetten, en dan via een heel klein stekkertje  de locomotief aan een USB poort kunnen koppelen om de filmpjes te uploaden naar de pc.

Om de koppeling tussen de microcontroller output en de parallelschakeling op de drukknop te maken, is een simpele  optocoupler A814 ter hulp geroepen.

Voorlopig lijkt het zo wel te werken, het was alleen even puzzelen om de juiste bedieningssignalen te vinden voor de drukknop.  er is immers maar 1 knopje (andere is een reset)  die dient om aan te zetten, te switchen van opname naar stop, naar foto nemen, naar  video opname, naar stand by, naar audio driven video record, en terug uit.  Dus dat was even zoeken.

Een paar beelden ....  het is nog niet "af" maar het begint er op te lijken.


















Om te voorkomen dat ik de verbining naar de USB poort "verkeerd om" ga inpluggen (4 pinnetjes) denk ik aan een 5de pinnetje toe te voegen waarvan dan het gaatje dicht zit.   Zo kan het stekkertje er maar op 1 manier in.

in plaats van

x  x  x  x

krijg je dan

x  O  x  x  x

dan kan je niet missen, want + en - omwisselen zou rampzalig zijn....  Pffft,  even wat rook en klaar .
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

intussen ligt al de electronica voor de CamTrain klaar voor inbouw en is het programma van de µC getest.

Het "blote" stuurprintje :


Optocoupler test:


Alle draadjes er aan...



En dan de hele zooi, klaar voor inbouw...


* Tams LD-W-1  (gaat er in komen omwille van zijn extra uitgangen, op de foto even een LD-G-32 genomen)
* Het stuurprintje met gelijkrichting, 5V voeding, stabilisatie, 2 opto ingangen, 1 tratsistor uitgang voor batterij laden, en dan nog de aansluitingen naar een LED en de camera.
* de eigenlijke camera omgebouwd met alls draadjes er aan.





Dat wordt wel even proppen om alles er in te krijgen maar de eerste test lukte wel.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

ERVIN

Goh , had ik maar voor een electronische studie gekozen , als je ziet waar sommigen mee bezig zijn , respect hoor mannen.  ;)

dani

dit is puur hobby'isme hoor Ervin...
Ik ben geen electronicus, ik probeer gewoon hier en daar wat bij te leren, te "stelen met de ogen" en dan te experimenteren.
Toch merci voor 't kompliment !

Nu moet ik enkel nog eens een installatie kopen om printjes te etsen, want dat gaatjes board is toch niet niks.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Sattrickske

Of laten etsen bij de Chinees... is wel wat langer onderweg, maar je hebt een dubbelzijdige doorgemetaliseerde print voor bijna geen geld (komen wel per 10 of 12).  Je stuurprintje moet lukken binnen de 5x5cm (ik denk zelfs dat je er 2 op 5x5cm krijgt).  Dan heb je 20 printjes voor 10 USD...

Maar alle gekheid op een stokje, weeral goed gevonden van onzen Dani!

Stieven76

Knap gedaan Dani. Ben benieuwd om eens zo'n filmpje te zien wanneer het up and running is  ;D
Altijd interessante projectjes.

dani

Vandaag toch wel even gevloekt op mezelf, om een vergetelheid.   Ik heb mijn systeem ontwikkeld voor het op afstand besturen van verlichting in gebouwen en zo.
Dus ik wilde dat even op de baan uit testen.   Soldeerbout opgewarmd, alles klaar....
En dan tot de conclusie gekomen dat ik de verlichting op "HBF  Zuid Hoog en de goederenterminal   met gemeenschappelijke  MIN  heb gesoldeerd.
Als je een eindtrapje met een NPN  transistor wil gebruiken  (zoals in mijn ontwerp) dan is dit niet gezond, dan heb je  gemeenschappelijke PLUS nodig om te kunnen schakelen naar  GND (min).

Dus er zat een fout in mijn printje.   Er waren 2 mogelijkheden. 
1. de verlichting op Zuid Hoog los doen en opnieuw solderen.
2. een ander printje met PNP  eindtrappen dat naar PLUS schakelt en gemeenschappelijke min heeft

De keuze was rap gemaakt :  optie 2.   Het printje is bijna identiek behalve dat het op  2 van de  uitgangen een extra BC547 en een extra weerstand van 1 KOhm bevat.

En aangezien ik de rest van de baan nog neit heb voorzien van aansluiting voor verlichting, komen de originele printjes nog altijd van pas, dan moet ik enkel met  "common Anode" aansluiten  vanaf nu. (dus de plus gemeenschappelijk)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

en een kleine update ivm de filmtrein :   hij rijdt, en schakelt de camera en licht, maar nog niet alles is ingebouwd.  Dat w<ordt ook vervolgd.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

Gisteren nog vol enthousiasme..... vandaag  door een serieuze tegenslag  de goesting helemaal kwijt.  Ik overweeg om er mee te stoppen !


Als de beslissing valt, dan zal er binnenkort een flink arsenaal rollend materieel (zowat 130 gedigitaliseerde loks en 550 diverse wagonnen merendeel 3rail)  te koop komen, alsook enkele honderden meters M-, C-, en K-spoor, en een  halve electronica winkel aan onderdelen en microcontrollers....

De kans is ook groot dat mijn  "1:1" schaal  speelgoed  (een kever, een cabrio kever en 2 moto's) ook op de markt komen.

Vraag me nu aub niet om meer uitleg, het is op dit moment al eventjes pijnlijk genoeg om dit te moeten tikken ....
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

ERVIN


doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

SuSke

Sterkte Dani, maar hou er de moed en het optimisme in.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Johnnytrein

groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Steam.N

Ik hoop dat je snel je gedrevenheid terugvindt !!!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Valentijn

Groeten Valentijn - Loskaai - Okegem - Innes Mill - Luxor Sugarcane Valley - Cubana