gepest door hobby

Gestart door TBCédric, 24 februari 2013, 22:52:54 PM

PietB

Pesten op scholen is in Nederland een groot probleem.

Wij hadden hier op de club ook twee knapen die om die reden gepest werden.
De jongens is toen geadviseerd om eens een spreekbeurt op school te houden over de hobby.
We zijn toen van de club met een N-baan (in overleg met de school) naar de scholen geweest en de klas na de spreekbeurt laten kennismaken met de hobby.
Resultaat 4 nieuwe jeugdleden bij de club er bij en het pesten is over, de jongens worden zelfs dikwijls gevraagd naar de hobby.

grt Piet.




Steven123

#16
Er is hierboven al heel wat gezegd waarbij ik me aansluit,
In mijn ogen is de beste oplossing ervoor zorgen dat zo weinig mogelijk mensen te weten komen dat je met zo'n hobby bezig bent.
Het heeft geen zin om mensen te tonen hoeveel werk er bij komt kijken of waarom het je het interessant zou kunnen vinden, de afkeurende gedachte of vooroordeel blijft toch hangen, je kan dat niet zomaar veranderen.  (edit: met uitzondering dan van pieter z'n post hierboven  :) )
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Peter

Citeerdat zo weinig mogelijk mensen te weten komen dat je met zo'n hobby bezig bent.

Nee, dat vind ik niet.
Pesten is nu eenmaal iets dat op alle scholen (en zelfs in bedrijven) voorkomt, en ook vroeger voorkwam, alhoewel het toen niet zo extreem was als tegenwoordig.

Veel mensen die aanvankelijk sceptisch en zelfs afwijzend tegen onze hobby stonden, hebben meestal hun houding gewijzigd.
Een voorbeeldje: toen ik begon met de bouw van mijn stationsgebouw naar voorbeeld van Gengenbach, kreeg ik dikwijls een lachje als antwoord. Naarmate de bouw echter vorderde kreeg ik zelfs vriendelijke brieven met uitleg, aanmoedigingen en uiteindelijk lovende kommentaren van zowel van leden van het stadsbestuur, het lokale museum en zelfs van de DB.
Allemaal leuk en goed bedoeld, maar daar doe je het eigenlijk niet voor.
Ook in onze (uitgebreide) familie ben ik in de loop der jaren  op uitgebreide interesse gestoten.

Je moet het zo bekijken: er zijn meer hobbies die voor de buitenstaander op het eerste zicht eerder lachwekkend lijken (plastiek modelbouw van schepen, military enz, radioamateurs, postzegels en zelfs autoliefhebbers) Ja je moet eigenlijk ook een beetje gek zijn om een hele dag in een koude garage aan een oude Peugeot 203 te sleutelen en schuren)

In mijn ogen zijn het degene die geen hobby hebben (enkel sms'en  enz.) eigenlijk de sukkelaars, want hetgeen zij doen, doen ze meestal uit verveling.
Met vriendelijke groeten
Peter

Jurgen

Citaat van: Mattias op 25 februari 2013, 13:31:14 PM
Citaat van: Jurgen op 25 februari 2013, 13:12:29 PMDerde leerjaar zat ik toen.

Je hebt er blijkbaar een trauma aan overgehouden...  ;)



Het is me toch altijd bijgebleven en ik ben nadien niet snel meer om hulp gaan vragen. Nog steeds niet trouwens. Trauma is veel gezegd.  ;D
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Pol

Mijn leerlingen weten van mij dat ik een aantal bizarre hobby's heb: modeltreinen, Gregoriaans zingen, schedels verzamelen, .... Ik probeer hen duidelijk te maken dat je moet doen wat je zelf wil. Het is niet omdat 'iedereen' naar de voetbal kijkt, dat jij dat dan ook moet. Het is niet omdat 'iedereen' van een bepaalde soort muziek houdt, dat jij dat ook moet.

Ik probeer ook leerlingen die iets 'bijzonders' hebben ook eens in de schijnwerper te zetten. Zo had ik een paar jaar geleden een anderstalige leerling in de klas die Nederlands sprak met een zeer sterk accent. Soms werd daar eens mee gelachen. Toen ik hem echter tijdens een paar lessen eens vroeg om eens iets in het Arabisch te zeggen, vonden de anderen het ineens wel héél 'cool' dat hij een taal kon die zij niet konden en hield het lachen op.

Echte pesters echter, daar verander je niet meteen snel iets aan. Vaak zijn het mensen die met heel wat problemen zitten en dit afreageren op anderen die een beetje uit de toon vallen. Of dat uit de toon vallen komt door een bijzondere hobby, door je uiterlijk, of wat dan ook, maakt niet zo meteen uit. Als je pesters zo veel mogelijk probeert te negeren, houdt het heel vaak op. Maar even vaak is dat niet zo en dan zouden je leerkrachten professioneel genoeg moeten zijn om je te helpen (Is dit utopisch?).

De overigen die je uitlachen omdat ze het gek vinden dat je met 'treintjes' speelt, kan je best ook negeren of met humor van antwoord dienen. Als ik wel eens opmerkingen krijg van mijn voetballiefhebbende collega's antwoordt ik steevast dat volwassen mannen die achter een balletje lopen maar even grappig zijn als mannen die met treintjes spelen en ... ze zijn het daar eigenlijk wel mee eens.

Groeten,

Pol

H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

Metpetergaathetbeter

gewoon negeren, wanneer je dat doet houdt het vanzelfs op daar ze doorhebben dat ze je daar op niet kunnen pakken ! Wanneer ze met je lachten zeg je gewoon  : "en dan ....."

Groeten Peter ;)

vanmiegroet

het grappige is dat ik in de leefgroep gerespecteerd wordt door mijn hobby omdat ik uren bezig kan zijn aan een rijtjeshuis.
Maar op school, en vooral op de gevreesde speelplaats wordt ik hierdoor gepest.

Op een gegeven moment zei iemand tegen mij dat ik beter alles van de hand deed en een GSM kocht.
Ik vroeg hem wat ik er 2 jaar later over aan zou hebben, die jongen is nu een vriend geworden en heeft zelfs een modeltrein gekocht.

Maar zoals jullie al hebben gezegd, die hardnekkige pesters , die zijn het probleem.
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

Binco

Zal hier ook even een ervaring delen met jullie!
Zelf zit ik ook nog in het middelbaar dus misschien wel relevant!
Bij mij weten de meeste dat ik met modeltreintjes bezig ben en toegegeven in het begin ook met soms rare commentaren maar dat komt gewoon door het beeld dat zij hebben. Eerst dachten zij dat ik in een onnozel ovaaltje een treintje liet rijden.
Dit beeld is serieus veranderd! Heb hen 1 keer uitgenodigd voor onze opendeurdagen van de club. Zonder verplichting maar gewoon gezegd dat ze maar eens moeten komen kijken. Hen wat nieuwsgierig gemaakt.
Er zijn er een hoop geweest en ze wisten niet wat ze zagen. Het waren precies een stel klein kinderen, en heb toen heel wat complimenten gekregen. Er waren er zelfs die toegaven dat ze verkeerd zaten.

Als ik nu aan iets begin, dan zijn ze altijd geïnteresseerd. Ok, ik moet er niet constant over bezig zijn, dat is normaal en ook helemaal de bedoeling niet van mijn kant. Maar als ik nu weer een project start dan zijn ze toch altijd geïnteresseerd als ik er een kleinigheidje over laat vallen!

Daar komt nog bij dat ik zowat het aanspreekpunt ben als het over de spoorwegen gaat.
De maand januari was bijvoorbeeld een drukke maand met heel dat Fyra-gedoe. Ik legde het dan soms uit en we maakte er grapjes over.

Het is vaak zo dat "modeltreinen als hobby" niet heel de tijd met een treintje zitten rijden is, maar allerlei dingen zelf maken.
Ik heb zelfs een vriend die af en toe eens vraagt hoe het zit met mijn project VH, daar hij vlak bij de restanten woont!

Dit maar om te zeggen dat je gewoon zeker moet zijn van je stuk, en ze omverblazen met je prestaties.
Dit gaat natuurlijk niet van de en op de andere dag en die pesters moeten wel klasgenoten, kennissen, ... zijn. Niet je grootste vijanden want dan negeer je ze misschien beter ;)

En dan nog als laatste puntje,
Ik speel ook wel eens graag een computerspelletje hoor, en voor die gsm maak ik ook liever niet de balans op van verstuurde berichtjes ...  ;) Het hoort erbij, mensen!

conducteur

Hier wordt ook wel eens 'gelachen' met elkaars hobby.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

OlivierV

- Dat je voor een ongewone hobby gepest wordt lijkt mij vooral belachelijk van hun kant hoor. Ze weten niet waarover ze het hebben!
- Je er niet te veel van aantrekken is dan het beste wat je kan doen.

Ikzelf heb mijn interesse in treinen en modeltreinen zowat overgeërfd van een van mijn 2 grootvaders (die langs mijn moeders kant). Toen ik alles van hem kreeg op mijn 9 heb ik daar tot mijn 2e-3e middelbaar nog veel mee gespeeld etc. Maar velen wisten er niet van dat ik er mij mee bezighield.
Ongeveer toen zijn ze de doos in beland en hebben ze een jaar of 6 stilgestaan tot ik onlangs een reportage zag op tv in iedereen beroemd (die man met zijn tuinbaan).
Vervolgens alles weer bovengehaald, getest, links en rechts wat bijgekocht en we waren weer vertrokken.

Het is trouwens niet dat je bv een interesse hebt voor (model)treinen dat je een gehele afwijking bent. 't Is een hobby, een bezigheid, iets waarmee je je amuseert, je amuseert je er waarschijnlijk makkelijk even hard mee als iemand die computerspelletjes speelt. Al zijn die treintjes dan misschien in een opzicht minder sociaal omdat zij via internet tegen mekaar spelen. Je kleedt een hobby in zoals je zelf wil.

Om even op mezelf terug te komen, dat ik me af en toe wat bezig hou met die treintjes weten er niet zo heel veel, hiernaast ga ik ook nog veel skateboarden, ga ik bijna elk weekend weg en ben ik sociaal geëngageerd en het aantal sms-en dat per dag mijn gsm in en uitgaan plak ik ook niet makkelijk een nummer op.

Doe gewoon wat je graag doet en laat je niet te veel beïnvloeden door anderen, iedereen zou gewoon respect moeten hebben voor mekaar 's  hobby, gelijk welke deze ook is!
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Buikske

Citaat van: OlivierV op 25 februari 2013, 19:20:49 PM
- Dat je voor een ongewone hobby gepest wordt lijkt mij vooral belachelijk van hun kant hoor. Ze weten niet waarover ze het hebben!


Vooreerst, dit is zeker geen ongewone hobby, integendeel.

Maar je slaagt nagels met koppen dat zij, de pesters, hun inmens belachelijk maken.

Maar ja als je niet slimmer bent hé.

mvg

Olivier
 

OlivierV

Citaat van: Buikske op 25 februari 2013, 23:14:19 PM
Citaat van: OlivierV op 25 februari 2013, 19:20:49 PM
- Dat je voor een ongewone hobby gepest wordt lijkt mij vooral belachelijk van hun kant hoor. Ze weten niet waarover ze het hebben!


Vooreerst, dit is zeker geen ongewone hobby, integendeel.

Maar je slaagt nagels met koppen dat zij, de pesters, hun inmens belachelijk maken.

Maar ja als je niet slimmer bent hé.

mvg

Olivier

*een in hun ogen ongewone hobby, flater van mijn kant.

Maar je kan dan gaan discussiëren wanneer iets ongewoon is en wanneer niet. Omdat het een minderheid van de bevolking is, is het misschien een ongewone hobby in ons land, maar in andere landen zoals DE is het dan weer heel erg populair.

En om te zeggen een ongewone hobby voor de jeugd is ook verkeerd. Die pesters zien simpelweg niet hoe hard je jezelf ermee kan verrijken en dan niet enkel door het aspect van de trein, maar door een vrije mimesis/interpretatie van de werkelijkheid uit te beelden op schaal vergaar je technische kennis, maar leer je jezelf fijnere handelingen aan, wat daar mis aan is weet ik niet, je doet er alvast geen vlieg kwaad mee en als je geluk hebt is het nog uiterst mooi.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Pol

We leven in een maatschappij waarin mensen conform moeten zijn: iedere man moet van voetbal, tennis of wielrennen houden, iedere man moet bier drinken, iedere vrouw moet werken, iedereen moet een grote TV hebben, iedereen moet een I-phone en I-pad hebben, ... en ga zo maar voort.

Het is niet altijd makkelijk, en zeker voor jongeren, om een eigen keuze en overtuiging te volgen.

Het vergt moed om in deze tijd een eigen muziekkeuze te hebben, een eigen geloof te hebben, een eigen hobby te hebben, ...

Misschien ligt er hier nog een taak weggelegd voor het onderwijs? Maar ja ... daar zie je hetzelfde: hoeveel mannen kiezen er nog voor (lager) onderwijs? Het is geen 'cool' beroep, het is geen 'mannelijk' beroep en je verdient er geen schatten mee (al mogen we vast niet klagen hoor!).

Groeten,

Pol
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

Martin Welberg

Pure kortzichtigheid van de hedendaagse aaifoon en fritsboek generatie, slapeloze nachten hebben omdat je bang bent dat je wat mist op dat gebied das ok. Trek er je niet teveel van aan en doe gewoon lekker wat je wil. Bouw een mooie baan en later staan dezelfde "pesters" er zich met open mond aan te vergapen  ::)

Decapod

Citaat van: Pol op 26 februari 2013, 09:08:01 AM

Misschien ligt er hier nog een taak weggelegd voor het onderwijs? Maar ja ... daar zie je hetzelfde: hoeveel mannen kiezen er nog voor (lager) onderwijs? Het is geen 'cool' beroep, het is geen 'mannelijk' beroep en je verdient er geen schatten mee (al mogen we vast niet klagen hoor!).


Misschien is dit een taak weggelegd voor ouders?

(Je kan je soms afvragen of die ook nog wel eens wat aan opvoeding doen. Ben jij die vraag niet beu-gehoord? Schort er wat in de samenleving ... allez, het onderwijs zal het wel weer oplossen. Misschien is dat wel het grootste probleem: dat onze samenleving rekent op het onderwijs, de gezondheidssector, enz. om problemen op te lossen. Mensen zijn gewoon dat de problemen voor hen opgelost worden, i.p.v. zelf aan de slag te gaan. 'De maatschappij waarin het kritische individu eindelijk een plaats gekregen heeft'. Laat me niet lachen.)

Ruben, Cédric, pesten is niet iets wat 'gewoon' is op scholen. Het zou alleszins niet mogen. In onze school wordt hardnekkig pestgedrag heel drastisch aangepakt. Zoiets kan echt niet. Als ik van jullie was - en ik weet dat dat niet zo eenvoudig is - zou ik er toch eens met een leerlingenbegeleider over praten, al was het maar om eens duidelijk te maken dat er rond zulke zaken gepest wordt. Wat er precies aan gedaan kan worden beslissen jullie en de leerlingenbegeleider. Laat je in elk geval niet herhaaldelijk op je kop zitten, want datgene waarom jullie gepest worden is iets waardevols wat anderen niet bezitten (en daarom dus ook niet goed begrijpen).
Jullie zijn net even goed met Facebook, Twitter, een iPhone of een Blackberry als de rest, kunnen net zo goed streken uithalen, uitgaan en meisjes versieren. Maar jullie kunnen ook meer. Laat je dus niet wijsmaken dat wat je doet iets voor oude of asociale mensen is. Wees dapper en praat over dat pesten, blijf er niet mee zitten. En laat je anderzijds niet tegenhouden om volop van de komende jaren te genieten!
 
Met 'treintjes spelen' hoeft niet zo vreemd te zijn. Eigenlijk is het iets heel typisch mannelijk: bouwen, controleren, besturen, in groepsverband taken volgens een ingewikkeld plan en een hiërarchie uitvoeren, ... allemaal zaken die mannen in onze samenleving doen omdat ze daar fysiek en cultureel in opgroeien. Vertel iemand maar eens wat er allemaal bij komt kijken, of wat je allemaal kan doordat je altijd met treintjes hebt gespeeld. Dan wordt er wel heel anders naar gekeken. Als je eens zou nagaan welke parallellen modelbouw allemaal heeft met een ploegsport als voetballen bv. zou je er nog verstomd van staan.

Ik denk dat veel mensen op dit forum die reacties van andere mensen wel kennen. Ik heb het alleszins leren relativeren: meestal is het gewoon onbegrip en onwetendheid. Soms vertel ik er eens over, maar meestal doe ik de moeite niet: wat baten kaars en bril als de uil niet zien en wil? Me erover opwinden doe ik niet meer. Die moeite en energie kan je veel beter in je hobby steken, lekker eten, goede muziek, je vrouw/lief/vriendin en mensen die wel de moeite waard zijn (het hele forum bv. al  :) ).



NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.