Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

G.I.P: automatisch schaduwstation zonder wissels

Gestart door conducteur, 09 mei 2012, 21:33:26 PM

Geert

Ik wil me nu niet bemoeien met je µC PIC keuze, maar er is een gelijkaardige µC zoals deze die jij wil gebruiken maar met interne oscillator van 8MHz (RC keten) nl. PIC 16F887. Zo komen de 2 OSC ingangen vrij voor in/outputs die jezelf kan kiezen.  Ook kan je bij deze µC de RESET ingang vrij gebruiken voor input.  Dit geeft al 36 in/outputs op één µC! Nog een handigheidje op de µC is dat heel de B poort (8bits) een interrupt program kan oproepen als de toestand op één van die pinnen veranderd. Ook heeft deze B poort interne pull up weerstanden. Je hoeft dus geen  extra R's  van 10kOhm te gebruiken samen met je keuze schakelaars. Voor de rest heeft deze nog voordelen die je vermoedelijk niet zult gebruiken.  Misschien kan ik je ook met de kostprijs overtuigen, bij Conrad.nl: 16F877a=8,37€;  16F887=3,08€ (dagprijs op 17/12/2012). Voor minder heb je dus meer  ;)

Succes,

Geert 
Schaal H0 - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB

Gerolf

Ik gebruik meestal een "modus"-variabele in de hoofdlus.
Afhankelijk van de modus worden bepaalde routines wel of niet afgehandeld. Dat spaart rekentijd.
De noodstop altijd, maar voor jou moeten handelingen nu eenmaal in een volgorde gebeuren.
Lichtsluizen alleen checken als je plaat beweegt, treindetectie hoeft ook niet altijd, ...
... en laat de controller zelf dingen doen die ingebakken zitten (pwm-signalen hoef je niet zelf aan en uit te zetten, ...)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

conducteur

Even iets anders dan elektronica: de stappenmotor heb ik gekregen van afbraak machines. Omdat die komt van een firma die niet aan particulieren verkoopt, kan ik zelf de 3d tekeningen niet downloaden, dus maar zelf de motor vlug getekend. Ik weet dat de tekening niet 100% juist is, maar de belangrijkste afmetingen zijn correct getekend. Dit is dus een van de laatste tekeningen die ik nog moest maken:
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

conducteur

Weet er iemand waar ik aan Item 40*40 aluminium extrusieprofielen kan komen, liefst in provincie West-Vlaanderen of Oost-Vlaanderen. Heb al een bedrijfje gevonden in Nederland, maar die zijn erg ver, en kunnen geen stukken verzenden langer dan 1m, (ik heb er twee van 160cm nodig). Een zaagservice is welkom, dan moet ik geen zaagblad voor mijn Metabo aanschaffen.
Ik heb 6 stukken van 77cm nodig ( 4,62m) en nog 2 van 160 cm (3.2m), 7,82m in totaal dus.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Dirky

http://www.promec.be/

Zijn verdeler van Paletti-Profilsysteme en kunnen zeker leveren.

Let op, 40x40 op een lengte van 1,6m buigt licht door. Misschien wel beter 80x40 op zijn kant zetten. En niet verschieten van de prijs... da's nie goedkoop! Vraag misschien naar licht beschadigde overschotten...


conducteur

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

conducteur

Nog een bedrijfje in Dadizele gevonden (dat is al veel dichter), maar voor zover ik kan afleiden uit hun site verkopen ze enkel het profielsysteem met als basismaat 45*45 (of 45*90, 90*90).


www.alumes.be
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Havoc

Met vakantie voor onbepaalde duur.

conducteur

Ken ik, maar die leveren geen lengtes langer dan 1m per post, en Alphen aan de Rijn is zo niet direct in de buurt van Bl'ge
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Havoc

Meer dan 1 meter gaat met de post altijd problemen geven. Al op ebay gekeken?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

conducteur

#130
Mijn probleem is denk ik toch opgelost... Dadizele is niet zo ver, daar zal ik pa wel eens voor vragen om eens tot ginder te rijden.
EDIT: aluminium profielen besteld...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

conducteur

Deze middag naar Dadizele om aluminium profielen...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

conducteur

#132

Het frame zit in elkaar... Nu is het wachten op de andere onderdelen die ook besteld zijn.
Het frame is gemaakt uit 45*45L profielen, die 'slecht' geanodiseerd zijn, waardoor ik ze aan een goede prijs heb kunnen kopen. Hier en daar zijn er wat plekken waar je het kunt zien, maar voor de rest zijn ze zoals normale nieuwe.


Voor het gemak zitten de profielen vast aan elkaar met 12 kleine zweetjes:
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Havoc

Stevig constructie. Met zo'n profielen ziet het er direct een stuk professioneler uit.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

evan

Hoi Rian,

Komen ze toevallig van ALUMES?  Ik heb er ook m'n onderframe voor de banen gehaald.
Had je de montagestukjes niet?  Dan moet je die hoekijzertjes niet gebruiken...

In alle geval stevig!
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.