G.I.P: automatisch schaduwstation zonder wissels

Gestart door conducteur, 09 mei 2012, 21:33:26 PM

conducteur

Het is inderdaad een 'grote' overspanning, bijna 1m lang.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Dirky

mooi project...

Aangezien je op mijn email niet reageert en je hier een andere spindel voorstelt, veronderstel ik dat je de spindel en de moer die ik beloofd had niet meer nodig hebt?
Veel succes!

conducteur

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

conducteur


Het is een zeer tof project, en ben blij dat ik dit mag maken, maar we moeten ook het prijskaartje een beetje in de gaten houden. Ik ben niet 100% tevreden met die poten uit die aluminium extrusieprofielen. Die kosten veel (+/- 20 € /m) en als mijn eindwerk klaar is, vliegen die er toch van onderuit om het geheel in mijn baan te integreren. Dat is toch ongeveer 5.5 meter minder. Dan kan ik 100€ nuttiger besteden, maar heb niet direct een idee hoe ik die zou vervangen.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Steven123

Kan je het geheel niet lager maken misschien?  Als het nu 10cm van de grond staat kan je het mogelijk in je baan verwerken en voor de jury plaats je het station op een grote tafel (of enkele bureaus tegen elkaar geschoven) Je kan dan misschien nog extra punten scoren op 'economisch' omgaan met grondstoffen :P
Succes met het project in elk geval
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Havoc

Zou ik ook doen, op tafel(s) of schragen als ze ook de onderkant willen zien.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

PeterC

Tafels of schragen en een doek erover (voor 100 Euro kan je al een heel fancy doek kopen  ;) )

Voor je 'eindbepaling': een lichtsluis!

Je aansluitingen naar je vaste sporen...  Dit wordt volgens mij een struikelblok...  Je kan niet om de natuurelementen heen (krimp/uitzetting/kromtrekken).  Als je hiervoor een 'ideale' oplossing vind, bouw ik je na!

Vanaf volgende week kan je je signalen voor je electronica-aansturing bekijken  ;)
Groetjes, Peter


conducteur

De tekeningen zijn 'bijna' af. Van de leerkracht elektronica heb ik de vraag gekregen of er driver IC's bestaan die een stappenmotor kunnen aansturen met een clock ingang en een Links/rechts draaien ingang. De bedoeling is dat de µC pulsen stuurt naar dat IC, waarbij de motor elke keer een stap verdraait. Dat moet wel bestaan denk ik, maar 'stepper motor driver ic' op google levert weinig op...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

PeterC

Rian, Ik heb hier zo'n schakeling liggen die net doet wat je wil.
Gun me wat tijd voor de nodige opzoekingen (schema ed)...
Groetjes, Peter


Havoc

Hangt natuurlijk af van het type en vermogen van je stepper maar een mogelijkheid is de L297D met de L298D als power driver. Of de SAA1042 met geïntegreerde driver. Google "stepper driver clock" en die staan op de eerste pagina.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

PeterC

#100
Elektuur juli/aug 1988: stappenmotorsturing met een L297 en L298.  Juni 1988 en september 1988 zijn nog aanwezig in mijn archief.  Jul/aug...  wordt zoeken...

Boekje lag bij de stapel "te (her)klasseren"...
Rian PM!
Groetjes, Peter


eddy

Dag Rian,

hoe staan de zaken er voor?Vlot het wat?Ik ben zeer nieuwschiering naar u realisatie.

groeten eddy

conducteur

Vrijdag 7/12 beginnen de examens, en ik moet een deel van mijn dossier indienen. Daar ben ik momenteel mee bezig. Tijdens de examens zal er uiteraard weinig GIPtijd zijn, tussen de eindejaarsfeesten door wil ik de voorbereidingen treffen voor de realisatie (kostprijs uitrekenen, materialenlijst opstellen en bestellen...) . Ik wil zeker beginnen met 'bouwen' in Januari.





Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

conducteur

Kleine update:
- De µC wordt een pic 16F877a gezien het grote aantal in/uitgangen nodig
- programmeren zal voornamelijk met flowcode gebeuren. (gezien dat we nog maar C leren later dit schooljaar)
- Een nieuw driver ic voor de motor hebben we gevonden: l6208
- Er komt een 'kuistrein modus' zodanig dat een kuistrein (of evt andere trein) zonder stoppen of wachten op de fiddle yard rondjes kan rijden.
- Er komt een 'automatisch rijden' waarbij de treinen elkaar zullen aflossen in het schaduwstation om wat automatisch verkeer mogelijk te maken
- Een LCD display zal de status weergeven: welke sporen zijn er bezet, wat er op het ogenblik gaande is (verplaatsen, oprijden, afrijden,....)

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Steam.N

Dit is een tof een veelzijdig project !
Ik duim voor een succesvolle uitwerking  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }