Nieuws:

Nu in MSM 247 BAAN: Niek's laatste baan

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Steam.N

#4755
Ik heb het etsproces beëindigd.
Iets voor de dóóretsing overal rond was.



De openingen in de ramen zijn gemakkelijk open te snijden: het overblijvend laagje nieuw-zilver is flinterdun.
Mits wat voorzichtig vijlen en schrapen komen die vensteropeningen prima in orde.

Het bovenopliggend houtwerk is nu stukken fijner dan met styreen.
Ik kan niet oordelen of ze té fijn zijn: ik heb geen oorspronkelijke plannen.
Ik ben er tevreden mee, en de wanden lijken me goed bruikbaar.

Morgen volgen de andere lange wand en de twee korte wanden.
Dan is het terug samenstellen en schilderen.

Ik ga nog even wat suffen, beneden, en kruip dan mijn beddeke in.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

marc goovaerts

Heu ik weet het ik ben een zagevent... Het ziet er véél beter uit. Maar bij gebrek aan planneke/foto ben ik eens terug gaan zoeken naar jouw museumfoto...
En daar zie ik geen verticale strips, alleen een paar horizontale en ringskes boven de vensters (KONDE DA NIE EERDER ZIEN EN ZEGGEN ?! ???)

Trouwens Jean, in bijna 400 pagina's wordt het nu wel moeilijk zoeken hoor. Misschien bij deelprojecten een nieuw draadje starten ?

Steam.N

Marc, foto van het 1/10 model (reactie 4676)  heeft de strips niet, de foto in msm148 blz 43 (reactie 4700) heeft ze wel.
Ergens heb ik nog foto's van oude postkaarten.  Daar heb ik ze op zien staan ...

Ik vind die vertikale strips bovendien niet misstaan  ;D

Voor het zoekwerk:  ik zal nog eens een index inlassen !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Dat ziet er goed uit, Jean  8)
Heb je aan de achterzijde van je binnenwanden ook reliëf gebruikt?
Of is dat niet nodig (binneninrichting niet zichtbaar genoeg voor zulke details) ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Binnenkant heb ik vlak gehouden.
Misschien een gemiste kans.

Ik ga in het reeds samengebouwde model wat binneninrichting uitwerken.
Dan kan ik beter inschatten of de binnenwand relief nodig heeft of niet.

De raamopeningen van de binnenwand passen perfect op die van de buitenwand.
Daar was ik gisterenavond al erg blij mee.

Eerstvolgende stap is het masker van de korte wanden herwerken.
Wannéér dit gaat lukken weet ik niet: het is hier thuis redelijk hectisch  ::) ;) ;D
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Zoveelste aanpassing aan de etsmaskers.
Deze keer de korte kanten: nét zoals voor de lange kanten liggen de strippen bovenop.
Ook een poging voor wat relief op de binnenwand toegevoegd.
Etstoestel is aan het opwarmen ...

Aanpassingen zijn nog niet van de baan:
- het ondervlak moet bijgestuurd worden, omdat mijn idee qua onderstel veranderd is.
- de binnenkant van de lange wanden moet eveneens wat relief krijgen.

Ik begin het wat op mijn heupen te krijgen: ooit moet dat ding toch definitief in orde komen ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

marc goovaerts

Geduld Jean, geduld. Het is deze keer toch geen race tegen de tijd ?

Steam.N

#4762
Citaat van: marc goovaerts op 07 juni 2015, 16:32:08 PM
Geduld Jean, geduld. Het is deze keer toch geen race tegen de tijd ?

Neen, gelukkig niet  ;)
Maar steeds opnieuw dezelfde stukken bijsturen en etsen ...
Na een tijdje werkt het op de zenuwen, alsof ik precies ter plaatse blijf trappelen.

Niet dat dat zo is, want de betere stukken beginnen uit het bad te komen.
Deze keer de bijgewerkte korte wanden, met opleg-houtwerk:



Ziet er beter uit dan de 0.1mm versie.
Aan de andere kant zit wat binnen-houtwerk getekend.
Deze keer had ik geluk met mijn timing: de onderste stukjes begonnen los te komen.
Iets langer gewacht, en ik was ze kwijt, op de bodem van het etsbad.

Het masker voor de bijgewerkte basisplaat is net uit de printer gerold.
Straks volgend ets-proces.
Ondertussen wordt het binnenschema voor de lange wanden uitgetekend (ik word er wat suf van, en ga eerst wat frisse lucht scheppen ...)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Peter

Citeerik word er wat suf van, en ga eerst wat frisse lucht scheppen .

Is het niet te warm buiten?

Even lle gekheid op een stokje:
Jean, het is om jaloers op te worden. ;)
Denke dat ik de volgende keer (als er nog een komt), ook een kursus etsen ga volgen (alhoewel ....heb nu al tijd te kort.)
Met vriendelijke groeten
Peter

Steam.N

Het is hier wat aan het spoken:
ik krijg de bodemplaat maar niet goed geëtst.  >:(
Daarnet de derde poging de mist zien ingaan ... en vuilbak ingekieperd ...

Het lijkt bij de twee laatste pogingen dat de belichting niet perfect gelopen is.
Daarom maar het belichtingsmasker hermaakt, want eerste was eerder op plaatdikte 0.1mm voorzien.
Daardoor mogelijks onvoldoende aansluiting van het masker op het plaatje, en daardoor ongewenste lichtverstrooiing.

Zo gaat het natuurlijk niet vooruit  :'(
Ik heb nog wat hoop, en start de vierde poging (zucht)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#4765
Oef ... na veel nagelbijten heb ik een (denk ik) bruikbare basisplaat.



De twijfel rees, toen ik zag dat de ontwikkeling niet helemaal goed zat aan de tredes.
Die gaan morgen wat vijlwerk vereisen.

Maar denkelijk ben ik nu alweer een stapje verder.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Ik las noodgedwongen een logistieke pauze in:
- alweer een mislukte etspoging (ontwikkeling)
- ik zoek me de hele tijd rot naar allerlei spullen.

Dus:
- ontwikkel- en ets-bad verversen
- mijn inventaris up-to-date brengen

Stuk tegen mijn goesting, maar ik heb geen keuze ...
Best snel door de zure appel bijten ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Citaat van: Steam.N op 08 juni 2015, 21:46:31 PMHet lijkt bij de twee laatste pogingen dat de belichting niet perfect gelopen is.
Daarom maar het belichtingsmasker hermaakt, want eerste was eerder op plaatdikte 0.1mm voorzien.
Daardoor mogelijks onvoldoende aansluiting van het masker op het plaatje, en daardoor ongewenste lichtverstrooiing.

Die 0.1 mm verschil zal aan je masker-mapje net zoveel doen (tenzij vlak bij de strip) - je vacuümzakje moet dat verschil aankunnen

Mij lijkt het eerder een zwarting/belichting-probleem : hoe licht-ONdoorlatend is de afdruk op je transparant ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Citaat van: Gerolf op 09 juni 2015, 21:51:28 PM
... Die 0.1 mm verschil zal aan je masker-mapje net zoveel doen (tenzij vlak bij de strip) - je vacuümzakje moet dat verschil aankunnen  ...
De afwijking zat inderdaad aan de strip die beide zijden bijeen houdt.
Door 0.1mm toe te voegen heb ik locaal minder verbuiging.

Citaat van: Gerolf op 09 juni 2015, 21:51:28 PM
... Mij lijkt het eerder een zwarting/belichting-probleem : hoe licht-ONdoorlatend is de afdruk op je transparant ...
Mijn printer-instellingen zijn ongewijzigd.  Als in het verleden het etsen goed ging, zouden de instellingen goed moeten zijn.
Voor alle zekerheid zal ik het inktpatroon vervangen, op het moment dat de ets- en ontwikkelbakjes ververst worden (vandaag of morgen).

Inventaris-controle is gestart.  Zal nog en heel stuk van de avond vereisen.
Hopelijk ben ik dan van veel zoekwerk verlost  ;)

De avond is toch niet volledig de mist ingegaan:
ik heb een siliconen mal gegoten van het onderstel van de Z-wagon die ik uiteengehaald heb.
Opeenvolgende afgietsels gaan me komende dagen toelaten een aanvaardbaar onderstel te bouwen voor de tramwagonnetjes.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

modèlisme

Jean, Met een printer kan je nooit een volledige zwarting verkrijgen, UV licht kan er nog door en daarom krijg je geen scherpe ets resultaten, ik spreek van ondervinding.
Ik ets reeds van 1979 en enkele jaren jaren ben ik gestopt met het zelf etsen en heb laten etsen.
Je zou van je tekeningen filmen moeten laten maken, wil je een optimaal resultaat bekomen. En geloof mij die filmen laten maken kost echt niet zo veel.
Zeker zou ik je dit aanbevelen in schaal N zijn de etsingen zeer klein en rijk van details en dus belangrijk dat je zeer goeie maskers hebt. En die zijn alleen te bekomen met een fotografisch procede.
Probeer maar eens en vraag raad in een fotogravure.
Bij een etsfirma is men zelf afgestapt van de flimen en brengt men de data digitaal op de te etsen plaat. Daardoor bekomt men zeer scherpe en detail rijke resultaten bij het etsen.
Vergelijk maar eens een etsplaat van jou en die uit de industrie. JIj hebt zeer veel vijlwerk te maken, met een etsplaat uit de industrie zijn alleen de aanhechtingspuntjes te verwijderen.
En je mag nooit deze fijner maken dan de dikte van je plaat, evenzo met de gaatjes voor handgrepen in de plaat.
Groetjes,
Paul.