Nieuws:

Nu in MSM 246 TREINSAMENSTELLING: De IC Saphir

Hoofdmenu

treindetectie "zonder" elektronica

Gestart door Huugooke, 17 maart 2012, 12:57:56 PM

ysbeer

#15
Wat is nu het voordeel van reed contacten,
De prijs????????
Nee magneten en de reed zelf kosten ook geld.
Plus dan nog het gepruts aan de lok.
Oke,als je het goed doet kun je in HO door de plaatsing van de contacten en de magneet verschillende loks uit elkaar houden.
Richting bepalen gaat ook nog.
Maar het contact is een puls contact,de computer moet onthouden welke puls er geweest is.
En dat geheugen moet ook weer gewist.
Valt ondertussen de spanning van de computer dan is alles weg.
Binair inlezen is leuk.
Met wat diode gaat het prima.
Alleen moet je absoluut zeker weten dat er geen twee contacten tegelijk sluiten.
Onderscheid maken tussen loks door 2 of drie contacten tussen de rails en idem zoveel magneten is bij voorbaat mislukt.
De contacten zullen noit gelijk sluiten en dus aan de voor en achter zijde vals aan geven.
Lok A met 1 magneet op pos 1 en een op pos zou dus 3 binair moeten geven,maar hij zal altijd beginnen met 1 of 2,dan 3,en ook weer eindigen  met 1 of 2.
Rot werk voor en computer (vooral wat tijd betreft)om uit te rekenen wat correct is  

Bezet melders door stroom meting zijn natuurlijk ook niet heilig,maar hebben volgens mij minder nadelen dan die reed contacten.
wim

Peter

#16
citaat:
gebruik neodymium magneten

Mischien een domme vraag[:D]
Wat is een neodymium magneet, en hoe groot zijn die dingen.
Want sommige van mijn loks/treinstellen hebben slechts heeeeel weinig ruimte tussen de onderkant van de lok en de bovenzijde van de rail.(bv mijn Bemo Regio Shuttle) En wat zijn de prijzen?
Met vriendelijke groeten
Peter

PeterC

#17
citaat:
Geplaatst door Peter

Wat is een neodymium magneet, en hoe groot zijn die dingen.



neodymium is een sterk magnetiche materiaal en veel krachtiger dan ijzer... magneten van vergelijkbare grootte.  Prijs?  Niet op de hoogte (of laagte [;)] )
Groetjes, Peter


conducteur

#18
De magneetjes van viessmann zijn van neodymium, als je dat kan helpen.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Havoc

#19
Neodynium(-ijzer-boor) zijn redelijk klein, de kleinste die gemakkelij te vinden zijn zijn ongeveer 5mmx5mmx5mm. Dat is eigenlijk nog behoorlijk groot.

Ook mogelijk is pulsen tellen. Dan moeten er per loc wel evenveel magneten als je pulsen wil en de pc moet snel genoeg zijn.

Bezetmelders met stroomdetectie kunnen dan wel niet het onderscheid maken welke log passeert.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

#20
Conrad 505887 : cilindervormige Neodymium-magneet 2x2mm voor 0.89 (is maar een voorbeeld) [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

#21
citaat:
ongeveer 5mmx5mmx5mm. Dat is eigenlijk nog behoorlijk groot


Oei, oei, dat gaat bijna onder geen enkele lok[:0]
Bij de RegioShuttle is er ong. 2 mm vrije ruimte
Met vriendelijke groeten
Peter

Dirky

#22
www.supermagnete.be

van supergroot tot superklein voor geen geld....[;)]

Huugooke

#23
Die magneetjes hangen ook onder die Faller autootjes, kwestie van er aan te geraken.
Ik heb er ooit gevonden van 2mm doormeter en iets minder dik, maar weet niet meer waar, dus daar hebben jullie weinig aan. (Waarschijnlijk die die Gerolf aanhaalt)
En je kan ze altijd afslijpen...
Wat betreft de betrouwbaarheid van de uitlezing: die is vrij tolerant heb ik al ondervonden.
Met de nodige subroutines in je programma is dat prima op te vangen.

Onthouden en vergeten is de basisroutine van elke cpu.

En als je computer uitvalt? Ja, dat is bij alle systemen een ramp natuurlijk. Er is zoiets als "failsafe": bij fout een relais af en alles stroomloos!

Peter

#24
Ben ik juist als de onderstaande magneet voldoende is voor onder mijn modellen te plaatsen.
http://www.supermagnete.be/S-06-02-N

Mijn Reed kontakten zijn die van Fleischmann, Roco (in de biels) en in de elekronika winkel gekochte.
Met vriendelijke groeten
Peter

Dirky

#25
heb hier net geprobeerd met magneetjes van 3mm diameter en 1mm dikte en op 3mm afstand sluit een reed-contact voor 5A gemakkelijk... Als je groter gaat van diameter, en ik veronderstel dat je reed-contacten ook wel minder zwaar zullen zijn, zal je geen probleem hebben.

Als je echter selectief wilt detecteren zal je keuze wel te sterk zijn.

Frank_N

#26
Leuk onderwerp. Ik kwam op 6 mogelijkheden, de 0 niet meegeteld. Want een lok zonder magneet word niet gezien.
Maar met N of Z lok's kun je magneetjes wel schudden. Met een soort barcode lezer kan dat weer wel. Retro=electronica: Treinen en automatisering van Van Meekeren. Daarin staat beschreven hoe dit te maken.
Groet van Frank

conducteur

#27
Er vallen volgens mij meer mogelijkheden weg dan enkel binair '000' (niet detecteerbaar):

hoe kan je  '001'-'010'-'100' van elkaar onderscheiden?
Er zijn volgens mij slechts 4/(5) combinaties te detecteren:
011-101-110-111 (en als 5de een van bovenstaande waar slechts 1 magneet gebruikt wordt)


Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Klaas Zondervan

#28
citaat:
Geplaatst door conducteur

hoe kan je  '001'-'010'-'100' van elkaar onderscheiden?

Door de volgorde van enen en nullen. Dus net zoals je ze in geschreven vorm ook van elkaar kunt onderscheiden.[;)]

conducteur

#29
Bij de combinatie 011 heb je achtereenvolgens 000-001-011-110-100
Bij de combinatie 110 heb je achtereenvolgens 001-011-110-100-000
Bij de combinatie 101 heb je achtereenvolgens 001-010-101-010-100
Bij de combinatie 111 heb je achtereenvolgens 001-011-111-110-100
Bij elke lok met magneetcombinatie met minstens twee 1'tjes heb je een unieke code als de lok de reeds passeert...

Bij de combinatie 001 heb je achtereenvolgens  001-010-100
Bij de combinatie 010 heb je achtereenvolgens  001-010-100
Bij de combinatie 100 heb je achtereenvolgens  001-010-100
Wat dus 3x dezelfde code oplevert als je over de reeds passeert met de trein

Maar er zijn toch nog elegantere methoden om treinsoorten te detecteren denk ik... Een groot nadeel aan dit systeem: rij achteruit en de goederentrein "110" wordt plots de reizigerstrein "011".
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum