treindetectie "zonder" elektronica

Gestart door Huugooke, 17 maart 2012, 12:57:56 PM

Huugooke

Een ouwe maar een goeie die af en toe nog eens het licht mag zien.
Met drie reedcontacten naast elkaar in een rail en een aantal strategisch geplaatste magneten onder de loc maak je een supersimpele en betrouwbare treindetectie: geen last van lange draden en strooivelden.
Prijsvraag zonder prijs: hoeveel verschillende stellen kan je detecteren met drie reeds?
Wat die je met de informatie? Relais aansturen; spanning onderbreken, lichtjes laten branden...?

Wat velen niet weten is dat ook een PC rechtstreeks aanspreekbare contacten heeft op de "game" poort (die op een moderne PC jammer genoeg meer en meer ontbreekt). Daarom nooit die ouwe bak wegwerpen maar inschakelen in je analoge (!) baan.
Stort je op "basic" als programmeertaal en stuur die baan als een echte!

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Huugooke

Prijsvraag zonder prijs: hoeveel verschillende stellen kan je detecteren et drie reeds?
Antwoord: 7.
Die prijs hoef ik niet.[:D]

Maar vervolgens heb je wel weer wat elektronica nodig om uit die 3 reeds de 7 mogelijkheden uit te filteren.

Geert

Op je prijsvraag geef ik ook in theorie 7 als antwoord. Maar ik twijfel dat dit praktisch zeer moeilijk te realiseren is. Heb je dit ook al zo getest? En denk je dat dit goedkoop is???

Geert
Schaal H0 - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB

Huugooke

daarom staat die "zonder" ook tussen aanhalingstekens[:D]
En is een relais elektronica of elektromechanica?

Huugooke

citaat:
Maar ik twijfel dat dit praktisch zeer moeilijk te realiseren is. Heb je dit ook al zo getest? En denk je dat dit goedkoop is???

Daarom staat het ook onder de rubriek "denkpistes".
Met twee contacten heb ik het ooit uitgetest op een (jawel) Commodore 64

Havoc

Goed idee, maar ik zie toch enkele zwakke punten.

- reeds zijn niet heel selectief dus net als Geert twijfel ik of je 7 verschillende stellen gaat detecteren. Nu zou 3-4 al een goed begin zijn een waarschijnlijk vaak voldoende.

- in h0 misschien geen probleem maar N of Z?

- een game poort kan misschien wel direct inlezen, maar hoeveel gamepoorten heb je? En je hebt geen latch, dus je programma moet alle reeds kunnen inlezen voor de trein voorbij is. Een parallele poort heeft ook 4 inleesbare ingangen trouwens.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

PeterC

citaat:
Geplaatst door Huugooke

...geen last van lange draden en strooivelden.

Draadloos naar je 'interface'?

citaat:
Geplaatst door Huugooke

...Prijsvraag zonder prijs: hoeveel verschillende stellen kan je detecteren et drie reeds?

(2 (toestanden per reed) tot de derde (aantal reed's)) - 1 (nul detecteer je niet)!  Dus 7!

citaat:
Geplaatst door Huugooke

...Wat velen niet weten is dat ook een PC rechtstreeks aanspreekbare contacten heeft op de "game" poort (die op een moderne PC jammer genoeg meer en meer ontbreekt). Daarom nooit die ouwe bak wegwerpen maar inschakelen in je analoge (!) baan.
Stort je op "basic" als programmeertaal en stuur die baan als een echte!

Als je toch zelf gaat programmeren, doe het dan (zelfs in basic) direct via een virtuele seri?le poort en je hebt een USB interface!  Langs de andere kant een ?C met USB interface (bouwpakket van Velleman) en je hebt digitale en analoge communicatie naar je PC!

'Ouwe bakken' blijven niet eeuwig meegaan! [;)]

Veel succes en hou ons op de hoogte!  Retro-electronica interesseert me ook nog [:o)]
Groetjes, Peter

Geert

Als je dan toch software gebruikt, is het dan niet beter te werken met ??n reed contact en meerdere magneten. Een start magneet en een stopmagneet en wat info magneten er tussen in. Het voordeel aan magneten is dat als je ze in twee breekt, je er inneens twee hebt[:o)]

Geert
Schaal H0 - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB

Huugooke

Even recapituleren:
met "geen last van lange draden" bedoelde ik "geen last van storing door lange draden"

een joystick ingang is een goudmijn aan mogelijkheden! Naast vier schakelcontacten heb je ook nog vier analoog-digitaal converters en gratis 5V!

PeterC

citaat:
Geplaatst door Huugooke

...een joystick ingang is een goudmijn aan mogelijkheden! Naast vier schakelcontacten heb je ook nog vier analoog-digitaal converters en gratis 5V!

Maar alleen op 'oude bakken' [;)]
Groetjes, Peter

Gerolf

Nochtans een leuk concept.
Ik zou zoiets persoonlijk gebruiken om "soorten" treinen te detecteren:
- goederen naar het rangeergebied
- elektrische tractie weghouden van baandelen zonder bovenleiding
- lokale reizigerstreinen steeds laten stoppen

Nog iemand idee?n ? Misschien heb je maar twee reedcontacten nodig [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PietB

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Nochtans een leuk concept.
Mwah ik weet het niet het is 10-20 jaar terug in de tijd.
Bekend is dat die oplossingen veel nadelen hadden.
citaat:
Geplaatst door Gerolf
Nog iemand idee?n ? Misschien heb je maar twee reedcontacten nodig [;)]

Gewoon, als je toch pers? met reedcontacten wilt werken deze op S16 bezetmelders(voor massa detectie) aansluiten en dmv een S88 of loconet bus aan de centrale koppelen.
De beslissingen aan een gratis programma als koploper overlaten.

Dat is bewezen technologie.
En dat gepiel op een gamepoort met maar 4 of 8 ingangen, zal snel tot een teleurstelling leiden.

Gerolf

citaat:
Geplaatst door bossie
als je toch pers? met reedcontacten wilt werken deze op S16 bezetmelders(voor massa detectie) aansluiten en dmv een S88 of loconet bus aan de centrale koppelen. De beslissingen aan een gratis programma als koploper overlaten.
Ik denk dat Huugookes' idee meer voor de analoog-rijders bedoeld is. Maar die game-port, daar volg ik je wel in [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Huugooke

Ik zie met plezier dat er flink wordt meegedacht!

Een paar reacties: een gamepoort is niet exclusief voor "oude bakken"; je kan ze altijd "los" krijgen, meestal ge?ntegreerd in een soundcard.

Indien goed uitgevoerd is het een heel betrouwbaar detectiesysteem, en inderdaad bijvoorbeeld geschikt voor herkenning van een treintype.

Wat koploper doet kan je zelf dus ook met een zelf gemaakt basic of "C" programma, en je rijdt nog steeds analoog!

Met een paar relais kan je ook al wat, zonder PC of decoders.

Dat gepiel op die gamepoort valt best mee (is er tenslotte voor gemaakt!). Ik heb verschillende interfaces gebouwd voor anders-validen die allemaal van de gamepoort gebruik maakten.

Niet alle technologie van 20 en meer jaar oud is onbetrouwbaar, als dat zo was durfde ik niet meer buiten komen![;)]

mini-bs

tip:

gebruik neodymium magneten, want de afstand tussen magneet en reed bedraagt toch gauw een halve cm of meer, en je hebt voor betrouwbare werking toch een beetje veldsterkte nodig.

supermagnete.be is een vb van een betrouwbare winkel.