G.I.P: automatisch schaduwstation zonder wissels

Gestart door conducteur, 09 mei 2012, 21:33:26 PM

Havoc

Beste zou zijn als je de plaat maar langs 1 kant vastzet op de glijblokken en de andere kant enkel ondersteunt met de glijblokken. Dan kan de plaat en het frame onafhankelijk van elkaar werken. Tenzij beide in hetzelfde materiaal zijn ga je dat zeker nodig hebben. En dan nog, als je 2 alu frames neemt en op 1 ervan een houten plaat vijst, dan gaat die krom genoeg trekken om met zo'n glijlagers problemen te geven. Ik veronderstel dat dat is wat je met je losse glijblokken van plan bent.

Om je plaat voldoende te ondersteunen moet je eens kijken hoe "marmers" ondersteund worden. Dat zijn die grote stenen blokken die ze als referentievlakken gebruiken om zaken op te meten. Die worden op specifieke punten ondersteund om de doorbuiging te beperken: Airy points (*). Soms worden ook Bessel points gebruikt.

(*) heel eigenaardig, maar enkel in het engels vind ik er iets over. Kennelijk meten ze in het nederlands niet zo nauwkeurig :D
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Dirky

en nu een beetje reageren op dat van Johan  ;)

Ik zou alu op alu nemen en de houten plaat vlottend vastmaken. Nu, als dat een beetje kromtrekt, is het geen ramp want het is een systeem om treintjes te verplaatsen. Geen CNC op 0,01mm nietwaar?  ;)

en Rian, heb je nu al je spindel gemonteerd?  :)

Havoc

Dat is ook een optie, Dirky. Rian doet inderdaad geen CNC op 0.01mm maar die glijlagers zijn wel voor zo'n toepassingen gemaakt. En daar wringt het nietwaar. :D Gewone geleiders voor schuiven zouden die problemen niet geven.

Wie technisch tekenen gehad heeft moet weten dat je altijd "vrije" maten moet hebben. Anders is het stuk niet te maken.

conducteur

Daarvoor schakel ik nu over op de losse glijlagerblokken, die hebben een halve mm speling tov de as...
Die moeten dus dergelijke fouten ivm uitzetten, krimpen, uitlijning compenseren...

Op de linkerrail twee vaste lagers (die héél nauw aansluiten op de rail), rechts twee losse lagers.
Schuifgeleiders? Ik denk dat de leerkracht mechanica eens goed ging lachen met me, niet de bedoeling dus.

Eens dit probleem aangepast is, ook eens de montage van de spindel herbekijken...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

MickeyMouse

Citaat van: Havoc op 27 augustus 2013, 21:05:41 PM
Wie technisch tekenen gehad heeft moet weten dat je altijd "vrije" maten moet hebben. Anders is het stuk niet te maken.
Nu je het zegt, waar is de tijd... ;D ;D

Geert

Dirky

Dit is, was, de tafel voor wat ooit een CNC frees moest worden. Ook met Igus materiaal maar alles op aluprofielen gebouwd. Ik heb de tafel jaren als manuele freesmachine gebruikt en alles liep spelingvrij.

Wil ik maar zeggen: "juist op juist past ook"  ;)

Vrije maten zijn inderdaad belangrijk maar toleranties op maten zijn noodzaak!

conducteur

Zaal Forum

Dirky

Rechts zat die in een gewone lager. Links werd de spindel gelagerd met een "koppel" lagers. Juiste naam in 't Vlaams weet ik niet...  :)

conducteur

Links zit de aandrijving, rechts, heb je daar de schroefdraad zo laten zitten en dat in het lager 'gestoken'?

Edit: pech: het zal niet gaan zonder extra draaiwerk :(
xx03 lagers zijn 17mm diameter en xx04 20mm, m'n as 18mm (TR18x4), tenzij ik ergens een lager vind dat afwijkt van die standaardafmetingen...
Zaal Forum

Dirky

Rechts is minder belangrijk en zit dus idd met de schroefdraad in het lager. Hier was het wel diameter 20...

Voor jou zal de goedkoopste oplossing een ringetje zijn met 18 binnen en 20 buiten. Kan gewoon in kunststof gemaakt worden. Misschien zelfs een stuk PVC electrobuis van 20mm ???

conducteur

Zaal Forum

Havoc

CiteerSchuifgeleiders? Ik denk dat de leerkracht mechanica eens goed ging lachen met me, niet de bedoeling dus.

Als hij met jou lacht en niet de problemen die je nu tegenkomt voorzien had (en je dus gewaarschuwde) dan is hij niet echt de man om naartoe te gaan voor mechanische problemen.

conducteur

Bepaalde mensen gaan soms op 'schattenjacht', maar hier komen de schatten gewoon toe in een grote bruine envelop. Vandaag is een 2de zending van Geert toegekomen, waarvoor dank!
Zaal Forum

conducteur

Wachten, Wachten tot alles binnenkomt wat besteld is, dan kan ik voortwerken aan het project.

Vandaag een doosje van IGUS ontvangen (losse glijlagerblokken, kabelrups).

Dit ook nog aangekocht, nog even geduld voor ie thuis staat.
Zaal Forum

TBCédric

Wat een gerief en wat voor elektrische begrippen waarvan ik niks van weet. Ziet er wel goed uit.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.