Nieuws:

Nu in MSM 247 PRAKTIJK: Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 2 | Terminus: de baan, deel 3 | Werken met MIFO SHAPE | Blaas uw Lima loc nieuw leven in met een ombouwset van Micromotor.eu | Verroest

Hoofdmenu

Type 53 en 29

Gestart door Peter, 19 februari 2012, 11:42:45 AM

nmbssncb

Citaat van: dgrr57 op 28 december 2012, 12:34:44 PM
Citaat van: nmbssncb op 28 december 2012, 12:22:32 PM
Zie ook: klik

Ik heb 2 problemen met mijn exemplaar:

  • Maximaal instelbare schaalsnelheid is slechts 65 km/h
  • "Vork" met loopwielen vooraan kwam los tijdens proefrijden. Schroefje kan niet vast gedraaid worden zo dat de "vork" met loopwielen kan uitzwenken in bochten naar links of rechts

Willy
Terug naar winkel, zou ik zeggen...

Ja, alleen is dat voor mij ruim 250 km hier vandaan...
Ik heb trouwens Guido Olaerts al gemaild maar nog geen antwoord...

Willy
Willy

ToThePoint

De 29.290 met een koplamp en stelplaats FNDM zit nog in de doos die in de gang staat.
Na het eten eens een decoder er in proppen en fotokes trekken op Bay-City depot.
Heb met Guido ook eens gehad over de vermeende snelheid.
In DC uitvoering loopt die naar mijn bescheide mening snel genoeg.
In DCC kan men echter de snelheid aanpassen.
Guido verzekerde me dat hij de specificaties naar doorgegeven heeft en de lok dus volgens zijn info de desbetreffende snelheid ontwikkelen.

Wat een gedoe eigenlijk.
Hoe snel reden die nu ?
Patrick heeft eerder dit draadje iets laten vallen. Ik zoek wel even.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Break302

CV 54 op 0 + f1 en ge wint een klein 10 km per uur.
Allee, dat is hier toch gelukt.

Jos

ToThePoint

#63
Heb de 29.290 voorzien van een esu 21 pins decoder.
Volgens koploper rijd deze max 119km/h in decoderstap 20.
Het enige van CV dat ik veranderd heb is CV3 en 4 en een lang adres gegeven n.l. 2929.

Nu nog de koplamp regelen want dat is precies een verstraler !

Ik ben heel content met het type 29.

BTW In het boek van Phil Dambly zaliger staat dat deze loks max 96.5 km/h reden en waren gelimiteert op 105km/h !

Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

nmbssncb

Citaat van: Break302 op 28 december 2012, 20:39:07 PM
CV 54 op 0 + f1 en ge wint een klein 10 km per uur.
Allee, dat is hier toch gelukt.

Jos


CV 54 is de parameter K van PI regelaar en regelt de "hardheid" van lastafhankelijke aansturing.

Voor mijn 29 staat CV 54 of de K parameter op 5 (van 255).

De motorinstellingen zoals geleverd door Olaerts zijn:

Regulation reference                (CV 53):     80       (bereik: 0-255)
Regulation parameter "K slow" (CV 54):       5        (bereik: 0-255)
Regulation parameter "I slow"  (CV 55):       0        (bereik: 0-255)
Regulation parameter "T"         (CV ??)100        (bereik: 0-255)
Regulation influence                (CV 56):   255        (bereik: 0-255)

Jos, wat bedoel met "+ f1"? En wat is nu je maximale "schaalsnelheid" van je 29?


Willy
Willy

dgrr57

Citaat van: nmbssncb op 29 december 2012, 13:01:42 PM
Citaat van: Break302 op 28 december 2012, 20:39:07 PM
CV 54 op 0 + f1 en ge wint een klein 10 km per uur.
Allee, dat is hier toch gelukt.
CV 54 is de parameter K van PI regelaar en regelt de "hardheid" van lastafhankelijke aansturing.
Voor mijn 29 staat CV 54 of de K parameter op 5 (van 255).
Jos, wat bedoel met "+ f1"?
bladzijde 37 van de handleiding van de ESU Lokpilot V4 eens lezen. En zeker punt 11.1.3  ;)




argilla

weet iemand welke decoder/versie er steekt in de 53 ? Durf hem echt niet opendoen.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

dgrr57

Citaat van: argilla op 29 december 2012, 15:50:55 PM
weet iemand welke decoder/versie er steekt in de 53 ? Durf hem echt niet opendoen.
Dat zal een lokpilot/loksound (naar uw keuze) V4 zijn  ;)

nmbssncb

#68
Citaat van: dgrr57 op 29 december 2012, 15:43:00 PM
Citaat van: nmbssncb op 29 december 2012, 13:01:42 PM
Citaat van: Break302 op 28 december 2012, 20:39:07 PM
CV 54 op 0 + f1 en ge wint een klein 10 km per uur.
Allee, dat is hier toch gelukt.
CV 54 is de parameter K van PI regelaar en regelt de "hardheid" van lastafhankelijke aansturing.
Voor mijn 29 staat CV 54 of de K parameter op 5 (van 255).
Jos, wat bedoel met "+ f1"?
bladzijde 37 van de handleiding van de ESU Lokpilot V4 eens lezen. En zeker punt 11.1.3  ;)



Voor de duidelijkheid: het gaat hieronder om type 29 (en NIET om type 53):

Bedankt voor de tip. Er zat geen Loksound V4.0 M4 handleiding bij de locomotief. Ik heb de Engelstalige versie opgehaald van de ESU website.
En het truukje met CV 54 op "0" en F1 uitgevoerd. Werkt uitstekend. Ziehier de CV waarden die ik uitgelezen heb met mijn CS1R:

Regulation parameter "I slow"  (CV 57):        0       (bereik: 0-255)
Regulation parameter "K slow" (CV 52):      12       (bereik: 0-255)
Regulation reference/voltage    (CV 53):      90      (bereik: 0-255)
Regulation parameter "K"         (CV 54):    127      (bereik: 0-255)
Regulation parameter "I"         (CV 55):      12       (bereik: 0-255)
Regulation influence                (CV 56):    255      (bereik: 0-255)

De "T" parameter kan ik niet terugvinden en ook niet koppelen aan een CV waarde.
Voor het uitlezen van de eerdere CV waarden had ik het programma LokProgrammer 4 gebruikt maar ik vermoed dat daar toen niet de correcte uitlezing heeft plaatsgevonden. Ik wacht op de nieuwe USB interface kabel die nodig is voor de correcte werking, en heb dus de "oude" USB interface kabel gebruikt.

Probleem van de te lage maximum schaalsnelheid is hiermee niet opgelost helaas...
Edit: de schaalsnelheid is wel geklommen naar ongeveer 76 km/h, een toename van 11 km/h (iets dat Jos eerder al meldde) !


Willy
Willy

argilla

Sorry mijn vraag in een verkeerd item gepost. Dus hier  in type 53 .

Ook terug van Olearts met 53 . Probleem is na het programmieren ( lok in de bib zetten) met MM2 ....Error 1 dwz: programmeren wordt niet ondersteunt. Resetten terug opnieuw alle stappen dezelfde foutmelding.
Wat nu gedaan ?
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

argilla

niemand geen probleem met de type 53 te programmeren ?
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

ToThePoint

Citaat van: argilla op 30 december 2012, 09:53:09 AM
niemand geen probleem met de type 53 te programmeren ?

Als die ooit geleverd word kan ik op uw vraag antwoorden.
Tot op heden is de bestelde variant nog niet gemaakt.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

argilla

Citaat van: ToThePoint op 30 december 2012, 10:24:54 AM
Citaat van: argilla op 30 december 2012, 09:53:09 AM
niemand geen probleem met de type 53 te programmeren ?

Als die ooit geleverd word kan ik op uw vraag antwoorden.
Tot op heden is de bestelde variant nog niet gemaakt.

wat bedoel je JP heb hem een zaterdag gaan halen ? DCC sound type 53 ne groene
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

ToThePoint

Citaat van: argilla op 30 december 2012, 10:35:32 AM
Citaat van: ToThePoint op 30 december 2012, 10:24:54 AM
Citaat van: argilla op 30 december 2012, 09:53:09 AM
niemand geen probleem met de type 53 te programmeren ?

Als die ooit geleverd word kan ik op uw vraag antwoorden.
Tot op heden is de bestelde variant nog niet gemaakt.

wat bedoel je JP heb hem een zaterdag gaan halen ? DCC sound type 53 ne groene

Neen dat was de type 29.
De 53 is een chocolade en in zijn oorspronkelijke typering als type 23 met nr 3724 en ZONDER stelplaats op de machine.
De fonetische afkorting op loks was niet gebruikelijk voor 1946. Die bestond wel al op papier van voor 1900. Ik dacht 1870 of zoiets. Maar het type 53 is een ex type 23 van de Etat-Belge.
Er was wel zoiets gemaakt, maar droeg een NMBS nr en had een stelplaats op het machinistenhuis.
Dus Guido net na de beurs in Mechelen vertrokken naar ginder en heeft er zo eentje laten maken (hopenlijk, eindelijk).
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

argilla

#74
al met al JP heb je gelijk. Maar daarmee rijd mijne 53 nog niet. Error 1  dus niet programmeerbaar ( ondersteunt) met mm2 . Wat ik ondertussen wel heb ontdekt is dat het geen nem stekker 8 pins is.Maar dit doet er eigenlijk niet ter zake ,   bedoel of het nu een 21 of 8 pins is ?? Hoofdzaak is dat MM2 de programmering niet ondersteunt dwz geen loc adres geen CV 1 of ander adres ( wilde hem op 53 zetten en de stappen op 124) maar blijkbaar aanvaard hij het niet.

Blijkbaar ben ik de enige met het probleem met 53 zo te lezen.  :'(
ik vind het echt sneu.... te meer dat de 12 wel marcheerde zonder problemen programmeerbaar. Maar allee ik ben er het hart van in.Sorry
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15