G.I.P: automatisch schaduwstation zonder wissels

Gestart door conducteur, 09 mei 2012, 21:33:26 PM

conducteur

#165

Enkele foto's (vlug met mijn Ipod genomen, dus niet van de beste kwaliteit)Het relaiskaartje, 8 relais, voor elk spoor een. De treinen vertrekken/stoppen op het einde van het spoor door het DCC signaal in of uit te schakelen. Misschien niet de beste methode, maar wel de eenvoudigste.




Het voedingetje voor de elektronica op basis van 78xx voor 5 en 12 volt.






De 'brug' heb ik deze middag tussendoor in elkaar gestoken, het is de bedoeling dat hierop alle elektronica, het zenuwcenter van mijn systeem komt, het leek mij de ideale plaats. Het laat mij toe om evt onderdelen op de elektronica printen aan te wijzen voor op de verdediging aan de jury en zo de werking van de elektronica uit te leggen.  Op de brug komt ook een systeempje waar ik mijn sensor aan kan monteren. Die 'kijkt' of er geen trein op het spoor staat. De drylin glijlagers zijn ook al gemonteerd, maar moet nog wat uitlijning aan gebeuren, het loopt nog niet soepel genoeg, daarom staan ook de 3 vijzen nog wat losjes.  De multiplex plaat komt niet tot aan het einde van het frame, omdat ik een systeem heb bedacht om de sporen exact uit te lijnen, zodat heel nauwkeurig met de rand van de plaat evenwijdig kunnnen gelegd worden. Dat bespaart wat werk in het programma omdat de afstand tot het spoor bij het op en afrijden nu gelijk zal zijn.
eem
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

conducteur

Heb vandaag mijn L 6208 op zijn printplaatje gesoldeerd, samen met de extra onderdelen voor de sturing van de stappenmotor. Ik moet nog eens uitgebreider testen, maar de motor levert al zijn houdkoppel bij stilstand...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

conducteur

Alles is ingeladen om morgen te vertrekken naar school. Opendeurdag in OLVTD Zeebrugge, ploegstraat 38 komend weekend ZA&Zondag, van 14h-17h30. Iedereen die geïnteresseerd is mag langskomen. Als je mij zoekt, vraag één van de leerkrachten de weg naar klas 6Tiw in lokaal D204.

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

conducteur

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

conducteur

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

philippe_007

Lijkt mij een heel tof eindwerk.
volgens mij is dit heel "simpel" te doen met een arduino, met simpel bedoel ik natuurlijk dat het meeste al bestaat en het warmwater niet opnieuw moet uitgevonden worden.

ivm de locs besturen, je kan de locs digitaal laten toekomen, vanaf een bepaald punt neemt de arduino over en stuurt de locs analoog.
Bij het buiten rijden gaat het terug van analoog naar digitaal.
Dit is natuurlijk niet zo exotisch als oplossing, maar wel een simpele oplossing.

conducteur

Ik heb het bewust zo simpel mogelijk gehouden, en daarvoor onderbreek ik gewoon de stroom per spoor met een relais en microcontroller (beetje zoals je voorstelt met arduino, maar dan met een PIC 16f887)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

conducteur




Hier komt het centrale brein op van m'n eindwerk, samen met twee bezetmelders (een voor het inrij, en het andere voor het uitrijspoor voor/na de fiddle yard) links en boven, aansluiting met andere elektronica edm, sub d stekker rechts voor lcd display evt.... Ik heb voor elk pinnetje van m'n µc een connector voorzien, de meeste zijn al bezet, maar als ik nog iets moet bijvoegen is dat makkelijk gedaan. Een probleempje, het printje is nog niet voorzien voor ICSP, maar wou dat printje niet volledig herwerken. Ik plan toch om nog eens een apart programmeerbordje te maken...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

conducteur

#174
pff pfff pfff, nogmaals het stof wegblazen. Doorheen de vakantie af en toe wat verder gedaan aan m'n eindwerk. Het printje die de sturing verzorgt getekend en geëtst zoals je kunt zien in de vorige post, en al wat begonnen met programmeren. Er begint eindelijk een héél klein beetje licht aan het einde van een tunnel te komen. Er zal nog zeker wat werk zijn, maar dat komt in orde denk ik.


Verder vandaag op gaatjesprint een connector en IC-voetje gesoldeerd om een programmeerbordje te bouwen zodanig dat ik dit en een ander project nog kan programmeren, zonder de prints van een connector te moeten voorzien.


Voor m'n stappenmotor moet ik nog een 12V  voeding maken, omdat m'n huidige motor volgens mij niet sterk genoeg is moet ik uitkijken naar een sterker exemplaar. Een 7812 zal dus niet voldoen denk ik. Overstappen op SMPS? Hoe begin je aan zoiets?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

Citaat van: conducteur op 12 augustus 2013, 22:00:32 PM
Voor m'n stappenmotor moet ik nog een 12V  voeding maken, omdat m'n huidige volgens mij niet sterk genoeg is moet ik uitkijken naar een sterker exemplaar. Een 7812 zal dus niet voldoen denk ik.
Er bestaan ook nog "zwaardere" 12Volt-stabilisators:
LT 1085-12 = 3 Ampère
LT 1084-12 = 5 Ampère
LT 1083-12 = 7.5 Ampère
Alledrie low-drop (1 volt), dus een 9 Volt transfo en brugcel is al genoeg  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan


conducteur

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

conducteur

#178
De rest van deze connectoren die ik gekregen heb zijn verkocht voor elk aannemelijk bod. Ik heb een plank gezaagd waar alle module's opkomen zodat ik mooi de onderlinge verbindingen kan maken, en die 'naar buiten', en het is een ramp om deze aan te sluiten.


In het vervolg enkel nog 'verticale' zoals de zwarte, geen van die groene meer.  :(  Vervangen? Of zijn er minder ingrijpende oplossingen? Ofwel zit de plaat in de weg, ofwel zitten andere module's in de weg. Ik heb nog wat materiaal gekocht bij conrad om dit netjes te bekabelen, samen met wat kabelgoten, die goten moeten nog nageleverd worden, dat zal voor na het weekend zijn denk ik, die zullen ook vreselijk in de weg liggen voor die groene ondingen :(





PS: Wie volgt de bouw van mijn project nog? In de laatste 15 berichten zijn er 10 van mij... Ik weet dat de materie niet zo simpel is, maar als je een vraag hebt, twijfel niet van die te stellen!
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Steam.N

Wees gerust, Rian.
Ik volg van nabij !
Maar heb tot nu toe weinig zinvolle inbreng, dan enkele stevige aanmoedigingen !
Die groene  connectors lijken me voor dit geval inderdaad niet de juiste keuze, alhoewel ze als connector zeker kwalitatief ok zijn.

Benieuwd naar de software, en natuurlijk ook het eindresultaat  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }