Nieuws:

Nu in MSM 249 TEST: KATO NMBS 5405 in spoor N

Hoofdmenu

treindetectie "zonder" elektronica

Gestart door Huugooke, 17 maart 2012, 12:57:56 PM

conducteur

#60
Omdat we dan toch de elektronische richting uitgaan: railcom en lissy en MARCO (uhlenbrock)?. @Michiel: tellen zou ik dan niet zozeer doen met relais, daar bestaan ic'tjes voor die kunnen tellen. (4017 bv)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

eve

#61
Voor oude bakken heb ik hier nog enkele 8255 I/O kaarten liggen oa. ??n met 192 poorten...
Ik dacht zelfs enkele analoge ingangen.
Daar kan je al wat op aansluiten.
Bij belangstelling : PM

Erik

Michiel

#62
citaat:
Geplaatst door conducteur

Omdat we dan toch de elektronische richting uitgaan: railcom en lissy en MARCO (uhlenbrock)?. @Michiel: tellen zou ik dan niet zozeer doen met relais, daar bestaan ic'tjes voor die kunnen tellen. (4017 bv)



Dat is zeker, Rian, en een computer telt nog gemakkelijker, maar het uitgangspunt en de uitdaging was toch een treindetectiesysteem te bedenken ZONDER elektronika. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

conducteur

#63
Waarden en combinaties uitlezen en/of ontcijferen met een (oude) pc is ook zonder elektronica dan? Als je er in slaagt een relais-teller te maken, kun je zeker een ic'tje bekabelen.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Huugooke

#64
Inderdaad Michiel, met deze "onbetrouwbare techniek" hebben we een eeuw lang getelefoneerd! En ergens op de wereld zullen er nog wel wat centrales op die manier werken.
Een volledig geautomatiseerde baan met relais moet uiteraard kunnen: wat deden onze voorvaderen in de 50'er jaren anders?
Serieel uitlezen met een IC is uiteraard mogelijk maar strookt niet met mijn "zonder" Elektronica uitgangspunt. (Die eventuele computer beschouw ik als een instrument, kwestie van gelijk te hebben[:D])

Michiel

#65
@Rian, daar gaat het niet om. Ik kan een IC'tje bekabelen. Maar dat is niet "the point". Kan het ook elektro-mechanisch en hoe? En, het is gewoon leuk om die honderende relais?tjes te horen klapperen bij het in bedrang houden van het treinverkeer op de modelbaan.

@Hugo, serieel uitlezen van het treintype kan inderdaad volledig elektro-mechanisch met relais! (Zie link link in mijn vorig bericht) [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Huugooke

#66
Sommigen schijnen aan de betrouwbaarheid van de reed-relais combinatie te twijfelen.
Denk even mee: tussen de rails liggen twee reeds, de lok, met twee magneten, passeert.
Door onderlinge constructieverschillen schakelen de reeds niet tegelijk.
Relais 1 trekt aan en blijft aangetrokken door een houdcontact. De eventuele contactdender is hierdoor geneutraliseerd
Relais twee trekt iets later aan maar blijft ook aangetrokken door zijn houdcontact.
Je hebt nu de informatie: twee relais aangetrokken. wat de andere contacten nu doen (breken / maken)hoort bij de verdere planning.
Door een volgend contact te sluiten kan de loc zeggen dat hij klaar is met informatie geven en dat deze kan "gelezen" worden
De loc kan de relais resetten door een volgend contact te sluiten of de operator kan dit zelf doen.
Je zou ook bistabiele relais kunnen gebruiken.
Ik,zou het tekenen maar ik beschik niet (meer) over een tekenprogramma.

PS: ik heb eens gegoogeld op "reed contacten"; verbazend hoeveel links doorverwijzen naar modelspoor!

Gerolf

#67
citaat:
Geplaatst door Huugooke
met deze "onbetrouwbare techniek" hebben we een eeuw lang getelefoneerd! ... mijn "zonder" Elektronica uitgangspunt. (Die eventuele computer beschouw ik als een instrument, kwestie van gelijk te hebben[:D])
Ik vind het toch wat een vreemde kronkel.
Akkoord, klapperende relais hebben hun charmes, maar stellen dat ze betrouwbaarder zijn dan bvb een transistor gaat toch wat ver.
Een PC is dan weer niet echt "ouderwetse techniek".

Ik dacht dat we een zoektocht deden naar een eenvoudige, betrouwbare trein(soort)herkenning.
Ik denk niet dat halsstarrig "maar zonder halfgeleiders" een goed uitgangspunt is.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

#68
Het uitgangspunt van dit draadje is "zonder elektronica". [;)] Ik ben het er mee eens dat met elektronica en computer het veel gemakkelijker, handiger en zelfs betrouwbaarder is. Maar dat sluit niet uit dat het zonder ook zou moeten kunnen.

En, ik sluit ook niet uit dat ik ooit een testbaantje zal maken dat een volledig electro-mechanisch besturing heeft, voor de fun. Schuif het maar onder de noemer "nostalgie". [:D]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Huugooke

#69
citaat:

Akkoord, klapperende relais hebben hun charmes, maar stellen dat ze betrouwbaarder zijn dan bvb een transistor gaat toch wat ver.
Een PC is dan weer niet echt "ouderwetse techniek".


Over betrouwbare halfgeleiders valt nog wel een ander boompje op te zetten. Maar ik ga hier het proces van de halfgeleider niet maken. Ik maak er ook graag gebruik van.

citaat:
Ik dacht dat we een zoektocht deden naar een eenvoudige, betrouwbare trein(soort)herkenning.
Ik denk niet dat halsstarrig "maar zonder halfgeleiders" een goed uitgangspunt is.



Die zoektocht is aan de gang Gerolf, en zoals gezegd wil ik de halfgeleider niet weren (je hebt trouwens toch per relais een diode nodig). Wat je met de informatie die de reeds geven aanvangt is aan de gebruiker. Het staat de gebruiker vrij om er een oplossing naar keuze aan te breien. Maar in dit draadje kaartte ik een mechanische oplossing aan. Die PC was een voorbeeld van wat je er mee kan doen. Misschien zijn er modelspoorders die zo'n combinatie juist zien zitten, en het is toch een "borst-vooruit-moment" dat je kan zeggen dat die trein rijdt met een zelfgeschreven programma!

ysbeer

#70
citaat:
Geplaatst door Huugooke
En het is toch een "borst-vooruit-moment" dat je kan zeggen dat die trein rijdt met een zelfgeschreven programma!



Juist,en dat zeg ik dan ook
wim

conducteur

#71
Een ingeving die mogelijk kan werken (misschien moeilijk te realiseren, maar hier in het draadje staan toch al moeilijkere methodes denk ik), hoe de informatie verwerkt wordt moet nog uitgezocht worden (met de pc met miljoenen halfgeleiders):
Infrarood licht uitgezonden door een IR-ledje gemonteerd in de bodem van de loc, op een unieke frequentie, of op een signaal met een patroon, wordt opgenomen door een IR-fototransistor. De frequentie van het signaal wordt bepaald door de verwerkende elektronica. (ik hoop dat een IR ledje en een IR fototransistor toegelaten zijn)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum


ysbeer

#73
citaat:
Geplaatst door ModelspoorfaN

At Huugoke, Does fkes "koekkelen" op: carel van den bergh mcs.

Krijg je dit:

http://www.google.nl/#hl=nl&sugexp=frgbld&gs_nf=1&cp=23&gs_id=1y&xhr=t&q=carel+van+den+bergh+mcs&pf=p&sclient=psy-ab&oq=carel+van+den+bergh+mcs&aq=f&aqi=&aql=&gs_sm=&gs_upl=&gs_l=&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&fp=86dcd67f97c7a420&biw=1280&bih=671



Niet nieuw hoor en een beetje achterhaalt 2001

Ik denk dat de transistor,de PC ,het relais allemaal hun eigen voor en nadelen hebben.
Je vast bijten in een van deze ,en dan proberen ten kosten van alles het probleem met die component te tekkelen,is volgens mij fout
Gebruik een transistor of een relais als dat de eenvoudigste manier is om er te komen.
Ik moet soms wel lachen als mensen honderden euros uitgeven aan wissel decoders en daar na de wissels met een drukknop omzetten.
Aan gesloten op het digital systeem.
Voor 15 euro had dit ook gekunt

Mijn baan kent relais,transistors,ics,fotocellen.
Alles zo gemaakt (of gekocht)dat het zo goed mogelijk en simpel werkt

Kijk in de auto,daar zitten printplaten met microproc. maar ook hele gewone relais.
Alles op een print
wim

PeterC

#74
citaat:
Geplaatst door conducteur

Een ingeving die mogelijk kan werken (misschien moeilijk te realiseren, maar hier in het draadje staan toch al moeilijkere methodes denk ik), hoe de informatie verwerkt wordt moet nog uitgezocht worden (met de pc met miljoenen halfgeleiders):
Infrarood licht uitgezonden door een IR-ledje gemonteerd in de bodem van de loc, op een unieke frequentie, of op een signaal met een patroon, wordt opgenomen door een IR-fototransistor. De frequentie van het signaal wordt bepaald door de verwerkende elektronica. (ik hoop dat een IR ledje en een IR fototransistor toegelaten zijn)



Lissy!  Gebruikt/zendt het adres van de locdecoder.  In Edits Pro ook uitgewerkt naar een S88 decoder.
Groetjes, Peter