Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Steam.N

Citaat van: SuSke op 17 augustus 2014, 11:49:41 AM
PRACHTIG WERK Jean, Knappe kerel die je dat nadoet. :P  8)

kleine randbemerking van mijn kant vanuit mijn perspectief als bouwkundige  ;)
Ik zou die versterkingen die je nu in die akelige dikke styreen gemaakt hebt toch in messing gemaakt hebben uit L of T-profieltjes. De kans dat die dingen er in werkelijkheid ook zaten, is zelfs heel reëel.
De langse bogen moeten dwars ook gesteund worden, dus ik zoek daar ook kruisverbanden of iets dergelijks. Licht en fijn maar efficiënt, ook voor het nabouwen en de latere stabiliteit van je model.
Maar ik vermoed dat je ze niet kan terugvinden op je blauwdrukken en ze daarom ook niet gemaakt hebt. :)
Of komt er nog iets anders om het hoekje piepen (of uit de etsmachine) zo dadelijk  ;) ???

Frans, bedankt voor je opmerkingen.  Maar ...
- die te dikke styreen, bedoel je die stukken die de toppen van de dwarsbogen verbinden?
Die zijn 0.75x0.75mm.
De kleinste (gevonden) messing profielen zijn 1.5x1.5mm ... :o
Volgens mij lijken ze op foto dikker dan in de werkelijkheid, omdat ze nog niet geschilderd zijn, en het licht meer weerkaatsen.

- Die kruisverbanden zijn gepland, en denk ik in fijn staaldraad uit te voeren.
Voor de stijfheid van het model zijn ze niet nodig, gezien de zinken dakbedekking alle spanten onder strikte controle houdt.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 17 augustus 2014, 11:40:05 AM
inderdaad ik was ook verrast om je met die grote blokken piepschuim te zien rondrijden en waarom ze zouden kunnen dienen ? ...

Klikspaan  ::) ::) ;D
@Chris:  tja, nu weet je het, hé  ;) ;D
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Kautenbach

idd knap gemaakt die suikerklontjes van piepschuim, net echt, zullen ongeveer 25 bij 25 cm zijn ;D ;)

heel benieuwd hoe t eruit ziet als de kap tegen het gebouw staat :D  we wachten morgen, of is het overmorgen, rustig af...haast je niet pom pom pom ;D

Chrisrail

#3798
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

Steam.N

 ;D ;D ;D  ... ik word met de dag mooier ...  ;D ;D ;D
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

SuSke

#3800
Citaat van: Steam.N op 17 augustus 2014, 13:41:26 PM
Citaat van: SuSke op 17 augustus 2014, 11:49:41 AM
PRACHTIG WERK Jean, Knappe kerel die je dat nadoet. :P  8)

kleine randbemerking van mijn kant vanuit mijn perspectief als bouwkundige  ;)
Ik zou die versterkingen die je nu in die akelige dikke styreen gemaakt hebt toch in messing gemaakt hebben uit L of T-profieltjes. De kans dat die dingen er in werkelijkheid ook zaten, is zelfs heel reëel.
De langse bogen moeten dwars ook gesteund worden, dus ik zoek daar ook kruisverbanden of iets dergelijks. Licht en fijn maar efficiënt, ook voor het nabouwen en de latere stabiliteit van je model.
Maar ik vermoed dat je ze niet kan terugvinden op je blauwdrukken en ze daarom ook niet gemaakt hebt. :)
Of komt er nog iets anders om het hoekje piepen (of uit de etsmachine) zo dadelijk  ;) ???
Frans, bedankt voor je opmerkingen.  Maar ...
- die te dikke styreen, bedoel je die stukken die de toppen van de dwarsbogen verbinden?
Die zijn 0.75x0.75mm.
De kleinste (gevonden) messing profielen zijn 1.5x1.5mm ... :o
Volgens mij lijken ze op foto dikker dan in de werkelijkheid, omdat ze nog niet geschilderd zijn, en het licht meer weerkaatsen.

- Die kruisverbanden zijn gepland, en denk ik in fijn staaldraad uit te voeren.
Voor de stijfheid van het model zijn ze niet nodig, gezien de zinken dakbedekking alle spanten onder strikte controle houdt.

Het gaat hem om de stukjes die in het rood zijn aangegeven op deze foto:



Die zijn inderdaad beter en mooier in staaldraad uit te voeren.

Wat me ook opvalt is dat de bogen boven de kap ook telkens 1 boog overslaan. Dan moet je tussen de bogen ook nog een profieltje of kruisverbandje voorzien anders is de kop van die tussenbogen niet vast gehouden.

In model is de "zinken dakbedekking" natuurlijk veel keren stijver dan wat je er ook tussen steekt en je kap gaat nooit belast worden door wind zoals het echte exemplaar natuurlijk.

Ik vertrouw er op dat je het geheel toch vrij nauwkeurig nabouwt van wat je nog uit de plannen kan opmaken.

Succes en ik breng in Leuven wel mijn eigen teil mee.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Steam.N

Frans,

de blauwdrukken tonen van jouw rode verstevigingen slechts de profielen die van onderaan de centrale booglijn naar de bovenkant van de booglijn ernaast lopen, en van de voet van lijn 2 naar de bovenkant van de ramenrij.
De postkaarten bevestigen deze opbouw.
Deze opbouw leek me van in het begin al vreemd, omdat op de blauwdruk de centrale dwarsbooglijn vrij staat, tot die aan de bovenkant verbonden wordt met de bovenkant van de aanliggende dwarsbooglijnen.

Spijtig genoeg ben ik deze verbindingen al beginnen uitvoeren met styreen 0.6mm diam, wat (nu ik er opnieuw naar kijk) inderdaad wat dikjes overkomt.
Ik was vergeten dat ik 0.3 en 0.2mm diam staaldraad heb.  Hiermee waren deze versterkingen inderdaad fijner overgekomen ...
Uitbreken van de reeds geplaatste verbindingen doe ik niet, want ik riskeer hiermee meer schade aan te richten.
Ik ga dus met het styreen verder, omdat het helemaal geen zicht is een deel in 0.6 en een deel in 0.2 uit te voeren ...

De horizontale verbinding van de toppen van de hoofdbogen komt er inderdaad nog, om de niet-dragende bogen in positie te houden.

Met jouw vermelding van kruisverbanden had ik eerst begrepen dat je een kruisverband voor ogen had tussen twee dragende hoofdbogen, met kruisstangen onderaan de zinken sectie.
Voor zover die zin hebben in het niet twisten van de totale bouw, kan ik die wel plaatsen.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Chrisrail op 17 augustus 2014, 14:50:40 PM

GOD heeft slechts enkele mooie mannen gemaakt,

en de rest heeft hij haar gegeven                       ?

;)

Chris kent maar één God en die is van Godverdomme, de rest is van een vertaling die Chris misbegreep ! De vertaling die is eigenlijk (Chris vergat een woord) : God heeft enkele mooie mannen gemaakt en heeft ze aan haar gegeven, 't is natuurlijk niet aan ieder gegeven goed Engels te begrijpen, maar eigenlijk waren we over uw baan toch bezig.

Toch maar lekker voortdoen zou ik zeggen want de tijd begint zo stilletjes aan te dringen !

Groeten Peter ;)

SuSke

Citaat van: Steam.N op 17 augustus 2014, 16:33:31 PM
...
De horizontale verbinding van de toppen van de hoofdbogen komt er inderdaad nog, om de niet-dragende bogen in positie te houden.

Met jouw vermelding van kruisverbanden had ik eerst begrepen dat je een kruisverband voor ogen had tussen twee dragende hoofdbogen, met kruisstangen onderaan de zinken sectie.
Voor zover die zin hebben in het niet twisten van de totale bouw, kan ik die wel plaatsen.

Er is ergens een kruisverband nodig, liefst zo kort mogelijk bij de top van de boog als wind stabiliteit. Het kan ook zijn dat het net onder de zinken bekleding zit omdat het dan de koepel mooi open houdt.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

eve

Citaat van: Chrisrail op 17 augustus 2014, 14:50:40 PM
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 17 augustus 2014, 11:40:05 AM
maar wel nog een mooie kop haar ! ?? ??

Je weet toch wel Peter dat je hier twee dingen plaatst die niet samen gaan.....
Want weet,
GOD heeft slechts enkele mooie mannen gemaakt,

en de rest heeft hij haar gegeven ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

;)

Willen jullie aub wat stiller zijn ?
Dank u.

Erik

Steam.N

Citaat van: SuSke op 17 augustus 2014, 22:42:36 PM
... Er is ergens een kruisverband nodig, liefst zo kort mogelijk bij de top van de boog als wind stabiliteit.
Het kan ook zijn dat het net onder de zinken bekleding zit omdat het dan de koepel mooi open houdt.

Morgen zal ik de postkaarten en blauwdruk nog eens doornemen.
Het is natuurlijk wel zo dat het vakwerk, zoals het er nú uitziet, met gespiegelde structuur aan weerskanten van de centrale dwarsbogen, de nodige stijfheid geeft.
Morgen meer hierover.


Ondertussen is de derde dwarsbogenlijn geplaatst, en is de glasboer bezig de zijraampjes te plaatsen.
Hopelijk is ie klaar, voor ik mijn beddeke induik ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

SuSke

Werk het rustig af zoals je denkt dat het goed is Jean, geen mens die het zal merken in Leuven.

We kunnen er daar wel even over pallaberen met een frisse pint over hoe het eigenlijk had kunnen mogen mogelijkerwijze moeten zijn.

Zit de glasboer maar een beetje achter zijn veren  ;) ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Steam.N

#3807
@Frans: even tussendoor: (niet dat ik er verder van wakker lig, maar even als achtergrond informatie)

Volgens blauwdruk liggen de trekkers zoals nagebouwd:


Postkaart met beste inkijk:

Trekkerspel nagenoeg niet te zien ...  Je raadt de trekkers die ik reeds gebouwd heb, maar ziet geen kruisende trekkers.
Bevestigt alleen je eerdere opmerkingen, dat ik "mijn" trekkers véél te dik heb uitgevoerd.
Spijtig, maar ze worden niet omgewisseld, gezien ze nagenoeg niet te zien zijn, en de kans op extra schade veel te groot  ;)

Er wordt (deze avond) verder gebouwd (glazen dakpartij, aanpassing aan stationsgebouw, wissels en sporen, etc)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

SuSke

#3808
Jean,

Dwarse stabiliteit van de langse bogen is in orde met alleen de trekkers die voorzien zijn. Door de symmetrie houden de linker- en rechterkant elkaar in evenwicht. Vorwaarde is wel dt de verbindingsbalk over de bogen in de nok aan elkaar zitten.



Er zijn inderdaad geen kruisverbanden te zien tussen de hoofdbalken. Men kan er van uitgaan dat de beplanking die onder het zinken dak ligt voldoende was om de dwarse krachten uit te middelen.
De structuur werd waarschijnlijk zo ontworpen dat elke boog een kleine vervorming kon krijgen t.o.v. de naastliggende zonder de stabiliteit van het geheel in gevaar te brengen.
Vroeger konden ingenieurs dat nog berekenen, de huidige computermodellen geven op dit soort zaken altijd een foutmelding omwille van teveel vrijheidsgraden in het model.

Dus: geen kruisverbanden in het dakvlak tussen de bogen, alleen een ligger tussen de bogen op de centrale en uiterste langse boogconstructies conform de blauwdrukken.

Keep it going Jean, en die pint die gaan we zeker drinken :) ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Steam.N

Citaat van: SuSke op 18 augustus 2014, 11:24:50 AM
... en die pint die gaan we zeker drinken

Daar kijk ik naar uit  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }