Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Steam.N

Citaat van: Herwig op 06 juni 2014, 13:19:44 PM
... Toch maar géén N-geveltjes, op de terrastafel, te lang in de zon ...

;D Zou nogal wat geven ...
Niet alleen kromme gevels, maar waarschijnlijk ook een barstende koppijn, van de lichtintensiteit ...
Nee nee, rustig in de koelte van de knutselkamer ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Weekend is van start  :) :) :)

Wat sleutelen aan de driewoonst:
- plafondje gestoken in de achterbouw
  (maar nog los, want ik moet nog gordijnen hangen, en ooit (?) een binneninrichting, want het is een grote inkijk)
- bovenop de achterbouw rondom een leuning geplaatst (voorlopig, want zó fijn dat die direct beschadigd gaat zijn als ik het gebouw nog manipuleer)

Foto volgt straks.

Eerst verder gordijnen hangen en leien plaatsten ...
En dat plat dak een afwerking geven ... (betonkleur ? schuurpapier ?  Grind?  Geen idee wat ze in NEEB deden ...)

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

HYA

In den bouw gaan ze in verlengd WE, de Jean die begint nu drie dagen te bouwen.  ;D

Metpetergaathetbeter

en de metselaar die bouwde voort !  :) ;)

Steam.N

Citaat van: HYA op 06 juni 2014, 17:31:34 PM
In den bouw gaan ze in verlengd WE, de Jean die begint nu drie dagen te bouwen.  ;D

Nogal wat tijd verprutst, deze week.
Dus even tijd om achterstand in te halen  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

SuSke

Citaat van: Steam.N op 06 juni 2014, 17:20:15 PM
...
En dat plat dak een afwerking geven ... (betonkleur ? schuurpapier ?  Grind?  Geen idee wat ze in NEEB deden ...)

Vroeger werden de platte daken afgewerkt met "dakleer", papier met een teerlaag. Die compositie had geen leischilfers en glasvezelwapening, en het teer was geen "gemodificeerd bitumen" zoals nu gebruikelijk.
Om die vrij fragiele dakdichting te beschermen, tegen mechanische impact en Uv-licht werden de daken toen afgedekt met rolkiezel. Als er ergens moest gelopen worden werden daar planken gelegd genre wandelpaden in de Hoge Venen, een dwarse blak, daarop 2 langse balken en dan een looppad in plankeN.

Kort en bondig: Grind zal het zijn.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Steam.N

Dank je wel, Frans.
Zal dus vertaald worden naar schuurpapier (korrel 80), denk ik.
De fijnste ballast is waarschijnlijk nog wat aan de groffe kant ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#3187
Het dak heeft zijn leien.
Maar het zit nog los, wegens ontbrekende verlichting en binneninrichting winkel.
Pas dan zal ik de dakkapellen aan de voorkant aanwerken en leien geven.

Daarnet even de leuning op de rand van het plat dak gepast: afmetingen kloppen, behalve de hoogte: moet 30% lager.



Stom stom stom: ik had even over het hoofd gezien dat de Preizerkes iets lager staan dan de arduin-rand ...
Zelfs met het schuurpapier als bedekker, komt het niet goed: leuning komt te hoog (schouderhoogte).
Dus leuning moet opnieuw aangemaakt worden: morgen dus een ets-sessie aan mijn been  :(
Tekenwerk is gelukkig maar een fluitje van een cent.

Ik zie nu op de foto dat ik de tegels van de veranda diagonaal gevloerd heb.
Had horen zeggen dat de lijnen normaal evenwijdig liepen met de muur.
Had vloer zowel in parallel als diagonaal afgedrukt, had beslist de wijze raad van vrouw en dochter te volgen, en de parallelle versie te lijmen, maar ik neem toch de foutieve afdruk, zeker ...
Vrouwkes hier thuis zullen niet content zijn: voor een keer dat ze hun zegje krijgen voor de inrichting, doe ik het nét anders ... Foei  :-[

De parket in de uitbouw (muziekkamer (?) heeft aan de aansluiting met de diagonaalvloer nog wat lijm nodig.
Ook de witte binnenmuur van de uitbouw moet nog een behangpapiertje krijgen.
Kwestie van er niet te bleekjes uit zien, als de verlichting aan staat.

Plat dak, groot dak en veranda worden pas gelijmd als de verlichting en binneninrichting in orde zijn.
Dus alles hangt nu wat losjes ...

Bovendien zie ik dat de zandsteen van de uitbouw zijn kleurtje nog moet krijgen ... (vergeet ik telkens ...)
Verlichting, binneninrichting, schilderwerken, regenpijpen, enz, enz ...
Verdraaid nog veel werk, als ik dit gebouw 100% naar mijn goesting wil afwerken ...

Zal het zal me niet tegenhouden om dit weekend aan het huis met witte gevel verder te werken.
Sommige openstaande punten van de driewoonst zullen maar uitgevoerd worden als ik zie dat ik voldoende tijd heb ...
Spijtig, maar ik heb geen keuze.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PietB

Een grote stilte, van bewondering, valt hier.

grt Piet.

Michiel

Jean, dat ziet er machtig moi uit. En de gordijnen zijn super goed geslaagd! Net echt. Het afwerken vraagt nog wel z'n aandacht en tijd, maar wat is deze achtergevel mooi geworden.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Bolje

Jean, zeer mooi werk.
Ik vind zelfs de diagonaal geplaatste tegels goed geslaagd in de veranda, geeft een extra dimensie aan de ruimte.

Op een vrijdagavond al zo'n afwerking, wat had de rest van het weekend dan wel worden?   ;D

Ronald
Vele groeten,
Ronald

Metpetergaathetbeter

HOLY Sugar ! fantastisch Jean, enkel die 2de tegel van de 2de rij beginnende van links ligt niet goed(scheef) ! Nee, alle gekheid op een stokje, Jean je hebt je weer duchtig overtroffen ! Als dit tijdig afraakt zal alleen kunnen gestreden worden voor een tweede plaats, hoewel met wedstrijden je nooit weet !

Groeten Peter ;)

Steam.N

Dank je wel, mannen.
Blij dat het in de smaak valt.  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

marc goovaerts

En of het in de smaak valt ! De ballustrade mag dan wel wat hoog komen, van model en effect is het krek wat dat gebouw nodig heeft.
In de realiteit zie je dikwijls mooie facades en een achterkant als een bidonville. Hier zeker niet.

En voor die tegeltje ? Kan je de paralelle er niet gewoon over kleven om de dames gelukkig te maken ?

Michael

Jean de mankementen heb je zelf al opgesomd, maar deze woonst ziet er schitterend uit, we vergeten vaak dat dit een model in 1:160 is, best wel klein, en dan zo'n details.
Prachtig om te zien en gordijnen goed geslaagd jammer dat de leuning overnieuw moet maar dat is gezien jou ervaring een klein kunstje.
Succes met het vervolg.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154