Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

GVL

Jean, een wissel was opgebouwd uit een tongbeweging, een puntstuk en de verbindingsrails tussen beide.  Die delen werden met elkaar verbonden dmv raillassen die ondersteund werden door dubbele dwarsliggers (of op z'n minst door 2 dwarsliggers die heel dicht bij elkaar lagen).  Ik vermoed dat jouw wisselkits van Amerikaanse oorsprong zijn.  Bij mijn weten worden dubbele bielzen in Amerika niet toegepast en bevinden de raillassen zich steeds tussen 2 dwarsliggers.  Groeten.

Rangeerduivel

Jean,
Ik heb zopas dat filmpje bekeken over het maken/samenstellen van de wissels(ik vermoed dat het hier om een HO uitvoering gaat?)
Héél intressant,maar wordt dat niet een kostelijke bedoening,rails,biels,lijm,houten en metalen plooimallen,mal om de tongen puntig te vijlen ed.
Afgezien van het modelbouwplezier dat je d'r aan hebt,is het sop de kool nog waard en kan je niet beter kant en klare wissels kopen?

;)

Steam.N

Canadese kits, inderdaad geen europese.
De kit bevat een uitgefreesde mal, waarin de kritische (lees gesoldeerde) dwarsliggers (die het puntstuk vasthouden) geplaatst worden.
Dus díe dwarsliggers verplaatsen, om méér overeenkomst te hebben met de belgische zie ik niet goed zitten.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Citaat van: Rangeerduivel op 24 januari 2014, 19:17:32 PM
... ik vermoed dat het hier om een HO uitvoering gaat?  ...
Ah neen hé, Rudy: ik werk in N.  Het filmpje toont wel de bouw van een HO model.
Principe is natuurlijk dezelfde voor alle schalen.

Citaat van: Rangeerduivel op 24 januari 2014, 19:17:32 PM
... wordt dat niet een kostelijke bedoening ...is het sop de kool nog waard en kan je niet beter kant en klare wissels kopen?
Belangrijkste reden waarom ik de wissels bouw is dat ik een grotere fijnheid wenste dan wat de commerciële merken (voor zover ik weet) kant-en-klaar verkopen. 
Ik ben eerder altijd erg tevreden geweest van mijn Peco code 55 wissels, maar als ik die in de aanzet van mijn sporenhal zette, vond ik code 55 veel te grof.
Zo kwam ik bij  code 40 van FastTrack uit.

Komt daarbovenop natuurlijk het bouwplezier.
En naarmate je méér eigen wissels bouwt, drukt dat de eenheidsprijs van de wissels, om dat de gereedschappen een éénmalige kost zijn.
Nu ik deze wissels aan het bouwen ben, weet ik dat ik voor volgende baantjes eveneens mijn wissels zelf ga bouwen.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

ToThePoint

Groot gelijk Jean.
Ikzelf vind het ook veel fijner van afwerking en gebruik daarom code 83 voor Ho omdat ik ook met code 100 materieel wens te rijden.
Code 73 is een brug te ver voor mij. Moest ik nu 20 jaar zijn misschien, maar hoe fijne men gaat hoe meer tijd erin kruipt.
Niemand kan uw ervaring betwisten.
Het voelde niet lekker aan die code 55, wel dan heeft u eens te meer plezier in het bouwen en het genieten achteraf.
Ok het is niet kant en klaar en kost misschien wel meer, maar dat weegt niet op tegen het " niet goed aanvoelen " gevoel achteraf.
Jean doe zo voort man, goe bezig !
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Steam.N

Het vlot niet echt, deze avond, met de wisselbouw: de ene stomme fout na de andere ...
Daarom schrijf ik nu, terwijl ik de volgende wissel bouw, een stappenplan uit, met per stap de nodige handelingen en controles.
Wat overkill, misschien, maar zo kan ik mijn boosheid wat wegwerken ... en vermijd ik volgende keren dezelfde fouten ...

Gelukkig heb ik deze avond toch twee linkse wissels afgewerkt.
Hopelijk kan ik nu nog twee rechtse bouwen.
Dan kan ik morgen met frisse moed beginnen aan de engelsman ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michael

Jean, overkill of niet, het gaat om het resultaat wat je wilt bereiken, en kost het meer tijd, jammer dan het is toch je hobby!
Bij de bouw van de volgende wissels, win je die tijd dubbel en dwars terug. Succes.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Steam.N

Nog niet al te veel knutseltijd gehad, vandaag ....
Maar ik heb toch kunnen voortwerken aan de schrijnwerkerij.

Deze avond nog wisselwerken:  gisteren ben ik niet aan de vierde wissel kunnen starten, dus dat staat deze avond op het programma.  En heel misschien ook de engelsman ...

Eerst wat eten  :)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Vierde wissel klaar.  Oef.
Spijtig dat het de laatste is: de routine begint er in te komen  :)

Handleiding afgedrukt voor de Engelsman.
Maar alvorens ik hiermee start, eerst een test:

Ik wil eerst uitproberen hoe ik best de electrische aansluiting van de gewone zelfgemaakte wissels kan maken ...
Er is erg weinig plaats tussen de dwarsliggers, en ik wil de aansluiting solderen tegen de onderkant en niet tegen de zijkant van de sporen.

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#2019
Gisteren avond heb ik een wissel bedraad, en vast gekleefd op een stukje hout.
Bedoeling?
- uitzoeken hoe ik best een zelfgemaakte wissel spanning geef
- zien of ik dergelijke wissel mooi kan ballasten
- verweringstechnieken uitproberen (roest, olie, ...)
- eenvoudige montage van servo, zodanig dat die snel kan gebeuren, met mogelijkheid tot uitrichten

Puntje één: bedrading:  ik wil géén draadaansluitingen zien, eens de sporen geballast zijn.
Probleempje hier: de sporen zijn op regelmatige afstanden verbonden met pcb-strips (dwarsbalken).
Dus solderen aan de onderkant van de strip heeft geen zin.
Dóórboren van de strips doe ik ook niet, want dan zie het het soldeersel aan de bovenkant.
Dus probeer ik de verbinding te doen aan de onderkant van de sporen, tússen twee dwarsbalken (ondanks de kleine ruimte.



Draden zijn bevestigd.  Wel een onverstandige keuze gemaakt, bij het bepalen van de plaats:
ik kies best twee houten dwarsliggers, en niet een pcb-dwarsligger (want de solduur gaat dan alle kanten op, behalev naar sporen en draad)

Aan de bovenkant zie je op dit ogenblik natuurlijk de draden ...



Je ziet ook het soldeer-gesmos aan de bovenkant.
Geen paniek: eens geschilderd ...



De reden waarom ik de draden langs de dwarsbalken laat lopen, is om de drie draden te bundelen, om via een klein gat naar de onderkant van de tafel te laten lopen.
Eens de plooi er in, ondergaan de soldeerverbindingen geen krachten meer, en zou de verbinding het verder moeten houden.

Nu eerst enkele rechte stukken spoor maken, alvorens ik kan overgaan tot het ballasten ...
Dat is ook een goeie oefening om isolerende maar minimaal zichtbare  aansluitingen te maken ...



Eerst enkele huishoudelijke taken uitvoeren  ;) ::) :-\
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Metpetergaathetbeter

#2020
Afwas ? Jean est teten  no nie gereed? :-\

Naast het feit dat je een gedreven modelbouwer bent, blink je nu nog uit als wisselagent (euh) wisselbouwer  ;D

Groeten Peter ;)

SuSke

Prachtig werk Jean. Ik kan me de voldoening voorstellen die je voelt wanneer je zo'n wissel afhebt.
Succes met de engelsmannen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Steam.N

#2022
Dank je wel, Frans.

En geloof het of niet: dat teststuk, waar ik daanet aan begon:
het zijn de rechte stukken en de aansluitingen waar ik het meeste werk aan heb.
Daar is de wisselbouw maar klein bier tegen.

Goed dat ik dit teststuk gestart heb: het geeft me werkmethodes, gereedschap, en geeft aan waar ik op ga moeten letten.



Het ziet er erg eenvoudig uit, maar ik heb er mijn peren al mee gezien  ;)


Terwijl dit droogt, doe ik verder aan de engelsman.
Die moet vandaag toch absoluut af.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Jean, dat ziet er fantastisch uit. Het profiel lijkt van geen kante op N of H0, meer eerder 0 of 1. Moet je nu ook de flenzen van al je rollend materieel aanpakken, of kan standaard N hier ook over rijden? Heb je trouwens al een testwagonnetje met de juiste flenzen om test te rijden?

Ik kijk een beetje jaloers naar het resultaat, maar weet tegelijkertijd dat ik er nooit de tijd voor zou hebben, laat staan dat ik het voor het volledige Brussel-Noord project zo zou doen. Negen levens en meer...

Jean, hou vol, want dit is echt de moeite waard!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

TBCédric

Jean, dat is (voor een teststukje) wel knap man! Werken die mini spoortjes niet op uw zenuwen na een tijdje?
Ben benieuwd als je aan je baantje gaat werken van de minibaantjes (op spoorgebied ::) )
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.