gepest door hobby

Gestart door TBCédric, 24 februari 2013, 22:52:54 PM

TBCédric

Het is me al opgevallen dat ik op school gepest word vanwege mijn hobby:  modeltreinen én telkens vraag ik me af : " wat is er zo erg aan?" en ze zeggen dat dat raar is dat "jonge mensen/cpubers er zich mee  bezig houden ipv "oude" mensen.

Iemand al ervaring mee gehad of iets dergelijke?
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

vanmiegroet

Ja ik.
Ik snap ook niet waarom , maar bij mij bleef het niet bij pesten.
Maar ja, veel kan ik niet veranderen tenzij de vooroordelen te doorbreken, maar hoe doe je dat?
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

ToThePoint

Vooroordelen, het niet kennen van een hobby.
Met velen die zich als kuddedieren gedragen doen aan dingen die de massa doet.
Kuddegedrag ziet men dagelijks als er een kijkfile is op de snelweg. Men zit dan langs de andere kant van de weg te gapen en wie aan het gapen is rijd trager omdat men het absoluut wil zien.
Een kant en klare oplossing heb ik helaas niet, maar een schooluitstap ivm treinen en/of modelbouw kan misschien wonderen doen.
Een leraar plastische opvoeding bij de hand ?
Raadpleeg die eens ?
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

modeltreinbart

Ik ken het ook met de commentaren zoals : "Je speelt nog met treintjes of wa" .
Maar diegene die dit enige tijd geleden nog zeiden , hebben nu een andere kijk op de hobby.
Door middel van foto's en een persoonlijke facebook pagina voor modelbouw met al 15 volgers.
En ze bekijken het nu meer als een vorm van kunst en een tijdrovende hobby waardoor er toch enige vorm van respect ontstaan is.
Maar natuurlijk is dit mijn persoonlijke ervaring en kom ik meer in contact met volwassenen dan met de jeugd.
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

Gerolf

Cedric en Ruben: Moedig dat jullie dit op ons forum mee-delen.

Pesters zijn zielige mensen.
Ze hebben meestal een lage eigendunk, en hebben onrechtvaardige middelen nodig om het gevoel te krijgen dat ze boven iemand anders staan.
Ze zoeken bevestiging bij mensen binnen een groep door te laten zien wat ze durven, hoe onbeleefd ze kunnen zijn, ...
... en zoeken dan iemand met "afwijkende eigenschappen" tegenover de rest van de kudde, en gaan die omwille van die eigenschap proberen te kleineren.
Een schoolgenoot "bekeren" tot onze hobby kan helpen, en misschien zit er al wel iemand op je school die met modelbouw bezig is.
Dan ben je alvast niet meer alleen, en wordt je niet meer "afwijkend".
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Huugooke

"onbekend is onbemind" zegt een oud spreekwoord. Maar je hobby hiermee verdedigen tegenover de pesters is vrij hopeloos.
Er op wijzen dat een gemiddelde loc waarschijnlijk veel duurder is dan de GSM van de pester is in onze materialistische statusmaatschappij een beter argument! Die is binnen de zes maanden trouwens waardeloos, terwijl dat voor het modelspoormateriaal zeker niet het geval is.
Dat uitlachen beperkt zich trouwens niet tot het speelplein: herinner u MVT?

Michiel

Als jonge knaap werd ik al als zonderling beschouwd, maar dat kwam niet door de treintjes.  ;D

Maar als ik zo mijn 2 jongens bekijk (15 en 18 jaar) dan blijken "hobbies" helemaal niet meer "cool" te zijn. Je behoort tot "de club" als je maar met je telefoon druk bezig bent (4 sms'en per minuut of zo), je oordopjes steeds in hebt met keiharde, agressieve rap, met de computer "cool" bent op facebook (nu ook al als voor de "oudjes" beschouwd), twittert, met afgezakte broeken, met de onderbroek buiten, 3 keer in elke zin het stopwoord "hoer" (putin) gebruikt, en in hard-core geweldspelletjes schaterend de keel oversnijdt van je tegenstanders...  "Maak je niet druk, 't is toch maar een spel, papa!". De flowerpower-tijd ligt al weer lang achter ons.   ???

Iedere vorm van creative vrijetijdbesteding wordt als "uncool" bestempeld. Ik kan me goed voorstellen dat als je als jonge treinliefhebber een beetje uit de toon valt, en dat schampere opmerkingen door medejongeren erg snel op je af komen.

Sterkte, jongens, en vooral, laat alle negatieve opmerkingen van je af lopen. Jullie zijn goed, constructief en creatief bezig! Pesten is zielig, waarschijnlijk een vorm van jaloesie. Ik zou trots zijn als ouder, als mijn kinderen ook zo constructief en creatief bezig zouden zijn als jullie, en dat hoeft eigenlijk niet persee met treintjes te zijn.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

sneeuwregen1

bij mij is het zo dat ik het er op school eigenlijk niet over heb behalve met degene die het willen horen. Zo weten sommigen het geen eens dat ik mij er mee bezig houdt! Als ik iets over modelbouw kwijt wil doe ik het hier wel!

Nou zit ik ook op een gymnasium dus daar zitten nog wel meer rare vogels tussen! ;D


groet Daniel

Jurgen

@ Hugooke: Je kan zeggen dat je loc duurder is dan hun gsm, dat is waar. Maar geloof me, dat helpt helemaal niks! Hun antwoord zou zijn dat je met een gsm nog iets kan doen, met een locje niet want een locje is saai en een gsm is "cool". Daar sta je dan hé.


Toen ik op school zat heb ik ook nooit verteld dat ik met modeltreintjes bezig was. Ik was zowiezo al niet die "coole" jongen en dat besefte ik maar al te goed, vertellen over mijn modeltreintjes zou alles alleen maar erger maken.
Alleen mijn beste vrienden wisten dat ik met modeltreinen bezig was, maar zij hadden geen interesse daarin. Ze zijn dus ook nooit echt komen kijken naar wat ik had, hun interesse ging toen al uit naar de computerspelletjes.

Op het werk heb ik daar ook nooit echt over gesproken. Ik heb het wel een keer laten vallen dat ik mezelf bezig hield met modeltreinen en toen mijn galblaas werd weggenomen zijn die collega's dat niet vergeten. Ik heb toen een cadeaubon gekregen van € 40,00 of zoiets. Ik had het niet verwacht en heb hen dan ook uitvoerig bedankt.


Ik kan alleen maar zeggen, zolang het pesten bij woorden blijft, laat die pesters dan maar gewoon doen. Lach er een keertje mee en het zal wel over waaien. Gaat men vechten en dingen stuk doen, dan is het tijd om de directie op de hoogte te brengen.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Steam.N

Cedric en Ruben: kop op, mannen !
Het is gemakkelijk gezegd om je dat pesten niet aan te trekken (geloof me, ik spreek uit ervaring).

Je kunt met die mensen beter compassie hebben, want ze zijn meestal zélf zonder inhoud, zonder ruggegraat, ...
en willen "ergens" bijhoren ... wat het ook is ...
Niets om jaloers om te zijn  ;)

En wees nu eerlijk: in welke hobby vindt je het brede scala aan aspecten en technieken waarin je je kunt verdiepen ?
Al naar gelang je interesses en kunnen: voor ieder wat wils !
En met die jonge leeftijd van jullie: wat een troef !  Al die jaren, waarin je je gaat kunnen bekwamen, en genieten van je creativiteit !

En zoals Gerolf al zei: Moedig dat jullie dit op ons forum mee-delen.
Alweer iets dat voor jullie pleit !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Huugooke

Ach ja, "cool".
Als je eens een mond vol tanden wil zien, laat ze dan eens uitleggen wat dat is: "cool". (Trouwens een heel ouderwets woord: uit de jaren '50!")
Het is jammer dat de enige verdediging het zwijgen is. Is dat al een oefening om later ook monddood te worden?
Er zijn voorbeelden genoeg hoe belangrijk het is om bij de groep te horen: denk eens aan de "Millet" jassen.
Anderen uitlachen omdat ze anders zijn, of gewoon "iets anders" doen is van alle tijden, en getuigt van een lage intelligentie en zeker een slechte opvoeding. Het is de bron van alle soorten racisme.
Dat onderwijs en opvoeding hier mateloos falen is te merken aan het onrustwekkend aantal gevallen van zelfdoding!

Ronald

Jongens, ik ben 48 en speel met treintjes. En nee, ik schaam mij daar allang niet meer voor , wie het niet begrijpt heeft pech. Dit is mijn passie, en daar moeten ze het dan maar mee doen. Het is gewoon een volwassen hobby hoor, misschien is diegene die het niet begrijpt of begrijpen wil wel diegene die niet volwassen is ;)

Dus; kop op, wees trots op wat je doet. Als je jezelf daar goed bij voelt is dat het belangrijkste 8)

argilla

Citaat van: Ronald op 25 februari 2013, 12:08:11 PM
Jongens, ik ben 48 en speel met treintjes. En nee, ik schaam mij daar allang niet meer voor , wie het niet begrijpt heeft pech. Dit is mijn passie, en daar moeten ze het dan maar mee doen. Het is gewoon een volwassen hobby hoor, misschien is diegene die het niet begrijpt of begrijpen wil wel diegene die niet volwassen is ;)

Dus; kop op, wees trots op wat je doet. Als je jezelf daar goed bij voelt is dat het belangrijkste 8)


juist gezegd Ronald. Hebben de anderen ( de niet begrijpende, pesters, enz..enz..)  een probleem en wij niet !
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Jurgen

Citaat van: Steam.N op 25 februari 2013, 11:40:08 AM
Cedric en Ruben: kop op, mannen !
Het is gemakkelijk gezegd om je dat pesten niet aan te trekken (geloof me, ik spreek uit ervaring).


Daar heb je 100% gelijk in.
Maar hoe meer je er tegen ingaat, hoe harder dat ze je gaan pesten. Dat weet ik ook uit ervaring.

Toen ik in de basisschool zat droeg ik 's winters altijd een muts omdat ik nogal snel koud had. Iedere keer waren er wel een paar kinderen die mijn muts afnamen en onder elkaar begonnen op te gooien zodat ik erachter moest lopen. Toen dit voor de zoveelste keer gebeurde ben ik eens naar mijn juffrouw gegaan die toen toezicht had op de speelplaats. Mijn antwoord: "Dan moet ge ze terugpakken hé!". Derde leerjaar zat ik toen.
Enkele jaren later is die juffrouw wel ontslagen na verschillende klachten die al jaren aanhielden, maar daar was ik toen vet mee natuurlijk.

Op een bepaald moment had ik iets van, doe maar mannen, gooi maar, ik loop er toch niet achter. Na een tijdje was de fun eraf en kon ik mijn muts houden.

Soms is het dus echt wel beter om gewoon niets te doen en alles te negeren.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Mattias

Citaat van: Jurgen op 25 februari 2013, 13:12:29 PMDerde leerjaar zat ik toen.

Je hebt er blijkbaar een trauma aan overgehouden...  ;)

Nee, gepest worden is niet fun...
Hadden we ook wel vaak..

Moet wel zeggen dat toen ik meer kennis opbouwde over de spoorwegen, dit minder en minder voorkwam  :)
En nu ik mijn doel (treinbestuurder worden) bereikt heb, kijken sommigen nu zelfs naar me op...  ;)
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder