Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Haventje in de vallei

Gestart door evan, 23 oktober 2011, 14:48:06 PM

Snobby Crash

Hey Evan,

prachtig !!!!

mag ik je eens iets vragen, ik zie dat je Roco Line gebruikt met zachte bedding,
hoe stuur je je wissels aan ? Ik heb nog een heleboel electromagneten liggen die
gebruikt kunnen worden onder deze wissels, maar ik vind dat deze nogal vrij
veel geluid maken. Nu ben ik aan het expirimenteren met een servomotortje.
Ik heb de magneet weggehaald onder het wissel, en wil met een staaldraadje
de servo verbinden... Heb jij toevallig goeie oplossing hiervoor ?

Thanks,

Geert

evan

#181
Citaat van: OlivierV op 12 februari 2015, 11:54:11 AM
Evan, wat ik mij nu afvraag, zou het eventueel niet mooier geweest zijn moest de bocht van de hoofdbaan evenwijdig gelopen hebben met die sporen van de bundel die in een relatief ruime boog liggen? Indien dit nog gewijzigd zou worden, dan komt er wel wat hak en breekwerk aan te pas ...

Groet,
Olivier

Out of the question!   ;D

De rechtse bocht zit in de berg weggewerkt en de linkse zal volledig achter het groen liggen zodat de volledige aandacht naar de bundel gaat.

Ik ga die bocht waarschijnlijk wel nog ruimer maken indien mogelijk...

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

evan

Citaat van: Snobby Crash op 12 februari 2015, 12:19:54 PM
Hey Evan,

prachtig !!!!

mag ik je eens iets vragen, ik zie dat je Roco Line gebruikt met zachte bedding,
hoe stuur je je wissels aan ? Ik heb nog een heleboel electromagneten liggen die
gebruikt kunnen worden onder deze wissels, maar ik vind dat deze nogal vrij
veel geluid maken. Nu ben ik aan het expirimenteren met een servomotortje.
Ik heb de magneet weggehaald onder het wissel, en wil met een staaldraadje
de servo verbinden... Heb jij toevallig goeie oplossing hiervoor ?

Thanks,

Geert

Hoi Geert,

De huidige reeds ingebouwde (Scenery) wissels zijn voorzien van Viessmann schakelmodules voor dat type wissels.

De rest van de rocoline die nog niet is ingewerkt gaat er nu uit en wordt door Peco vervangen.

De Viessmann wisselsteller maken wel enkel maar een tikgeluidje en dus best discreet.

Groetjes en bedankt ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

evan

#183
Goede middag,

Het is een hele poos geleden dat er aan dit baantje gewerkt geweest is, maar nu Trainworld klaar is kan de draad weer opgepakt worden.

Even een foto van een hele tijd terug:



We zien hier boven de linkse kant die er totaal kaal uitziet.

We hebben ondertussen reeds zoals in vorige posts te zien het landschap gestart en de voorbije 2 dagen is het sporenplan volledig verwijderd en vervangen door Peco sporen met een vlotter verloop en een kurk bedding.

Nadien is de lus volledig weggewerkt onder een plateau waar de stad op komt.  De stad bestaat uit gebouwen van Faller en Auhagen die op zich allemaal verbelgischt zullen worden.  Het station staat eveneens bovenop het plateau en zal qua principe op dat van Verviers gaan lijken.  Zo is er weer meer verhaal mogelijk.



Op de achtergrond zien we de aanzet van het landschap dat verder gezet zal worden zodat het schaduwstation van het bovenste niveau weggestopt zit en dat het landschap mooi aansluit op de stationsomgeving.



Er is werk aan de winkel, maar er komt weer beweging in het "reddings"project.

Groetjes en tot binnenkort ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

59erke

Ben benieuwd hoe je die typisch duitse huizen gaat verbelgischen...
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Steam.N

Belooft alweer ...
Ik kijk uit naar volgende foto's.
Veel bouwplezier !!!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

OlivierV

Doet me wat denken aan Verviers.



- Vraag me wel af hoe jullie dat ene paradespoor uit het zicht gaan trekken van het station, alsook die korte bochten achter dat spoor die al ingewerkt zitten in het landschap.
- Het ene spoor van de rangeerbundel (dat korte spoor van 10 cm, ik zou dat wel een pak langer maken zodat er bv. nog 1 à 2 locs op kunnen, nu heeft het een beetje een nutteloze lengte.
- Verder ogen de huizen wel heel erg Duits...

Desalniettemin zal de afwerking wel weer van een grote kwaliteit zijn.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

loebaske

Dat staat ook in zijn mededeling Olivier....

OlivierV

Citaat van: loebaske op 30 december 2015, 14:14:24 PM
Dat staat ook in zijn mededeling Olivier....
Dat is de paragraaf waar ik over heb gelezen., al de andere had ik wel gelezen.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Gerolf

Tof dat je dit draadje terug oppakt, Evan. Ik volg uiteraard  :P  ;)

Citaat van: 59erke op 30 december 2015, 13:31:38 PM
Ben benieuwd hoe je die typisch duitse huizen gaat verbelgischen...

Als je rekening houdt met Verviers/Oostkantons is dat misschien nog niet zo heel erg nodig ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

evan

Hoi en dank voor de reacties :)

De huizen ogen inderdaad iets Oostelijker, maar dat is aan die kanten niet zo vreemd zoals Gerolf aangeeft.  De huizen zijn reeds gebouwd en al langer in de collectie.  De huizen en het station worden zoals eerder aangegeven dus geschilderd en gedetailleerd naar Belgische sfeer toe. 

Er is nog één bocht die aan het oog zal onttrokken worden en dat is de bocht tussen de rangeerbundel en het achterliggende landschap.  Dit is nog Rocoline met gummi bedding.  Een doorn in het oog naar mijn mening, maar de aanpassingswerken zijn te ingrijpend naar schrijnwerk toe door het hoogteverschil. 
Ik heb al geregeld de onderbouw moeten aanpassen en onze "Professionele" bouwer die de ruwbouw heeft geleverd is een knoeier.  Ik ga de persoon zijn naam hier niet vermelden, maar hij is nog steeds aanwezig in het wereldje en heeft een stand op de meeste beurzen.

Het blijft een compromis, maar als je ziet van waar we komen is het een aanzienlijke verbetering.

Het korte spoortje is een bescherming van de hoofdlijn voor verkeer komende vanuit de rangeerbundel.  Dit is in het grootbedrijf dan ook zeer gebruikelijk.  Je vindt dit ook vaak aan het einde van passagesporen in stations.
Later zou hier een aansluiting komen naar een locdepot dat nu enorm in de weg zou staan.

Groetjes en een prettige jaarwisseling toegewenst :)

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

niko

Met de peco sporen ziet het er toch een stuk beter uit dan met de roco rails .
Van waar ineens de verandering van rail keuze ? Jammer dat dit niet over de gehele baan meer kan .
Knap werk Evan .
mvg Niko

evan

Hoi Niko,

De Peco-sporen kunnen beter worden afgewerkt in de scenery e het spoorverloop is eleganter.  De Roco line wissels met hun aandrijving was ook niet betrouwbaar.

Groetjes
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

niko

Bedankt voor de verduidelijking Even.

mvg Niko
mvg Niko

evan

Graag gedaan Niko  :)

Ondertussen is er weer wat verder gewerkt...

Het schaduwstation van het bovenste baangedeelte is bijna weggewerkt en de omgeving van de perronsporen geeft al wat van de toekomstige sfeer weer:



Er is natuurlijk nog ontzettend veel werk aan dit deel van de baan, maar de vormgeving is ondertussen goed zichtbaar.

De trappen naar het perron gaan ook aangepast worden als volgt:



Al de wissels en blokken zijn intussen ook operationeel en kan er volop gereden worden.



Er werden wel wat problemen ondervonden bij de gewone kruisingen van Peco.  De LS-locs gaven er telkens een fractie kortsluiting en dat geeft storing aan koploper.  Blijkt dat bij de LS loks het wielvlak van de wielen met antislipbanden nogal aan de brede en platte kant is.  Dit raakt aan de kruising de andere polariteit en hopla.

Typisch aan Europese modelspoor.  Geef mij maar NMRA normen dan NEM "normen" >:(
De problemen zijn opgelost door de kruisingen minimaal aan te passen, maar dat zou niet mogen.

Anyway een vervolg komt er aan  :)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.