Nieuws:

Nu in MSM 247 TEST: Lineas 186 295 van ROCO | Minitrix 186 252 Lineas | PIKO NS 1138 | De CFL 'Wegmann'-rijtuigen van Pullman/ESU | Vergelijkende test silowagens Uacns van NME en PIKO

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Metpetergaathetbeter

metpetergaathetietswatminderbeter en inderdaad geen zere ogen en een wat mindere rug  ;D

in principe maandag terug maar ik denk dat ik dinsdag ga afspreken en hopelijk heb jij daar meer van genoten !

Groeten Peter ;)


Steam.N

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 13 juli 2014, 00:22:08 AM
metpetergaathetietswatminderbeter en inderdaad geen zere ogen en een wat mindere rug  ...

Was te verwachten, hé  ;)
En neen, ik heb daar niet van genoten  :o  Ver van mij het leedvermaak !
Is het ondertussen al terug Metpetergaathetalweereenheelstukbeter ?

Vandaag wordt hier alweer wat gedrukt ... Maar er wordt geen aantal voorop gesteld ...
We zien wel hoe het loopt.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Nieuw probeersel:  een messing kitje ineensteken: een boerekar ...
Eenvoudig ... lijkt het ... tot je beseft dat de uitleg zo sterk mogelijk gecondenseerd werd, om enkele mm2 papier te kunnen besparen ...
Benieuwd of het lukt ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#3528
De assemblage van de boerekar is goed gevorderd.
Met vallen en opstaan heeft elk onderdeel zijn plaatsje gevonden ...



Spijtig genoeg ben ik de details wat aan het verliezen bij het schilderen ...
Heb hier alleen penseel bij, geen airbrush.
In elk geval een goeie leerschool (had de verf beter ietsjes verdund, en dan wat drybrush-achtig aangebracht).

In elk geval is de job niet afgewerkt: schildering van onderstel en wielen moeten nog starten, en de bak moet een (dun) tweede laagje krijgen, om het messing niet te laten doorschijnen.

Voor een eerste kitje ziet het er redelijk uit, maar ik reken er op dat volgende kitjes beter worden.
Het is een echte eye-opener : het leek me in het begin zo verdraaid simpel, en ik keek er wat op neer ...
Maar het is absoluut niet simpel : erg fijn en fragiel werk ...
En dan denken dat dit zo op 't zicht het eenvoudigste kitje was ... mmmhhhh ... interessant ...


Om de gedachten wat te verzetten, zijn er een 1300 kasseitjes bijgekomen. 
Kleine stappen ... De Merodelei werd ook niet in één dag gekasseid  ;)  En ze waren met méér dan één  ;D
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterC

Jean, dergelijke fijne en fragiele werkjes vragen een fijne verf.  Mijn schaal is twee maal groter en ik vind Tamiya als grondlaag vrij goed (gevolgd door een afwerking met elke acrylverf met fijn pigment).
Ik was een olieverfspuiter (heel oude Humbrol - geen betere verf te vinden - gestopt wegens hoofdpijn door de verdunner - gestopt wegens tegenwoordig andere samenstelling van de verf) en heb lang gezocht naar een (acryl-achtig) alternatief: Tamiya!  Helaas geen zuivere acrylverf en helaas nog met synthetische verdunner te spuiten (die met de gele dop).

Is dat een dop van een 50L fles  ;)



Groetjes, Peter


Steam.N

Op dit ogenblik heb ik Vallejo bij de hand, Peter.
Geen mogelijkheid om komende twee weken andere te halen ...
Door die verf wat te verdunnen hoop ik volgende keer een beter resultaat ...
Het potje dat ik vandaag hanteerde, had een wit dopje, dus het was iets dikker ... Niet aan gedacht   ::)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

SuSke

Rara... waar komt die kar vandaan ??
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Steam.N

Citaat van: SuSke op 15 juli 2014, 00:26:52 AM
Rara... waar komt die kar vandaan ??

LOL ... Ja, een goeie ziel heeft hier enkele weken geleden een link geplaatst ...
Had dat niet mogen doen, want iets later vertrok een bestelling ... en nog wat later kwam onderandere dit kitje bij mij binnen ;)

Thanks again !!!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Havoc

Citeer... en nog wat later kwam onderandere dit kitje bij mij binnen

Dus we gaan nog meer van die dingen te zien krijgen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

Mooi karretje, Jean !
Over het schilderwerk: misschien nu alleen assembleren, en later met de airbrush werken?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Citaat van: Gerolf op 15 juli 2014, 09:34:30 AM
... misschien nu alleen assembleren, en later met de airbrush werken?

Mmmm ... alweer wat starten en níet afwerken ? ? ?
Ik begrijp wat je bedoelt, maar ik heb er weinig zin in, met dat wachten.
Als het niet goed komt, met dit kitje, wacht ik met het volgende tot ik thuis ben.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Peter

Die boerekar is gewoon prachtig.  Ondanks dat je het met een penseel hebt gedaan is het resultaat toch, mijns inziens, zeer mooi.
Met penseel schilderen is de oude regel nog altijd van kracht: beter een paar dunne (tot zeer dunne) lagen dan 1dikke, die dan gewoonlijk te dik is.

En nu we toch over messing bezig zijn (zelf geetst of gekocht) heb ik spijt als haren op mijn kop (heb er niet zo veel meer) dat ik toen niet mee in dat projekt van Gerolf gestapt ben en ook zelf gaan etsen.. Als ik dat beslag op de deuren van je gebouwen zie.......
Met vriendelijke groeten
Peter

Michiel

Schilderen met penseel gaat wel, maar ik heb het beste resultaat door het sterk verdunnen van de verf, tot zelfs 50/50. Ik gebruik goedkope (lees geen perfect kwaliteit) acrylverf van Marabu, aangelengd met water en een druppeltje afwasmiddel om het geheel beter te laten vloeien.  Het is dan helemaal niet dekkend, maar met een laag of 5-6-7 komt het goed. Telkens voldoende laten drogen. Op deze manier breng je vele flinterdunne laagjes aan, en blijven de details zichtbaar. Ik wissel zelf de kleurnuances laag per laag om een diepere kleur en versterkt detail-effect te krijgen. Een voorbeeld zijn de loodsdeuren waar de micro-groeven van het houtwerk nog zichtbaar bleven.

Maar dat is zuiver persoonlijk gepruts en geprobeer. Ik ben er gelukkig mee, maar beter dan goed airbrushwerk (wat ik ook nog niet kan) krijgt men het er niet mee.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Peter, Michiel, bedankt voor de info.
Zal ik zeker toepassen !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Citaat van: Havoc op 15 juli 2014, 09:17:11 AM
... Dus we gaan nog meer van die dingen te zien krijgen.

Wie weet  ;)  Hangt af van het lukken van het eerste kitje, en van de beschikbare tijd  ::)  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }