G.I.P: automatisch schaduwstation zonder wissels

Gestart door conducteur, 09 mei 2012, 21:33:26 PM

conducteur

#75
Het is hier erg stil, maar dat wil niet zeggen dat ik niets doe.

Ik heb het plan van mijn treinbaan alvast aangepast, omdat er in het vorige plan geen plaats was om de fiddleyard te plaatsen. Het nieuwe plan kun je op mijn website bekijken.

http://www.treinbaanrian.be/html/inleiding.html

Trouwe msm lezers herkennen wellicht het baantje Roycourt.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

PeterC

#76
Rian, propere site, maar je witte tekst op de (donker)grijze achtergrond is bijna niet leesbaar.
Groetjes, Peter


conducteur

#77
Ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik foto's kan weergeven, die vergroten als je er op klikt, zonder dat er een nieuwe pagina of tab opent. Als ik ze direct op volledige grote zet, dan staat heel de pagina direct vol, en moet je onnodig scrollen. Iets wat ik zeker wil vermijden.

De methode die ik daar heb toegepast is inderdaad niet erg geslaagd, maar niet getreurd, de tekst staat ook mooi in het zwart in de tekst in de rechterkolom.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

#78
Dat scrollen voor grote afbeeldingen moet je inderdaad vermijden.
Hoe je een foto kan aanklikken zodat je een grotere krijgt? Is een nieuwe pagina zo erg?
Stel dat je uitvergroot in een bestaande pagina moet de lezer ook ergens op klikken om de oorspronkelijke layout te zien, h? [;)]
Er zullen wel gadgets bestaan om dit "flashy" te doen, maar zoals Luc al eerder aangaf: de inhoud is veel belangrijker dan toeters en bellen [:)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

conducteur

#79
Wordt de website goed weergegeven op een 4/3 scherm?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Havoc

#80
Ziet er goed uit op mijn laptop (3/4 scherm). Eerste foto is een blikvanger.

Maar ik ben minder enthousiast over de indeling in 2 kolomen. Je moet dan eerst 1 kolom lezen, terug naar boven scrollen en dan herbeginnen.

Dat van een kleine foto die groter wordt doe je met 2 foto's. Eerst een "kleine" thumbnail die doorlinkt naar een nieuwe pagina met de grote foto. De blauwe index vind ik ook nogal ongebruikelijk. Bvb als je "bouw" kiest. De tekst verandert maar de pagina zelf niet, je moet dan nog eens iets kiezen om een nieuwe pagina te krijgen en dan is de blauwe balk weer de eerste versie.

De inhoud en presentatie zijn verder wel prima. Graag meer van dat.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

jakke

In welke mate zijn er vorderingen in de plannen voor ' G.I.P: automatisch schaduwstation zonder wissels ' ?
Ik ben wel benieuwd naar de uiteindelijke uitvoering ?
Wisselstromer via computer ,met belangstelling voor Belgische modellen

conducteur

Momenteel worden alle onderdelen getekend in een CAD tekensysteem (solid edge ST3). Ga als ik eens tijd heb een screenshot plaatsen van de 3d tekening.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

conducteur

#83





Even toelichten: een frame van aluminium extrusieprofielen vormt de basis van het geheel. De afmetingen zijn 1600mm *850mm, de houten plaat ligt (voorlopig) op 712mm boven de vloer.
Het aluminium frame zorgt voor de ondersteuning van de Drylin W glijlagers van het merk IGUS. Momenteel ben ik bezig met de aandrijving te tekenen in 3D. = tekening stappenmotor op  internet zoeken, trapeziumspindel zoeken, moer zoeken,..., Plaatje tekenen waarop ik de motor zal bevestigen....
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Steven123

Ik sta wat achter met het volgen van dit topic, maar ik vind het best een geniaal systeem  ;)
Inderdaad prima aan te sturen met een stappenmotor.
Nog veel succes
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Havoc

Citeereen frame van aluminium extrusieprofielen (knip) Drylin W glijlagers

Je neemt het wel professioneel aan met eerste keus materiaal zo te zien. Misschien nu iets duurder maar wel wat minder problemen achteraf.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

conducteur

Moet ook wel een beetje, moet mijn project op het einde voortonen aan een jury, die bestaat uit een aantal leerkrachten van school, en een aantal externen. Dat zijn meestal directeurs van plaatselijke grote bedrijven. Als die zien dat ik met gefoefel en geknutsel werk, dan vrees ik een beetje voor mijn eindresultaat.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

conducteur

#87

Even een update: de trapeziumschroefdraadstang (tr18*4) heb ik getekend als een as met een diameter van 18mm. Ook IGUS heb ik een speciale moer gevonden waarmee ik de spindel met de houten plaat kan verbinden. Daarvoor heb ik een dwarsbalk getekend, die tevens ervoor moet zorgen dat de plaat minder gaat doorbuigen.


Omdat ik 'schrik' heb dat de plaat gaat doorbuigen, en zo geen mooie aansluiting zal geven op het in en uitrijspoor, heb ik maar direct een 18mm plaat genomen. Samen met die dwarsbalk zal dat niet meer plooien. Moest het toch nodig zijn, dan kan ik achteraf nog extra dwars- en verstevigingsbalken aanbrengen onderaan.


Een extra toevoeging is de brug op het einde van de plaat. Daar komt een sensor op die zal dedecteren dat de trein het einde van het spoor bereikt heeft. Ik ben nog aan het twijfelen tussen een optische sensor genre lichtsluis of een capacitieve (=duurder). Mijn langste trein, 5 l-rijtuigen met loc, is ongeveer 150cm, de plaat 160. Langer kan ik niet want het geheel moet met de auto naar school op de opendeurdag en op het einde van het schooljaar (denk ik toch), en anders heb ik niet genoeg plaats meer om de rest van de baan te bouwen. Ik hoop dat ik de trein mooi kan laten stoppen, liefst zo dicht mogelijk tegen het einde van het spoor.


De poten heb ik even onzichtbaar gemaakt, die hebben eigenlijk niet echt een grote 'functie', en zorgen toch maar voor beeldschermvulling. Voor de lagering, en de verbinding van de spindel met de stappenmotor moet ik morgen even uitleg vragen.  Klik op de afbeelding voor de grotere weergave. Tof dat het forum de afbeeldingen automatisch kleiner weergeeft voor mensen met een kleiner scherm.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

Ga voor een lichtsluis, Rian: betrouwbaar, zelf te maken, goed genoeg voor jouw toepassing
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steven123

Goed dat je een steun onder die plaat hebt voorzien, want er is zeker kans op doorhangen op zo'n lengte.
Voor die spindel-verbinding kan je best van die flexibele koppelingen gebruiken, je gebruikt voor de andere zaken ook reeds kwalitatief materiaal.
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook