Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

treindetectie "zonder" elektronica

Gestart door Huugooke, 17 maart 2012, 12:57:56 PM

Gerolf

#45
Voor mij blijft nog steeds de vraag open: waar gebruik je het voor?
Ik kwam - intussen twee pagina's terug in dit draadje - op drie mogelijkheden.
Als je wil weten welke trein (niet welk soort trein) zich waar bevindt, heb je waarschijnlijk complexere systemen nodig, zoals RFID of barcodes.
Dan kan je net zo goed al je rollend materieel - dus ook wagens - identificeren (wat overigens leuk, en wie weet nuttig kan zijn)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Huugooke

#46
citaat:
Geplaatst door Gerolf

Voor mij blijft nog steeds de vraag open: waar gebruik je het voor?



Het antwoord staat hier twee items hoger, Gerolf, en:
Als alternatief voor een bezetmelding?
Als trein of treinsoortdetectie, met weliswaar beperkte mogelijkheden, dat geef ik toe, maar met hoeveel stellen tegelijk ga je rijden?
Voor de analoogrijders?
Het is in elk geval minder storingsgevoelig dan eender welke andere detectie. Ideaal bijvoorbeeld voor een tuinspoor op grotere schaal.

ysbeer

#47
citaat:
Geplaatst door Huugooke
citaat:
Geplaatst door Gerolf
Voor mij blijft nog steeds de vraag open: waar gebruik je het voor?
Het is in elk geval minder storingsgevoelig dan eender welke andere detectie.
Denk je dat echt,nou ik niet.
wim

Gerolf

#48
citaat:
Geplaatst door Huugooke
citaat:
Geplaatst door Gerolf
Voor mij blijft nog steeds de vraag open: waar gebruik je het voor?
Het antwoord staat hier twee items hoger, Gerolf, en:
citaat:
Bijvoorbeeld op een bedieningspaneel aangeven welke trein ergens staat of gepasseerd is? Een bepaald segment stroomloos schakelen? Een wisselstraat omleggen?

OK, maar naar aanleiding van wat? Dus voor een soort trein ...
citaat:
Als trein of treinsoortdetectie, met weliswaar beperkte mogelijkheden, dat geef ik toe, maar met hoeveel stellen tegelijk ga je rijden?
Euh ... op mijn project een twintigtal, en dan intussen nog wat rangeren en locs wisselen en zo, ... [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Huugooke

#49
aan Ysbeer:
Ik wel! Toch fijn dat ieder zijn eigen mening kan hebben!
En ik spreek dan nog uit ervaring.

ysbeer

#50
Binair serieel inlezen (is dat geen electronica)is nog te doen.
Sterke.
Maar parallel inlezen krijg je nooit voor elkaar (zie eerder verhaaltje)

Ik zie echt het voordeel niet,wat is er mis met stroomdetectie (niet schrijven zie andere draadjes)wat gaat er dan fout,dat niet eenvoudig te verhelpen valt.
Storingen op de draden ?????????
Makkelijk weg te werken
Foutmeldingen ?????????
waardoor????

Ik ben ook geen voorstander van een 3 ics en 20 transistors en een pic op een printplaat ,die iets laten gebeuren wat ook met een(1) relais kan.

Ik zit inderdaad ook te wachten tot ik ooit transponders vind voor een redelijke prijs (moet kunnen want de winkelbranche gebruikt ze)
Dat zou echt de oplossing voor bijna alles zijn.
wim

Huugooke

#51
Je bent een gelukkig mens Gerolf, met zoveel ruimte om zoveel treintjes te laten rijden.[8D]
Niet iedereen heeft dat geluk. En een minderbedeeld modelspoorder gaat hier misschien wat inspiratie opdoen om ook eens wat te proberen met automatiseren.
Als je per se een "hard" voorbeeld wil: zonder de minste elektronica (en ik herhaal: een relais is voor mij niet elektronisch) kan je toch minstens een trein doen stoppen en wissels omleggen om een andere door te laten enz. Dit voor de diehard analogisten.

Huugooke

#52
citaat:
Geplaatst door ysbeer

.
Maar parallel inlezen krijg je nooit voor elkaar (zie eerder verhaaltje)


Ik schrijf hierboven net dat je met een houdcontact op elk aangesproken relais juist een betrouwbaar geheugen cre?ert.
citaat:
Ik zie echt het voordeel niet,wat is er mis met stroomdetectie (niet schrijven zie andere draadjes)wat gaat er dan fout,dat niet eenvoudig te verhelpen valt.
Storingen op de draden ?????????
Makkelijk weg te werken
Foutmeldingen ?????????
waardoor????


Je zegt het zelf Wim.
En met stroomdetectie herken je ??n trein, met dit systeem meerdere.
Als je met dertig stellen tegelijk kan rijden zoals sommige gelukkigen [8D] dan ben je vlug klaar natuurlijk!

Huugooke

#53
En er daagt me net een andere PC mogelijkheid:
via de gamepoort kan je ook de analoge waarde van de joystick potentiometers uitlezen. Ergens een weerstand op een strategische plaats en... (dit is een denkpiste weetjewel...)

Havoc

#54
Ik snap wel waar Hugo naartoe wil. Voor een minibaantje en mensen die meer interesse voor techniek dan scenery hebben is dit fun. Als je toch een pc nodig hebt, dan kan je hem best wat meer laten doen. Trouwens, tellen is het enige wat die dingen kunnen...

Stroomdetectie herkent of er een trein is of niet, niet "welke soort" trein. Betrouwbaar is het misschien, maar begint toch wel dicht in de buurt te komen van "3 ic's, 20 transistoren en een pic".

Die analoge waarde kan je met een krokodil inlezen:
- in de trein een weerstand naar massa
- als die tegen de krokodil komt vormt hij een stuk van een spanningsdeler die je inleest met de game poort
- als je dan ook nog een reed inleest dan kan je op 4 plaatsen een analoge waarde inlezen (8 want je hebt 2 analoge ingangen)
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Huugooke

#55
...en met die weerstandswaarde kan je dan weer veel verschillende "tuigen" herkennen. Maar nu wijken we af van mijn principe "zonder" electronica.
Die schakeling met ??n magneet en twee contacten en ??n relais lijkt me trouwens ook een oplossing voor diegenen die wat "beweging in een kast" willen krijgen (ander draadje), en voor een automatisch inrijspoor.

PeterC

#56
Hugo,
Op de vorige pagina had ik dat al aangehaald: schakel met je reedcontacten een R2R netwerk en zet die analoge spanning op ??n van je vier analoge ingangen...

http://nl.wikipedia.org/wiki/R2R-laddernetwerk
Groetjes, Peter


ysbeer

#57
citaat:
Geplaatst door PeterC

Hugo,
Op de vorige pagina had ik dat al aangehaald: schakel met je reedcontacten een R2R netwerk en zet die analoge spanning op ??n van je vier analoge ingangen...



Dat zal alleen lukken als de binair 1 2 4  van aanvang tot einde tegelijk stabiel staan.
Bij reed is dat natuurlijk niet zo.
Dus moet er ook nog een lees puls bij weer een reed contact dus
Of tijd vertraging (dat blijft een gokje)in de computer
Om dan bounce van de contacten nog maar even te vergeten.
Eenvoudig hoor,nog en filtertje er in.
wim

Tjalling

#58
USB-cameraatje met software om de loc te herkennen?
Die camaraatjes kosten niet zoveel meer, en op het gebied van software is de laatste jaren ook een hoop gebeurd. Of er al software te vinden is die in staat is treinen te herkennen? Ik weet het niet.

Je weet dan in ieder geval welke trein waar staat, en dit is ook handmatig goed te controleren. Als de trein herken is zal dat vast wel als basis voor de volgende stap kunnen dienen.

(Heel anders dan voorgaande oplossingen, maar Denkpistes toch?)
Groet,
Tjalling
 

Michiel

#59
Een all-relais oplossing om een modelbaan te automatiseren vind ik zelf wel een uitdaging: dus zonder elektronica, computer of joysticks. Blokbeveiliging met relais is een eerste stap, niet zo moeilijk. Maar trein(type)herkenning is weer een ander paar mouwen.

Misschien is de seriele oplossing bedrijfszekerder dan de parallele oplossing. Een reedrelais telt een aantal voorbijkomende magneetjes todat de tweede reedrelais wat verder de teller weer reset. Elektromagnetisch tellen kan (denk maar aan de oude telefooncentrales). En als smaakmaker, is in dit document een oplossing uitgewerkt. Misschien is dit wel vrij compact te bouwen met de huidige kleine relaistypes, en niet al te stroomverslindend?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)