Nieuws:

Nu in MSM 247 CLUB: Op bezoek bij de AMRA

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Herwig

Steentje  in  kikkerpoel  ?

Steam.N

Herwig, "Steentje in kikkerpoel" klinkt zo negatief?
Nochtans vind ik je opmerking wel erg relevant.

Nu, tussen haakjes: ik zit weer etspatroontjes uit te tekenen  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Herwig

(  Mooie kikkertjes krijgen een zoentje en worden koning... )

En nog veel leut en deugd  van/met  uw kunstig etswerk.  Het is een hedendaagse manier om mooie modelgeveltjes te toveren... .
( Digitale foto's zijn toch ook foto's, net zoals de vroegere analoge ... . Bijvoorbeeld. )

gardevil

Voor mij is modelbouw creatief bezig zijn. Of dat nu met pen en papier en x-actomesje is, dan wel met computertekeningen en snijplotter, het is voor mij het proces dat telt, van het eerste idee tot de latere uitvoering.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

Steam.N

Voila ... eindelijk, na vele vele maanden ... friezen voor het stationsgebouw uitgetekend en gepast (op papier).  :)
Nu in belichtingsmapje omzetten, zodanig dat ik de friezen morgen kan etsen ...

Eerder waren de friezen in styreen gelaserd.
Erg mooi werk, maar uiteindelijk moeilijk aan te passen aan het gebouw.  Ook onmogelijk om mooi af te werken.
Bovendien ontbrak het baksteenprofiel ... op die schaal niet bevredigend aan te brengen.

Na mijn ets-uitspattingen met de twee laatste gebouwen, heb ik nu een hoger verwachtingspatroon, en een betere techniek bij de hand.  ::)
Geëtste friezen lijken haalbaar ...
Vreemd, hoe je met de tijd evolueert ... en na een tijd dingen anders aanpakt ...

Nu ik het stationsgebouw terug regelmatig vastpak, zie ik vele fouten.  :-[
Ook vreemd, want toen ik het aan het bouwen was, leek alles prima ok.
Maar een probleem maak ik er niet van.
Eens afgewerkt, heb ik een mooi stukje geboortestad in huis !   :) :)


Héé ... wat ... terug aan de gebouwen bezig ? Wat met de sporen waaraan ik terug begonnen was ?
Geen paniek: het spoor dat ontbrak, is nagenoeg klaar.  Nog een paar uurtjes, eenvoudig werk.
De engelsman: die moet ik nog terug inbouwen: dat vraagt iets meer tijd, want het moet perfect passen tov de aanliggende sporen.
Ook de bedrading ervan (puntstukken) moet herdaan worden, voorzichtig ...
De mechanische kant van de aandrijving van de wissels is opgelost.  :)
Alleen wacht ik nog op een betere aansturing van de servo's, vóór ik de aandrijving van de andere wissels aanbreng.
Belangrijk is dat de eindstanden van de servo's kunnen ingesteld worden, en de wilde opstartbewegingen van de servo's onderdrukt ...


Kasseiwerken worden voorzichtig uitgeprobeerd: pluimkarton.
Testje geeft geen perfect, maar zeker wel aanvaardbaar resultaat.
Benieuwd wat het gaat geven op een groter oppervlak, aangewerkt aan de rest van de scenery ...
Mocht het niet goed komen, kan ik nog op gips overstappen (maar doe ik liever niet) ...


Stilaan begint er wat aanvoelen te komen voor wát wáár gaat komen ...
Dingen worden tijdelijk geplaatst ... worden verschuiven ... gaten in de basisplaat moeten aangepast worden ...
Stilaan gaat een nieuw soort werk beginnen hier: styreen wordt binnenkort opzij geschoven, en dozen met ander materiaal bovengehaald ...


Ik ben mezelf hier aan het overtuigen dat het allemaal gaat lukken ...  ::)  :-\   :)
En wie weet ... er is nog een beetje tijd ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

marc goovaerts

Een hele boterham ! Verlies je weg er niet in

Steam.N

Elke dag ... een stuk(je) ...  ::)
(en hopen dat de boterham niet beschimmeld geraakt vóór ie op is  ;) )
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

raf

hallo

stel je dan voor dat je na 36 jaar terug verder gaat met de hobby wat er dan niet allemaal veranderd is
dus ikke ben met vele zaken in het oude gedeelte niet tevreden maar haast onmogelijk om alles terug opnieuw te gaan bouwen

Jean ik heb met die servo's hetzelfde probleem eigenlijk en dat is de jitter tijdens het op starten
nu heb ik het geprobeerd en dit lijkt wel te werken
bij het afsluiten zet ik alle wissel tongen in het  midden zodat ze naar elke kant kunnen uitslaan zonder de rails te raken bij opstarten
na een korte pauze word de in het geheugen weg geschreven laatste stand aan genomen
dit is een kleine automatische routine die ik mee geschreven heb en alle pic processoren hangen met portA.5 aan elkaar.
maak ik deze poort laag dan schrijven alle servo printjes hun stand naar het geheugen en zetten de wissel tongen daarna in het midden
zo ook met deuren en andere zaken die allemaal eindstanden hebben

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Gerolf

Geen slecht idee, Raf, maar het werkt niet bij een stroomuitval
Je dient eerst dat signaal te geven voor die middenstand voor je het systeem uitschakelt.
Als je baan zich om één of andere reden zelf uitschakelt werkt het niet.
... maar ik stel voor om dit soort discussies in een ander, meer geschikt draadje, voort te zetten ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

raf

@ gerolf

Het was toch Jean zelf die er over begon en dit is geen discussie maar een normaal antwoord op Jean zijn vraag

CiteerAlleen wacht ik nog op een betere aansturing van de servo's, vóór ik de aandrijving van de andere wissels aanbreng.
Belangrijk is dat de eindstanden van de servo's kunnen ingesteld worden, en de wilde opstartbewegingen van de servo's onderdrukt ...

stroom uitval ga je tegen met een ups en een dikke zoemer die je waarschuwt als de stroom uitvalt

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Steam.N

Klopt, Raf.  Interessant ideetje.
Met een ups-oplossing moet dit kunnen werken ...


Ondertussen is het tekenwerk alweer beëindigd, en hangt een plaatje in het etsbad.
Om de tijd te doden ( ::) ) worden kasseitjes gedrukt ... véél kasseitjes ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

TBCédric

Citaat van: Steam.N op 11 juli 2014, 21:50:20 PM
Klopt, Raf.  Interessant ideetje.
Met een ups-oplossing moet dit kunnen werken ...


Ondertussen is het tekenwerk alweer beëindigd, en hangt een plaatje in het etsbad.
Om de tijd te doden ( ::) ) worden kasseitjes gedrukt ... véél kasseitjes ...

Zou je niet beter één modder    moedermodel maken én daarvan een mal maken én dan in gips afgieten, op maat snijden (indien bochten) én zo op je baan plaatsen? Zou minder werk zijn, maar de moeilijkheid is om de afgietsels zo goed mogelijk te verwerken, zodat je niet ziet waar het ene afgietsel begint, en het andere eindigt.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Steam.N

Citaat van: LS Models op 11 juli 2014, 22:17:32 PM
Zou je niet beter één modder    moedermodel maken én daarvan een mal maken én dan in gips afgieten, op maat snijden (indien bochten) én zo op je baan plaatsen? Zou minder werk zijn, maar de moeilijkheid is om de afgietsels zo goed mogelijk te verwerken, zodat je niet ziet waar het ene afgietsel begint, en het andere eindigt.

Dat vind ik nu nét het probleem: met mallen zie je zo gemakkelijk de naden.
Bovendien zie je snel het repetitief patroon, wat ik zeker wil vermijden.
Dus daarom ... kasseitje per kasseitje ...
Op dit ogenblik zijn 5% van de 26.400 gedrukt ...  :o
Gelukkig is dit een werkje dat je af en toe mag onderbreken  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Steam.N op 11 juli 2014, 22:31:34 PM

Dus daarom ... kasseitje per kasseitje ...
Op dit ogenblik zijn 5% van de 26.400 gedrukt ...   :o ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::)


volgens mij zitten nog niet alle z......vast ! Gelukkig één die geen gevaar betekent voor zijn omgeving !  ;D Jij met modelkasseien (1/160), ik morgen klinkers(1/1) Groeten Peter ;)

Steam.N

Hahaha, misschien ben ik wel een van die z... , maar ík heb morgen géén zere rug  ;D ;D ;D
Nú wel vermoeide oogjes ... na 2.500 kasseitjes ...

Trouwens, het eerder totaal is onderschat, want ik was twee secties vergeten.  het zijn er 38.000 ...
Enfin, pak 1 seconde per kasseitje, dan valt het nog redelijk mee.
Nog een tien uurtjes drukken (maar niet meer deze avond ...)
Zelfs niet allemaal morgen !  Gelukkig ...

Nú is het beddekestijd.
Ah neen, doemme, nog een half uurtje wachten dat mijn friezekes geëtst zijn ...
(het gaat alweer wat traagjes.  Etsbadje moet nog eens ververst worden)
Maar ze zien er al mooi uit  :) :) :)
Nu hopen dat ze passen, zoals de papieren afdrukjes goed pastten ...

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }