Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

Brussel-Noord anno 1920 (bouw van het eerste segment: de loods)

Gestart door Michiel, 01 november 2012, 16:02:49 PM

Michael

Michiel altijd een leuke happening als de eerste trein kan rijden.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Michiel

Vandaag bezig geweest met een transformatorplank. Op deze plank komen de transformatoren (duh!), en de digitale centrale. De plank wordt door een zwaartekrachtklem in positie gehouden. Planning is nooit mijn fort geweest, en ik blijf dus bouwen met de inspiratie van het moment, en op de blunders van gisteren.  ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Om zonder planning bezig te zijn, ben je goed bezig !
Niet bang dat je zwaartekracht-klem-plank niet per ongeluk los komt, als je er onbedoeld aan komt?

Het loopt bij jou in elk geval beter dan bij NEEB ;-)  Doe zo voort !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Het lijkt me erg stevig, en het zit ook heel stevig. Het zal niet zomaar los komen (behalve als de zwaartekracht zou omkeren, of ik mijn module zou omkeren, wat waarschijnlijker is, maar soit). Alle trafo's (en centrale) worden apart gehouden omdat de module nu al vrij zwaar en onhandelbaar wordt. Ik moet nog een oplossing vinden om de bak makkelijker te kunnen tillen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Citaat van: Michiel op 28 december 2013, 21:28:13 PM
... Ik moet nog een oplossing vinden om de bak makkelijker te kunnen tillen. ...

Ik voorzie bij mijn modules kort bij de aansluitvlakken telkens een sleuf waarin ik een hand kan schuiven.
Gemakkelijk bij het dragen, en ondertussen een doorgeef-opening voor bekabeling tussen modules.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

conducteur

Zou je niet toch een klein schroefje draaien in de kop van de bak om de transformatoren vast te houden? Ik spreek niet uit ervaring, maar als dat op je tenen valt zal dat zeker geen deugd doen denk ik...
ps: Ik hoop dat je m'n mail nog tijdig ziet...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Michiel

De eerste terugmeldmodule is in elkaar gesoldeerd, nog 8 volgen. Ze zijn iets aangepast tov de oorspronkelijke versie van Littfinski (RS-O16), zodat ze met m'n diodebruggen als bezetmelders overweg kunnen. De plaats in de segmentbak is voorzien, kabelgoten zijn gelegd.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

De opstart van mijn Lenz LI_USB met Windows7 en Koploper ging niet vanzelf, maar na een tijdje puzzelen, drivers downloaden en "doen wat er in de manual staat!!!", ging het uiteindelijk wel. Ik heb mijn eerste printje getest, en de samenwerking met mijn eigen diodeschakelingen verloopt perfect. De bezetmelding komt binnen in Koploper. De seriemontage van de ander printjes kan beginnen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

philippe_007

Als je een veiligheid wilt inbouwen aan de transformator plank, dan kan je gewoon een hendeltje plaatsen dat de plank blokkeert, hendeltje wegdraaien en je ka de plank verwijderen...

Mooi werk Michiel, proficiat

Michiel

Wat staat er vandaag op het programma? Printplaatjes solderen. Twee zijn klaar, net aan de derde begonnen. Met vier kan ik beginnen met het bedraden van eerste helft van het segment. Het is een beetje als bij Jean: verstand op nul, muziekje op de achtegrond en mijmeren over hoe de baan zou kunnen worden...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Duizend klassiekers, Michiel ?

Ik heb nét mijn soldeerbout opzij gezet  ;)  Toch voor enkele dagen ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Zoiets ja: Yes, Genesis, Pink Floyd, Parsons, Manfred Mann, Supertramp,... vul het rijtje maar aan. Alles samen kom ik wel aan duizend klasiekers, of eerder duizend progessives. Ik zit hier nog vollop in de soldeerdamp. snuif-snuif!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Zat er nét aan te denken: strakskes zit ik ook terug in die damp: nog nieuwe vijf ledjes solderen en draadjes leggen  :)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

ERVIN

Succes mannen , voor de rest ziet er alles weer piekfijn uit Michiel. ;)

Michiel

Opzet van vandaag geslaagd. De 4 eerste terugmeldmodules zijn klaar en getest. Morgen zal ik niet veel tijd over hebben om te knutselen, maar hoop toch een uurtje of twee te kunnen smokkelen om te bedraden...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)