Nieuws:

Nu in MSM 272 TREINSAMENSTELLING: Bananen Express

Hoofdmenu

G.I.P: automatisch schaduwstation zonder wissels

Gestart door conducteur, 09 mei 2012, 21:33:26 PM

ysbeer

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Boor in twee metalen strips even veel gaten als er sporen zijn.
strips op zijkant beweegbaar deel
Zet op de vaste wal twee servos met puntvormige stift.
een op uitrij en een op de inrijkant.
Servo in de midden van de heen en weer afstand.(rechts = links)
draai de pin in de gaten.
Leg middelste rail op beweegbaar deel.
zet stiften in volgende gaten.
monteer de rail die er bij hoort
Enz tot al rail ligt.
onnauwkeurig geboord is nu geen probleem

Toch leuk om je ideen bij andere terug te zien.[:0][:0][:D]

Dirky
Dan nog volgende opmerking op enkele van de aanmerkingen hier:
Als je werk met ?ets" dat vergrendelt op de opeenvolgende posities moet je een beetje aan "Thinking out of the box" doen. De nauwkeurigheid waarvan hier sprake is hoeft helemaal niet (de lat met gaatjes waarvan sprake).
Op het bewegend tafelgedeelte wacht je gewoon van sporen leggen tot de positie-grendeltjes gemonteerd zijn en je lijnt je sporen uit op die posities. Het maakt helemaal niets uit als er sporen eens op 50mm van elkaar liggen en daarbaast op 51mm....
Die grendeltjes kunnen heel eenvoudige ouderwetse meubel deursluitertjes zijn (kogeltje met veer)... want, als je de sporen richt op de vergrendelde positie moeten ook die niet nauwkeurig zijn. Ze moeten gewoon steeds op dezelfde positie komen te staan...
Ik ben er alvast van overtuigd dat het "goedkoop" kan en toch feilloos loopt..

conducteur

Mechanische of optische 'vergrendeling'? Beide hebben toch een probleem?

Hoe detecteert de sturing dat het mechanische systeem 'vergrendelt' is?
Plaatsbepaling met IR led en fototransistor? Zal dat exact tov van elkaar stoppen, die ledjes stralen toch onder een zekere hoek? Of zou dat in het programma op te lossen zijn?
@Dirk(y): You have mail.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

PeterC

Het moet me toch even van het hart dat het hier om een studieproject gaat om 'modeltreinen' te besturen...  Ik heb hier al oplossingen gelezen die er toch ver over zijn...  Twee stappenmotoren en de nodige rotary encoders om uitlijningsverschillen te compenseren...  Waarom dan geen glazen meetlat die op CNC machines gebruikt wordt?  Kost ook maar de prijs van een Mfx-lok (wel nog BTW bijrekenen)...

Keep it simple!

citaat:
Geplaatst door conducteur

Mechanische of optische 'vergrendeling'? Beide hebben toch een probleem?

Gebruik beiden!  Optische detectie dat je op je plek bent (3 IR reflectoren en je kan 8 sporen leggen, 4 reflectoren en je bent al goed voor 16 sporen - Gray-code stip onderaan/zijkant van de tafel - slechts ??n bit wijzigt).

Mechanische vergrendeling: een stukje taps gedraaid staal (H9) in een bronzen of messing (H7 geruimd) busje laten glijden en uitlijning is verzekerd.  

citaat:

...Hoe detecteert de sturing dat het mechanische systeem 'vergrendelt' is?...

Isoleer beiden van elkaar en bij contact weet je dat de vergendeling geslaagd is...  

Zelfs de kleinste (onnozele) servootjes (5 Euro) hebben al genoeg kracht om eventuele uitlijningsverschillen van een 12 kg tafel uit te lijnen.

Zoals reeds gezegd: maak je mechanisch gedeelte met optische plaatsbepaling.  Bij elke overgang markeer je je positie voor de vergrendeling en boor die achteraf (horizontaal moeten die wel vrij juist zitten - met een eenvoudige aanslag op een kolomboormachine is dit een fluitje van een cent...).
Groetjes, Peter

ysbeer

Met een laser en goede lens voor de fotocel is veel te bereiken.
Niet in de laser kijken.
Maar mechanisch houdt mij voorkeur

Ik kijk met een laser en spiegels over beide wissel gebieden van mijn opstelsporen of er niets op de wissels is blijven staan.
Is 6 meter.
wim

Dirky

@ Wim, sorry... niet alles gelezen en idd leuk achteraf te zien dat we "gelijk-denkend" zijn!

Havoc

citaat:
Ik ben op zoek naar zgn blinde moeren, omdat dat volgens mij beter zal gaan.

Zou kunnen, maar als ik google naar "blinde moer" dan geven de eerste 3 resultaten telkens een verschillende moer te zien. Dat wordt spannend.

Laat je door al de idee?n die hier voorbijkomen niet het hoofd op hol zetten. Lees het allemaal eens door, maak van elk idee een lijst met voor- en nadelen. En neem zelf je beslissing. Begin niet met iets omdat iemand het hier als eenvoudig en ?zo voor mekaar" voorstelt. Het is tenslotte jouw project en je moet je er zeker bij voelen dat je het tot een goed einde kan brengen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

conducteur

Dat had ik al lang door. Toch heb ik hier al veel bijgeleerd.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Geert

Ik heb het dus ook zitten h?, ben nu ook bezig met het verder ontwerpen van mijn fiddleyard. Vorige week vrijdagmiddag een multimeter op Ohm gezet en zeer voorzichtig tegen de Al- folie rondom mijn bokes gedrukt (bokes= boterhammen) Ik wilde de oxidelaag niet be?nvloeden. En weerstand zo goed als nul.  S?avonds nog eens hetzelfde thuis gedaan tegen een Al- profiel dan al een jaar alle weersomstandigheden heeft ondergaan (als test op mijn toekomstige fiddleyard). En jawel weerstand = nul Ohm.  

Kunt ge volgen? Binnenkort enkele testen en foto op dit forum.

Geert
Schaal H0 - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door Geert

Ik heb het dus ook zitten h?, ben nu ook bezig met het verder ontwerpen van mijn fiddleyard. Vorige week vrijdagmiddag een multimeter op Ohm gezet en zeer voorzichtig tegen de Al- folie rondom mijn bokes gedrukt (bokes= boterhammen) Ik wilde de oxidelaag niet be?nvloeden. En weerstand zo goed als nul.  S?avonds nog eens hetzelfde thuis gedaan tegen een Al- profiel dan al een jaar alle weersomstandigheden heeft ondergaan (als test op mijn toekomstige fiddleyard). En jawel weerstand = nul Ohm.  

Kunt ge volgen? Binnenkort enkele testen en foto op dit forum.

Geert

Ja ge wilt weten of alu oxide geleid.
Vind ge dat niet terug met google ?
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Geert

Al oxide geleid niet maar deze oxide laag is zo dun...

Geert

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Geert

Al oxide geleid niet maar deze oxide laag is zo dun...

Geert

En dat alu folie is niet geoxideerd,het glimt je tegemoet.aluminum met oxide is dof
Ik denk dat die folie behandeld is met..?????????
Ook na weken is het niet dof.
wim

Huugooke

Om eens in herhaling te vallen: Aluminium reageert onmiddellijk met de zuurstof uit de lucht. Dit vormt een laagje oxide van 10 nanometer dikte en schermt zo de rest van het Al af voor verdere corrosie.
Als je met een multimeter de weerstand probeert te meten druk je met die meetpennen door het laagje heen en meet zo terug het Al.
Die "kras" herstelt zich.
Echt aluminiumoxide kan je terugvinden in zeer fijne polijstmiddelen (Korund)
Sterke zuren en basen kunnen aluminium wel sterk aantasten. De oxidelaag wordt dan opgelost. Kijk maar eens rond als je nog eens aan de kust komt.
Getekend:
Gust, de kleine chemicust[:o)]

Geert

Praktijktesten zullen uitwijzen of het gewicht van een lok voldoende is om elektrich contact te maken en behouden tussen Al en wielen...

Geert

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Huugooke
Echt aluminiumoxide kan je terugvinden in zeer fijne polijstmiddelen

Gust, de kleine chemicust[:o)]

En vergeet de condensatoren (electrolyte)niet.

wim ,de kleine cynicust.[:0]

Stefan Appelmans

citaat:

MSM 78 heb ik ook al doorgenomen. Nogal veel gefoefel met dat relais. Ik denk wel dat het werkt, maar er zijn elegantere methode's om dat te bereiken. Toch zijn er enkele elementen die mogelijk bruikbaar zijn.

Het belangrijkste is het plateau perfect vlak tegenover de fixe gedeelten te hebben en dat alle rails op het plateau perfect voor de ingang-uigang stopppen.
Gelageerde schuifsyst?mes, als er een overhangend gedeelte is, gaan onvermijdelijk plooien onder het gewicht. Het is daarom dat ik t'huis het plateau laat rollen met kogellagers op en "L" van aluminium, goed bevestigd op wanden, en dat de hele lengte van de beweging heeft.

Om het plateau perfect parallel te houden, heb ik dit gemaakt:

Een gleuf met een alumininium vierkant gevijst en daarna gekleefd met secondenlijm op een aluminium brede "L". De gleuf heeft 19,2mm. De diameter van de kogellager (19mm) + een stukje 0,2mm plasticard als sjaboon om op de hele lengte de goede afstand te hebben. Zo kan de kogellager er vlot in draaien zonder vast te zitten. Men ziet het beter hier:

Kleinere kogellagers zijn ook goed, liefst "ZZ" met nylon wanden, voor de stof.
De oorspronkelijke gids in MSM was niet betrouwbaar, nu kan er gerust in gestampt worden.[:o)]En alhoewel het zich aan een uiterste zijde van het ding bevind, rolt dat met een blaasje van de pink...

Het stopsysteem is niet zo gefoefel, het is de staaf van het relais in de verschillende gleuven dat het stoppunt beperkt. Zelfs als de schroefstang een beetje los komt, is het altijd de staaf in de gleuf dat het stopplaats beperkt, met de rails goed gelijnd..
De ingang rails op het plateau en de uitgang rails op het fixe gedeelte moeten toch een beetje van binnen in "V" gevijld of gefreesd worden, niemand is god-de-vader. Ik ook niet!
Het moet misschien gemakkelijker zijn het relais op het fixe gedeelte te platsen en de "L" met de gleuven op het beweegbaar gedeelte, zo moeten de draden het plateau niet volgen. Thuis was dat niet mogelijk, ik ben die kant tegen de muur. Dat moet je zelf beperken.

Ik ben daarstraks eens gaan zien. De enige "spelling" dat ik heb is de spelling voor-achteruit van de moteur-as...Kan herzien worden.[:I]
Anders is alles "een blok"

De rails moeten natuurlijk het laatst gefixeerd worden, als de juiste stopplaatsen beperkt zijn door de gleuven en de staaf van het relais.
Dit met een 2mm vijs in een 3mm gat in de epoxy...
Handwerk blijft handwerk. En hout werkt ook...[:o)]

Anders, de schroefstang is een eenvoudige 14mmX2 van de brico en de moer dito, gefixeerd op een home-made flector

Meer is echt niet nodig. En minder duur...Laat het toch rollen op de grond om te zien als het wel rond is...
De schroefstang "hangt" tussen de moteur en de moer.
Meer is ook niet nodig. Met kogellagers is het niet nodig, daar er geen ander vrijfpunt is
Het voornaamste ding is net en proper te werken. Voor de actie, en het uitzicht!
Maar voor de Dcc....[:(] Ik ben full analogisch...
Verder uileg en id?en als je wilt!

stefan.